Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
› Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Hitachi KM-1022 autoradion korjaus (Luettu 4118 kertaa)
joonak
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 4
Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
28.08.2020 klo 18:25:19
Tulosta viesti
Otsikon mukainen autoradio -60-70-luvun taitteesta oireilee seuraavasti. Kun laittaa virrat päälle niin pärisee kaiuttimessa, muutaman sekunnin päästä asteikkovalo himmenee hiukan ja pärinä muuttuu hieman. Tästä hetki eteenpäin niin yksi ohmin vastus kuumenee reilusti. Liitteenä osakuva kytkentäkaaviosta, kuumeneva vastus on tuo yksi ohminen transistori TR10 alla. Transistori on germanium transistori 2SB370. Onkohan tuo transistori entinen vai mistä suunnasta lähtisin etsimään vikaa?
Snippi.JPG
( 173 KB | 192 latausta )
IP kirjattu
Jukka Rajala
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #1 -
28.08.2020 klo 19:27:39
Tulosta viesti
Alkuun heti pakolliset kysymykset, onko napaisuuskytkin oikein ja jännitevalinta?
Jos nämä ok,jännite mittaukset päätekivien osalta sitten.
IP kirjattu
joonak
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 4
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #2 -
28.08.2020 klo 20:24:50
Tulosta viesti
Jukka Rajala kirjoitti
28.08.2020 klo 19:27:39:
Alkuun heti pakolliset kysymykset, onko napaisuuskytkin oikein ja jännitevalinta?
Jos nämä ok,jännite mittaukset päätekivien osalta sitten.
Kyllä, valinnat on oikein. Mittaillaanpa kiviä seuraavaksi.
IP kirjattu
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa
SRHS #313
Viestejä: 1249
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #3 -
29.08.2020 klo 16:40:09
Tulosta viesti
joonak kirjoitti
28.08.2020 klo 18:25:19:
muutaman sekunnin päästä asteikkovalo himmenee
Paljonko laite ottaa virtaa? Tuo lampun himmeneminen viittaisi riittämättömään käyttöjännitteeseen, eli antaako powerisi riittävästi virtaa? Lamppuhan on kytketty suoraan käyttöjännitteeseen, 12 voltin käytössä oman sarjavastuksen kautta.
Jos päätetransistorin emitterivastus kuumenee merkittävästi, transistorin läpi kulkeva virta todennäköisesti notkauttaa powerin. Vanhat Ge-pavut käyttäytyvät usein siten, että vähän lämmetessään alkavat johtaa omia aikojaan kun ovat kerran päässeet ylikuumenemaan.
Rami - OH1AYG - OH2AUS
WWW
Skype/VoIP
IP kirjattu
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa
SRHS #313
Viestejä: 1249
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #4 -
29.08.2020 klo 16:46:19
Tulosta viesti
Nuo 2SB370 transistorit ovat melko pienitehoisia, lähinnä matkaradioluokan tehoisia. Tilalle käy esim AC128, molemmat kannattaa vaihtaa kerralla, investointi ei ole iso.
Minultakin niitä saa jos et muualta löydä.
Rami - OH1AYG - OH2AUS
WWW
Skype/VoIP
IP kirjattu
joonak
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 4
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #5 -
29.08.2020 klo 20:23:10
Tulosta viesti
Raimo Sjöberg kirjoitti
29.08.2020 klo 16:40:09:
joonak kirjoitti
28.08.2020 klo 18:25:19:
muutaman sekunnin päästä asteikkovalo himmenee
Paljonko laite ottaa virtaa? Tuo lampun himmeneminen viittaisi riittämättömään käyttöjännitteeseen, eli antaako powerisi riittävästi virtaa? Lamppuhan on kytketty suoraan käyttöjännitteeseen, 12 voltin käytössä oman sarjavastuksen kautta.
Jos päätetransistorin emitterivastus kuumenee merkittävästi, transistorin läpi kulkeva virta todennäköisesti notkauttaa powerin. Vanhat Ge-pavut käyttäytyvät usein siten, että vähän lämmetessään alkavat johtaa omia aikojaan kun ovat kerran päässeet ylikuumenemaan.
Minulla oli "virtalähteenä" tuossa auton akkulaturi kun keittiön pöydällä testasin, en viitsinyt autotallista kantaa akkua
Itse tuota järkeilinkin että transistori kytkee hetken päästä ja jää kytkeneeksi jolloin vastus alkaa paistumaan.
IP kirjattu
joonak
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 4
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #6 -
29.08.2020 klo 20:26:09
Tulosta viesti
Raimo Sjöberg kirjoitti
29.08.2020 klo 16:46:19:
Nuo 2SB370 transistorit ovat melko pienitehoisia, lähinnä matkaradioluokan tehoisia. Tilalle käy esim AC128, molemmat kannattaa vaihtaa kerralla, investointi ei ole iso.
Minultakin niitä saa jos et muualta löydä.
Molemmat ajattelin vaihtaa jokatapauksessa. Vilkaisin ebayn tarjonnan tuosta AC128:sta (tilailen sitä kautta yleensä irtokomponentteja kun tarve on niin satunnaista ja kulut on pienemmät kuin muualta) ja sieltä näyttäisi löytyvän. Mutta jos ei ole liikaa vaivaa niin mielelläni tuen kotimaista vaihtoehtoa ja voisin ostaa sinulta pari tuollasta AC128:a pois.
IP kirjattu
LowTech
Senior Member
Poissa
#652
Viestejä: 422
Sijainti: JKL
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #7 -
29.08.2020 klo 20:49:41
Tulosta viesti
Onko käyttämäsi akkulaturi puhdasta tasajännitettä tuottava vai pelkkä tasasuuntaus muuntajan perässä ilman suotokondensaattoria? Ilman suotokonkkaa olevilla latureilla on 100 Hz:n brummi taattu.
Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
IP kirjattu
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa
SRHS #313
Viestejä: 1249
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #8 -
29.08.2020 klo 22:33:26
Tulosta viesti
joonak kirjoitti
29.08.2020 klo 20:26:09:
voisin ostaa sinulta pari tuollasta AC128:a pois
Laitoin sulle yksityisviestin.
Rami - OH1AYG - OH2AUS
WWW
Skype/VoIP
IP kirjattu
Raimo Sjöberg
God Member
Poissa
SRHS #313
Viestejä: 1249
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #9 -
31.08.2020 klo 12:44:49
Tulosta viesti
Akkulaturia ei yleensä kannata käyttää virtalähteenä tämänkaltaisille laitteille. Esim. 12 voltin laturin tyhjäkäyntijännite saattaa nousta lähelle 20 volttia, joka saattaa jo tärvellä herkemmän aparaatin.
Rami - OH1AYG - OH2AUS
WWW
Skype/VoIP
IP kirjattu
Ari
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 35
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #10 -
22.02.2021 klo 10:48:39
Tulosta viesti
Piti oikein kirjautua. Itsellä samainen KM-1022. Seissyt autossa käyttämättömänä yli kymmenen vuotta. Toiminut kuulemma ennen säilytystä normaalisti. Auto+radio nyt minulla.
Virrat menee päälle ja asteikkovalo palaa, mutta mitään ei kuulu.
Mitähän säilytyksen aikana mahtanut tulla? Mistä vikaa alkaisi etsimään.
Yleismittari ja myös oskilloskooppi käytössä.
Mistä saisin huolto-ohjeen? Netistä löysin KM-1022F:n mutta onko eri kuin KM-1022?
IP kirjattu
Jari
God Member
Poissa
SRSH
Viestejä: 805
Sijainti: Oulu
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #11 -
22.02.2021 klo 16:54:59
Tulosta viesti
Tämä kaavio voisi sopia. Sen voi ladata sähköpostiin sivu kerrallaan.
https://www.radiomuseum.org/r/hitachi_km_1022_rkm1022.html
F malli on paljon uudempi.
Aloittaisin tutkimukset jännitteenvaihtokytkimeltä.
Jari
IP kirjattu
Ari
YaBB Newbies
Poissa
Viestejä: 35
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #12 -
24.02.2021 klo 12:24:50
Tulosta viesti
Kiitos linkistä.
Se F version ohje näytti olevan 1973.
Pikaisen tutkimisen jälkeen tämä linkin ohje lähempänä oikeaa.
Onko tuo sarjanumeron alku mahdollisesti vuosimalli?
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet ««
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2024. Kaikki oikeudet pidätetään.