Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Mikä Radio? (Luettu 1805 kertaa)
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Mikä Radio?
15.04.2019 klo 10:44:48
Tulosta viesti  
Olisiko tietoa mikä radio on kyseessä ja löytyisikö skemoja saati varaosia (tai jopa varaosalaitetta)?

Dimi
  

20190415_081625.jpg ( 274 KB | 35 latausta )
20190415_081625.jpg

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 463
Sijainti: Kouvola
Re: Mikä Radio?
Vastaus #1 - 15.04.2019 klo 12:03:14
Tulosta viesti  
Oho!

Onko tämä oikeasti olemassaa? Olen nähnyt tästä laitteesta vai yhden huonon mustavalkokuvan, jossa kerrottiin että se on Yleisradion teknikon tekemä parannettu "Kukkopilli" VRKH...

Huippuharvinainen...

Kari
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
reiskaj
Full Member
***
Poissa


SRHS 17, OH2HK

Viestejä: 119
Re: Mikä Radio?
Vastaus #2 - 15.04.2019 klo 12:18:17
Tulosta viesti  
Olisiko tämä radiolaite osa sitä sarjaa, joka tehtiin v. 1940 Olympialaisia varten YLEn käyttöön? Minulla on harmaa muistikuva tällaisesta. Laitteet tulivat käyttöön sitten talvisodassa. Laite on kai superregeneratiivinen lähetin-vastaanotin? Taajuusalue abt 40 MHz?

73 Reiska, OH2HK
  

Reino Janhunen
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
reiskaj
Full Member
***
Poissa


SRHS 17, OH2HK

Viestejä: 119
Re: Mikä Radio?
Vastaus #3 - 15.04.2019 klo 12:38:22
Tulosta viesti  
Lisää pohdittavaa. YLEn historiaosassa 3. siv. 39 on ins. Paul Kajavon suunnittelema kannettava radiopuhelin näyttää samankaltaiselta. Saattaisi olla jokin esiaste? Mene ja tiedä?

73 Reiska, OH2HK
  

Reino Janhunen
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #4 - 15.04.2019 klo 13:25:57
Tulosta viesti  
Moi,

Joo, joku alunperin armeijalle tehty kuulemma, jota armeija ei sitten huolinut ja ne meni Ylelle Olympialaisiin. Tästä minulla ei ole mitään vahvistusta ja siksi toivonkin että täältä löytyisi lisää tietoa.
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 463
Sijainti: Kouvola
Re: Mikä Radio?
Vastaus #5 - 15.04.2019 klo 13:37:26
Tulosta viesti  
Se oli päinvastoin. Yle teki Olympialaisiin radion, mutta kun niitä ei tullutkaan, myytiin koko sarja armeijalle joka teetätti niitä muutaman tuhatta lisää. Mutta tämä ei ole se laite

Kari
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 463
Sijainti: Kouvola
Re: Mikä Radio?
Vastaus #6 - 15.04.2019 klo 13:43:14
Tulosta viesti  
Tässä on se alkuperäinen YLE:n tekemä:

https://www.flickr.com/photos/ylearkisto/15301437638/
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #7 - 15.04.2019 klo 13:56:16
Tulosta viesti  
Joo, ei ole sama Hymiö
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 592
Re: Mikä Radio?
Vastaus #8 - 15.04.2019 klo 14:53:11
Tulosta viesti  
Radiopuhelimen tyyppiseen käyttöön outoa on lähettimen ja vastaanottimen erillinen viritys.

Timo OH2EO
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
reiskaj
Full Member
***
Poissa


SRHS 17, OH2HK

Viestejä: 119
Re: Mikä Radio?
Vastaus #9 - 15.04.2019 klo 15:21:42
Tulosta viesti  
Tuo YLE:n arkistokuvassa oleva radiolaite nro 49 on juuri se, minkä Paul Kajavo sunnitteli radiopajalla. Se oli tarkoitettu Olympialaisiin reportterikäyttöön. Siinä on vain yksi viritys- ja äänenvoimakkuussäädin nuppi.
Dimin esittelemä radiolaite on jotain muuta perua? Olis kiva tietää.

73 Reiska OH2HK
  

Reino Janhunen
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #10 - 15.04.2019 klo 15:25:51
Tulosta viesti  
Yleisradion laite se on tainnut olla, kun sisäkannessa jonkinlainen skema teipattuna (ilman komponenttilistausta), jossa lukee 'Yleisradio'. Täytyy laittaa lisää kuvia kun oon kotona
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1377
Sijainti: Hanko
Re: Mikä Radio?
Vastaus #11 - 15.04.2019 klo 15:32:31
Tulosta viesti  
Löytyykölaitteen sisältä mitään tyyppi / tehdas merkintää? Voisi olla joku sodanajan proto. Ei Jussi Harolan kirjassa mitään.
Edit
Saatko skannattua tuon löytyneen skeman kuvan? Mitkä putket?  Valokuvat sisuksista jossa näkyy virityspiirit (saadaan arvio taajuusalueesta)
Oh2FBX
« Viimeksi muokattu: 15.04.2019 klo 18:10:23 Kirjoittaja OH2FBX »  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #12 - 15.04.2019 klo 18:27:19
Tulosta viesti  
Kuvia on sen verran monta että laitoin ne omaan kansioon ja laitan tähän linkin jonka pitäisi avata suoraan kansio jossa kuvat on ilman että tarvitsee kirjautua

https://1drv.ms/f/s!AjO2rtP_7rUWgtkTTM697aFnFvuUhQ

  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1377
Sijainti: Hanko
Re: Mikä Radio?
Vastaus #13 - 15.04.2019 klo 19:25:15
Tulosta viesti  
Hienoa

Vuosiluku näyttää olevan 12.3. -40. Putkiksi arvelen 1 kpl kaksoistriodi (lähetin) , 1 kpl kaksoistriodi RXn ilmaisin ja äänitaajuus ja 1 kpl pentodi pääteputkena / modulaattori tai vastaavia. Virityspiirit viittaavat samoille tienoille kuin "Kukkopillissä".
Tämä voisi olla Kukkopillin liittyvä jonkinlainen proto tai  koemalli. vuosiluku on vähän liian myöhänen. 

Ilmari / 2FBX
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #14 - 15.04.2019 klo 19:32:21
Tulosta viesti  
Olisi mielenkiintoista tietää oliko Kajavolla tapana merkitä nimensä radioihin pelkällä K-kirjaimella, joka tässä näyttäisi olevan muuntajan vieressä (näkyy kuvissa)
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
reiskaj
Full Member
***
Poissa


SRHS 17, OH2HK

Viestejä: 119
Re: Mikä Radio?
Vastaus #15 - 16.04.2019 klo 16:22:08
Tulosta viesti  
Laitteen "hajakytkentä" viittaisi mielestäni jonkinlaiseen protoon, kuten Ilmari arveli. Ei vaikuta kovin viimeistellyltä. Kun ei toistaiseksi tunneta lisää samanlaisia, niin otaksuma  protosta vahvistuu.

Reiska, OH2HK
  

Reino Janhunen
Sivun alkuun
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 115
Re: Mikä Radio?
Vastaus #16 - 16.04.2019 klo 18:19:31
Tulosta viesti  
Huomio kiinnittyy kytkentäkaavion nimiöön jossa lukee "Kevyt C-asema". Tuo nimitys viittaa suoraan armeijan pataljoonaradioon ja selittäisi erilliset lähettimen ja vastaanottimen virityksen, jota pyrittiin suosimaan ylemmän johtoportaan radioissa.
Ehkä kaikkein mielenkiintoisin yksityiskohta on kytkentäkaavion päiväys, talvisodan loppupäivät. Sotahan osoitti radion ylivoimaisuuden etulinjan viestivälineenä ja tuo prototyyppi on nähnyt päivänvalon parin kuukauden kokemusten perusteella. Joten nopeita on oltu. 

Minulla on vahva muistikuva Säkylän talvi- ja jatkosotamuseosta, jossa olisin nähnyt hyvin samanlaisen radion joitain vuosikymmeniä sitten.

Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1377
Sijainti: Hanko
Re: Mikä Radio?
Vastaus #17 - 16.04.2019 klo 19:06:14
Tulosta viesti  
On ulkoapäin vähän saman näköisiä Kompaniaradio protoja, Helvar LAK1, Kompaniaradion kyselyn erittely jne. Sattuuko päiväys siihen?
Ilmari / 2FBX
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #18 - 17.04.2019 klo 16:59:56
Tulosta viesti  
Balt taisi löytää tämän mallin. pari nuppia vaihtunut matkanvarrella valkoisiin mutta näyttää aikalailla samalta eli P12-12;

https://www.flickr.com/photos/ylearkisto/15464875916/in/album-72157648151472460/
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 463
Sijainti: Kouvola
Re: Mikä Radio?
Vastaus #19 - 17.04.2019 klo 17:41:22
Tulosta viesti  
Ei ole P-12-12. YLEn arkistossa on tässä(kin) kuvassa väärä teksti. Sama teksti monessa kuvassa. Edelleen siis mysteeri.

Liitekuvassa oikea P-12-12

Kari
  

2018-0_3.jpg ( 31 KB | 11 latausta )
2018-0_3.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 463
Sijainti: Kouvola
Re: Mikä Radio?
Vastaus #20 - 29.04.2019 klo 06:43:17
Tulosta viesti  
Jha kirjoitti 16.04.2019 klo 18:19:31:
Minulla on vahva muistikuva Säkylän talvi- ja jatkosotamuseosta, jossa olisin nähnyt hyvin samanlaisen radion joitain vuosikymmeniä sitten.

Jussi


Säkylän talvi- ja jatkosotamuseosta ei tuommoista radiota löydy....
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
Jari Aalto
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 434
Sijainti: Espoo
Re: Mikä Radio?
Vastaus #21 - 11.05.2019 klo 19:07:43
Tulosta viesti  
Olisiko Päämajan salainen radioasema kirjassa mainittu VRUH.
Testattu marras- joulukuulla 1943.
  

vruh.jpg ( 412 KB | 9 latausta )
vruh.jpg
viite.jpg ( 377 KB | 7 latausta )
viite.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 463
Sijainti: Kouvola
Re: Mikä Radio?
Vastaus #22 - 12.05.2019 klo 08:47:57
Tulosta viesti  
Tuo radio se on voinut olla, mutta tyyppinimi VRUH on kyllä väärä. VR kyllä tarkoittaa viestinimkettä radio, mutta kolmas kirjain U tarkoittaa kytkentärasiaa ja neljäs H valmistajana Helvar....

Kari
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #23 - 13.05.2019 klo 11:47:00
Tulosta viesti  
Muuntajassa (kts. laittamani kuvat YLERADIOKUVAT-23) on teksti Helvar. Mutta ovatko tehneet vain muuntajan?
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 115
Re: Mikä Radio?
Vastaus #24 - 14.05.2019 klo 20:28:10
Tulosta viesti  
Onnistuin löytämään kuvan toisesta yksilöstä. Kuva on otettu 1998 ja muistikuvan mukaan Säkylän talvi- ja jatkosotamuseossa.

Jussi
  

rad1.jpg ( 165 KB | 4 latausta )
rad1.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2DD
Junior Member
**
Poissa


SRHS #964

Viestejä: 61
Re: Mikä Radio?
Vastaus #25 - 14.05.2019 klo 20:49:36
Tulosta viesti  
Hieno homma. Eli niitä on ainakin 2kpl, mikäli tuo toinenkin olisi vielä tallessa. Laitoin juuri Säkylän museoon kyselyn vieläkö tällainen radio heiltä löytyy ja olisiko sen yhteydessä jotain tarkempia lisätietoja siitä. Heidän sivuilla olevat kuvatkin kävin läpi, mutta niissä ko. radiota ei näkynyt. Nyt jännityksellä odottelen vastausta Hymiö
  

73

Dimi OH2DD, DID
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta