Normaali aihe Diy vahvistimien maadoitukset (Luettu 3648 kertaa)
Hertz
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 81
Diy vahvistimien maadoitukset
03.03.2019 klo 20:47:09
Tulosta viesti  
Hei
Kyselisin (viisaimmilta) miten olette yleensä toteuttaneet tekemienne vahvistimien maadoitukset.
Tarkoitan tässä siis signaalimaita mahdollisimman pienen hurinan takia.
Toinen asia on osasijoittelu.
Sen olen huomannut omakohtaisesti kun lähtee tekemään layoutia vahvistimeen niin ihan ensimmäiseksi laittaa schassiksen päälle verkkomuuntajan irtonaisena sähköt päälle (toisiojännitteet eristettynä vaikka sokeripalaan), sitten päätemuuntajan ensiöön yleismittari herkimmällä ac-alueella ja etsitään muuntajien keskinäinen sijoitus että jännite mittarissa mahdollisimman pieni.
Toinen jonka olen todennut, että on hyvä katkaista piirilevyn tai turret levyn maadoitus niin että esiaste putkilla on oma maadoituspaikka esim tuloliittimen vieressä tai oma paksumpi kaapeli vahvistimen yhteiseen maadoituspisteeseen ja pääteputkien / vaiheenkäännön sekä virtalähteen maadoitus tuohon yhteispisteeseen.
Mikä tarkoitus on kun single ended vahvistimissa hehkukäämin keskiulosotto viedään pääteputken katodipisteeseen, ilmeisesti vaikuttaa myös hurinatasoon.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1781
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #1 - 03.03.2019 klo 21:08:57
Tulosta viesti  
   Olen käyttänyt "STAR GROUND" tekniikkaa, eli chassiksessa on vain yksi maadoituspiste johon maadoitukset tuodaaan ryhmittäin.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hertz
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 81
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #2 - 04.03.2019 klo 22:13:59
Tulosta viesti  
Ok. Onko merkitystä missä tuo yhteinen maadoituspiste on. Yleensäkö lähellä missä on ensimmäisen suotoelkon maa. Tuotko siihen myös tulevan signaalin maapisteen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2399
Sijainti: Vantaa
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #3 - 05.03.2019 klo 13:36:33
Tulosta viesti  
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Hertz
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 81
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #4 - 05.03.2019 klo 21:20:02
Tulosta viesti  
Siinä oikein tähtimaadoitus. Yleensä on toiminut, paitsi joskus oon syystä tai toisesta joutunut putkivahvistimissa tasasuuntaamaan hehkujännitteen että oon saanut loput hurinat pois.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kolme Rivieraa
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 60
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #5 - 21.04.2019 klo 19:34:31
Tulosta viesti  
Näistä signaalipuolen maadoituksista ollaan niin montaa mieltä kuin miestäkin. Itse en ole hifiä rakennellut, mutta pari omatekoista kitaraputkivahvaria kylläkin. Toinen ns. high gain kone, toinen Fender Princeton Reverb klooni. Hurinoiden minimointi kummassakin sama; 1 mm kuparilankabussi, johon tuodaan kytkentälevyltä tarvittavat maat, ja bussi maadoitetaan itse input-jakin maadoituskorvaan. Tämä kytkentä on pessyt mielestäni kaikki muut kokeilut. Tuosta Princeton-kloonistakin voimakkuus täysillä käytännössä vain jonkin verran kohinaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #6 - 21.04.2019 klo 20:25:57
Tulosta viesti  
Lainaus:
...bussi maadoitetaan itse input-jakin maadoituskorvaan.


Onko ko. maadoituskorva kiinni laitteen metallirungossa tai (metalli)kotelossa ?

Olen viime vuosina rakennellut putkivahvistimia pelkästään piirilevyille, joissa yläpuoli muodostaa yhtenäisen maatason ja alapuolella kulkevat signaali- ym. foliot.
Virtalähdekortit noudattavat samaa periaatetta. Yhdistän eri piirikorttien maat johtimilla toisiinsa ja lopuksi virtalähdekortin maan yhdistän laitteen metallirunkoon.
Tuloliittimien ulkovaippa ei kosketa runkoa, vaan siitä tuodaan johdin tai suojatun kaapelin vaippa vahvistinkortin maafolioon.

Vahvistimista on tällä toteutuksella tullut hurinan suhteen täysin hiljaisia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Kolme Rivieraa
Junior Member
**
Poissa



Viestejä: 60
Re: Diy vahvistimien maadoitukset
Vastaus #7 - 03.08.2019 klo 11:30:48
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 21.04.2019 klo 20:25:57:
Lainaus:
...bussi maadoitetaan itse input-jakin maadoituskorvaan.


Onko ko. maadoituskorva kiinni laitteen metallirungossa tai (metalli)kotelossa ?


Anteeksi kauhean myöhäinen vastaus. Jäänyt jotenkin saitti vähälle huomiolle. Vastauksena, että kyllä inputjakki (tai jakit) ovat maapuoleltaan täysin rungossa. Esim. tuo Princeton Reverb klooni on rakennettu alkuperäisen vahvistimen mukaiseen chassikseen ja koteloon. Kopsasin maadoitustavan tuosta ensimmäisestä 5 wattisesta, johon oli skema AX84-sivustolla.

Muiden hurinoiden kanssa pitää olla tarkkana. Esim. noissa vanhojen Fendereiden koteloissa on peltilevy liimattuna kotelon kattoon sisäpuolelle. Kun sinne sitten laittaa chassiksen, se levy maadoittuu chassiksen avoimen puolen reunojen kautta, ja chassiksesta tulee näin muodoin täysin umpinainen. Itse hoidin homman alumiiniteippiä kotelon kattoon limittäin laittaen, kun ei sopivaa ohutta peltiä ollut nurkissa. Chassiksen 4 kiinnitysruuvia ylhäältä päin painavat sen tiiviisti alumiiniin kiinni. Täydellinen Faradayn häkki. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu