Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Hitachi KM-1022 autoradion korjaus (Luettu 1861 kertaa)
joonak
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 4
Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
28.08.2020 klo 18:25:19
Tulosta viesti  
Otsikon mukainen autoradio -60-70-luvun taitteesta oireilee seuraavasti. Kun laittaa virrat päälle niin pärisee kaiuttimessa, muutaman sekunnin päästä asteikkovalo himmenee hiukan ja pärinä muuttuu hieman. Tästä hetki eteenpäin niin yksi ohmin vastus kuumenee reilusti. Liitteenä osakuva kytkentäkaaviosta, kuumeneva vastus on tuo yksi ohminen transistori TR10 alla. Transistori on germanium transistori 2SB370. Onkohan tuo transistori entinen vai mistä suunnasta lähtisin etsimään vikaa?
  

Snippi.JPG ( 173 KB | 85 latausta )
Snippi.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1395
Sijainti: Helsinki
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #1 - 28.08.2020 klo 19:27:39
Tulosta viesti  
Alkuun heti pakolliset kysymykset, onko napaisuuskytkin oikein ja jännitevalinta?

Jos nämä ok,jännite mittaukset päätekivien osalta sitten.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
joonak
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 4
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #2 - 28.08.2020 klo 20:24:50
Tulosta viesti  
Jukka Rajala kirjoitti 28.08.2020 klo 19:27:39:
Alkuun heti pakolliset kysymykset, onko napaisuuskytkin oikein ja jännitevalinta?

Jos nämä ok,jännite mittaukset päätekivien osalta sitten.


Kyllä, valinnat on oikein. Mittaillaanpa kiviä seuraavaksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 885
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #3 - 29.08.2020 klo 16:40:09
Tulosta viesti  
joonak kirjoitti 28.08.2020 klo 18:25:19:
muutaman sekunnin päästä asteikkovalo himmenee


Paljonko laite ottaa virtaa? Tuo lampun himmeneminen viittaisi riittämättömään käyttöjännitteeseen, eli antaako powerisi riittävästi virtaa? Lamppuhan on kytketty suoraan käyttöjännitteeseen, 12 voltin käytössä oman sarjavastuksen kautta.

Jos päätetransistorin emitterivastus kuumenee merkittävästi, transistorin läpi kulkeva virta todennäköisesti notkauttaa powerin. Vanhat Ge-pavut käyttäytyvät usein siten, että vähän lämmetessään alkavat johtaa omia aikojaan kun ovat kerran päässeet ylikuumenemaan.
  

Rami - OH1AYG / OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 885
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #4 - 29.08.2020 klo 16:46:19
Tulosta viesti  
Nuo 2SB370 transistorit ovat melko pienitehoisia, lähinnä matkaradioluokan tehoisia. Tilalle käy esim AC128, molemmat kannattaa vaihtaa kerralla, investointi ei ole iso.

Minultakin niitä saa jos et muualta löydä.
  

Rami - OH1AYG / OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
joonak
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 4
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #5 - 29.08.2020 klo 20:23:10
Tulosta viesti  
Raimo Sjöberg kirjoitti 29.08.2020 klo 16:40:09:
joonak kirjoitti 28.08.2020 klo 18:25:19:
muutaman sekunnin päästä asteikkovalo himmenee


Paljonko laite ottaa virtaa? Tuo lampun himmeneminen viittaisi riittämättömään käyttöjännitteeseen, eli antaako powerisi riittävästi virtaa? Lamppuhan on kytketty suoraan käyttöjännitteeseen, 12 voltin käytössä oman sarjavastuksen kautta.

Jos päätetransistorin emitterivastus kuumenee merkittävästi, transistorin läpi kulkeva virta todennäköisesti notkauttaa powerin. Vanhat Ge-pavut käyttäytyvät usein siten, että vähän lämmetessään alkavat johtaa omia aikojaan kun ovat kerran päässeet ylikuumenemaan.


Minulla oli "virtalähteenä" tuossa auton akkulaturi kun keittiön pöydällä testasin, en viitsinyt autotallista kantaa akkua  Hymiö Itse  tuota järkeilinkin että transistori kytkee hetken päästä ja jää kytkeneeksi jolloin vastus alkaa paistumaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
joonak
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 4
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #6 - 29.08.2020 klo 20:26:09
Tulosta viesti  
Raimo Sjöberg kirjoitti 29.08.2020 klo 16:46:19:
Nuo 2SB370 transistorit ovat melko pienitehoisia, lähinnä matkaradioluokan tehoisia. Tilalle käy esim AC128, molemmat kannattaa vaihtaa kerralla, investointi ei ole iso.

Minultakin niitä saa jos et muualta löydä.


Molemmat ajattelin vaihtaa jokatapauksessa. Vilkaisin ebayn tarjonnan tuosta AC128:sta (tilailen sitä kautta yleensä irtokomponentteja kun tarve on niin satunnaista ja kulut on pienemmät kuin muualta) ja sieltä näyttäisi löytyvän. Mutta jos ei ole liikaa vaivaa niin mielelläni tuen kotimaista vaihtoehtoa ja voisin ostaa sinulta pari tuollasta AC128:a pois.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LowTech
Senior Member
****
Poissa


#652

Viestejä: 400
Sijainti: JKL
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #7 - 29.08.2020 klo 20:49:41
Tulosta viesti  
Onko käyttämäsi akkulaturi puhdasta tasajännitettä tuottava vai pelkkä tasasuuntaus muuntajan perässä ilman suotokondensaattoria? Ilman suotokonkkaa olevilla latureilla on 100 Hz:n brummi taattu.
  

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 885
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #8 - 29.08.2020 klo 22:33:26
Tulosta viesti  
joonak kirjoitti 29.08.2020 klo 20:26:09:
voisin ostaa sinulta pari tuollasta AC128:a pois


Laitoin sulle yksityisviestin.
  

Rami - OH1AYG / OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Raimo Sjöberg
God Member
*****
Poissa


SRHS #313

Viestejä: 885
Sijainti: Espoo
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #9 - 31.08.2020 klo 12:44:49
Tulosta viesti  
Akkulaturia ei yleensä kannata käyttää virtalähteenä tämänkaltaisille laitteille. Esim. 12 voltin laturin tyhjäkäyntijännite saattaa nousta lähelle 20 volttia, joka saattaa jo tärvellä herkemmän aparaatin.
  

Rami - OH1AYG / OH2AUS
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Ari
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 25
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #10 - 22.02.2021 klo 10:48:39
Tulosta viesti  
Piti oikein kirjautua. Itsellä samainen KM-1022. Seissyt autossa käyttämättömänä yli kymmenen vuotta. Toiminut kuulemma ennen säilytystä normaalisti. Auto+radio nyt minulla.

Virrat menee päälle ja asteikkovalo palaa, mutta mitään ei kuulu.

Mitähän säilytyksen aikana mahtanut tulla? Mistä vikaa alkaisi etsimään.

Yleismittari ja myös oskilloskooppi käytössä.

Mistä saisin huolto-ohjeen? Netistä löysin KM-1022F:n mutta onko eri kuin KM-1022?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jari
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 754
Sijainti: Oulu
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #11 - 22.02.2021 klo 16:54:59
Tulosta viesti  
Tämä kaavio voisi sopia. Sen voi ladata sähköpostiin sivu kerrallaan.

https://www.radiomuseum.org/r/hitachi_km_1022_rkm1022.html

F malli on paljon uudempi.
Aloittaisin tutkimukset jännitteenvaihtokytkimeltä.

Jari

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ari
YaBB Newbies
*
Poissa



Viestejä: 25
Re: Hitachi KM-1022 autoradion korjaus
Vastaus #12 - 24.02.2021 klo 12:24:50
Tulosta viesti  
Kiitos linkistä.
Se F version ohje näytti olevan 1973.

Pikaisen tutkimisen jälkeen tämä linkin ohje lähempänä oikeaa.

Onko tuo sarjanumeron alku mahdollisesti vuosimalli?


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu