Normaali aihe Aiwa TP-1012 kelanauhurin nopeuden säätö (Luettu 517 kertaa)
saamu
YaBB Newbies
*
Poissa

Sijainti: Helsinki
Aiwa TP-1012 kelanauhurin nopeuden säätö
09.05.2021 klo 22:59:05
Tulosta viesti  
Yritän elvyttää käyttöön otsikossa mainittua Aiwan kelanauhuria. Työn alla olevat nauhat on tallennettu 1" 7/8 nopeudella, johon tuon nauhurin pitäisi taipua. En vain ymmärrä miten nopeudenvalinta tuolle nopeudelle tehdään. Etupaneelissa on kytkin, jossa on kaksi asentoa. Toinen asento kytkee nopeuden 3" 3/4 ja toinen 7" 1/2 nopeuden. Tuo 3 3/4 asento pitäisi jollakin konstilla etupaneelin merkintöjen mukaan kytkeä käyttöön myös tuon 1" 7/8 nopeuden, vaan en nyt ymmärrä, että miten se pitäisi tapahtua.

Kuvia vehkeestä mm. täällä https://www.radiomuseum.org/r/aiwa_tape_recorder_tp_1012.html

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timohannes
Junior Member
**
Poissa

Sijainti: Lievestuore
Re: Aiwa TP-1012 kelanauhurin nopeuden säätö
Vastaus #1 - 10.05.2021 klo 00:07:27
Tulosta viesti  
Saisikohan siitä kapstaanin päästä ruuvattua irti holkin, jollonka nopeudet putoaa puoleen. Holkille taitasi olla varastopaikka siinä kelojen välissä.

Capstanin_holokki.jpg ( 89 KB | 27 latausta )
Capstanin_holokki.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

oh1feb
Senior Member
Poissa

Vastaus #2 - 10.05.2021 klo 07:34:37
Tulosta viesti  
Juuri näin. Mulla on kanssa samanlainen odottamassa vuoroaan vuosikymmeniä, joten olisi mielenkiintoista kuulla jatkossakin miten projekti etenee. Muistaakseni tuo on paristo/verkkokäytöinen ja moottorikin oli aika heppoinen.? Myös noiden kelalautasten pyörimisen/pyörimättömyyden kanssa taisi olla ongelmia mulla?(tuo ollut mulla uudesta)Toimiessaan kunnolla oli äänenlaatu ihan kuuntelukelpoista.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2021 klo 10:44:03 Kirjoittaja oh1feb »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

saamu
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #3 - 10.05.2021 klo 12:32:06
Tulosta viesti  
Hienoa, kiitos. Nyt sain nopeuden oikeaksi.

Toinen ongelma minulla on kanavien valinnan kanssa. Tuossahan on vaihtoehdot L 1-4, Stereo ja R 2-3. Minulla tuo kanavanvalinnan kytkin on auennut. Toimintamekanismi tuossa näyttäisi olevan, että liikutettaessa kytkintä "Kuva 1", niin kytkimen pohjassa olevat osat liikuttavat kytkentätappien välissä olevia U:n mallisia liuskoja "Kuva 2".

Nythän minulla ei ole mitään hajua, missä kohtaa mikäkin liuska pitäisi olla. Jos sinulla oh1feb on ylimääräistä aikaa, niin olisi hienoa, jos voisit mittailla, minkä johtojen läpi kulkee virta missäkin kanavakytkimen asennossa.

Tosin nauhat, joita minun pitäisi tutkia on tehty 4-raitanauhurilla ja monoäänityksenä. Ja nyt pikaisesti tarkasteluna vaikuttaisi, että koko kanavakytkimen valintasysteemi irrotettuna käytössä on stereokanava. Tällöinhän pystyn pelaamaan kanavakohtaisella äänenvoimakkuuden säädöllä. Eli saan kaikki monokanavat läpikäytyä sulkemalla aina haluamani kanavan äänenvoimakkuuden nolliin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

saamu
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #4 - 10.05.2021 klo 14:50:26
Tulosta viesti  
Tämän tyylinen kuva löytyi huoltomanuaalista liittyen tuohon kanavan valintaan

Vaikuttaisi pikaisesti päätellen, että minulta puuttuu tuosta yksi u-liuska. Ja yksittäisen liuskan tulisi varmaan liikkua aina tuommoisen pidemmän kytkentäriman alueella kytkien aina jonkin kolmesta lyhyemmästä rimasta pidempään. Täytyypä vähän kokeilla. Ja nyt kun minulta puuttuu yksi liuska, niin voisin jättää tuon Stereon kokonaan toistaiseki pois, kunnes saan askarreltua jostakin sopivan liuskan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

saamu
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #5 - 10.05.2021 klo 19:42:26
Tulosta viesti  
Okei, tajusin miten kytkentä kanavan valintaan tulee. Klipsit tulee pystyyn ja tuossa mustassa osassa oleviin uriin. Klipsejä on vain jäljellä enää 3...

Sivun alkuun

IP kirjattu