Lainaus:Aika vain on rajallinen tekijä ja siksi olen mieluummin kokeillut ja keksinyt ...
Tuttu asia joka tunnetaan ns. "Polkupyörän taluttajan syndroomana".
Tämä ilmenee siten, että on aina niin kiire taluttaa polkupyörää, ettei koskaan ehdi hypätä satulaan ja alkaa polkemaan
.
Mutta asiaan. Ehdottamani York, Amplifiers; sivulta 29 alkaen on erittäin selkeää ja havainnollista tekstiä triodin toiminnasta, sivulla 33 esitetään miten anodi-käyrästöltä voidaan määritellä kolme keskeistä suuretta, eli
vahvistuskerroin, sisäinen vastus ja
jyrkkyys.
Sitten sivuilla 36...42 on esimerkki miten putkikäyrästöjen avulla suunnitellaan vahvistusaste ja miten siitä voidaan analysoida esimerkiksi särö.
Vielä liittyen EL34-vahvistimeen. Ohessa on kuvakaappaus Mullardin datalehdeltä koskien triodiksi kytkettyä EL34 SE-pääteastetta.
Listatut suureet kertovat putken toimintaympäristöstä valmistajan suosituksen mukaisesti:
Va+Vrk.....käyttöjännite, joka otetaan teholähteestä
Vg3..........jarruhilan jännite katodiin nähden, eli kun 0 V, niin ovat yhteenkytketyt
Rk............katodivastus, muodostaa hilaetujännitteen ja stabiloi anodivirran
Ia.............anodivirta
Ug1..........hilaetujännite, tasajännite ohjaushilalta katodille, jonka Rk muodostaa
Ra............suositeltu kuormaimpedanssi
Vin...........hilalle tuotu vaihtojännite
Pout.........ja tällä (Vin) saatava lähtöteho
Dtot.........harmooninen särö yllämainituilla arvoilla