Telcom oli Telefunkenin kehittämä kohinanvaimennusjärjestelmä analogiselle nauhalle ja ohjelmansiirtoon. Periaatteessa sama konsepti oli kotilaitteiden Hi-Com.
https://en.wikipedia.org/wiki/High_Com#telcom_c4Ammattiaudiossa Dolby Laboratories ja Telefunken tekivät vuorotellen "aina hieman edellistä paremman" kohinanvaimentimen. Myös DBX oli suosittu studioissa, mutta taisi hävitä jossain vaiheessa kisan.
Ensimmäisen käytännöllisen kompanderityyppisen kohinanvaimentimen teki kai Raymond Dolby.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_noise-reduction_systemKompanderissa ennen nauhoitusta signaalin dynamiikkaa supistetaan, kompressoidaan ja toiston jälkeen ekspandoidaan, laajennetaan. Hyvin toimiva kompanderi edellyttää, että nauhuri on periaatteessa "läpinäkyvä", ulos pitää tulla sama signaali kuin mikä meni sisäänkin. Ulostulosignaaliin vain summautuu nauhurista nauhakohinaa ja elektroniikan aiheuttamaa kohinaa. Kohinanvaimentimen ekspanderin tehtävä on painaa tämä lisäkohina kuulumattomiin.
Nauhurin pitää kohinanvaimennusta käytettäessä olla tiptop säädetty ja puhdistettu. Likaiset päät vaimentavat yläpäätä pahemmaksi kuin tilanne olisi ilman kohinanvaimennusta.
Ammattikäyttöön tarkoitettu Dolby A -kohinanvaimennus oli kompanderi, jossa taajuuskaista oli jaettu neljään kaistaan.
Vastauksena Dolby A-kohinanvaimentimelle Telefunken, joka oli siis jo tehnyt Hi-Comeja, julkaisi Telcom c4-vaimentimen. Sekin oli nelikaistainen kompanderi, mutta mm. kompanderien ohjauksen ilmaisu oli toteutettu eri tavalla kuin Dolbyssä. Taajuuskaistat olivat hieman erilaiset kuin Dolbyssa. Kohinanvaimennus oli parempi kuin Dolby A:n.
Dolbyllä oli vahva jalansija Ameriikassa ja Englannissa ja musiikkistudioissa ja filmiteollisuudessa. Telcom oli pääasiassa käytössä Saksassa ja saksaa puhuvissa Euroopan maissa ja yleisradioyhtiöissä. Meillä Suomessa Yle valitsi järjestelmäksi Telcomin, Suomen musiikkistudioissa standardi on aina ollut Dolby. (Kannattaa huomata, että Ylen valinta ei perustunut pelkästään teknisiin laatuvaatimuksiin, samaan aikaan saatettiin ostaa esim. jotain muuta Telefunken/ANT:n tekniikkaa, äänipöytiä, kytkentäkeskustekniikkaa, jne.)
Dolby julkaisi Dolby SR:n, joka oli taas astetta parempi kuin Telcom. SR:ään Telcom ei enää vastannut.