Normaali aihe Signaali/Funktio-generaattori audiolle - suosituksia? (Luettu 387 kertaa)
OH2DD
Full Member
Poissa

Dimi

Signaali/Funktio-generaattori audiolle - suosituksia?
08.05.2019 klo 14:04:44
Tulosta viesti  
Nostanpa tämän keskustelun tänne. Laitoin 'ostetaan HP 8904A' funktiogeneraattori' ostoilmoituksen. Ja se herätti keskustelua mikä on toimiva ja mikä ei - ja myös ehdotuksia ja vinkkejä, joista olen aina kiitollinen. Siksi ajattelin että otetaan tuo keskustelunaihe tänne niin se hyödyttää muitakin. Tiedän että tämä on aina vähän huono topic että 'mikä olisi hyvä laite' koska se nyt riippuu niin monesta asiasta. Itse olen etsimässä laitetta jolla saan generoitua audiota mittauksia varten, esim. vahvistimen särön mittaamisessa, taajuusvasteiden mittaamisessa äänipäistä(en tiedä vielä miten äänipäitä edes luotettavasti mitataan), mikrofoneista, kaiuttimista ja siis vahvareista. Eli sellaista joka on ainakin 100kHz asti(kuuloalue päättyy 20kHz:iin mutta monta kertaa on jo tullut esiin se että tuo ei ihan mittausalueena riitä), eli siksi ehkä 100kHz on sellainen turvallinen raja johon olisi hyvä päästä. Ja toisessa päässä tietysti tarpeeksi alas, jonnekin 1Hz asti. Ja ehkä painotus voisi olla harrastajan budjetillekin mahdollisissa laitteissa. Minulle se tarkoittaa mielummin muutama satanen  kuin tuhat tai enemmän. Vaikka käytettynä - suurin osa minun HAM, radio ja mittalaitteista on ostettu käytettynä.

Mielelläni kuulisin kokemuksia laitteista ja niiden hyvyydestä ja heikkouksista niin osaan sitten katsoa oikeanlaisia laitteita. Ei vain että 'minusta tämä on hyvä', vaan enemmänkin että miksi joku on hyvä tai mitä jostain laitteista on löytynyt erinomaista jota ei ehkä ihan jokaisessa ole. Mitkä ominaisuudet on osoittatutunut tarpeelliksi ja mitkä turhemmiksi?
« Viimeksi muokattu: 08.05.2019 klo 15:55:36 Kirjoittaja OH2DD »  

73
OH2DD, SRHS#964, DID(SDXL #109427)
Sivun alkuun
IP kirjattu

teemum
Senior Member
Poissa

Re: Signaali/Funktio-generaattori audiolle - suosituksia?
Vastaus #1 - 08.05.2019 klo 17:53:45
Tulosta viesti  
Vastaus varmaan riippuu vähän siitä millaiset vaatimukset sinulla on laitteen tuottamalle singaalille. Eli pitäisikö laitteen saada tuotettua siniä todella pienellä säröllä. Esim. varsin edullinen Rigol DG1022 tuottaa speksien mukaan siniä alle 0.2% THD:llä, omien mittausteni mukaan se pääsee paljon tuon allekin. Taajuusvasteiden mittaamiseen tuo riittää varmasti. Säröjen mittaamisessa riippuu siitä miten tarkkoja THD-mittauksia haluat tehdä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2DD
Full Member
Poissa

Dimi

Vastaus #2 - 08.05.2019 klo 20:19:57
Tulosta viesti  
Jos nyt tavoitteena on pystyä mittaamaan 3 desimaalin tarkkuudella eli vaikka 0.002%

73
OH2DD, SRHS#964, DID(SDXL #109427)
Sivun alkuun
IP kirjattu

teemum
Senior Member
Poissa

Vastaus #3 - 08.05.2019 klo 21:02:14
Tulosta viesti  
Tuolla aiemmin mainostamallani Picoscope 4262:lla olen muistaakseni johonkin noin THD 0.003% asti päässyt kun olen laitteen signaaligeneraattorin kytkenyt inputtiin (1kHz 2Vpp). Tosin tuon signaaligeneraattori ei pääse kuin 20kHz:n asti. Säröjä tuskin tuon yli pitää mitata, mutta jos haluaa taajuusvasteita tuon yli tutkia, niin tarvitsee sitten vielä toisen generaattorin sitä varten. Taajuusvasteiden tutkimisessa ei tosin taas generaattorilta vaadita alhaista THD:tä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                  (Salo)
Vastaus #4 - 09.05.2019 klo 12:43:08
Tulosta viesti  
Ainakin minä tarvitsen audioanalysaattorin filttereitä usein. Tärkeimmät ovat ylipäästö (300 Hz...400 Hz) ja alipäästö, esim 20 kHz...30 kHz.

Ylipäästön avulla voi erotella signaali-kohinasuhteen(lukeman) sisällöstä mikä osuus aiheutuu verkkobrummista ja muista pientaajuisista häiriöistä ja mikä laajakaistaisesta kohinasta.

Sivun alkuun

IP kirjattu