Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 7 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) 1-putkiset lähettimet ja kiteet (Luettu 7310 kertaa)
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #30 - 19.01.2019 klo 17:00:26
Tulosta viesti  
No niitä sinisiä on minullakin ohituskonkkina siinä suorassa vastaanottimessa. Oliko minkä taajuuden suodatin, missä olivat häviöllisiä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #31 - 19.01.2019 klo 18:13:59
Tulosta viesti  
Lainaus:
Näitä sinisiä ostin kytkentäkonkiksi anodin ja tankkipiirin väliin.


Olen käyttänyt noita kytkentäkonkkina eikä siinä käytössä ole mitään ongelmaa.

Lainaus:
Oliko minkä taajuuden suodatin, missä olivat häviöllisiä?


En enää muista. Jollakin HF-taajuudella olin ja resonanssipiiriä mittailin.
Ehkä pitäisi vielä tutkia lisää.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #32 - 19.01.2019 klo 18:36:10
Tulosta viesti  
Ok. Tulevalla viikolla olen menossa Oitin mittalaiteverstaalle, katsotaan, jos saadaan vähän mittailtua niitä sinisiä konkkia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #33 - 20.01.2019 klo 11:33:48
Tulosta viesti  
Varmistin muistikuvani sinisten suurjännite-keraamisten huonoudesta tekemällä oheisen vertailun.
Vertaan tässä erilaisten 100 pF kondensaattorien ja 11 µH ilmasydämisen kelan muodostaman rinnakkaisresonassipiirin resonanssijännitettä.
Kuvasta selviää mittausjärjestely pääpiirteissään. Jännitemittarina on 10 M mittapäällä varustettu oskilloskooppi.
Referenssikondensaattorina oli ilmaeristeinen säätökondensaattori. Tulokset näkyvät kuvassa.
Johtopäätökseni on, että näitä "Hi-voltage" keraamisia ei kannata käyttää juuri muissa paikoissa kuin ohituskondensaattoreina, enkä ole vakuuttunut onko niistä edes siihen.
  

Kerkojen_vertailua__Large_.jpg ( 136 KB | 30 latausta )
Kerkojen_vertailua__Large_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #34 - 20.01.2019 klo 13:15:22
Tulosta viesti  
Menin sitten suoran vastaanottimen virityspiirin pohjakapasitanssiksi tuollaisen laittamaan. Onneksi sittemmin olen saanut jonkunmoisen sarjan vanhoja, mutta käyttämättömiä kerkoja jonkun rtv-huollon jäämistöstä, tuommoisia Philipsejä ja sitten niitä vanhempia värikkäitä putken mallisia. Kunnollista kerko-sarjaa ei näemmä sitten Ebayssa ole, on semmoisia hyvin pieniä onnettoman ohuilla johdoilla olevia 50-volttisia ja sitten noita sinisiä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #35 - 20.01.2019 klo 13:25:47
Tulosta viesti  
Kyllä noilla "onnettomilla" ruskeillakin pärjää hyvin. Kytkennät vaan pitää tehdä niin, ettei niitten yli jää liikaa DC:tä.

Starelecistä löytyy 100 Volttisia kerkoja:

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=48_410_411&products_id=5426
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #36 - 25.01.2019 klo 08:08:07
Tulosta viesti  
Uraltonella on hyvä valikoima 500V jännitekestoon saakka: Keraamiset
https://www.uraltone.com/elektroniikan-komponentit/kondensaattorit/keraamiset.ht...

Jonkinverran mica- konkkiakin on:
Silver Mica
https://www.uraltone.com/elektroniikan-komponentit/kondensaattorit/silver-mica.h...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 537
Sijainti: Espoo
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet / konkkien laatu
Vastaus #37 - 26.01.2019 klo 01:59:11
Tulosta viesti  
Kysymys tuosta Arton "konkkien kauneuskilpailusta". Virititkö jokaisella konkalla taajuuden resonanssipiirin maksimiin? Jos konkkien kapasitanssitoleranssit suuria niin tästä tulee eroa tuloksiin.
Muuten opettavainen testi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #38 - 26.01.2019 klo 07:39:42
Tulosta viesti  
Kyllä. Tulokset on luettu resonanssitaajuudella.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #39 - 26.01.2019 klo 14:48:15
Tulosta viesti  
10nF 500v lienee sopiva arvo "yleismalliksi" ohitus- ja kytkentäkonkaksi tällaisiin keski- ja lyhytaaltovastaanottimiin ja vahvistimiin, jos semmoisia tilaa Uraltonesta?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #40 - 26.01.2019 klo 19:09:19
Tulosta viesti  
Kyllä on.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #41 - 28.01.2019 klo 19:51:18
Tulosta viesti  
Motivaatio-ongelmien kanssa painittu, mutta nyt konkat ja antenniliitin kotelossa ja kela käämitty.

Takaseinässä on oktaalikanta kidepitimeksi kun naamataulussa on ahdasta. Jonkinlainen liitin kai pitää vielä takaseinään ympätä jos siitä ottaisi jännitesyötöt vastaanottimelle.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2019 klo 21:30:07 Kirjoittaja OH8UBJ »  

Resized_20190128_194327.jpeg ( 38 KB | 25 latausta )
Resized_20190128_194327.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #42 - 29.01.2019 klo 19:47:51
Tulosta viesti  
Laittaisin kelan vaaka-asentoon, niin ei tule kotelon pohja ja kansi aiheuttamaan häviöitä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #43 - 29.01.2019 klo 20:06:39
Tulosta viesti  
Sain vihdoin aikaiseksi proton Jones-tyyppisestä kideohjatusta lähettimestä. Tämä on ollut mielessä siitä asti, kun vuosi sitten Radiot-lehdessä oli Teppo Gustafssonin juttu hänen rakentamasta pikku (QRP-) lähettimestä.

Lähdin kokeilemaan paria uutta asiaa. Toinen oli putken valinta, ja päädyin kaksoistetrodiin QQE03-12 sekä tankkipiirin kelan toteutus toroidin avulla.

Kaksoistetrodi QQE03-12 on tarkoitettu lähetinkäyttöön mm. vuorovaihevahvistimena.
Tästä seurasikin ylimääräistä puuhaa, sillä QQE03-12 on sisäisesti neutraloitu, jolloin anodi-hilakapasitanssit on kumottu rakenteellisesti.
Tästä taas seurasi se, ettei lähetin lähtenyt värähtelemään ennenkuin lisäsin pienet kondensaattorit kunkin tetrodin anodin ja hilan välille.
Tehtaalla tehty neutralointi piti siis "tärvellä".

Mutta sitten lähetin toimikin kaikin puolin hienosti. Mittasin suorituskykyä eri anodi- ja suojahilajännitteillä, ja tulokset ovat oheisessa taulukossa.




  

Tulokset.jpg ( 101 KB | 25 latausta )
Tulokset.jpg
Jones_TX_QQE03-12_skema.JPG ( 80 KB | 25 latausta )
Jones_TX_QQE03-12_skema.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: 1-putkiset lähettimet ja kiteet
Vastaus #44 - 29.01.2019 klo 20:10:09
Tulosta viesti  
Tässä vielä kuva protosta, lähinnä sen vuoksi, että tankkipiirin kelan rakenne käy selville. Ensiö on käämitty bifilaarisesti, siis kahdella rinnakkaisella johtimella 30 kierrosta samanaikaisesti, ja keskiulosotto on muodostetty kytkemällä toisen puolikkaan alkupää toisen loppupäähän. Näin ensiössä on yhteensä 60 kierrosta.

Käyttämäni toroidi on Amidon T94-2.

Koska tästä tuli hiukan monimutkaisempi, kuin Jones on perusmuodossaan, niin taidan seuraavaksi kokeilla kytkentää 6N6P kaksoistriodilla.
Tehotasojen pitäisi säilyä suurin piirtein samoina.

Lisäksi kuva lähettimen spektristä n. 7 W teholla.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 7
Lähetä aiheTulosta