Gaz 69 Radioauto -projekti on siinä vaiheessa, että Gaziin olen hankkinut puuttuvat varsinaiset auton perusosat, …..kutakuinkin. Muutama päivä sitten tuli tehtyä pyhiinvaellusmatka Gaz & Uaz-gurun, herra ” Zaun” valtakuntaan puuttuvien osien kiilto silmissä. Sieltä kertyi osien. YNNÄMUUN lisäksi paljon mm. lisätietoa autojen Suomi- variaatioihin liittyen. Nämä SA-Gazit ovat olleet ihan vakavasti otettu maastoautomalli PV:n käytössä, koska niiden käytettävyyttä ja käyttöikää oli jatkettu mm. umpikoripäivityksillä. Tällainen umpikorinen ex SA-Gazi ei ehkä ihan välttämättä ole suoranainen jalat alta vievä p-magneetti naisten silmin katsottuna, mutta harrastajan kannalta aivan silmiä hivelevä söpö näky kaikessa karuudessaan. Mutta, voi sitä kotinaisväen rajatonta riemua ! kun sellaisen,” pientä laittoa” vailla olevan helmen hilaa pihaansa…. ….? 😊
……………………………..
Autoon kuuluvat radiot on kuitenkin hankittu. Että, Extra Thanks Kiitos vaan Sepolle OH6GKJ Vaasaan, että homma lähti ylipäätään tulille.
Tietenkin kyseessä on venäläisillä merkinnöillä olevat radiot , koska orkkiksia , eli niitä ” suomettuneita ” ei liene tarjolla….näin sanoivat asiaa tuntevat tahot jo projektin alkuvaiheessa. Mutta matkailu avartaa ja RUK:n museon Gazista ja Sotilasradiomuseon Karilta tuli taannoin ”hyviä vinkkejä ja asiatietoa aikuisille” , hommaan liittyen.
Gaz 69:n pääradio on siis R-104M, josta ko. autoasema esim. R-104AM jne. lienee saanut nimensä eri päivitysversioineen Tämän minun projektin radio, R-104M vaati jonkin verran asiantuntevaa sisäistä sepitystä eli putkien uusimisen ja säätötoimenpiteitä tehtaan arvoihin. Tämän operaation toteutti pitkänlinjan radisti- ja radioelektroniikkamies Reino P, OH3IH Pirkkalasta… Reino on avittanut ja ”psyykannut” tätä minun radioautoprojektia kovasti eteenpäin. mm. 70- luvun varusmiesaikaisilla muistiinpanoillaan.
Jos ja kun aikanaan tämä neukkuradio R-104M on saanut siihen asiaankuuluvat suomalaiset kyltit / tekstit, se suomettuu sitten LV 404:ksi. Paras lienee puhua kuitenkin replikasta, ettei tule sanomista alkuperästä. Kyltti-/tekstiasia on vielä vaiheessa ja sama koskee R-105:sta, R-107:ää UM:iä jne.
Suunnitelmassa on siis alla oleva kokoonpano. Tämä vaatii hieman lisäselvittelyä, koska puuttuu vielä tietoo etenkin LV 607:n sijainnista ko. ajoneuvossa.
-LV 404 eli R-104M -LV 305 eli R-105M + UM2 tai UM3 tehovahvistin -LV 607 eli R-107 + UM2 tai UM3 tehovahvistin
UM3 -tehovahvistimet ja R-107 , niiden kaapeleita ym. tuli Puolasta ja Saksasta, Hollannista, Unkarista, Romaniasta jne. Pikku tilbehööriä ympäri Eurooppaa. Sepolta tuli ne UM2:set aiemmin. Radiojärjestelmän isot lipeäakutkin löytyivät ihan Suomesta. Suuri kiitos ” putkiradio- & ” High End”-spesialisti” Arto Salolle.
………………………..
Mutta edelleen puuttuu, puuttuu !! Laitan tämän listan tähän, vaikka ”Haku Päällä” osastoonhan se oikeasti kuuluisi . ………..mutta jos jollakin tätä ketjua lueskelevalla on joutavia kamppeita nurkissa. Niin kaikenlaiset ko. radioautoon liittyvät isot ja pienet osat kiinnostaa, jotta projekti etenisi . Myös ne osat, mitä ei ole listassa mainittu. Jos jonkinlainen vaihtokauppapuljaaminen kiinnostaa enemmän, niin ota yhteyttä, ja olisiko minulla kenties jotain hirmu hauskaa vaihdokkia mikä olisi kiinnostava.
Alla oleva puutoslista kuulostaa tällä hetkellä vielä melko synkältä, mutta Toivossa on hyvä elää, kuten sano” Lappis ” Lapamato.
eli
-Radistin pöytä - LV 404:n ja UM3:n kiinnitystelineet pöytään, sekä LV 404:n ”suojapussi” -G8 Laturi telineineen + RR8 (PP8)- rele + kaapelit -Varaamiskoje -Johtajan käyttölaite + kaapelit + kuulopuhelimen pidike -radioautoon kiinnitettyjä sekalaisia käyttöohjekylttejä - ASh-4:n antennien putkitelineet auton kylkeen molemmille puolin - 10m teleskooppiantenni auton kylkeen - antennitarvikelaatikko takaluukkuun - lukuisa määrä sekalaisia isoja sekä pikku kiinnikkeitä ym.
Laittelen kuvia näistä radioauton ”palikoista” tuonnempana, kunhan kerkiän.
Pekka Yv:llä tai o40- seitsemänolla 55 kuutonen seitsemän seitsemän
|