Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Kaavion lukuun apua (Luettu 3931 kertaa)
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Kaavion lukuun apua
16.06.2021 klo 15:45:53
Tulosta viesti  
Päivää. Tutkailen tässä Philips Philettaa. Tr2 johdotus tuottaa ongelmia. Kaaviossa 50uf kondensaattori tulee navalle 2. Navalta 3 lähtee johdot kondensaattorille ja EL95 putken 5 nastalle. Tässä radiossa Radiossa navalta 3 lähtee johto vain EL95 putkelle. Kuvassa punaisella merkityn kondensaattorin johto tulee navalle 2. Onkohan joku muutellut johdotusta? Tr2 on mittausten mukaan ehjä.

Juhani
  

IMG_20210616_153359.jpg ( 112 KB | 143 latausta )
IMG_20210616_153359.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2469
Sijainti: Perniö                
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #1 - 16.06.2021 klo 17:04:24
Tulosta viesti  
Olen nyt lukenut kysymyksesi n. viiteen kertaan ja tarkastellut skemaa, mutta en ymmärrä kysymystäsi. Ainoa lievästi ihmettelyä aiheuttava on tuo 15nF konkka pääteputken anodilla. Mihin se skeman mukaan kytkeytyy w17 / w16 kytkimen kautta? Muuten skema vaikuttaa ihan tavanomaiselta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2397
Sijainti: Vantaa
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #2 - 16.06.2021 klo 17:12:33
Tulosta viesti  
Voihan olla jo valmistusvaiheessa tehty muutos, jotkut pitää C86 15 nF:n konkkaa anolilla turhana.

Päätemuuntajan alapään vieressä on nuoli ylöspäin ja teksti Osc joka kytkeytyy tohon  Osc+ karvaan.



jutussa: http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1486326123/
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1116
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #3 - 16.06.2021 klo 17:18:50
Tulosta viesti  
Muutajan Tr2 navasta lähteen 1kohm vastus 50uF elkolle. Siitä lähtee + merkiity "johto" (ei piiretty) putken  El95 nastalle 6 (+-merkitty). Tämä on putken suojahila. Kytkentä on normaalisti käytetty.
Putken anodillta kytkimen kautta lähtetävä 15n näyttäisi menevän johonkin +? merkittyy. Kytkimen sijainnin saattaa löytää kaaviosta numeroiden 16 -17 avulla.

En tiedä vastasinko kysymykaseen?

Terv. Åke
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #4 - 16.06.2021 klo 19:09:50
Tulosta viesti  
Kiitoksia vastauksista! Tuo kaavio pitää Tr2 osalta muutoin täysin paikkansa minunkin radion osalta paitsi että 15nf kondensaattori tulee Tr2 navalle 2, eikä navalle 3 niinkuin kaaviossa on. Ajattelin että joku on ehkä kytkentää muuttanut ja siitä on toiminnalle haittaa. Tässä oli kannuelko poksahtanut ja 1k R1 oli poikki. Vaihdoin ne ja pikaisesti kokeilin. Ula kuului hienosti muut alueet vain suhisi hiljaa. Nyt vaihdan 2 muuta elkoa ja paperikonkat.  tutkin ja mittailen muutkin osat ennen uutta käynnistystä.

Juhani
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RistoKoo
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 158
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #5 - 16.06.2021 klo 19:29:37
Tulosta viesti  
C68 15nF kondensaattorin toinen pää on kaavion mukaan EL95 anodilla (Tr2 napa 3) ja toinen menee kytkimen u17 u16 kautta kytkimille k17 (k16) ja L2 (L3). k16 ja L3 ovat kytketyt C2 suotokondensaattorin + napaan kytkimen a6 a7 kautta. Ilmeisesti joku on muuttanut kytkentää. Olisiko C86 joku korkeiden äänien vaimennin, AM-alueilla?
Kaaviossa oleva kosketinpari a6 a7 herättää ihmetystä?
  

Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #6 - 16.06.2021 klo 20:39:48
Tulosta viesti  
Kiitos.Täytyy vaihtaa se 15nf kondensaattori tr2 napaan 3. Kyllä tässä on kosketinpari a6 a7 on kytketty niin kuin kaaviossa.

Juhani
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1122
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #7 - 17.06.2021 klo 11:37:31
Tulosta viesti  
Lainaus:
Kaaviossa oleva kosketinpari a6 a7 herättää ihmetystä?


Pikkusen ehkä hämmentää tuo a7-a6 kytkin, kun piirustuksessa puuttuu viiva joka yhdistä navat. Tämä puute on monessakin Philettan manuaaleissa.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 1116
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #8 - 17.06.2021 klo 16:49:01
Tulosta viesti  
Kun ajatellaan EL95 anodilla olevan 15nF kondensaattorin tehtävää eli pinentaajuussignaalin toistokaistan rajoitusta, niin kytkinten rooli on helpompi havaita.
AM-lähetteissä on suurin modulontitaajuus 4500Hz, joten se yläpuolisen kaistan voi pääteasteessa vaimentaa. Kanavajako on 9kHz (LW- ja MW- alueilla, KW alueilla 5kHz?), joten vaimennuksesta on samalla hyötyä rinnkaiskanavan mahdollisen häiriön poistossa. Näilllä aluevalinnoilla on 15nF kytkettynä + jänitteeseen (C2elko)

FM-(Ula) vastaanotossa on suurin  moduloiva pientaajuus 15000Hz, joten toiston kannalta on tarpeelista irroittaa 15nF kytkimellä  u 17- u16. Äänilevyasenossa  (mikrolevyt) on samoin tarve laajempaan toistokaistaan ja irroitus tapahtuu valitsemalla samanaikaisesti KW- ja LW-alueet.

Kytkin a6 -a7 katkaisee triodin EABC80 anodijänitteen, kun AUS -näppäin paintetaan alas. Näin äänikanava hiljenee. Painallus katkaisee myös radion verkkojänitteen ja vapauttaa aluevalinnat.

Terv. Åke
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #9 - 22.06.2021 klo 15:05:14
Tulosta viesti  
Kiitos selvennyksestä. Taas jotain oppi. Pääsin taas tutkimaan radiota. Palautin kytkennät laavion mukaiseksi. Elkot, paperi-ja vahakonkat vaihdettu. Seleenin jälkeen laitoin 220 ohmin 5w vastuksen. Ula kuuluu edelleen hienosti ja äänisäädöt toimii. Muut alueet ja levysoitinliitäntä edellen mykkänä. Huomasin että ech81 nastalta 2 puuttui 1M vastus. Lisäsin sen. Vastuksen toinen pää menee 1M vastuksen ja 15pf kondensaattorin kautta Ef89 nastalle 2 ja 4.7nf kondensaattorin kautta maihin. Lisäksi 1.5M vastuksen kautta kytkimen U28 nastaan. Huomasin myös että ECH81 nastaan 8 tulevan 33K vastuksen toinen pää menee kytkimen U20 nastaan. U19 nastasta jännitteen pitäisi jatkaa jonnekin mikä on kaaviossa merkitty +osz. Joskus U19 nastassa on ollut johto, vaan ei ole enää. Minnekkähän on johto mennyt??? Tuo +osz kummittelee muuallakin kaaviossa. Osaisikohan joku auttaa?
  

IMG_20210622_135827.jpg ( 204 KB | 120 latausta )
IMG_20210622_135827.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1122
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #10 - 22.06.2021 klo 15:48:29
Tulosta viesti  
u20-u19 kytkee ECH81:n oscillaattorin joka saa jännitteensä k16-k17 kytkimestä. Jos u19-u20 on auki silloin LW,MW ja KW ei toimi. Tämä Osz (k16-k17 ja L3-L2) kytkeytyy pois kun KW ja LW yhtaika painetaan alas, silloin kun kuunnellaan levysoittimesta (TA).
Kun UKW-näppäin painetaan u20-u19 kytkin on auki ja u15-u16 ja u1-u2  kytkeytyy.
Siis juota se piuha u19:sta tuonne (k16-k17/L2-L3) Osz nastaan, niin alkaa kuulumaan.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #11 - 22.06.2021 klo 17:09:11
Tulosta viesti  
Hei. Kiitos nopeasta vastauksesta! Monimutkaiset on nämä kytkennät. Tarkennuksena vielä että lienee sama juotanko k17 vai L2 nastaan. Näkyvät olevan yhteydessä. Kumpikin on tosi hankalassa paikassa. Vaatii huolellista suunnittelua ja kuvailua tämä juotos. Kiitos!

Juhani
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #12 - 24.06.2021 klo 21:40:55
Tulosta viesti  
Iltaa. Sain johdon juoteltua ja mittailtua noitten kytkinten toimintaa. Vieläkään radiossa ei kuitenkaan laula kuin ula. Kehitystä kuitenkin tapahtuu. Nyt muilta aaltoalueita ja levysoitinliitännästä kuuluu vahvistimen hurinaa joka voimistuu äänenvoimakkuuden mukaan. Kun painaa lw ja kw napit alas ja koskettaa levysoitinliittimiä niin hurina vaimenee eikä voimistu. Tällöin myös rungon koskettelu aiheuttaa napsumista ja räsähtelyjä. Ula kuuluu todella hienosti mutta huomasin että jos kaiuttimen metallikuori ottaa kiinni radion runkoon niin ääni säröytyy. (uusi suotokonkka on 2mm entistä paksumpi ja nyt sen panta ottaa kiinni kaiuttimeen jos koneiston laittaa koteloon. Kyllä on ahdasta.) Mikähän voisi noita oireita aiheutella? Tuo kannukonkan panta joka toimii konkan maadoituksena ottaa nyt kiinni myös yhden kelapurkin alumiinirunkoon. Onkohan haitallista

Juhani
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1122
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #13 - 26.06.2021 klo 13:52:43
Tulosta viesti  
Katso kuvasta että Rö2:n mittausarvot ovat oikeat kun MW-nappi painettu. Epäilen että kytkimet eivät toimi nk pitäisi. Katso myös että kytkin u30-u31 yhdistää. Kokeile IPA-spray:llä.

LGL
  

Philetta_measures.jpg ( 75 KB | 115 latausta )
Philetta_measures.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jussi.T
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 171
Re: Kaavion lukuun apua
Vastaus #14 - 26.06.2021 klo 15:44:49
Tulosta viesti  
Kiitos vinkeistä. Täytyy illalla mitata ja testata että kytkin yhdistää.

Juhani
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta