Laitanpa hieman päivitystä , kun on ollut hiljaista useamman kuukauden.
Se minun ensimmäinen radioautoprojekti etenee hissun -kissun vauhtia radioihin liittyviä tarvikkeita ja osia etsiessä. Varsinaiseen perusautoon kuuluvat puuttuvat osat on jo hankittu.
Siinä sivussa tietenkin nälkä kasvaa, etenkin kun paatuneelle romuhamsterin luonteelleen ei voi mitään.
Uaz/Gaz - miesten hyvin tunteman pitkän linjan harrastajagurun Juha A:n ”yllyttämänä ja psyykattuna” tuli tehtyä hieman heräteostoksia eli hankittua pari ” ratioautoa ” lisää. .... taitaa karata allekirjoittaneella tämä ratioauto -suuntautuneisuus hieman lapasesta.
”Siunaa!! ja Varjele !!!”. eli tällainen helmi
vm.1970 Gaz 69…. Kiitokori Oy:n 1976 valmistamalla umpikorilla eli ”kovalla katolla”
Juha A:n tiedostoissa olleisiin muutamiin Kiitokori- valmistekylttitietoihin nojaten, nämä ”Kiitokorilaiset” ovat todennäköisesti valmistettu -76, aiemmin käytössä olleista rättikattosista.
Tämäkin auto on vielä toistaiseksi tällaisessa ” pientä fixausta” vaativassa eli suomeksi ”Siunaa!! ja Varjele !!!” -kunnossa. Mutta kuiteskii, minusta se on melko söpö vekotin! …….patinaa ei voi kuulemma ostaa 😁, se täytyy ansaita !
Tällaisia umpikorisia, SA-käytössä olleita,” piikkinokka” eli kuusysi- Gazeja löytyy tiedon mukaan kahdelta korivalmistajalta. Toinen valmistaja kyseisen Kiitokori Oy:n ohella, oli Lavian Autokori Oy , jolla oli ainakin kaksi umpikoriversiota. Näitä ”kovakatto”- Gazeja Puolustusvoimat teetätti hankittuihin rättikatto- avomallisiin ilmeisesti pääasiassa 70-luvulla. Juha A:n mukaan, kolmas suomalainen ” kuusysejä” rakennellut koripaja K. Nummela Oy, teki siviilikäyttöön samantyylistä umpikorisia ”kovakatto” - 69 Gazeja.
Kuvista päätellen aika moni Pv:n päivitetty ” kuusysi” näkyy olleen rättikattonen radioauto alkujaan, koska niitä tuotiin maahan about puolet n. 700 kpl:een kokonaistuontiluvusta. Umpikorin tarkoitus lienee ollut säänkestävyyden parantaminen, sekä käytettyjen 69- Gazien elinkaaren jatkaminen eli kyseessä oli ”Köyhän Miehen” -versio siitä, mitä engelsmannit tekivät myöhemmin Defender- lantikoilleen Life Extension Programissa (LEP)
Tässä Kiitokori Oy:n ”kovakattosessa” näkyy paikoillaan ASh-4 piiska-antennitelineiden nivelosan puolikkaat kuskin ja apukuskin tai oikeammin sanottuna ”Johtajan” oven yläpuolella katolla. Ne on katkaistu ja modifioitu alkuperäisestä antennitelineestä.
10 metrin teleskooppimaston kiinnityksestä kertovat reiät löytyy johtajan puolen oven takaa. Teleskooppimaston telineen paikka näyttää olevan sama mikä rättikattosessakin. Oliko edelleen käytössä ollut sama masto, mikä rättikattosessakin? Ylempi kiinnitys on hieman erilainen kuin alkuperäinen venäläinen…ehkä myöhemmin tuon ylemmän tuen siipimutterilukitus on yksinkertaisesti vaan rälläköity pois, jotta olisi vähemmän inhottava, kaikkeen tökkäävä ja tarttuva uloke. Antennitarvikelaatikon kiinnitysreiät näkyvät myös takaoven alaosassa. Juhan mukaan oikeassa takayläkulmassa oleva rauta on valaisimen teline, ehkä Gaz 66:sta. Katolla kaiteiden välissä, sisäneliössä, on ”alumiiniumia” oleva turkkilevy, joka kestää seisoskelua/ tepastelua. Oletettavasti liittynee hyvin vahvasti teleskooppimaston pystytyshommiin ? Katolla kuuluu olla myös auton vararengas.
Tämänhetkisen tiedon perusteella oletan autossa olleen päivityksen jälkeenkin venäläisen radiokaluston Eli kyseessä on siis melkoisella todennäköisyydellä ”ratioauto” , koska sisällä ”kopissa” on myös viestimiesten kirjoittamia Tj-juttuja, kuten varusmiesten käyttämissä vehkeissä niitä yleensä tahtoo olla. Yhden merkinnän mukaan auto lienee palvellut Säkylässä….. jos ei koko palvelusaikaansa, niin ainakin jossain vaiheessa.
Enstuntuma on, että suomalainen jälkiasennus ja työnlaatu ei ole näissä autoissa aivan niin laadukasta, kuin mitä neuvostotyönsankarit aikoinaan alun perin tekivät näihin Gaz 69 radioautoihin sikäläisessä radioautokoripajassa. Mutta kotimainen asennustyö pieninä sarjoina tehtynä lienee ollut kuitenkin ihan toimivaa käyttötarkoituksessaan.
pekka
|