Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Posti kiinasta (Luettu 4986 kertaa)
Blaekie
God Member
Poissa

SRHS - 623

Sijainti: Helsinki
Re: Posti kiinasta
Vastaus #30 - 15.07.2021 klo 15:16:53
Tulosta viesti  
Hä, jos vero on peritty, niin eihän tarkoita että tullaus olisi tehty, vai ymmärsinkö nyt ongelman väärin jotenkin ?

"Tullaus 1.7.2021 alkaen
Koko EU:n alueella astui voimaan verkkokaupan arvonlisäverouudistus 1.7.2021. Jatkossa myös alle 22 euron arvoisista EU:n ulkopuolelta tilatuista nettiostoksista on maksettava arvonlisävero ja tehtävä tullaus. "

Lähde: -> https://www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seuranta-ja-h...

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
God Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Vastaus #31 - 15.07.2021 klo 19:31:16
Tulosta viesti  
Tullin sivulta:

Enintään 150 euron ostos

Jos myyjällä on IOSS-tunniste, maksat Suomen arvonlisäveron tavarasi ostohetkellä. Posti  tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa enää tullauksen yhteydessä. Tämä ei kuitenkaan päde rajoitusten alaisiin tuotteisiin eikä valmisteveron alaisiin tuotteisiin kuten alkoholituotteisiin.

Rami - OH1AYG / OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu

akkuvaari
Senior Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #32 - 15.07.2021 klo 20:21:05
Tulosta viesti  
. Posti  tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, Ai ihan ilmaiseksi vai

Sivun alkuun

IP kirjattu

K-Taipale
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #33 - 15.07.2021 klo 22:38:10
Tulosta viesti  
Risto_H kirjoitti 13.07.2021 klo 08:55:46:
K-Taipale kirjoitti 12.07.2021 klo 22:42:02:

Jos tavaran hinta on yli 150€ pitää tehdä erillinen tullaus ja maksaa lisäksi tulli.
Jos tulee postin kautta, niin posti perii lisäksi vielä tullattavista käsittelymaksun 2,90€.
Alle 150€ paketeissa on mahdollista tehdä digitaalinen tullaus ennen sen saapumista maahan, jolloin postin käsittelymaksu 0,90€. Olen vain jo kokenut että Posti ei lähettänyt mitään ilmoitusta ennen maahan saapumista, joten jouduin maksamaan 2,90€.
Hoidin tullauksen ja maksoin kaikki maksut viimeviikon maanantaina, pussukka ei ole vieläkään tullut, joten kyllä siellä varmaan pientä ruuhkaa on vaikka toisin väitetään.
Edit 15.7. Tänään pussukka tuli perille, 10 päivää kesti tuoda tullista perille.

Luultavasti postin käsittelymaksua ei tarvitse maksaa jos verkkokauppa on hoitanut ALV:n, tuo on vielä kokematta.

https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vastaanottaminen/tuontitullaus

Näin se menee. Verkkokauppa kun perii alvin niin postin käsittelymaksu on 0€. Odotat vaan pakettia (siis alle 150€ ostoksissa).   Hymiö

Terveisin, Kalle T
Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #34 - 15.07.2021 klo 22:45:23
Tulosta viesti  
akkuvaari kirjoitti 15.07.2021 klo 20:21:05:
. Posti  tullaa lähetyksen yleensä puolestasi, Ai ihan ilmaiseksi vai
Sivulta: https://www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seuranta-ja-h...
"Jos verkkokauppa tarjoaa siihen mahdollisuuden, maksat arvonlisäveron ostoksen yhteydessä. Lähetyksen tiedot välittyvät Postille suoraan verkkokaupasta ja Posti toimittaa tulli-ilmoituksen Tullille. Kustannus 0 €."

Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #35 - 15.07.2021 klo 22:52:08
Tulosta viesti  
Blaekie kirjoitti 15.07.2021 klo 15:16:53:
Hä, jos vero on peritty, niin eihän tarkoita että tullaus olisi tehty, vai ymmärsinkö nyt ongelman väärin jotenkin ?

No joo, onhan se tullaus hieman eri asia kuin vero, mutta ainakin posti lupaa hoitaa tulli-ilmoituksen ja kustannukseksi 0€, jos verkkokauppa on veron perinyt. Yli 150€ paketeissa voi olla toisin.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2021 klo 22:45:20 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #36 - 20.07.2021 klo 10:22:32
Tulosta viesti  
Vaikka Fedex tarjoutui tekemään tullauksen maksua vastaan, niin nyt kuitenkin toimittivat kotiovelle ilman että minun tarvitsi maksaa tai tehdä itse tullausta.
Eli samoin siellä kuitenkin toimitaan kuin postissa, jos vero jo maksettu oston yhteydessä, niin tulee perille ilman vastaanottajan toimenpiteitä, yli 150€ arvoisissa lienee toisin. Ja onhan myös niitä tuotteita jotka ovat aina tullauksen alaisia.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2021 klo 21:05:30 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Pertti L
Full Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Toivala
Vastaus #37 - 20.07.2021 klo 21:07:50
Tulosta viesti  
Itse sain paketin EU alueen ulkopuolelta (Kanada). Suoritin itse tullauksen ja maksoin ALV:in sekä postin käsittelymaksun. Tullimaksua en joutunut maksamaan (150€ raja). Lähetys matkusti noin 500 km tullauksen jälkeen noin 21 tunnin aikana lähinoutopisteeseen välillä ollessa kaksi lajittelua. Tämä oli minun kohdalla Postin ennätys. Digitaalista tullausta ei voinut tehdä koska Canada Post ei toimittaut Suomen postille riittäviä tietoja kyseisen toimenpiteen suorittamiseksi. Tämä oli postin asiakaspalvelun vastaus. Lähetyksen seurantakoodi oli tiedossa alusta alkaen. Kuten aiemmin on jo sanottu kun verkkokauppa perii ALV:n, posti hoitaa paketin sinulle ilman muita kuluja. Tuleneeko tavallisen tallaajan kohdalle koskaan nämä muut maksut kuten tuontitullit, tasoitustullit, polkumyyntitullit ym.. Valmisteverot nyt ovat tuttuja esim alkoholin tuonnin yhteydessä. Muuten- paketti Unkarista matkusti 3 viikkoa kauemmin kuin Kanadan paketti rapakon takaa, vaikka ei tarvinnut mitään tullaustoimia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #38 - 20.07.2021 klo 22:50:38
Tulosta viesti  
Pertti L kirjoitti 20.07.2021 klo 21:07:50:
Itse sain paketin EU alueen ulkopuolelta (Kanada). Suoritin itse tullauksen ja maksoin ALV:in sekä postin käsittelymaksun. Tullimaksua en joutunut maksamaan (150€ raja). Lähetys matkusti noin 500 km tullauksen jälkeen noin 21 tunnin aikana lähinoutopisteeseen välillä ollessa kaksi lajittelua. Tämä oli minun kohdalla Postin ennätys. 

Tuo oli kyllä nopeeta toimintaa, mulle sattui hitaampi postin kuljetus joka kesti 10 päivää, vaikka oli lyhyempi matka Täh

Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #39 - 22.07.2021 klo 14:48:16
Tulosta viesti  
Risto_H kirjoitti 20.07.2021 klo 10:22:32:
Vaikka Fedex tarjoutui tekemään tullauksen maksua vastaan, niin nyt kuitenkin toimittivat kotiovelle ilman että minun tarvitsi maksaa tai tehdä itse tullausta.
Eli samoin siellä kuitenkin toimitaan kuin postissa, jos vero jo maksettu oston yhteydessä, niin tulee perille ilman vastaanottajan toimenpiteitä, yli 150€ arvoisissa lienee toisin.
Tosiaan sama homma Postin kanssa, tuli OmaPostin kautta viesti että paketti on saapumassa, tarjoutuivat tekemään digitaalisen tullauksen joka olisi maksullinen. En aio reagoida vaan odottelen, jos sittenkin tuovat kotiin ilmaiseksi kuten Fedex.
Ilmeisesti noissa ennakkotiedoissa ei ole tietoa maksetusta verosta?

Sivun alkuun

IP kirjattu

RistoKoo
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #40 - 22.07.2021 klo 16:07:53
Tulosta viesti  
On harhakuvitelma että lähetys tulee aina kotiin jos on maksanut verot jo tilatessa. Tänään meni kauan kun selvittelin kuinka saan Ebay lähetykset maksamatta postille tullauksesta ja verojen maksamisesta uudelleen. Kun tieto ei kulje kauppiaan ja postin välillä, pitää ahertaa asian eteen.
Kun postilta tulee ilmoitus tullauksesta, pitää mennä Tullin sivuille ja tullata lähetys siellä lähetystunnuksella. Siellä on kohta, jossa kerrotaan "IOSS ID" tällä tiedolla tulli laskee tullit verot (0€, jos ID on rekisteröity ja vero maksettu kaupankäynnin yhteydessä, eikä tullauksen alaista tavaraa). Kannattaa lukea Tullin ohjeet hyvin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #41 - 24.07.2021 klo 07:56:48
Tulosta viesti  
RistoKoo kirjoitti 22.07.2021 klo 16:07:53:

Kun postilta tulee ilmoitus tullauksesta, pitää mennä Tullin sivuille ja tullata lähetys siellä lähetystunnuksella. Siellä on kohta, jossa kerrotaan "IOSS ID" tällä tiedolla tulli laskee tullit verot (0€, jos ID on rekisteröity ja vero maksettu kaupankäynnin yhteydessä, eikä tullauksen alaista tavaraa). Kannattaa lukea Tullin ohjeet hyvin.
Kun olen tilannut Ebaysta ja samalla maksanut veron, niin en ole missään huomannut tuota IOSS ID:tä, eli en tiedä mitä tuohon laittaisin jos tullaisin itse. Enkä tiedä onko tuo kaikille Ebaysta tilanneille sama? Vai ehkä tilauskohtainen? Onko tuo koodi vain paketin päällä? 

Edit. Nyt kun tarkemmin tutkin Ebayn lähettämää tilauksen vahvistusviestiä, niin löytyihän se IOSS ID koodi sieltä. Eli olin liian hätäinen.

Tuolla muiden kokemuksia: https://bbs.io-tech.fi/threads/aliexpress-ebay-yms-tilaaminen-ja-kokemuksia.4293...

Löysin invoicen:  order details -> show additional actions -> tax invoice -> see details tai download pdf.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2021 klo 08:59:16 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #42 - 24.07.2021 klo 10:19:26
Tulosta viesti  
Risto_H kirjoitti 22.07.2021 klo 14:48:16:
Risto_H kirjoitti 20.07.2021 klo 10:22:32:
Eli samoin siellä kuitenkin toimitaan kuin postissa, jos vero jo maksettu oston yhteydessä, niin tulee perille ilman vastaanottajan toimenpiteitä, yli 150€ arvoisissa lienee toisin.
Tosiaan sama homma Postin kanssa, tuli OmaPostin kautta viesti että paketti on saapumassa, tarjoutuivat tekemään digitaalisen tullauksen joka olisi maksullinen. En aio reagoida vaan odottelen, jos sittenkin tuovat kotiin ilmaiseksi kuten Fedex.
Ilmeisesti noissa ennakkotiedoissa ei ole tietoa maksetusta verosta?

Nyt päätin kuitenkin kokeilla tullausta postin sivulla, lopetin kesken kun piti maksaa ALV uudestaan ja postin käsittelykulu.
Kokeilin sitten tullausta Tullin sivuilla, mutta ei onnistunut kun paketti ei ole saapunut maahan.
Sitten tein haun pakettien seurantapalvelussa Postal Ninja, sen mukaan näyttää seikkailevan vielä Kiinassa. Kiinankieltä mutta Google käänsi viimeisimmät vaiheet näin:
22. heinäkuuta 2021 04:01
Posti Suomi
Olemme yrittäneet tavoittaa vastaanottajan OmaPostin kautta
23. heinäkuuta 2021 12:14
Kiinan posti
Palata
Guangzhou International Mail Exchange
23. heinäkuuta 2021 13:27
Kiinan posti
Lähetetty Guangzhoun kansainväliseen postinkäsittelykeskukseen
Guangzhou International Mail Exchange
24. heinäkuuta 2021 14:16
Kiinan posti
Paluu, Huomautuksia: Turvatarkastus palautettu
Dongguanin kansainvälinen postinkäsittelykeskus
24. heinäkuuta 2021 14:16
Kiinan posti
On viety suora sinetti
Dongguanin kansainvälinen postinkäsittelykeskus
Linkki
Kopio
« Viimeksi muokattu: 24.07.2021 klo 11:07:05 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

Risto_H
Full Member
Poissa

SRHS

Vastaus #43 - 25.07.2021 klo 10:41:50
Tulosta viesti  
On tullut myös myös pari ilmoitusta tullattavista paketeista, joissa on seurantakoodi sellainen jota ei ole minulle kukaan lähettäjä ilmoittanut. On aika vaikea tietää sitten mikä se on kun on tullut tehtyä useita ostoja Ebaysta. Ainoastaan päivämäärä ja paino ovat vihjeitä siitä mikä se voisi olla, koska usein lähettäjäkin on eri niminen kuin myyjä. Tuossa jokin aika sitten tullasin kaksi pakettia ja väärinhän arvasin, ensimmäisestä maksoin muutaman euron ylimääräistä ALVia, ja toisesta sitten vastaavasti liian vähän kun arvaus meni ristiin.
Tutkin pakettia päältä ja löytyihän siitä myös lähettäjän ilmoittama ja postin ilmoittama koodi, eli siinä oli kaksi erilaista koodia. On ollut myös tapauksia jossa koodi on vaihtunut matkan varrella, mutta se on näkynyt seurannassa.

Tänään taas tuli ilmoitus uudesta tullattavasta koodilla jota minulla ei ole tiedossa, seurannan päivämääristä päättelen senkin olevan sellainen josta olen veron maksanut oston yhteydessä.

Nyt odottelen jos sittenkin tulevat ilman toimenpiteitä, jos ei niin tehköön mitä haluavat, kyse nyt minun tapauksessa vain muutamista kympeistä.

Vaikka posti lähettääkin viestejä mm. Omapostin kautta, ja siinä on digitaalinen tullausmahdollisuus, niin edes Postin oman ohjeen mukaan heidän kauttaa tullausta ei tehdä jos ALV jo maksettu oston yhteydessä, vaan Tullin sivuilla.
https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/tiedotteet/osa-lahetyksista-joiden-arvonlisa...
« Viimeksi muokattu: 25.07.2021 klo 10:59:49 Kirjoittaja Risto_H »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #44 - 25.07.2021 klo 10:59:13
Tulosta viesti  
Olenkin lopettanut EU:n ulkopuolelta tilaamisen juuri näiden sekoilujen takia, Saksasta saa usein melkein samalla hinnalla.
Riippuu vähän siitä roinasta mitä itsekukin tilaa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 
Lähetä aiheTulosta