"purettuna osiin ja säilöttynä hyllylle" jotenkin tuttu tilanne...
Latasin ajoleikkurin akun Leader 12V/17Ah akun, napajännite oli alkuun 12,09V 750mA virralla, viiisi tuntia siihen kului aikaa, akku ei ladatessa lämmennyt lainkaan, vasta 50ma ylläpitovirralla se lämpeni aavistuksen mutta ei sen kuumemmaksi? Napajänniteeksi jäi 13,19V, koska en jäänyt tuntikausiksi odottelemaan 50mA ylläpitovirran putoamista <15mA. Latausjännite nousi akun navoissa max.14,4V josta se putosi ylläpidolle ja jännite navoissa laski 13,6V.
Mittailin tuon Davensetin ominaisuuksia, se antaa 16,5V ja 1.asennossa 400mA virtaa? Kun sen kytkee akkuun niin jännite putoaa akun oman napajännitteen tasolle, josta se alkaa hiljakseen nousta 10mV sykleissä akun lataantuessa, samoin käyttäytyy elektroninenkin varaaja? Tuo jännite/virta latauksessa on sikäli hankala käsite koska laturi ei toimi samalla tavalla kuin virtalähteet toimivat vaan ns. efektiivisesti.
Mascot 8445 perinteinen laturi jossa jossa on kokoaaltotasasuuntaus 12V/4A, mutta elkolla varustettuna virtalähteenä kuormitus on vain 12V/1,8A max? Mitä taas akkujen tuhoutumiseen tulee niin harvemmin se ylijännite niitä tuhoaa, syy on yleisesti liiallinen kiire lataamisen kanssa? Mitä hitaampi lataus lyijyakuilla on sitä pidempi on niiden käyttöikä. Jokainen pikalataus ja liian nopea tyhjäksi purkaminen tietää akulle vain muutaman vuoden käyttöikää.
Markku