Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Posti kiinasta (Luettu 16191 kertaa)
Risto_H
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 231
Re: Posti kiinasta
Vastaus #45 - 26.07.2021 klo 11:09:49
Tulosta viesti  
Kummallisuudet jatkuu. Tänään tupsahti postiluukusta yksi tilaamani tuote, josta olin maksanut veron oston yhteydessä. Päällä oli se seurantakoodi jonka Ebay oli ilmoittanut, mutta Postin seurannassa sitä ei ollut. Se oli päällä olevan tarran mukaan lähetetty Saksasta. Alla oli kuitenkin toinen tarra josta en selvää saanut. Ebayn seurannan mukaan kuitenkin lähtenyt Kiinasta. IOSS numeroa ei paketin päällä ollut. Mihin mahtaa mennä maksamani vero tässä tapauksessa? Toivottavasti tulee Suomeen. Ilmeisesti mitään tullausta ainakaan suomeen tuosta ei ollut tehty?

Lätkäistäänköhän tuollainen saksan tarra jo Kiinassa?
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021 klo 13:42:34 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Risto_H
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 231
Re: Posti kiinasta
Vastaus #46 - 30.07.2021 klo 10:28:00
Tulosta viesti  
Nyt sain ilmoituksen että tullattava on saapunut maahan, aiemmin sain tästä tiedon että on tulossa, ja posti tarjoutui tullaamaan maksua vastaan.
Seurantakoodi on sellainen jota minulle ei myyjä ole ilmoittanut, päivämäärien ja painon perusteella arvasin mikä on, ja olen siitä maksanut veron oston yhteydessä. Paketin arvo on muutama euro.
En jättänytkään sikseen vaan tein tullauksen Tullin sivuilla, maksua 0€. Sitten lähetin vapautuspyynnön osoitteeseen huolinta@posti.com, liitin siihen Tullin päätöksen.
Kustannuksia ei tullut, mutta hieman vaivaa.

Kun Tullilta saa päätöksen että veroa ei tarvitse enään maksaa, ei tarvitse maksaa myöskään Postin käsittelymaksua. Vaikka vielä eilen Omapostissa oli tätä pakettia koskeva viesti:
"Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta."
Ei pidä tehdä Postin kehoitusten mukaan, vaan odottaa että paketti tulee maahan, ja sitten tehdä tullaus Tullin sivuilla.

edit 31.7.2021
Tänään tuli Postilta tekstiviesti että muistathan viimeistellä tullauksen maksamalla käsittelymaksun. Eli eivät ole huomioineet sähköpostitse lähettämääni vapautuspyyntöä. Ehkä sähköpostien lukemisessa on siellä viiveitä? No en maksa sitä nytkään, koska on ilmoitettu että ei tarvitse.

Ja samanlainen viesti tuli Postilta vielä Ebayn kauttakin.

Edit. 3.8.2021
Eilen tuli Postilta sähköposti jossa ilmoittivat:" Lähetyksesi on nyt vapautettu varastosta ja toimitamme sen sinulle mahdollisimman pian."
Mitään en heille maksanut, vaikka mutamaan kertaan sitä pyysivät. Lähetin kuitenkin vapautuspyynnön uudestaan, valituksin että siellä ei oikein tieto kulje. Muutama päivä tässä sähläyksessä on tullut viivettä matkaan. 
Toinenkin vastaava tapaus on minulle tulossa josta posti pyytänyt digitaalista tullausta, eli ei tuo nyt harvinaista ole. Eli puolessa minulle Postin kautta saapuvista lähetyksistä tähän mennessä, siis näistä joista veron olen jo maksanut. No saattaa olla tässä vielä niin paljon uutta, että systeemi ei ole kehittynyt tarpeeksi.

Iltapäivällä tulikin tuon toisen paketin ilmoitus että saapunut, tein tullauksen Tullin sivuilla, vero oli jo maksettu tilatessa. Lähetin sitten vapautuspyynnön Postille, niinkuin neuvoneet. Tälläkertaa ei kestänytkään useita päiviä, vaan n. puolentunnin kuluttua tuli ilmoitus että on vapautettu toimitukseen. Ilmeisesti ei tule sitten noita palvelumaksukehotuksiakaan, luulisin. 

Edit. 4.8.2021
Erehdyin luulemaan että Posti ei lähettäisi enään maksukehotuksia tuohon jo eilen vapautettuun pakettiin, mutta nyt kuitenkin sellainen tuli. Täh
« Viimeksi muokattu: 04.08.2021 klo 13:31:29 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kalle oh8cjg
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS 994

Viestejä: 32
Re: Posti kiinasta
Vastaus #47 - 02.08.2021 klo 20:02:09
Tulosta viesti  
Olen nyt tilannut tavaraa Kiinasta juuri niikuin ennen tätä veromuutosta ja hyvin toimii postin toimitukset ilman mitään muuta lisäkulua kun tuo pieni alvi. Ainakin AliExpres ottaa alvin automaattisesti ja toimitus tulee perille ongelmitta ja ilman mitään muita selvityksiä kunhan tavaran kustannus ei ylitä tuota 150€ rajaa. Tässä esimerkiksi tänään tulleet korkeatasoiset Japanilaiset leikkurit 4,5€ veroineen ja lähetyskuluineen.
  

leikkuri.jpg ( 26 KB | 131 latausta )
leikkuri.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Risto_H
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 231
Re: Posti kiinasta
Vastaus #48 - 12.08.2021 klo 19:22:51
Tulosta viesti  
Huonosti Ebay-kauppiaat merkkaavat pakettiin tietoa että vero maksettu.
Nyt tällähetkellä 7 pakettia tullut, joista vero maksettu oston yhteydessä, niistä 5 pakettia olen joutunut itse tullaamaan.
Ei ole tarvinnut mitään maksaa, kun Tullin sivuilla olen tullauksen tehnyt, ja sitten lähettänyt luovutuspäätöksen Postille.
Posti on kyllä noista käsittelymaksua moneenkertaan pyytänyt, mutta ei ole tarvinnut maksaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1516
Sijainti: Espoo
Re: Posti kiinasta / verot
Vastaus #49 - 19.08.2021 klo 22:07:46
Tulosta viesti  
Kirjoittelin juuri tarinaa kiinalaisesta ATU-100 tunerista
http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1629393941

Nämä tuli tilattua Alli papalta verot maksettuna. Kaikki toimi hyvin. Paketti vaan tuli kiinasta Eestin maan kautta suomeen.

Tässä taitaa taas käydä niin, että suomen himoverotus ampuu itseään jalkaan. Pienten pakettien veronkeruuta kun perusteltiin verotulojen lisääntymisellä. Nyt näyttää käyvän niin, että kiinalaiset tilittävät suomesta maksetut verot johonkin halvemman ALV kannan euromaahan ja jatkolähettävät kamat sieltä suomeen. Järkevämmällä politiikalla Suomi voisi itse olla tämä muidenkin verojen kerääjä ja saaja. Terveisiä vaan hallitukselle.

  

ATU-100_paketti.jpg ( 68 KB | 106 latausta )
ATU-100_paketti.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 1243
Sijainti: Espoo
Re: Posti kiinasta
Vastaus #50 - 19.08.2021 klo 23:53:46
Tulosta viesti  
OH2NLT kirjoitti 19.08.2021 klo 22:07:46:
Tässä taitaa taas käydä niin, että suomen himoverotus ampuu itseään jalkaan. Pienten pakettien veronkeruuta kun perusteltiin verotulojen lisääntymisellä. Nyt näyttää käyvän niin, että kiinalaiset tilittävät suomesta maksetut verot johonkin halvemman ALV kannan euromaahan ja jatkolähettävät kamat sieltä suomeen. Järkevämmällä politiikalla Suomi voisi itse olla tämä muidenkin verojen kerääjä ja saaja. Terveisiä vaan hallitukselle.


Eikös uusien ohjeiden mukaan vero makseta kohdemaan verokannan mukaisesti myös EU-alueelta ostettaessa?

1.7.2021 alkaen:

"Jatkossa tavaroiden etämyynti kuluttajalle toiseen EU-maahan verotetaan
aiempaa useammin tavaran kuljetuksen päättymisvaltiossa. Myynnistä tulee
veloittaa, raportoida ja tilittää kulutusmaan arvonlisävero."
  

Rami - OH1AYG - OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Posti kiinasta
Vastaus #51 - 20.08.2021 klo 00:50:22
Tulosta viesti  
Tällä verouudistuksella pyritään tekemään muutaman euron pikkutilaukset mahdollisimman
hankaliksi, mitä se tuottaa on sitten sivuseikka. Mitä alv:iin tulee niin esim TME on jo
kauan sitten rekisteröitynyt Suomen 24% järjestelmään. Reichet puolestaan hinnoittelee
ilmeisesti samasta syystä suomalaisille kuluttajille hieman korkeammat myyntihinnat kuin
naapurimaihinsa. Jos ajatellaan kaukoidän myyjien näkökulmasta, niin miksi ihmeessä heidän
pitäisi hoitaa tämä veropuoli suomalaisille kuluttajille mahdollisiman helpoksi? Varsinkin kun
myynti Suomeen on joka tapauksessa aika marginaalista kaiken kaikkiaankin?

Markku  Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
grape7
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 70
Sijainti: Vantaa
Re: Posti kiinasta
Vastaus #52 - 31.08.2021 klo 23:36:56
Tulosta viesti  
Tilaus (n 20 puntaa kuluineen) Ebay Iso-Britannia, ALVit maksettu tilauksen yhteydessä.
Omapostiin ilmoitus (Liite)
1) Teen tullaus-ilmoituksen (https://tulli.fi/tullaa-pakettisi) --> tulee automaattipäätös jossa kerrotaan että "ei tarvitse maksaa enää veroja"
2) Teen postille ilmoituksen että tulli on jo maksettu, älkää ottako käsittelykulua (https://posti.fi/vapautuspyynto).
Menee muutama päivä ja posti kuittaa sähköpostilla että homma ok, ei tarvitse maksaa käsittelykuluja, paketti lähtee liikenteeseen.
Menee muutama päivä ja paketti on haettavissa postista.

Tää putki on kyllä jännä.
Ebay - tulli - posti --> jokaisen rajapinnan joutui tavaran ostaja hoitamaan maaliin vaikka luulisi että kaikki tarvittavat id:t/tunnisteet/jne löytyvät jokaiselta taholta että asiat saadaan hoitumaan automatic. Näköjään ei.
  

Ebay_Tulli_Posti.JPG ( 78 KB | 108 latausta )
Ebay_Tulli_Posti.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jasonisti
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 722
Re: Posti kiinasta
Vastaus #53 - 01.09.2021 klo 20:59:46
Tulosta viesti  
Todella upeeta ettei tarvi enää tilata kiinalaista roskaa. Sitähän löytyy kotimaisita halpakaupoista ihan riittämiin ja laadunkin pystyy tarkastamaan ennen ostoa. Jos kinuskitavaraa haluaa ostaa niin sitten kotimaasta, jäähän suurin osa hinnasta tänne.

Aina ei voi välttyä kiinantavarasta: joku vuosi sitten ostin kulkuneuvon, premium sakemannin.... Eiköhän vain renkaantäyttöpumpussa lukenut Made in China....
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 
Lähetä aiheTulosta