Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) GAZ69 Radioautot (Luettu 7118 kertaa)
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 20
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #30 - 27.01.2022 klo 19:44:00
Tulosta viesti  
Laitanpa hieman päivitystä ,  kun on ollut hiljaista useamman kuukauden.

Se minun ensimmäinen radioautoprojekti etenee hissun -kissun vauhtia radioihin liittyviä tarvikkeita ja osia etsiessä.
Varsinaiseen perusautoon kuuluvat puuttuvat osat on jo hankittu.

Siinä sivussa tietenkin nälkä kasvaa, etenkin  kun paatuneelle  romuhamsterin luonteelleen ei voi mitään.

Uaz/Gaz - miesten hyvin  tunteman pitkän linjan harrastajagurun  Juha A:n ”yllyttämänä  ja psyykattuna”   tuli tehtyä hieman  heräteostoksia eli hankittua pari  ” ratioautoa ” lisää.
.... taitaa karata allekirjoittaneella tämä ratioauto -suuntautuneisuus   hieman lapasesta.

”Siunaa!! ja Varjele !!!”.
eli
tällainen helmi

vm.1970 Gaz 69…. Kiitokori Oy:n 1976 valmistamalla umpikorilla eli ”kovalla katolla”

Juha A:n tiedostoissa olleisiin muutamiin Kiitokori- valmistekylttitietoihin  nojaten,
nämä ”Kiitokorilaiset” ovat todennäköisesti valmistettu -76, aiemmin käytössä olleista rättikattosista.


Tämäkin auto on vielä toistaiseksi tällaisessa ” pientä fixausta” vaativassa eli suomeksi
”Siunaa!! ja Varjele !!!” -kunnossa.
Mutta kuiteskii, minusta se on melko söpö vekotin!
…….patinaa ei voi kuulemma ostaa 😁, se täytyy ansaita !

Tällaisia umpikorisia, SA-käytössä olleita,” piikkinokka” eli kuusysi- Gazeja  löytyy tiedon mukaan kahdelta korivalmistajalta.
Toinen valmistaja kyseisen Kiitokori Oy:n ohella, oli Lavian Autokori Oy , jolla oli ainakin kaksi umpikoriversiota.
Näitä ”kovakatto”- Gazeja Puolustusvoimat teetätti hankittuihin rättikatto- avomallisiin ilmeisesti  pääasiassa
70-luvulla.
Juha A:n  mukaan, kolmas suomalainen ” kuusysejä” rakennellut koripaja K.  Nummela Oy, teki siviilikäyttöön samantyylistä umpikorisia ”kovakatto” -  69 Gazeja.

Kuvista päätellen aika moni Pv:n  päivitetty ” kuusysi”  näkyy  olleen rättikattonen radioauto alkujaan, koska niitä tuotiin maahan about puolet n. 700 kpl:een kokonaistuontiluvusta.
Umpikorin tarkoitus lienee ollut säänkestävyyden parantaminen,  sekä käytettyjen 69- Gazien elinkaaren jatkaminen
eli kyseessä oli
”Köyhän Miehen” -versio siitä, mitä engelsmannit tekivät myöhemmin  Defender-  lantikoilleen Life Extension Programissa (LEP)

Tässä Kiitokori Oy:n ”kovakattosessa” näkyy  paikoillaan ASh-4 piiska-antennitelineiden nivelosan puolikkaat kuskin ja apukuskin tai oikeammin sanottuna ”Johtajan” oven yläpuolella katolla.
Ne  on katkaistu ja modifioitu alkuperäisestä antennitelineestä.

10 metrin  teleskooppimaston kiinnityksestä kertovat reiät löytyy johtajan puolen oven takaa.
Teleskooppimaston telineen paikka näyttää olevan sama mikä rättikattosessakin.
Oliko edelleen käytössä ollut sama masto, mikä rättikattosessakin?
Ylempi kiinnitys on hieman erilainen kuin alkuperäinen venäläinen…ehkä myöhemmin  tuon ylemmän tuen  siipimutterilukitus on yksinkertaisesti vaan rälläköity pois, jotta olisi vähemmän inhottava, kaikkeen tökkäävä ja tarttuva uloke.
Antennitarvikelaatikon kiinnitysreiät näkyvät myös takaoven alaosassa.
Juhan mukaan oikeassa takayläkulmassa oleva rauta on  valaisimen teline, ehkä Gaz 66:sta.
Katolla kaiteiden välissä, sisäneliössä, on ”alumiiniumia” oleva turkkilevy, joka kestää seisoskelua/ tepastelua.
Oletettavasti liittynee hyvin vahvasti teleskooppimaston pystytyshommiin ?
Katolla kuuluu olla myös auton vararengas.

Tämänhetkisen tiedon perusteella oletan autossa olleen päivityksen jälkeenkin venäläisen radiokaluston
Eli kyseessä on siis melkoisella todennäköisyydellä ”ratioauto” ,
koska sisällä ”kopissa” on myös viestimiesten kirjoittamia Tj-juttuja, kuten varusmiesten käyttämissä vehkeissä niitä yleensä tahtoo olla.
Yhden merkinnän mukaan auto lienee palvellut Säkylässä….. jos ei koko palvelusaikaansa, niin ainakin jossain vaiheessa.

Enstuntuma on, että suomalainen jälkiasennus ja työnlaatu  ei ole näissä autoissa aivan niin laadukasta,
kuin mitä neuvostotyönsankarit aikoinaan alun perin tekivät  näihin  Gaz 69 radioautoihin sikäläisessä radioautokoripajassa.
Mutta kotimainen asennustyö pieninä sarjoina tehtynä lienee ollut kuitenkin  ihan  toimivaa käyttötarkoituksessaan.

pekka

« Viimeksi muokattu: 28.01.2022 klo 12:25:46 Kirjoittaja pru426 »  

Gaz_69_Kiitokori_p.jpg ( 170 KB | 47 latausta )
Gaz_69_Kiitokori_p.jpg
Gaz_69_Kiitokori_p2.jpg ( 172 KB | 36 latausta )
Gaz_69_Kiitokori_p2.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pru426
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 20
Re: GAZ69 Radioautot
Vastaus #31 - 27.01.2022 klo 19:48:22
Tulosta viesti  
Siis,
lisää tietoa, esim. varusmiesaikaisia-, ym kuvia, jne.  kaivattaisiin taas, mikäli löytyy !


Myös Lavian Autokori Oy:n valmistamista koripäivityksistä olisi kiva saada tietoa.
Onko radioautovarustusta myös kuulunut myös  näihin Lavialaisiin?
Atilan kokoelmissa olevassa eräässä rättikattosessa   ”kuusysissä” on SP -merkintä eli näitä ehkä? on ollut myös kouluttavilla joukoilla  Sotilaspoliisiautoina, sekä esim. Asevarikkojen/ vast. varastoalueilla vartiostojen käytössä, kuten oli  mm. AseV9:ssä  Koivujärvellä.

pekka

  

Gaz_69_Kiitokori_p1.jpg ( 139 KB | 39 latausta )
Gaz_69_Kiitokori_p1.jpg
Gaz_69_Kiitokori_p3.jpg ( 118 KB | 36 latausta )
Gaz_69_Kiitokori_p3.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 
Lähetä aiheTulosta