Normaali aihe Hammasratas Sony TC-D3:een (Luettu 362 kertaa)
Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Hammasratas Sony TC-D3:een
15.09.2019 klo 20:38:30
Tulosta viesti  
Kaipaan 3D-tulostuksesta tietäviltä hyviä neuvoja.

Jemmassani on ollut jo kauan Sony TC-D3 Walkman-kasettinauhuri. Se toimi aikoinaan monta vuotta hyvin, mutta sitten siihen ilmestyi näiden mallien tyyppivika, nopeuden vouvahdus noin sekunnin välein. Vika johtuu katkenneesta hammasrattaasta ja se on kaikissa näissä samalla mekaniikalla toteutetuissa malleissa.

Hammasratas on osa jonkinlaista kitkakytkintä, jonka keskellä on toinen pienempi muoviratas, joka on ehjä, eikä ole kuvassa. Sony on jostain syystä toteuttanut osan muovista ja metallista.

Tuo keskellä oleva pieni muoviosa on erillinen, ja sen hammastus ei toimi hammasrattaana, vaan sen pienemmän rattaan "kytkimenä". Siinä ei ole vikaa.

Hammasrattaan ulkohalkaisija on 36,55 mm ja hampaita on 120.

Ongelmaosa on tuo kehällä oleva muoviosa, joka on napsahtanut poikki, mahdollisesti huonosti valitun muovimateriaalin takia tai metallin lämpölaajenemisen takia. En usko, että mistään enää saisi ehjää varaosaa.

Juutuubista löytyy erilaisia korjausratkaisuja. Jotkut ovat valaneet raon kohdalle jotain massaa, muovia tai hartsia. Sitten he ovat muotoilleet siihen yhden tai kaksi uutta hammasta, ovat siis lisänneet hammasrattaaseen hampaita. Jotkut ovat puristaneet raon niin pieneksi kuin ovat pystyneet ja liimanneet muoviosan kiinni metallikeskiöön. Videoiden perusteella kuulostaa siltä, että kumpikaan konsti ei poista vouvausta.

Ajattelin yrittää tuhertaa 3D-tulostuksen kanssa. Asensin koneeseeni ilmaisen Fusion 360-ohjelman, jolla kappale piirretään. Ohjelmassa on melkoisesti opettelemista, mutta tämä Sony on hyvä harjoitusprojekti. Vaikka en hammasratasta saisikaan aikaan, niin opinpahan ainakin 3D-ohjelman käyttöä.

Kysymys kuuluu, pystyvätkö kirjastojen 3D-tulostimet tulostamaan näin yksityiskohtaista jälkeä, 120 hammasta 36,55mm kokoisen rattaan kehällä, vai joudunko teettämään tulostuksen isolla rahalla jossain kaupallisessa firmassa.

Joudun sitten vielä miettimään, miten keskiaukko pitää tehdä, että metallikeskiö saadaan paikalleen, alkuperäisessä osassa keskiö on muovissa olevassa raossa. Mutta sitä ehtii pohtia myöhemmin.

Tiedän, että olisi ehkä fiksumpaa harjoitella jollain kuution muotoisella avaimenperällä, mutta tässä videossa kaveri tekee hammasrattaan, eikä tuo nyt miltään rakettitieteeltä näytä.
https://www.youtube.com/watch?v=Qsg4pquzadI

Eero
« Viimeksi muokattu: 15.09.2019 klo 20:56:58 Kirjoittaja Eero Aro »  

Sonun_hammas.jpg ( 112 KB | 7 latausta )
Sonun_hammas.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

jones85
Junior Member
**
Poissa

Re: Hammasratas Sony TC-D3:een
Vastaus #1 - 15.09.2019 klo 21:02:10
Tulosta viesti  

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #2 - 15.09.2019 klo 21:26:53
Tulosta viesti  
Onkos täällä sellaista punastumishymiötä....

Nolostunut

Ei ollu...

Juu, kyllä tuo on juuri oikea osa, eikä ole pahan hintainenkaan. Kiitos. Täytyy tunnustaa, että en minä kyllä ollut sitä etsiskellytkään.

Tuossa tekstissä on hauska kohta tämä:
"Now, anyone can fix the gear himself, quickly and easily."

Sanoisin, että ei ole ihan "easily eikä quickly". Mikrokokoisia ruuveja ja näpertämistä...

Minun selaimeni alkaa huutaa vaarallisesta sivusta, kun linkkaa heidän korjausohjeisiinsa.

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

jones85
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #3 - 15.09.2019 klo 21:32:07
Tulosta viesti  
Nopeasti on tullut tuolta osat kun olen tilaillut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #4 - 15.09.2019 klo 22:07:33
Tulosta viesti  
Tilasin jo. Fiksumpaa on käyttää asiallista varaosaa kuin yrittää rustata itse. Minulla on toinenkin Walkman, jossa on sama vika, koetan fiksata molemmat.

Minulla on kyllä muitakin tekemättömiä juttuja, joihin 3D:llä voisi yrittää jotain tehdä, niin että ei ohjelman lataaminen turhaa ollut.

Kiitos jonesille vinkistä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #5 - 06.10.2019 klo 13:27:15
Tulosta viesti  
No niin. Potsi toi uudet hammasrattaat Walkmaneihin ja sain korjatuksi toisen Walkmanin, DC2:n. Hammasrattaan lisäksi otin D3:sta pienen luistiosan, jonka kärki oli murtunut.

Laitoin Hakupalstalle kyselyn, josko joltakin löytyisi varaosakone, josta saisi osia D3:een.

FixYourAudio-sivun kautta tilatut hammasrattaat toimivat oikein hyvin. Muutaman iltapuhteen kyllä vietin pikkuruisten osien kanssa tuhratessa. Walkmaneissa on paljon häviävän pieniä osia, jotka on helppo lennättää jonnekin tuntemattomaan, enkä minä ainakaan niitä kaikkia pystynyt täältä työhuoneestani löytämään. Hyvät teräväkärkiset pinsetit ovat myös ehdoton työkalu näiden nauhureiden kanssa mm jousien kiinnittämisessä.

DC2 on nyt kuin uusi ja kasetit pyörivät siinä hienosti. Nauhurin keinonahkainen "laukku" sen sijaan on puoliintunut vuosikymmenien aikana niin surkeaan kuntoon, että sen voi heittää pois. Täytyy tehdä siitä ensin kaavat.

Voi olla, että sen luistiosan voisi ehkä 3D-tulostaa, mutta sen piirroksen tekeminen saattaa meikäläiseltä kestää jonkin aikaa, se on aika monimutkainen muodoltaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

HarO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #6 - 06.10.2019 klo 16:46:24
Tulosta viesti  
Kas, näpsäkän näköinen ohjelma kyllä, mutta taitaa olla toimimaton ilman nettiyhteyttä, (mitä Ilmaisohjelmien sivuston "ei toimiva ratkaisu" sitten tässä merkitseekään) eli pilvipohjainen ja kaikki oma tallentuu vängällä jonnekin huitsiin. Toistan turhan päiten taas tässäkin, että vetoavin alan ohjelmisto on ollut Inventor, jolla itse varmasti piirtäisin kaiken mahdollisen, jos varallisuutta olisi hankkia. Teknisiä osia en ehkä heti lähtisi Sketchupilla käpistelemään, vaikka muuten siitä kovin pidänkin, etenkin 3D-hiiriohjaimen kanssa.

Harri

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun

IP kirjattu