Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Newmarket transitori 6939 data? (Luettu 8259 kertaa)
JouK
Junior Member
**
Poissa


SRSH

Viestejä: 99
Sijainti: Lahti
Re: Newmarket transitori 6939 data?
Vastaus #30 - 12.09.2021 klo 16:04:37
Tulosta viesti  
Neljäs sivu.
  

img794__Large_.jpg ( 332 KB | 122 latausta )
img794__Large_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
JouK
Junior Member
**
Poissa


SRSH

Viestejä: 99
Sijainti: Lahti
Re: Newmarket transitori 6939 data?
Vastaus #31 - 12.09.2021 klo 16:05:09
Tulosta viesti  
Viides ja viimeinen sivu.
  

img795__Large_.jpg ( 282 KB | 113 latausta )
img795__Large_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1516
Sijainti: Espoo
Re: Newmarket transitori 6939 data?
Vastaus #32 - 12.09.2021 klo 23:37:50
Tulosta viesti  
Pari kommenttia viestiin #25

Kuorma (magnetointikäämi) kun on induktanssi niin keskimääräistä virtaa voi hyvin säätää on off pulssisuhteella. Kun regulaattori värähtelee asetusarvon yli niin tapahtuu juuri tämä keskimääräisen virran säätö.

Aiempi selitys apudiodeista oli epäselvä jos homman juju ei selvinnyt. Kokeillaan uudelleen.

Apudiodien tarkoitus on ottaa magnetointivirta generaattorista eikä akusta.

Näin toimien magnetointivirtaa ei kulu kun generaattori ei pyöri. Ei kuluta akkua eikä kuumenna seis olevan generaattorin käämiä koneen ollessa seis.
Yleisin tapa herättää systeemi on ajaa magnetointipiiriin pieni herätevirta merkkivalon kautta. Merkkivalon puuttuessa sen paikalla voi olla myös vastus.
Tällaisella kytkennällä saadaan helposti myös tämä ei latausta merkkivalon toiminta. Magnetointivirta kulkee merkkivalon kautta kunnes apudiodeilta tuleva jännite on akkujännitteen suuruinen jolloin merkkivalo sammuu.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Re: Newmarket transitori 6939 data?
Vastaus #33 - 13.09.2021 klo 10:02:35
Tulosta viesti  
Saabissa 99 oli tosiaan tuo kytkentä. Taisi olla myös 900 mallissa.
H4 polttimot kestivät vaikka kuinka pitkään. Käytännössä ne kesti niin kauan että vaidoin uusiin, Ja valoteho kasvoi. Eli ne lamput himmenivät ajan kanssa.
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
JouK
Junior Member
**
Poissa


SRSH

Viestejä: 99
Sijainti: Lahti
Re: Newmarket transitori 6939 data?
Vastaus #34 - 13.09.2021 klo 10:20:01
Tulosta viesti  
OH2NLT kirjoitti 12.09.2021 klo 23:37:50:
Pari kommenttia viestiin #25

Kuorma (magnetointikäämi) kun on induktanssi niin keskimääräistä virtaa voi hyvin säätää on off pulssisuhteella. Kun regulaattori värähtelee asetusarvon yli niin tapahtuu juuri tämä keskimääräisen virran säätö.

Aiempi selitys apudiodeista oli epäselvä jos homman juju ei selvinnyt. Kokeillaan uudelleen.

Apudiodien tarkoitus on ottaa magnetointivirta generaattorista eikä akusta.

Näin toimien magnetointivirtaa ei kulu kun generaattori ei pyöri. Ei kuluta akkua eikä kuumenna seis olevan generaattorin käämiä koneen ollessa seis.
Yleisin tapa herättää systeemi on ajaa magnetointipiiriin pieni herätevirta merkkivalon kautta. Merkkivalon puuttuessa sen paikalla voi olla myös vastus.
Tällaisella kytkennällä saadaan helposti myös tämä ei latausta merkkivalon toiminta. Magnetointivirta kulkee merkkivalon kautta kunnes apudiodeilta tuleva jännite on akkujännitteen suuruinen jolloin merkkivalo sammuu.


Toki tuon ymmärrän, sehön onn triaalia  sähkötekniikkaa.
Mutta kuvittelen noiden apudiodin olevan  korttavissa yhdellä halvalla transistorilla.
Jo aikaisemmin puhutussa Simms:n säätimessä oli valvonta latausjännitteen heräämiselle. Se  toki on tasaviralaturille suunniteltu, mutta peraate oli selvä jopatentthakemuksen  siäänjättövaheessa (1960.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2021 klo 12:57:00 Kirjoittaja JouK »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 
Lähetä aiheTulosta