Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Grundig 5080 Hifi Zauberklang (Luettu 973 kertaa)
oskari71
Senior Member
Poissa

SRHS #960

Sijainti: Vaajakoski
Re: Grundig 5080 Hifi Zauberklang
Vastaus #15 - 20.06.2020 klo 10:45:39
Tulosta viesti  
JukkaT kirjoitti 20.06.2020 klo 06:36:35:
Ulapurkissa on UCC85.
Olenko ymmärtänyt yhden perusasian tämän tyyppisestä sähköjärjestelmästä? Kytkettäessä verkkoon tulee radion metallirunko jännitteelliseksi (vaihe tai nolla) riippuen kummin päin pistotulpan rasiaan tuuppaa? Eli vaihekynällä näkee onko runko "kuuma" vai ei samalla tavalla kuin itse pistorasiastakin.
Kytken kyllä ropausvaiheessa suojaerotusmuuntajan kautta, mutta jatkossa jos radio löytää huushollista kuuntelupaikan voi ainakin varmistaa ettei rungosta saa näpeille...jos joku sinne vahingossa eksyy.
Jos saadaan radio eloon niin joutuu taistelemaan paikastaan Metropolin, Royalin ja Ambassadörin kanssa  Silmänisku

Olet tulkinnut oikein.Itse olen laittanut pienen tussi merkin pistotulppaan että se menee aina samoin päin mutta yleensä käytän näitä yleisvirta koneita suojaerotusmuuntajan kanssa.
En tiedä onko tässä radiossa mutta noissa muun merkkisissä yleisvirtalaitteissa joita minä olen pari kunnostanut omaan käyttöön on ollut nuppien kiinnitysruuvien päällä jonkinmoinen vahatulppa. Ruuvit kannattaa kasausvaiheessa eristää niin että ei saa sähköä sormille jos on kosteat kädet.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Trattiradio
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #16 - 21.06.2020 klo 22:35:10
Tulosta viesti  
Juuri tuo
Grundig 5080 Hifi Zauberklang
Hyvin on toiminut eipä pelkoa muuntajapalosta  Virnistys Virnistys

Sivun alkuun

IP kirjattu

JukkaT
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #17 - 24.06.2020 klo 08:50:52
Tulosta viesti  
No niin, Grundig 5080 jää nyt pimeiden syysiltojen projektiksi.
Alkaa pihasaunan remppa ja sinne pitäisi samalla löytää ja kunnostaa joku hieno radiokaappi. Sopii hyvin ulkohommien täytetöiksi...
Sopiiko Trattiradio sinulle jos pyytelen silloin vertaistukea radion laitossa?

Sivun alkuun

IP kirjattu

LGL.
God Member
Poissa

Vastaus #18 - 24.06.2020 klo 12:30:01
Tulosta viesti  
Tämä Grundig 5080 voitaisi esittää myös RadioMuseumOrgille. On nimittäin niin että Saksassakaan ei yleisesti tunneta Grundigin (voi olla muitakin merkkejä) erikois-valmisteita nk U-sarjan putkilla valmistetut radiot. Mutta tähän tarvitaan hyvät tiedot ja kuvat radiosta koska RMorgissa ei helposti uskotaan tiedot vain yhdestä yksilöstä.

Aikoinaan oli Kiel-kanavassa DEBEG niminen laivakauppias (shipchandler) tai "sipsu" kuin sanottiin, joka myi kaikenlaista elektroniikkaa 50-60-70-luvulla. DEBEG oli myös elektroniikan valmistaja, ja olisi mielenkiintoista tietää mikä DEBEGin rooli oli näitten U-putki-radiojen kanssa.

LGL

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta