Normaali aihe Verkkolaitteet ulkokäyttöön? (Luettu 634 kertaa)
Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Verkkolaitteet ulkokäyttöön?
23.09.2021 klo 16:25:15
Tulosta viesti  
Tässä syksyn pimetessä pitäisi laittaa hiukan koristevaloja verannalle, mutta
valojen 2x24Vac, 2 x 2,1/5,5 liittimillä varustettu verkkoadapteri on ikävä kyllä
vain sisäkäyttöön? Pistorasia on verannan puolella, sisältä johdon vetäminen
on aika hankala koska pistorasiat ovat turhan kaukana verannan seinästä.
Netistä en löytänyt vastaavaa ulkokäyttöön sopivaa versiota?

Markku  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Re: Verkkolaitteet ulkokäyttöön?
Vastaus #1 - 23.09.2021 klo 18:20:13
Tulosta viesti  
Mä olen laittanut noi pieneen muovikassiin jatkojohdon pistorasian kanssa pussin suu alaspäin ja suljettuna. Muuntaja käy lämpimänä ja huolehtii lämmityksestä ja kosteuden poistosta. Pyöritä silmiä

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #2 - 24.09.2021 klo 10:04:32
Tulosta viesti  
Niinpä, tämä patiotyyppisen verannan pistorasia on niin korkealla, että sinne ei vesisade yllä edes kovalla tuulella.
Tietenkin ongelman voisi kiertää hankkimalla uuden valosarjan, niissä näkyy olevan ulos sijoitettavaksi tarkoitettu
erillinen virtalähde. Satuin saamaan vaan käsiini pari vanhaa valosarjaa menneenä kesänä, aiemmin en olekaan
harrastanut näitä kaamoskoristeita pihapiirissäni. Yksi vaihtoehto olisi rakentaa niille roiskevesitiivis virtalähde,
sopivasta 24V muuntajasta, niistä kun ei todellakaan ole pulaa?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

LowTech
Senior Member
Poissa

Sijainti: JKL
Vastaus #3 - 24.09.2021 klo 15:51:17
Tulosta viesti  
Turvallisimpana vaihtoehtona tulee mieleen 24 V:n johdon jatkaminen, jolloin muuntaja sijoitettaisiin sisätiloihin.

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun

IP kirjattu

Urkki
Full Member
Poissa

Pitkänlinjan radioharrastaja

Vastaus #4 - 24.09.2021 klo 18:52:32
Tulosta viesti  
Mites itse valot? Onko ne ulkokäyttöön tarkoitettuja?

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #5 - 24.09.2021 klo 20:04:25
Tulosta viesti  
Itse valot on ulkokäyttöön tarkoittuja, eli polttimot on tiiviisti muovissa. Nämä taitaa olla
niitä viimeisiä hehkulampuilla toteutettuja, ennen kuin ledit valtasivat markkinat?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #6 - 25.09.2021 klo 08:24:30
Tulosta viesti  
Oma hermo meni noihin hehkulamppusarjoihin muutama vuosi sitten, kun joka syksy oli melkoinen urakka raaputella joka polttimon hapettuneet johdot puhtaaksi, että sarjan sai palamaan. Kyllä ne sitten kevääseen saakka paloivat, mutta kesäaikana säilytyslaatikossa tapahtui tämä hapettuminen. Polttimoitahan on kytketty 10 kpl sarjaan, ja turvallisinta oli raaputtaa kaikki puhtaaksi, muuten ripustuksen jälkeen oli usein joku ryhmä pimeänä. Tilalle ostettiin tylynsävyisiä ledejä, mutta niissä sarjoissa oli vielä mukana perinteiset ulkokäyttöön speksatut muuntajat, ei näitä kirottuja hakkuripörisijöitä, mitä nykyään on kaikissa sarjoissa.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Vastaus #7 - 25.09.2021 klo 14:53:19
Tulosta viesti  
Jep, näin se menee, kävin molemmat valosarjat läpi polttimo kerrallaan ja kyllä siinä
raaputtamista riittikin! Laitoin pisaran 7-78 jokaiseen kantaan kokeeksi, saa nähdä
sitten toimiiko ensi kesän jälkeen. Itse asiassa olen ns. elävän liekin ystävä näissä
kaamosvalaistuksissa, eli Feuerhandit ja Diezit hoitavat sen tyylikkäästi.

Tämä valoketjupuoli on lähinnä kokeilua, yleensä en ole innostunut näistä uusista
led-ketjuista, koska täällä on pian taas koko lähialue näitä sinisiä spektaakkeleita
täynnä. Olen katsellut netistä ulkomaisia huvipuistoja ja niillä on monivärisiä ja
samalla aika tyylikkäitä systeemejä. Mutta mistä he niitä hankkivat, olisi mukava
tietää? Sen verran olen saanut selville, että ilmeisesti Saksassa on pieniä pajoja,
jotka valmistavat niitä ihan tilaustyönä, mutta netistä en ole niitä löytänyt?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu