Kiitokset jo tähänastisista kommenteista!
Pienetkin tiedonmuruset ja tarinat kiinnostavat...varmaan myös muitakin harrastajia vaikka
itse ajoneuvoa ei rakentelisikaan.
Minulla on tulostettu kopio "Huki - Radion Rakenne, Käyttö ja Huolto, 1965"
eli siinä on kuvattuna aiemman version radiokalustoa jollain lailla,
mutta itse "entisöinnin" kannalta epämääräisesti.
Sain myös kirjasen Kenttätykistön Viestikalusto-ohje 1982, mutta
näissä kirjasissa ei ole lueteltu kaapeleita tai näitä " kikkareita & kokkareita"
kovinkaan tarkasti.
Ja etenkin siinä 60-luvun ohjekirjassa teksti on ihan sitä kuuskytlukua käännöksineen

...Kulikova-antenni...hehheh.
Ilmeisesti vanhempiin alkupään radioihin kuten R-104M:ään on tehty suomalaiset tekstit metallilevyyn?,
joka on siististi niitattu venäläisen tekstin päälle.
Myöhemmin laatuote on ilmeisesti hieman repsahtanut ja alkujaan niitattu pro -meininki
sittemmin vaihtunut tulostetarroihin ja ilmeisesti sitten myöhemmin ei jaksettu edes tarroja liimailla.
……..ellei viestikorjaamoilla joku sitten ottanut töikseen liimailla niitä huollon yhteydessä?
……………………………..
…sitten niistä varusteista…
Generaattori GSK 1500 tai G8 olisi toivelistalla, sekä kommentissa mainittu sen ohjekirjanen
samoin Varauskojetaulu ja radistin pöytä
.....sekä lukuisa määrä pienempää kikkaretta & kokkaretta, kaapeleita, kiinnikettä jne, jne
Samoin auton piiska-antennit eli ASh-4 ja 10m teleskooppimasto
eli voisi sanoa, siis käytännössä kaikki osat ja varusteet kiinnostaa kovasti, jos meinaan
saada kokonaisuuden sellaiseksi kuin se oli tarkoitettu aikoinaan
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, millä kokoonpanolla nämä radioautot alun perin tulivat Suomeen.
Tilattiinko ne ostajan ruksimilla herkuilla, vai purettiinko varikolla niistä saapuneista
mahdollisesti ylimääräiset radiot pois.
Tämä mainitsemani RUK:n auto on vuodelta -72 ( autossa olevan venäläisen radiokyltin mukaan P-104AM2)
Nämä radioautovariaatiot tunnettiin neukkulassa Р-104М/104АМ « РДС» ja «Кедр»
Käsittääkseni myöhemmissä venäläisissä kehitysversioissa Р-125/125М «Алфавит»
oli vähintään, esim. 1 kpl R-104m ja 2 kpl R-105m + tehovahvistimet…..
ja NVA:n R-125 autoissa saattoi jopa olla lisäksi esim. 1kpl R-108m.
Näyttäisi että yllämainitut radioasemat ovat käytännössä miltei samoja,
mutta käyttötarkoitus ja radiomalli ratkaissee viimekädessä R-numeron ?
Hieman on sekavaa, mutta kyllä kai se selviää ajan kaa…
Nuo kommenttien kuvat on hyviä, kun ne kertoo mistä on kymysys Suomi -versiossa
Ainakin pystyy hahmottamaan keskustelun aiheen mööpeleineen ja
nippelitietoineen. niin, että Thanks !
………………………….
…..muuten, tossa alla olevassa linkissä on pitkä litania radiojuttuja.
Siitä voi katella myös asemien kokoonpanoja ja yrittää googlen kiäntäjällä suomettaa tekstiä
https://military.trcvr.ru/armejskaja-radiosvjaz-v-sssr-i-rf/serija-r-1hh/ ps.
jos käännättää saksaksi ensin, voi joskus jopa saada paremman kiäntämistuloksen.
Jos kuitenkin kännöstekstit alkaa närästää Suomi-poikaa, niin minulle aikoinaan kertoivat englantilaiset sotilasajoneuvoharrastajat,
että suomalaisen sotilastekstin kääntäminen ymmärrettäväksi englanniksi
niin,
se se vasta on Yhtä Suurta Tuskaa…
pekka