Normaali aihe SABA Freiburg Automatic 8 (Luettu 4357 kertaa)
Tuomo Ahonen
Senior Member
****
Poissa


SRHS, Oulu

Viestejä: 266
Sijainti: Oulu
SABA Freiburg Automatic 8
21.11.2018 klo 21:01:11
Tulosta viesti  
Moro!
Minulla on työn alla SABA Freiburg Automatic 8:n huolto ja korjaus. Homma alkaa olla muuten valmis mutta automaattihaku ei toimi.
Hakumoottori pyörii ja haku käynnistyy ja pysyy päällä. Mutta haku ei pysähdy missään vaiheessa, vaikka pystyn haun aikana erottamaan asemia heikosti. Kun automaattihaku on päällä, niin asemien voimakkuus heikkenee selvästi verrattuna siihen miten asemat kuuluvat, kun automaattihaun kytkee pois päältä ja hakee asemat manuaalisesti. Tuolloin esim. ULA -asemat kuuluvat erittäin hyvin ja voimakkaaasti.
Onko kenelläkään kokemusta ko. viasta ja mikä voisi olla vaivan syy ja lääke?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 521
Sijainti: Vaajakoski
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #1 - 22.11.2018 klo 06:41:36
Tulosta viesti  
Lainaanpa aihetta kun osuu niin hyvin kohdalle.Täällä olisi ikuisuusprojekti jossa on sama vika.Malli on vaan eri , Meersburg 9 automatic.Laite toimii juuri Tuomon kuvaamalla tavalla eli kuuluu tosi hyvin mutta haku ei osaa pysähtyä edes voimakkaan YLE lähetyksen kohdalla.Tässä minun yksilössä on ilmeisesti ruuvailtu noita purkkeja kun on etsitty kohtaa mistä taajuudet on nostettu ULAlla ylöspäin.Taajudet olen saanut palautettua ja komponenttien puolesta asia pitäisi olla nyt kunnossa.Tämän säätäminen on minun tasoiselle harrastajalle mahdoton tehtävä ja en edes yritä sitä koska radio kuuluu ja toimii muuten hyvin.
Olisihan se hienoa saada tuo haku pelaamaan.Löytyisikö Jyväskylän suunnalla harrastajaa joka osaisi asiassa auttaa?Itsellä ei taito riitä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1125
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #2 - 22.11.2018 klo 15:52:23
Tulosta viesti  
Kokeile ensin vaihtaa EABC80 ja ehkä myös ECL80 ja onhan tässä konkkia joka varmasti pitää uusia.
Jos Radio toimii muuten, ilman "suchlauf", on mielestäni riittävä toiminta.  Tietysti on kiva kun radio on täydellinen, mutta mitä hyötyä siinä on? Tänäpäivänä kun ULA-bandi on täpötäynnä asemia, haku se kun pysähtyy koko ajan ja joudut vivulla ajamaan seuraavaan asemaan. On mielestäni paljon nopeampi tapa vääntää nupista.
RMOrgissa on kirjoitettu paljonkin asiasta, pääosin Freiburg 7 Automatic joka oli Saban lippulaiva.

https://www.radiomuseum.org/r/saba_freiburg_automatic_7.html?language_id=2

Itse hääräsin tällaisen kanssa puolisen vuotta, en ryhtyisi samaan projektiin uudestaan. Myin toimivan radion muutama v. sitten.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuomo Ahonen
Senior Member
****
Poissa


SRHS, Oulu

Viestejä: 266
Sijainti: Oulu
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #3 - 22.11.2018 klo 17:12:46
Tulosta viesti  
Kiitos kommenteista.
Mikrokytkimet olen puhdistanut mahdollisimman huolellisesti.
Kaikki kriittiset elkot ja konkat olen vaihtanut ml. kaikki pikikonkat. Osa lyyteistä oli jonkun verran pielessä kapasitanssiltaan samoin konkat. Vuotoja en testannut, koska siihen ei ole välineitä.
Olen myös testannut konetta varmasti hyvässä terässä olevalla EABC80:llä. Ei vaikutusta. Mittauksen mukaan paikallaankin oleva EABC80 on kunnossa. ECL80 en ole testannut, Sekin näyttäisi olevan kunnossa putkitesterin mukaan. Saan toisen kunnossa olevan ECL80:n todennäköisesti lähipäivinä testiin.
Juu, kyllä radio pelaa manuaalisäädöllä hyvin ja minulle se riittäisikin. Tämä on vaan erään ystäväni yli 80 -vuotiaan äidin radio ja hän haluaisi sen ihan täydelliseen tikkiin. Radiolla on tunnearvoa...
Katsotaan auttaisiko ECL80:n vaihto... Epävarma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2399
Sijainti: Vantaa
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #4 - 22.11.2018 klo 18:07:03
Tulosta viesti  
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tuomo Ahonen
Senior Member
****
Poissa


SRHS, Oulu

Viestejä: 266
Sijainti: Oulu
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #5 - 22.11.2018 klo 22:15:43
Tulosta viesti  
Hei
Kiitos linkeistä.
Lueskelen nuo viestit ja kommentit lävitse. Niistä voi hyvinkin löytyä ratkaisu. Jos menee kovin vaikeaksi, niin voi olla, että automaattihaku jää korjaamatta. Radio on nyt muuten timmikunnossa Hymiö.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
japitech
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 4
Sijainti: parainen
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #6 - 24.01.2019 klo 20:00:54
Tulosta viesti  
katos tulin tänne katselemaan itsellä työn alla vollautomatic 12 stereo toimii muuten haku ja muut mutta ääntä ei tule radio puolelta ula vaan hiukan rutinaa ,kun voluumi täysillä pääte varmaan kyllä ok koska toimii erillinen sisään meno oisko kellään ktkäriä radio museo org en saanut ,kun pieniä paloja vaan kytkäristä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1125
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #7 - 25.01.2019 klo 09:59:51
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
japitech
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 4
Sijainti: parainen
Re: SABA Freiburg Automatic 8
Vastaus #8 - 25.01.2019 klo 20:19:00
Tulosta viesti  
KIITOS vastauksista Silmänisku
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu