Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) GAZ69 Radioautot (Luettu 2160 kertaa)
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
GAZ69 Radioautot
15.04.2021 klo 07:32:51
Tulosta viesti  
Tuli hankittua projektiksi kyseinen  Suomi Gaz 69ME radioautoaihio.
Tarkoitus on kunnostaa auto mahdollisimman lähelle jotain palvelusaikaista versiota
radioineen ynnä muine tilbehööreineen.
(Luonnollisesti kutakuinkin kaikki alkuperäiset raadiot ovat "kuolleet &  kuopattu" eli
tyypillistä takavuosien tornitouhua...kaikki, arvokaskin museokama, eiku silpuksi vaan!
....tosin eipä taida meno nykyisinkään olla juuri sen kummempaa.)

Netin syövereissä on hyvin niukasti tietoa kyseisistä radioautoista ja Suomi- versioista vielä vähemmän.
Entisöidyistä neukkula- ja NVA-autoista löytyy joitakin kuvasarjoja,
mutta nekin on kasattu vähän niiku sinnepäin osilla ja kokoonpanoilla
....oisko näyttävyys ollut tärkeintä jopa joissakin museoissa sielläpäin.

Mm. DDR:n NVA:lla oli kasapäin näitä radioautoja, mutta ilmeisesti nekin hieman erilaisella
eli useampiradioisella kokoonpanolla kuin suomalaiset kuusysiGazit.
RUK- museossa on todennäköisesti täydellinen "AS-351" auto eli se viimeisin Suomi-päivitysversio kyseisestä mallista.
Karilta sain kuvan myös toisesta täydellisestä AS-351 Suomi-autosta, joka kuulemma on Lylyssä lasikopissa.

Näissä autoissahan oli venäläiset radiot + tehovahvistimet
  1 kpl R-104M   (LV 404)
ja 1 kpl  R-105D   (LV 305D) +UM-1
tai 1 kpl 105M (LV 305M) +UM-2  (LV 306) tai UM-3
Näkyviä antenneja autoissa oli 2 kpl nelimetrisiä ASh-4:sia ja 1 kpl n. 10m teleskooppiantenni + Kulikov
Ilmeisesti myös käytettiin radioiden  R-108:n ja R-109:n eri versioita.
Mielenkiintoista olisi tietää, oliko myös harvinaisempi R-114 käytössä esim. panssarijoukoilla,
mikäli heillä näitä autoja oli....vai oliko Suomessa eri taajuusalueet ko. joukoilla?

Jos ketä muuta kiinnostaa, niin tässä alustavasti aiheesta
ja toivoisin kaikenlaista tietoa ja mahdollisesti kuviakin, jotka auttaisivat ko. vekottimen
radiopuolen kasaamisessa
...ja tietenkin olisi halukkuutta ostaa sitä tilbehööripuolta, jotka luonnollisesti kuuluvat ko. automalliin.
…..etenkin jos jollakin on jotain tallessa ja halua luopua niistä.
Eräältä  pitkänlinjan radioharrastajalta sain kuitenkin jo hankittua perus neukkuversioradiot,
Ne säilyneet Suomi-orkkikset kun ovat kaiketi museoissa …...no, onneksi edes siellä.

pekka
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1097
Sijainti: Helsinki
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #1 - 15.04.2021 klo 10:33:49
Tulosta viesti  
Heh, sotilaspassissa lukee mulla "AS-351 kuljettaja"
Oli noita päivähoidossa ja kuitilla (autojen ja akkujen osalta) muutama, UAZ:ien lisäksi Riihimäellä. UAZ ssa oli jenkkiradiot
Romutettu varmaan juu, samalla tallilla oli GAS kuorma-auton lavalle tehty radiohuolto autokin, varaosineen päivineen.
Täytyy katsoa löytyykö kuvia, mutta pahoin pelkään ettei taida just GAZ-69 stä löytyä. Ei ollu kännyköitä kameroilla silloin Silmänisku

EDIT: En mene vannomaan, mutta sellainen hämärä mielikuva on, että ei noissa kaikissa talleilla olleissa radioissa ollut "suomi -versioita" , jossa sillä tarkoitetaan tekstejä suomeksi käännettynä. Olisko jäänyt viestikeskuskorjaamolta labeloimatta, vai oliko peräti tarkoituksella jätetty kyrilliikka esiin, viestikoulun aliupseereiden koulutukseen, joita varten nämä oli. Pitäähän sitä osata vihollisen laitteita käyttää Hymiö

EDIT2: Näissähän oli se pressupylly, eli asemaan tämä ajettiin siten, että kaivettiin taka-akselille kuoppa, ja peruutettiin auto siihen. Teltta virittettiin siihen sitten ympärille. JA kuski meni nukkumaan, Hymiö ja viestikoulun aliupseerioppilaat jatkoivat antennien yms virityksellä ja aloittivat mahdollisen kusoamisen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh3ih
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 48
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #2 - 15.04.2021 klo 12:43:46
Tulosta viesti  
Minulla on vielä tallella inttiaikaiset muistiinpanot ja vähän muutakin materiaalia tuosta radioautosta.
Panssarijoukoissa oli käytössä versio AS651: LV305, UM1, LV607, UM2 sekä LV404M.
Lisäksi oli tietenkin varaamiskojetaulu ja johtajan käyttölaite. Painavia 5NKN45 6V:n akkuja 2+2 kpl. R-114 radiota ei ainakaan vuonna 1975 radioautossa ollut.
AS351 taisi olla muuten kalustoltaan samanlainen mutta LV607:n asemesta käytössä oli LV306. Muuten samanlaiset radiot mutta hieman eri taajuudet.
Jos saat käsiisi Kenttätykistön viestikalusto-ohjeen 1982, niin siitä löytyy hyvä kuvaus AS351:n radioista sekä niiden sijoituksesta ja käytöstä. Lisäksi siinä on täydellinen kalustoluettelo. Voisin skannata tarpeelliset kohdat, ellei opusta muualta löydy.
Minulla on tarpeettomana GCK-1500 (meniköhän translitterointi oikein) laturin venäjänkielinen ohjekirja. Tämähän oli se generaattori, johon kuljettaja kävi laittamassa hihnan päälle ja sitten köröteltiin max. 60km/h ja radioiden akut latautuivat.

RadAu/As651

  

AS351.jpg ( 91 KB | 18 latausta )
AS351.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 154
Sijainti: Nuijamaa
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #3 - 15.04.2021 klo 15:13:22
Tulosta viesti  
Viikon verran olin tuollaisen radioauton kuljettajana helmi-maaliskuussa -79. Viestikoulun oppilaat olivat operaattoreina. Kävi säkä auton suhteen. Auto oli hyvä käynnistymään vaikka pakkasta oli öisin parinkymmenen korvilla. Akkuja latailin auton ollessa asemissa,hihna toisen laturin hihnapyörälle ja auto käyntiin. Kaverit toivat ruokaa Ford Custom k-autolla. Paikkaa vaihdettiin melko usein. Ihan reipasta retkeilyelämää.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2021 klo 17:18:51 Kirjoittaja Hannu Nieminen »  

3020.jpg ( 213 KB | 13 latausta )
3020.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh3ih
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 48
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #4 - 15.04.2021 klo 16:48:04
Tulosta viesti  
Radiokalustoa
  

kalusto.jpg ( 90 KB | 13 latausta )
kalusto.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh3ih
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 48
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #5 - 15.04.2021 klo 16:49:49
Tulosta viesti  
Varaamiskojetaulu
  

varaamiskojetaulu.jpg ( 74 KB | 11 latausta )
varaamiskojetaulu.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh3ih
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 48
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #6 - 15.04.2021 klo 16:51:22
Tulosta viesti  
Radioakkujen latauskytkentä
  

Latausjdrjestelmd.jpg ( 141 KB | 16 latausta )
Latausjdrjestelmd.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #7 - 15.04.2021 klo 20:28:33
Tulosta viesti  
Kiitokset jo tähänastisista kommenteista!
Pienetkin tiedonmuruset ja tarinat  kiinnostavat...varmaan myös muitakin harrastajia vaikka
itse ajoneuvoa ei rakentelisikaan.

Minulla on tulostettu kopio "Huki -  Radion Rakenne, Käyttö ja Huolto, 1965"
eli siinä on kuvattuna aiemman version radiokalustoa jollain lailla,
mutta itse "entisöinnin" kannalta epämääräisesti.
Sain myös kirjasen  Kenttätykistön Viestikalusto-ohje 1982, mutta
näissä kirjasissa ei ole lueteltu kaapeleita tai näitä " kikkareita & kokkareita"
kovinkaan tarkasti.
Ja etenkin siinä 60-luvun ohjekirjassa teksti on ihan sitä kuuskytlukua käännöksineen Hymiö
...Kulikova-antenni...hehheh.

Ilmeisesti vanhempiin alkupään radioihin kuten R-104M:ään on tehty suomalaiset tekstit metallilevyyn?,
joka on siististi niitattu venäläisen tekstin päälle.
Myöhemmin laatuote on ilmeisesti hieman repsahtanut ja alkujaan niitattu  pro -meininki
sittemmin vaihtunut tulostetarroihin ja ilmeisesti sitten  myöhemmin  ei jaksettu edes tarroja liimailla.
……..ellei viestikorjaamoilla joku sitten ottanut töikseen liimailla niitä huollon yhteydessä?

……………………………..

…sitten niistä varusteista…
Generaattori GSK 1500 tai G8 olisi toivelistalla, sekä  kommentissa mainittu sen ohjekirjanen
samoin Varauskojetaulu ja radistin pöytä
.....sekä lukuisa määrä pienempää kikkaretta & kokkaretta, kaapeleita, kiinnikettä jne, jne
Samoin  auton piiska-antennit eli ASh-4 ja 10m teleskooppimasto
eli voisi sanoa, siis käytännössä kaikki osat ja varusteet kiinnostaa kovasti, jos meinaan
saada kokonaisuuden sellaiseksi kuin se oli tarkoitettu aikoinaan

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, millä kokoonpanolla nämä radioautot alun perin tulivat Suomeen.
Tilattiinko ne ostajan ruksimilla herkuilla, vai purettiinko varikolla niistä saapuneista
mahdollisesti ylimääräiset radiot pois.

Tämä mainitsemani RUK:n auto on vuodelta -72 ( autossa olevan venäläisen radiokyltin mukaan  P-104AM2)
Nämä radioautovariaatiot tunnettiin neukkulassa  Р-104М/104АМ  « РДС» ja  «Кедр»
Käsittääkseni myöhemmissä venäläisissä kehitysversioissa Р-125/125М «Алфавит»
oli vähintään, esim. 1 kpl R-104m ja 2 kpl R-105m + tehovahvistimet…..
ja NVA:n R-125 autoissa  saattoi jopa olla lisäksi esim. 1kpl R-108m.

Näyttäisi että yllämainitut radioasemat ovat käytännössä miltei samoja,
mutta käyttötarkoitus ja radiomalli ratkaissee viimekädessä R-numeron ?
Hieman on sekavaa, mutta kyllä kai se selviää ajan kaa…

Nuo kommenttien kuvat on hyviä, kun ne kertoo mistä on kymysys Suomi -versiossa
Ainakin pystyy hahmottamaan keskustelun aiheen mööpeleineen ja
nippelitietoineen. niin, että Thanks !

………………………….

…..muuten, tossa alla olevassa linkissä on pitkä litania  radiojuttuja.
Siitä voi katella myös asemien  kokoonpanoja ja yrittää googlen kiäntäjällä suomettaa tekstiä

https://military.trcvr.ru/armejskaja-radiosvjaz-v-sssr-i-rf/serija-r-1hh/

ps.
jos käännättää saksaksi ensin, voi joskus jopa saada paremman kiäntämistuloksen.
Jos kuitenkin kännöstekstit alkaa närästää Suomi-poikaa, niin minulle aikoinaan kertoivat englantilaiset sotilasajoneuvoharrastajat,
että suomalaisen sotilastekstin kääntäminen ymmärrettäväksi englanniksi
niin,
se se vasta on Yhtä Suurta Tuskaa…

pekka
  

LV_404.jpg ( 154 KB | 26 latausta )
LV_404.jpg
IMG_1503.jpg ( 76 KB | 11 latausta )
IMG_1503.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1174
Sijainti: Espoo
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #8 - 15.04.2021 klo 21:53:24
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen projekti. Varsinaisiin kysymyksiin ei valitettavasti ole muuta kontribuutiota kuin: Olen Vekaranjärvellä intissä nähnyt tuollaisia.

Pikkukundina mulla ja broidilla oli tuollainen piikkinokka Gaz (ei kuitenkaan radioauto) landella vähän niin kuin leluna. Sillä opeteltu ajamaan ja autotekniikan perusteita.

Miten itse auto. Missä kunnossa tekniikka ja mitä tarkoitus tehdä sille? Onko mahdollisesti kuvia projektista?

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 154
Sijainti: Nuijamaa
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #9 - 15.04.2021 klo 23:28:43
Tulosta viesti  
Viestirykmentin Kuljetuksen vääpeli M. Gazeista:"...niitä kukaan tilaa, ne vaan ilmestyvät!"
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #10 - 16.04.2021 klo 09:59:41
Tulosta viesti  
Joo
Itse auto on "vaiheessa",
kohtuu peruskuntoinen, mutta ikävä kyllä, runsaasti osia on joku tarvinnut johonkin toiseen autoon.
Takaluukku on "jäässä"  (…. ei saa kuulemma sanoa ääneen, ettei ruostepeikko kuule kutsuhuutoa!!)

Itse tekniikka on kunnossa, oletan. En ole vielä käynnistänyt. Puuttuvia osia tuli vastikään Bulgaariasta ja Saksasta.
Autossa on venäisten mukaan ns. "kolhoosiperät"
... UAZ akselit....näin vanhana tirkistelijänä voin sanoa, että "hyvät perät" !
Se on alkujaan siis myöhäisempi GAZ69-versio, koska etuperään saa napalukot jälkiasennettua. Aikaisemmissa malleissahan se ei onnistu ilman ”pientä laittoa” .
(Napalukot tarkoittaa sitä, että etuperän vetoakselit tasauspyörästöineen ja etukardaanin saa navoista kytkettyä pois  pyörimästä, kun jakovaihdevivusta vaihtaa pelkälle takavedolle)

Luonnollisesti autossa on häiriösuojattu sytytys ja latausjärjestelmä häiriönpoistosuotimineen
Johdotus siis eroaa  aavistuksen tava mallista.
Osa johdoista on metallisukan sisällä..."Braided Cable"...  nimenomaan radioitten vuoksi.
Värityksen perusteella  perusneukku ruskeanvihreä, mutta  tietenkin auringon polttama.
Tämä viittaisi siihen, että autoa ei ole koskaan päivitetty AS-351:ksi...kai?
Oletan, että  AS-351 -päivityksessä autot maalattiin Kimmo Kenttävihreällä , Mustalla  jne maastokuvioiseksi pressu mukaan lukien.
Tästä asiasta tosin en ole varma, mutta kaipa sekin tieto putkahtaa esiin jostain.

Kuvia laitan sitten, kun auto näyttää muultakin, kuin toivottomalta projektilta.
Tarkoitus ei ole tehdä kuvankaunista " Trailer Queenia" , ihan käyttöentisöinti vaan.
Monestihan SA-autot ovat karusti ”Pensseli-Setien” paikkamaalaamia
Sama näkyy koskevan myös muidenkin maiden sotakalustoa.

………………………

Monestihan joukko-osastoihin sijoitettiin sodan-ajan joukkojen kokoonpanoihin kuuluvia ajoneuvoja säilytykseen
ja satunnaiseen käyttöön ”ihan pyytämättä”.
Näin kävi mm. silloisessa  AseV1:ssä / KuoAseV:ssa, jossa palvelin virkaurani.
Meillä näitä Gaz69:ä oli kaksi kappaletta. Ne majailivat vuoroin ulkokatoksessa ja vuoroin autohallissa. Muistaakseni vuosikausia ilman radioita ,
aina siihen asti, kun ne siirrettiin hylättäväksi ja huutokauppaan.
Harmittaa näin jälkikäteen, kun ne silloin eivät kiinnostaneet pätkääkään.



pekka
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
TapioK
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 188
Sijainti: Kiikka
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #11 - 16.04.2021 klo 13:38:23
Tulosta viesti  
Lievästi aiheeseen liittyen pari kuvaa: mustavalkoinen Parolassa kesä 74 ja väri ensimmäinen auto uudella tiellä katepillarin jälkeen. Kuvassa Gazini, joka oli kakkosautoni joskus 80-luvulla. Millä lie kola kameralla otettuja kuvia, laatu sen mukainen.
Manuaali: https://www.slideshare.net/RimskyCheng/gaz69-technical-maintenance-manual-englis...
  

gaz5a.jpg ( 115 KB | 23 latausta )
gaz5a.jpg
gaz3a.jpg ( 111 KB | 11 latausta )
gaz3a.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 154
Sijainti: Nuijamaa
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #12 - 16.04.2021 klo 18:25:31
Tulosta viesti  
Lisää ViestiR:n autohalleilla vääpeliltä kuultua. Joskus oli neukkuvieras autohallilla käymässä. Ihmetteli nähdessään GAZ 69:n huoltomontun päällä:"Mitä ihmettä? Korjaatteko te noita? Sehän on hyökkäysoffensiiviin suunniteltu ajoneuvo. Tarkoitus on että ne toimii hyökkäyksen ajan ja ettei niistä jää vetäytyessä paljonkaan hyötyä viholliselle." Oliko suunnittelufilosofia oikeasti tällainen?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1174
Sijainti: Espoo
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #13 - 16.04.2021 klo 23:37:14
Tulosta viesti  
Ajoneuvon kunnostukseen liittyen. En tiedä onko tuttu, mutta tässä linkki

https://forums.offipalsta.com/

Offipalsta on off road harrastajien foorumi mistä löytyy valtava määrä hienoja rakenteluprojekteja ja ennen kaikkea rakenteluun liittyvää tietoa. Tavaraa on vaan niin valtava määrä, että välillä vaikea löytää mitä hakee. Täällä on myös aktiivinen osien kauppapaikka. Eli kannattaa kysellä neuvoja, juttuja ja osia. Muistin mukaan siellä on ollut muutama GAZ projektikin, mutta en tähänhätään löytänyt niitä. Tässä kuitenkin malliksi pari asiaa sivuavaa vanhempaa juttua.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108771

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109890

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=147292

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=155672

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41250

Jos jaksat niin laita ihmeessä ajoneuvon kunnostus/entisöinti projekti tänne.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #14 - 17.04.2021 klo 09:12:35
Tulosta viesti  
Juu, jälleen Kiitos!
Toi oli hyvä vinkki offipalstasta, olin unohtanut koko jutun, että siellähän myös on Gazin osajuttuja, ehkä.
Täytyy myös ottautua sinnekin ja kysellä minulta puuttuvia osista, josko löytyisi nurkista.
Sehän se vaan on propleema, että pitäisi niin monella palstalla katsella ja kysellä ja etenkin somessa luurailla.

Minä olen kuulemma vielä niitä ”hehkulamppumiehiä”……kaverin sanoja lainatakseni.
Se ”älykännykkä jatkuvasti kädessä” -homma kehtuuttaa, kun on vähän tota  muutakin hommoo …. 😊.

Mutta täällähän ne raskaan sarjan radiomiehet  tiirailee ja todennäköisesti suurin erikoistietämys näistä radiojutuista mitä nimenomaan kaipaan.
Kun olen yrittänyt netistä kaivaa esim. kuvia suomalaisista radioautoista, niin 2 palveluskuvaa on
tullut vastaan ja nekin  ulkomaan sivuilta + 2 wikipedian  kuvaa RUK autosta,
Ja nyt tämä TapioK:n kuva…..että harvinaista herkkua, vaikka toisin luulisi.
Kyllähän niitä varmaan jossain on, mutta miten niihin törmäisi.
Kansallisarkistosta todennäköisesti löytyy virallisia SA- kuvia, mutta se on sitten tulevaisuuden projekti.

Tuossa TapioK:n kuvassa näkyy ne antennit pystyssä... ihan sähkölinjan vieressä!!….vaiko liekö puhelinlinja !
Ilmeisesti auto on aikaisempaa radioautoerää, koska ei ole niitä sivuikkunoita pressussa.
Auton katolla on lienee ASh-4 antennijalan tai teleskooppimaston pään suojapussi ?
Mutta mikä on peräluukun takana olevan varusmiehen vieressä oleva vinottainen kiiltelevä
"lauta" ?
Onko kenelläkään muistikuvaa oliko suomalaisissa radiogazeissa  sisäpuolella poikittain sivuistuinten välissä,
aivan takana, ennen takaluukkua. Sellaista irrotettavaa parin laudan levyistä istuinta mahdollisesti muita radisteja varten?
Se on yksinkertainen, sivupenkkityylin mukaisesti pehmustettu istuinlevy.
……………………

Toisessa kuvassa gazi lienee kotimaisella jälkiasennus kopilla, joka sekin
on tavallaan erikoisuus, mutta aliarvostettu, koska kaikki haluaa vaan rättikattoisia.
Sinänsä mielenkiintoinen variaatio.
Olen nähnyt yhden alumiinisen livenä viimekesänä, olikohan se Kiitokorin tekemä !

pekka
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 154
Sijainti: Nuijamaa
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #15 - 17.04.2021 klo 12:05:41
Tulosta viesti  
Riksussa oli yksi umpikorinen GAZ 69 jossa oli Indenor diesel. Kun kovasti muistelen niin oli postiajossa. Ainakin kerran hain sillä filmikeloja rautatieasemalta varuskunnan elokuvateatterille.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2021 klo 09:35:32 Kirjoittaja Hannu Nieminen »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 727
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #16 - 17.04.2021 klo 15:06:35
Tulosta viesti  
No ei ollut Gazzi muuttunut paljonkaan 20 vuodessa jos Gaz69 on 1969-mallia.

Olin 60-luvulla kesähommissa sorakuopassa josta ajettiin soraa laivoihin. Minulle annettin GAZ-51 joka max kuorma oli n. 3 tonnia mutta pantiin aina täyteen niin että oli varmaankin 5-6 tonnia päällä. Joka aamu piti täyttää bensatankki täyteen,en muista kuinka paljon, mutta moottoriöljy meni myös joka toinen päivä parikin litraa. Auto oli mukava ajaa ja työ oli miellyttävä kun palkkakin oli hyvä. Olin siellä parikin kesää hommissa ja ikä oli vain 16-17 v.
Tästä yksi näyte tuosta GAZ-51: https://fi.wikipedia.org/wiki/GAZ-51#/media/Tiedosto:GAZ-51_Żółkiew_2008_(croppe...

Juu, ei tässä Gazissa radio ollutkaan!

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1872
Sijainti: Perniö                
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #17 - 17.04.2021 klo 15:30:02
Tulosta viesti  
GAZ-69 valmistus alkoi jo v. 1953 sanoo Wiki.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1394
Sijainti: Helsinki
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #18 - 17.04.2021 klo 16:45:58
Tulosta viesti  
Hannu Nieminen kirjoitti 17.04.2021 klo 12:05:41:
Riksussa oli yksi umpikorinen GAZ 69 jossa oli Indenor diesel.


Niin oli, kovalla katolla oleva yksilö. Oliko Vornanen sun aikana päällikkönä vai oliko Ippe?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 154
Sijainti: Nuijamaa
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #19 - 17.04.2021 klo 17:15:35
Tulosta viesti  
Ippe ja Matikainen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #20 - 18.04.2021 klo 09:40:52
Tulosta viesti  
Arvoisat Toverit !

Tässäpä pari kuvaa AS-351 auton radioakkujen laturista
Kyseessä ilmeisesti G8 Generaattori ……tai GSK-1500
Radioiden ja laturin kanssa aikoinaan tekemisisä olleet voinevat kuvista verestää
”hihna  päälle/pois” -kytkentämuistoja.



Sellainen aiemmin tässä kommenttiketjussa kuvattu varaamiskojetaulu tarvittaisiin myös tähän projektiin


Jos olet tällaisia aikoinaan hommannut vaimolle esim. synttärilahjaksi ja niitä ei kenties enää tarvita
missään projektissa, niin vaimoni ....ehkä?.... saattaisi olla kiinnostunut niistä
..olohuoneen nurkassa on vielä tilaa, sano 😊

pekka

ps laitoin sinne offipalstalle ostetaan-ilmoituksen
...saanyt nähdä, onko jollakin romujen seassa.
  

G8_11.jpg ( 173 KB | 13 latausta )
G8_11.jpg
G8.jpg ( 179 KB | 10 latausta )
G8.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #21 - 18.04.2021 klo 09:43:44
Tulosta viesti  
Varaamisskojetaulu
  

varaamiskoje.png ( 425 KB | 13 latausta )
varaamiskoje.png
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mavo
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 24
Sijainti: Valkeakoski
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #22 - 18.04.2021 klo 12:01:47
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen projekti, pelastaa piikinokka gaz

Minulle tuli noi tutuksi panssariviestissä, missä joutui noitakin käyttämään.
Ajokoe oli jo sentään uudemmalla kalustolla.

Muistaisin, että radiot vaihteli suuresti eri autoissa.
Ja ajonaikana piiskat oli lyhennettävä puolikkaiksi, eli ajossa noin 2m mittaisia.

Noissa radioissa on vain kuuloke / luuri käyttö, ja repsikan edessä on erillinen "johtajan" kaijutinpanelli.

Radiosta, esim LV305 käyttöjännite on +2,4V ja -2,4V (maa kesellä) joka tuli kahdelta lipeäakkuparilla HKH-24.


Eli siinä joutui vaihtelemaan noita kennoja aika ajoin, kun noin 12V lataus meni sarjassa oleville viidelle (2 * 1,2V)kennoparin ryhmälle.
Jolloin toinen viiden ryhmä oli latauksessa ja toisesta viiden ryhmästä kaksi oli käytössä radiolla...

Eli ei ihan niin yksinkertaista, kuin nykyisten 12V radioiden kytkentä...

Vahvistikajari tuli uusiokäytettyä uudemman radion kanssa.


Varaamiskojetaulussa kolme vipua on automaatisulakkeita.
Joista tuli otettua kuva, ennen uusiokäyttöä...  Nolostunut


  

panelli.jpg ( 446 KB | 17 latausta )
panelli.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mavo
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 24
Sijainti: Valkeakoski
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #23 - 18.04.2021 klo 12:04:20
Tulosta viesti  
Ja sisäpuolelta tuo varaamiskojetaulu.
  

panelli_sisa.jpg ( 321 KB | 16 latausta )
panelli_sisa.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #24 - 18.04.2021 klo 13:24:44
Tulosta viesti  
Hienoja ovat ! ...ja hyvät kuvat!

Toivottavasti "uusiokäyttö" ei tarkoita radioiden ja tarvikkeiden  viimeistä matkaa unholaan eli romu-ukon silppuria.

Itse olen oppinut vuosien varrella kantapään kautta, että vähäpätöisetkin turhakkeet,
arvottomat kulmaraudan palaset, irto-osat ja peltilevyt, voivat olla jollekin todellinen aarre.
Mutta mistä aina löytää sen tarvitsevan?

Itsekin sain "pelastettua " Volna K:n joka oli menossa viimeiselle matkalle,
kun edellinen omistaja katsoi sen olevan "jonniin- joutava- peltiloota".
Nyt se oottaa, josko johonkin minulle tärkeään kamppeeseen sen saisi vaihdettua.
Vaimo tosin ei ollut yhtä innostunut sen "hautomoon" hilaamisesta!

pekka
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #25 - 21.04.2021 klo 20:27:23
Tulosta viesti  
Taas hieman pientä saivarvartelua aiheesta...älkää pahastuko !

17.4 Hannun tekemässä päivityksessä, on jälleen mielenkiintoinen palvelusaikainen kuva, jossa näkyy esim harrastajien kannalta hyvä juttu,
ajoneuvon rek.numero.
Rekisterikilven paikka paljastaa miksi joihinkin ritilöihin on porattu reikiä.
Ilmeisesti ovessa näkyy myös yksikön tunnus
Samoin siinä on  ajovalojen pimennyslaitteet.
Hakuvalo on osoittaa taaksepäin eli onko ohjeistettu näin pidettäväksi
Pakoputkikin on normaali, eli ei ole tehty muutostöitä.

Teleskooppiantennin alaosan yläpuolella on joku "makkaratikku" siinä putkenpätkässä,
jonka tarkoitus on vielä tässä vaiheessa hakusessa. Samoin teleskoopin takana
näyttäisi olevan samanlainen tikku
RUK:n autossa oli sellaiset putken pätkät myös molemmilla puolin.
Jotain radioautoon liittyvää siihen ilmeisesti kiinnitetään, koska siinä on lukituspultti.
Muistaako kukaan?
ja
Taitaa tuo pressun "repeämä" liittyä teleskooppitelineen käyttöön, tuskin näihin "makkaratikkuputkiin"?

Pekka
  

IMG_1570_10697_.jpg ( 31 KB | 15 latausta )
IMG_1570_10697_.jpg
IMG_1743_10689_.jpg ( 42 KB | 14 latausta )
IMG_1743_10689_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH4FSL
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 140
Sijainti: Mikkeli
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #26 - 22.04.2021 klo 15:42:39
Tulosta viesti  
RUK:n viestilinjalla esiteltiin perusteelisesti AS351. Kuvassa GAZ-69 Valkjärvellä syksyllä 1975. Pakkiruokailu pääosassa.
  

Valkjdrvelld_1975_2.jpg ( 141 KB | 22 latausta )
Valkjdrvelld_1975_2.jpg

Martti, OH4FSL
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #27 - 25.04.2021 klo 22:44:29
Tulosta viesti  
Taas hyvä kuva! Kiitoksia Martille
Näyttäisi minusta olevan SA 3074 ?
Jännä, että noin lähellä mäntyä teleskooppiantenni on pystyssä
Kuvasta päätellen ei tuule. Luulisi, että on vaara, että oksat saattaisi vääntää alumiiniumin kieroon ja sen jälkeen
ei tosipaikan tullen enää stondaa kunnolla.
Kiilattiinko takarengas aina kun teleskooppiantenna oli pystyssä, näyttäisi joku kiiltävä olevan renkaan takana,
vaiko niitä  "makkarapaketteja "?

Tuossakin näkyy peräluukussa se  antennitarvikelaatikko takaluukulla istuvan soldaatin polven alapuolella
Sisällä LV 404M ja sen oikeassa eli vasemmassa yläkulmassa
uudempi "dipoliantennin symmetrointilaite" (jos se sillä nimellä kulki enää)
...kuulemma ompi se vanhempi malli  parempi kuin tuo uutempi
LV 404:n Vieressä näkyy UM3 ja sen ajoneuvoteline ja "varauskojetaulu"  näkyy myös.

Virallinen tuttu käsky on näköjään käynyt, että  karvahattuilukausi alkakoon, vaikka lämmintä
näkyy vielä piisaavan.

pekka

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 14
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #28 - 29.05.2021 klo 10:27:01
Tulosta viesti  
Gaz 69 Radioauto  -projekti on siinä vaiheessa, että Gaziin olen hankkinut puuttuvat varsinaiset auton
perusosat, …..kutakuinkin.
Muutama päivä  sitten tuli tehtyä pyhiinvaellusmatka Gaz & Uaz-gurun, herra ” Zaun” valtakuntaan puuttuvien osien kiilto silmissä.
Sieltä kertyi osien. YNNÄMUUN lisäksi paljon mm.  lisätietoa autojen Suomi- variaatioihin liittyen.
Nämä SA-Gazit ovat olleet ihan vakavasti otettu maastoautomalli PV:n käytössä,
koska niiden käytettävyyttä ja käyttöikää oli jatkettu mm. umpikoripäivityksillä.
Tällainen umpikorinen ex SA-Gazi ei ehkä ihan välttämättä ole suoranainen jalat alta vievä p-magneetti naisten silmin katsottuna,
mutta harrastajan kannalta aivan silmiä hivelevä söpö näky kaikessa karuudessaan.
Mutta, voi sitä kotinaisväen rajatonta riemua !  kun sellaisen,” pientä laittoa” vailla olevan helmen hilaa pihaansa….
….? 😊

……………………………..


Autoon kuuluvat  radiot on kuitenkin  hankittu.
Että, Extra Thanks Kiitos vaan Sepolle OH6GKJ Vaasaan, että homma lähti ylipäätään tulille.

Tietenkin kyseessä on venäläisillä merkinnöillä olevat radiot , koska orkkiksia ,
eli niitä ” suomettuneita ” ei liene tarjolla….näin sanoivat asiaa tuntevat tahot jo projektin alkuvaiheessa.
Mutta matkailu avartaa ja
RUK:n museon Gazista ja Sotilasradiomuseon Karilta tuli taannoin  ”hyviä vinkkejä ja asiatietoa aikuisille” , hommaan liittyen.

Gaz 69:n pääradio on siis R-104M, josta ko. autoasema esim.  R-104AM  jne. lienee saanut nimensä eri päivitysversioineen
Tämän minun projektin radio, R-104M vaati  jonkin verran asiantuntevaa sisäistä sepitystä eli putkien uusimisen ja säätötoimenpiteitä tehtaan arvoihin.
Tämän operaation toteutti pitkänlinjan radisti- ja radioelektroniikkamies Reino P, OH3IH Pirkkalasta…
Reino on avittanut ja ”psyykannut” tätä minun radioautoprojektia  kovasti eteenpäin.
mm.  70- luvun varusmiesaikaisilla muistiinpanoillaan.

Jos ja kun aikanaan tämä neukkuradio  R-104M on saanut siihen asiaankuuluvat  suomalaiset kyltit / tekstit,
se suomettuu sitten LV 404:ksi. Paras lienee puhua kuitenkin replikasta, ettei tule sanomista alkuperästä.
Kyltti-/tekstiasia on vielä vaiheessa ja sama koskee R-105:sta, R-107:ää  UM:iä jne.

Suunnitelmassa on siis  alla oleva  kokoonpano. Tämä vaatii hieman lisäselvittelyä, koska puuttuu vielä
tietoo etenkin LV 607:n sijainnista ko. ajoneuvossa.

-LV 404 eli R-104M
-LV 305 eli R-105M + UM2 tai UM3  tehovahvistin
-LV 607 eli R-107 + UM2 tai UM3 tehovahvistin

UM3 -tehovahvistimet ja R-107 , niiden kaapeleita ym. tuli Puolasta ja Saksasta, Hollannista, Unkarista, Romaniasta jne. Pikku tilbehööriä ympäri Eurooppaa.
Sepolta tuli ne UM2:set aiemmin.
Radiojärjestelmän isot lipeäakutkin löytyivät ihan Suomesta. Suuri  kiitos ” putkiradio- & ” High End”-spesialisti” Arto Salolle.

………………………..


Mutta edelleen puuttuu, puuttuu !!
Laitan tämän listan tähän, vaikka  ”Haku Päällä” osastoonhan  se oikeasti kuuluisi .
………..mutta jos jollakin tätä ketjua lueskelevalla on joutavia  kamppeita nurkissa.
Niin kaikenlaiset ko. radioautoon liittyvät isot ja pienet osat kiinnostaa, jotta projekti etenisi .
Myös ne osat, mitä ei ole listassa mainittu.
Jos jonkinlainen vaihtokauppapuljaaminen  kiinnostaa enemmän, niin ota yhteyttä,
ja olisiko minulla  kenties jotain hirmu hauskaa vaihdokkia mikä olisi kiinnostava.

Alla oleva puutoslista kuulostaa tällä hetkellä vielä melko synkältä,
mutta Toivossa on hyvä elää, kuten sano” Lappis ” Lapamato.

eli

-Radistin pöytä
- LV 404:n ja UM3:n kiinnitystelineet pöytään, sekä LV 404:n ”suojapussi”
-G8 Laturi telineineen + RR8 (PP8)- rele +  kaapelit
-Varaamiskoje
-Johtajan käyttölaite + kaapelit + kuulopuhelimen pidike
-radioautoon kiinnitettyjä sekalaisia käyttöohjekylttejä
- ASh-4:n  antennien putkitelineet auton kylkeen molemmille puolin
- 10m teleskooppiantenni  auton kylkeen
- antennitarvikelaatikko takaluukkuun
- lukuisa määrä sekalaisia isoja sekä pikku kiinnikkeitä ym.


Laittelen kuvia näistä  radioauton ”palikoista” tuonnempana, kunhan kerkiän.


Pekka
Yv:llä tai
  o40- seitsemänolla 55 kuutonen seitsemän seitsemän
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta