Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) SAQ suoralla vastaanottimella (Luettu 548 kertaa)
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 288
SAQ suoralla vastaanottimella
04.11.2019 klo 11:05:40
Tulosta viesti  
Lähti minulla tämä ajatus vähän rönsyilemään. Löysin venäläisen toroidin tyypiltään M2000HM, siihen saisi helposti parikymmentä millihenriä, josta taas tuli mieleen SAQ:n joululähetys. Ei liene mitään syytä, miksei tällainen tavallinen hilailmaisin toimisi 17.2 kHz taajuudella, jos virityspiirin ja takaisinkytkennän arvot kokeilee sopiviksi?
« Viimeksi muokattu: 05.11.2019 klo 21:22:18 Kirjoittaja OH3NWD »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1837
VS: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #1 - 04.11.2019 klo 11:36:30
Tulosta viesti  
SAQ:n kuuntelu aikansa tyylisellä putkivastaanottimella on myös käynyt mielessä. Hilailmaisimen aikavakiot pitää vaan sovitella, niin luulisi toimivan. Mutta sen kelan pitää olla luokka 85mH, että saa kapasitanssit järkeviksi, eli luokkaan 1nF, siinä se ongelma on. Toisaalta noilla taajuuksilla voisi rautasydänkin jo toimia? Tai joku hakkuripowein ferriittisydän?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 288
VS: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #2 - 04.11.2019 klo 12:37:55
Tulosta viesti  
Tuossa venäläisessä ferriitissä tuntuu olevan potkua, ilmeisestikin on matalille taajuuksille tarkoitettu. 55 kierrosta laitoin ja sain 5 mH, pitäisi vaan jaksaa 200 kierrosta kieputtaa, niin siinähän se sitten olisi, ohuella langalla mahtuu kyllä. Jonkunmoinen sukkula kait pitäisi pahvista sitten tehdä, mihin ensin saisi langan kierrettyä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1368
Sijainti: Perniö                  (Salo)
VS: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #3 - 04.11.2019 klo 13:41:53
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ei liene mitään syytä, miksei tällainen tavallinen hilailmaisin toimisi 17.2 kHz taajuudella, jos virityspiirin ja takaisinkytkennän arvot kokeilee sopiviksi?


Ei ole. Yleensäkin kun taajuus pienenee, niin myös kytkentöihin liittyvät ongelmat pienenevät.

Lainaus:
Mutta sen kelan pitää olla luokka 85mH, että saa kapasitanssit järkeviksi, eli luokkaan 1nF, siinä se ongelma on.


Voisihan sellaistakin kokeilla, jossa kela n. 20 mH ja sen rinnalla kiinteätä kapasitanssia ~3...3,5 nF ja rinnalle kaksikko 2 x 500 pF säätökondensaattori.
Myös AM-alueen kapasitanssidiodeja (esim. 1SV149) voisi kokeilla säätökondensaattorin tilalla.

Lainaus:
55 kierrosta laitoin ja sain 5 mH, pitäisi vaan jaksaa 200 kierrosta kieputtaa


Mitä induktassia tavoittelet ?
Toroideissahan induktassi kasvaa kierrosten suhteessa n2, joten n. 100 kierroksella muodostuu ~20 mH ja 200 kierroksella ~80 mH.



  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 489
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #4 - 04.11.2019 klo 17:43:46
Tulosta viesti  
Audionen-lehdessä 2008 oli tällainen projekti Grimeton vastaanottimesta. Oli myös ostettavissa rakennussarjana, mutta en tiedä onko enää.

LGL
  

Grimeton_Rx.jpg ( 118 KB | 2 latausta )
Grimeton_Rx.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1368
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #5 - 04.11.2019 klo 18:18:12
Tulosta viesti  
Tuo näyttää olevan vastaanotinkytkentä suorasekoituksella (direct-conversion receiver), jossa piiri 555 toimii paikallisoskillaattorina ja fetti 2SK170 ilmaisimena.
Oskillaattori toimii kuunneltavalla taajudella tai halutun beat-taajuuden päässä siitä.

Simuloin OAW Mini1:stä 17,2 kHz taajuudella, mutta selektiivisyydestä muodostuu aivan mahdottoman kapea alhaisesta toimintataajuudesta johtuen.
Tosin vahvistustakin löytyy yhdellä putkella 70 dB luokkaa.

  

SAQ.jpg ( 38 KB | 6 latausta )
SAQ.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 288
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #6 - 04.11.2019 klo 19:38:48
Tulosta viesti  
Kiitoksia, siitähän saa sitten hyvin jo ääntä ulos, muistelen, että vanha selektiivinen tasomittari olisi -70...-80 dbm luokkaa näyttänyt SAQ:lle. Täytyy ensin saada BBC 198 kHz kuuluviin ja siitä sitten lähteä menemään alaspäin. Se parikymmentä millihenriä varmaankin olisi sitten sopiva induktanssi, tulee sillä sadalla kierroksella aika helposti. Tuo kymmenesosa induktanssia olisi hyvä lähtökohta alkaa hakea takaisinkytkentäkelaa?

10H 500mA kuristin löytyy, se viimeistään tekee tästä taskuradiosta sen kengurutaskumallin..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1368
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #7 - 04.11.2019 klo 19:55:48
Tulosta viesti  
Lainaus:
Täytyy ensin saada BBC 198 kHz kuuluviin ja siitä sitten lähteä menemään alaspäin.


Suoran vastaanottimen ilmaisin pitää saada värähtelemään, jotta se toimii CW:llä.
Ja tämähän on helppo todeta oskilloskoopilla ja samaten värähtelyn taajuus, joten kannattaa tehdä suoraan halutulle taajuudelle.

Lainaus:
10H 500mA kuristin löytyy, se viimeistään tekee tästä taskuradiosta sen kengurutaskumallin..


Tällainen käy, ensiö on muutaman Henryn.

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=70_338_339&products_id=25187
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 288
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #8 - 07.11.2019 klo 16:55:42
Tulosta viesti  
Pari juttua olisi. R5:n korvasin kuristimella, laitoin siihen pikkumuuntajan ensiön n. 5H. Sitten tuo takaisinkytkentäkonkka C3, pitäisikö sen olla isompi SAQ:n taajuudella, kun 100pF:n reaktanssi olisi jo n.90kohm.  En nimittäin saa kytkentää nyt värähtelemään. Kela on nyt 115 kierrosta/26mH ja takaisinkytkentäkelassa on n. 30 kierrosta. Virityskapasitanssia on yhteensä n. 4nF. Tämä sama kela toimi kyllä pienemmällä kapasitanssilla, eli käämit ovat oikeinpäin. R2:ta ei ole takaisinkytkentäkelan rinnalla, ja suojahilalla on jännitteen säätö.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1368
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #9 - 07.11.2019 klo 18:37:07
Tulosta viesti  
Muokattu:
C3, pitäisikö sen olla isompi SAQ:n taajuudella, kun 100pF:n reaktanssi olisi jo n.90kohm. En nimittäin saa kytkentää nyt värähtelemään. 


Tekisin niin, että asettaisin aluksi suojahilajännitteen maksimiin, ja sen jälkeen kasvattaisin takaisinkytkentäkondensaattoria reilusti suuremmaksi, kunnes aste alkaa värähdellä. Siitä voi sitten askeltaa pienempään kapasitanssiin jolloin saa takaisinkytkennän säädön kohdalleen.
Simulaatiossa on käytetty tiettyä oletettua kytkentäkerrointa kelojen kesken,
todellisesta arvosta kun ei ole tietoa.

Suojahilan maadoituskondensaattorin arvon pitää myös olla yli 100 nF, kun ollaan näin alhaisilla taajuuksilla. Simulaatiossa C6:lla ei ole käytännössä merkitystä, koska jännitelähde V1 muodostaa "oikosulun" kaikille taajuuksille.
Todellisessa kytkennässä tilanne on toinen.

« Viimeksi muokattu: 07.11.2019 klo 18:53:46 Kirjoittaja artosalo »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 288
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #10 - 11.11.2019 klo 19:18:06
Tulosta viesti  
Kyllähän tuo nyt vaikuttaisi toimivan. SAQ:n nurkilla olevat fsk-lähetteet saa kuulumaan. Kelaan tuli 60mH ja kapasitanssi on n. 1000...2000pF, jolla päästään suurinpiirtein 15...20kHz. Kelarunkona on neljä 'possunkärsä'-ferriittiä BN 73-202 teipattuna peräkkäin pötköksi. Kierroksia tuli n. 40. Takaisinkytkentäkelaan jäi vain pari-kolme kierrosta ja antennikelaan puoli kierrosta. Takaisinkytkentäkonkka on taajuudesta huolimatta vain 82pF. Jätin kuristimen kokonaan pois, ajattelin, että kuulokkeiden 1.1H induktanssi toiminee kuristimena.

Edit: Ja se venäläinen toroidi M1000HM tai M2000HM ei tunnu sopivan virityspiiriin. Induktanssia oli 100kHz taajuudella mitattuna 5mH, niin tuolla 500pF konkalla oltiin jossakin keskiaaltojen keskellä, eikä konkalla saanut taajuutta edes muutettua kovin paljon, siinä ilmeisesti tuli sitten joku ferriitin omaresonanssi?

Ja ei tuo nyt mitenkään kovin kapealta tunnu, jos korvakuulolta ajattelee liikennevastaanottimen 500Hz filtteriä, niin on tuo kyllä selkeästi leveämpi. Virityspiirin Q-arvo lienee sitten jotakin muuta kuin simulaatiossa?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1368
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #11 - 11.11.2019 klo 20:56:28
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ja ei tuo nyt mitenkään kovin kapealta tunnu, jos korvakuulolta ajattelee liikennevastaanottimen 500Hz filtteriä, niin on tuo kyllä selkeästi leveämpi. Virityspiirin Q-arvo lienee sitten jotakin muuta kuin simulaatiossa?


Saatko nyt säädettyä takaisinkytkentää niin, että värähtely alkaa pehmeästi ?
Ja varsinkin, että saat ilmaisimen myös värähtelemättömään tilaan ?

Virityspiirin Q-arvo ei määrää selektiivisyyttä tällaisessa takaisinkytketyssä asteessa, vaan nimenomaan takaisinkytkennän määrä.
Selektiivisyys ja vahvistus on suurimmillaan aivan värähtelyn kynnyksellä ja pienenee tästä säädettäessä takaisinkytkentää kumpaankin suuntaan.
Toiseen suuntaan säädettäessä värähtely lakkaa, eli vain AM-vastaanotto on silloin mahdollista. Toiseen suuntaan säädettäessä ilmaisimen värähtelyn amplitudi kasvaa ja samalla selektiivisyys huononee. Tässä tilassa voidaan vastaanottaa CW, DSB ja SSB-signaaleja.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1837
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #12 - 14.11.2019 klo 11:38:05
Tulosta viesti  
Ainakin se 73-materiaalista tehty siankärsä on oikea valinta kelasydämeksi, sitä suositellaan virityspiireihin 1 kHz:sta ylöspäin aina 1 MHz asti. Samaa tavaraa olen käyttänyt antennivahvistimien laajakaistamuuntajiin, ja hyvin tuntuu pelaavan aina SAQ-taajuuksista tuonne lyhytaalloille.

Ja muillekin tiedoksi, Toroid Kingiltä saa näitäkin ferriittejä halvalla, 6$/10kpl, eikä lähetyskulutkaan ole kohtuuttomia, vaikka amerikoista tuleekin.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1368
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #13 - 14.11.2019 klo 15:03:30
Tulosta viesti  
Laitatko kuvan tai linkin tuosta ferriitistä?

EDIT: taitaa olla tämä:
http://toroids.info/BN-73-202.php
« Viimeksi muokattu: 14.11.2019 klo 15:30:01 Kirjoittaja artosalo »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jyri
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS 907

Viestejä: 16
Sijainti: Tampere
Re: SAQ suoralla vastaanottimella
Vastaus #14 - 14.11.2019 klo 15:41:25
Tulosta viesti  
Otetaan yksi kappale 3.5mm stereoplugi ja tökätään se varustettuna muutaman kymmenen metrin pituisella pihalle ujutetulla langalla tietokoneen mikrofoniottoon. Sopivalla softalla SAQ kuuluu hienosti, eikä tarvitse käämiä mitään.
...Vaan taitaa tällainen puhe olla hyvinkin kerettiläistä tällä rakentelupalstalla  Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta