Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Voima R200 putkivahvistin (Luettu 3289 kertaa)
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Voima R200 putkivahvistin
13.10.2021 klo 14:31:49
Tulosta viesti  
Moro! Olen harrastanut 70-80 luvulla hifistelyä enemmänkin ja omistan 3kpl Voima vahvistimia OP3,MS-3K ja R200. Eräänä päivänä menimme kaverini Vekan kanssa Vallilaan Köykän pajalle.Hän kertoi meille rakennusohjeet kuinka hänen Voima R200 putkivahvistimesta tehdään Hifi-vahvistin kotikäyttöön.Sepäs olikin mielenkiintoinen ja opettavainen projekti.Eniten päänvaivaa meille aiheutti Köykän suunnittelema päätemuuntaja,jossa oli iso nippu piuhoja ilman minkäänmoisia merkintöjä.Yritimme oskilloskoopilla saada selville mikä niistä naruista mikäkin,mutta eipä vaan onnistunut.No soitimme taas Köykälle, että meillä on R200 ns.ongelma, joka pitäisi saada ratkaistua.Köykkä kertoi meille innostuneena kuinka temppu tehdään,ja dadaa sehän alkoi soimaan.Aivan uskomattomasti se soikin,soitimme Sousa marssia yms.puhallinorkesterimusiikkia,sekä Finlandiaa vinyyliltä kuunneltuna. Puhallinorkesterin eri instrumentit soivat todella heleästi ja patarummut jytisivät mahtavasti.Voima R200 on toteutettu 4:llä PL504 juovataajuusputkella,joten tehoja on riittävästi.Jatkuva sinus teho on 160W ja diskanteille piikkitehoa löytyy 1000W.Onko kellään muulla kotikäytössä samanlaista R200 vahvistinta?Niitä tehtiin aikoinaan elokuvateattereihin ja muistan jonkun muusikon kertoneen,että niitä oli 3kpl Hurriganes yhtyeen Kaiuttimen sisällä.Pst.Jos joltain löytyy kytkentäkaavio Voima MS-3K vahvistimeen,olisin siitä hyvin kiitollinen.Olen saanut semmoisen perintönä kaveriltani Timolta ja siinä on ns.pikkuvika,joka pitäisi saada korjattua.Syysterveisin Tapani Tampereelta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2397
Sijainti: Vantaa
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #1 - 13.10.2021 klo 19:39:39
Tulosta viesti  
Kävisko noista mikään??
http://www.hovirinta.fi/audio/putkitekniikka/HIFI_vahvistimet/kaupalliset_vahvis...
Tuolta löytyy pari patenttia: https://circlotron.tripod.com/

Kuvan perusteella http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1323355947/8#8
vois sanoa, että elektrolyytit ja ruskeat krakkeroituneet konka on vaihtokunnossa.

http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1515921945/13#11
Minkä näköinen ula-viritinmoduuli siinä on (valokuva)?

Joissakin yksilöissä skema on laitteen kopassa sisäpuolella pohjalevyssä.
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #2 - 13.10.2021 klo 20:52:58
Tulosta viesti  
Voima R200 kytkentäkaavio löytyy kyllä Hovirinnan sivuilta.Mulla se on myös Köykän antamana paperi versiona.Mutta tota Voima MS-3K vahvistimen kuvaa en löydä,vai onko se joku noista 20W:n vahvareista?Elkot ja ruskeat konkat tarttee vaihtaa ensitöikseni.Vika on muuten semmoinen, että sivukanavat toimii ihan OK,mutta pääkanava on täysin mykkä.Kokeilin jo vaihtaa pääteputket, mutta ei auttanut asiaa.Laitan kuvia joku päivä,mutta toi vahvistin+viritin näyttää ihan samanlaiselta kuin on Jorma Raidan laittamassa kuvassa.Kiitos vinkeistä t.Tapani Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2469
Sijainti: Perniö                
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #3 - 13.10.2021 klo 21:13:31
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mulla se on myös Köykän antamana paperi versiona.


Viitsitkö skannata ja laittaa tänne foorumille jos se poikkeaa alla olevasta ?
  

Voima_R-200.jpg ( 269 KB | 140 latausta )
Voima_R-200.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #4 - 19.10.2021 klo 18:21:02
Tulosta viesti  
Moro,nyt löysin mun Hifi mappini 70-80-luvulta.Siellä on kaikenlaisia Köykän antamia tarinoita mm.ERT-lehdestä ja Otalan TIM särö tarinoita ja matemaattisia perusteluita kippuroineen,voima OP3:n ja Watramin esite yms..Tässä mun versio R200 vahvistimesta,se on muuten sama mutta olen piirtänyt siihen päätemuuntajan ensiö ja toisiopuolen kytkennät.Nehän vois lisätä niihin Sissi radion kuviin,jos joku näkis vaivan ne sinne piirtää.t.Tapani Hymiö
  

Voima_R200_kytkentakaavio.jpg ( 460 KB | 145 latausta )
Voima_R200_kytkentakaavio.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #5 - 19.10.2021 klo 18:32:36
Tulosta viesti  
Lupasin laitaa muutaman kuvan Voima R200 vahvistimesta.Olen sen rakentanut 70-luvun alkupuoliskolla Köykän ohjeiden mukaan.Köykältä saatiin kaikki muuntajat ja Radioduosta loput komponentit.Kotelon tein saman tyyliseksi kuin OP3:n alumiinikotelo on,joten ne sopii räkkiasenukseen päällekkäin,kun jättää tuuletusvarat hyllyjen väliin.Laitoin sähköt päälle ja sehän rupes soimaan.Olen sitä viimeksi käyttänyt n.3v sitten.t.Tapani Hymiö
  

Voima_R200_edestd.jpg ( 442 KB | 134 latausta )
Voima_R200_edestd.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #6 - 19.10.2021 klo 18:33:55
Tulosta viesti  
Voima R200 ja taustalla OP3
  

Voima_R200_ja_Voima_OP3.jpg ( 376 KB | 125 latausta )
Voima_R200_ja_Voima_OP3.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #7 - 19.10.2021 klo 18:34:44
Tulosta viesti  
Voima R200 yläpuoleta katsottuna
  

Voima_R200_yldpuoli.jpg ( 467 KB | 120 latausta )
Voima_R200_yldpuoli.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #8 - 19.10.2021 klo 18:35:12
Tulosta viesti  
Voima R200 alapuoli
  

Voima_R200_alapuoli.jpg ( 449 KB | 132 latausta )
Voima_R200_alapuoli.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
EskoTapaniTre
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 9
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #9 - 19.10.2021 klo 18:35:49
Tulosta viesti  
Voima R200 takaa katsottuna
  

Voima_R200_takaa.jpg ( 451 KB | 123 latausta )
Voima_R200_takaa.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
JH
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 60
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #10 - 25.04.2022 klo 00:38:14
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 13.10.2021 klo 21:13:31:
Lainaus:
Mulla se on myös Köykän antamana paperi versiona.


Viitsitkö skannata ja laittaa tänne foorumille jos se poikkeaa alla olevasta ?


Tämä kaavio taitaa olla minulta peräisin. Sain nimittäin Köykältä tämän paperimuodossa syksyllä -87. Muistini mukaan Köykkä piirsi "X":n oikeassa laidassa olevan transistorikytkennän päälle ja sanoi "tämän voi jättää pois". Skannauksessahan tämä "X" näkyy. Alkuperäistä Voimaradion päätemuuntajaa tuskin enää löytää mistään.

Osaisiko joku laskea tarvittavan ensiön impedanssin jos kytkennän rakentaisi kahdella PL504 putkella ?

Käviskö kenties 1Kohm / 8 ohm päätemuuntaja kuten kahdelle EL34 putkelle. PL504:lle ei löydy kovin hyvin dataa audiokäyttöön kun on alunperin TV- putki tai ainakaan minä en ole löytänyt.

Uraltonen aiemmin myymä toroidiverkkomuuntaja, jossa on 2 kpl 27V / 400mA hehkukäämejä käynee hyvin (neljälle PL504 putkelle ei oikein hehkuvirtaa riitä)  kun tekee anodijännitteet puoliaaltotasasuuntauksella neljällä piidiodilla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 858
Re: Voima R200 putkivahvistin
Vastaus #11 - 28.08.2022 klo 13:13:57
Tulosta viesti  
Tuli käytyä eilen Tekniikan museossa ja tutustumassa myös Tapio Köykkä näyttelyyn. Näyttelyssä oli pieni yllätys kun uudelleen piirtämäni Köykän vahvistimien kytkentäkaaviot olivat niinkin laajasti esillä. Olivat esillä luvan kanssa. Kytkentäkaavioitten hyvä laatu oli toinen yllätys vaikka ne oli otettu nettisivuiltani. Sain aikoinaan alkuperäiset kytkentäkaaviot Kaukolta ja halusin saattaa ne kaikkien saataville. Alkuperäisten kytkentäkaavioitten skannaaminen olisi ollut yksi vaihtoehto mutta tekijänoikeus asiat epäilyttivät. Niinpä piirsin kytkentäkaaviot uudelleen ja sijoitin nämä uudelleen piirretyt kaaviot sivuilleni, josta ne ovat kenen tahansa saatavilla. Uudelleen piirretyissä kaavioissa ei ole samanlaisia tekijänoikeus ongelmia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu