Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Davenset Model H (Luettu 634 kertaa)
akkuvaari
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 161
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Davenset Model H
Vastaus #15 - 08.09.2018 klo 15:17:44
Tulosta viesti  
Niin kun tuon 7 Ah akun spekseissäki näkyy 2.1 A virtaraja. Yleensäkin epäedullista pikavarata akkuja. Kun kaikki sisään työnnetty energia ei ehdi vara akkua se alkaa kehittää kaasuja. Suljetulla akulla kaasut poistuvat ja elektrolyytin ominaisuus muutuu (väkevöityy). Avoimilla akuilla kupliminen irrottaa levynpinnasta aktiivimateriaalia ja ennen aikaan sen pohjaan vajotessaan oikosulki levyjä. Nykyjään pussierottimilla ei ole tätä ongelmaa, muutta vettä täytyy lisätä. Vanhojen latureiden yks ongelma on verkkojännitteen muutos 220 V nykyiseen 230 V. Eli kun vanhat laturit eivät mitään säätöpiiriä sisällä tulee akkuihin vastaavasti liikaa jännitettä ainakin jos tuo standardin sallima 10% on päällä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2389
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Davenset Model H
Vastaus #16 - 08.09.2018 klo 16:37:02
Tulosta viesti  
Pikalataukset lyhentävät akun käyttöikää, jos se on toistuvaa. Itselläni on vanhoja kännyköitä joissa
akut ovat vuosikausia vanhoja, latailen niitä aikansa hitailla latureilla, yllättävän hyvin ne on pysyneet
käyttökelpoisina.

Työpöydälläni on perinteisellä L200:lla toteutettu virtalähde, säädettävä virtarajoitus alkaa 9mA:sta ja
jännite 2,7V....30V. Sillä olen lataillut sekalaisia pieniä akkuja hyvällä menestyksellä. Alkuperäistä käyttöä
sillä ei juuri enää ole, lisäksi sillä voi tarkistaa zenerit, diodit ja ledit jännitealueen puitteissa mukavasti.

Markku  Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2389
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Davenset Model H
Vastaus #17 - 13.09.2018 klo 17:25:36
Tulosta viesti  
Ihan mielenkiinnosta tutkiskelin netin akkutarjontaa ja latureita, aika pihalla olen. Ihmettelen vaan
näitä myynnissä olevia latureita. Pääosin ne ovat perinteisiä, ilman mitään älyominaisuuksia? Akut
ovat puolestaan pääosin hyytelö ja AGM-akkuja, luulisi akkukaupan käyvän vilkkaasti nykyään?

Kaikissa latureissa on tuo n. 14,4V latausjännite ja joissakin 13,7V ylläpitolataus, tutkiskelin oman
Benton BX-1 käyttöohjetta, viisivaiheinen lataus, sopii kuulema lähes kaikille akuille, alle 15Ah
akuille suositellaan valinnassa mp-vaihtoehtoa 14,4V/0,8A, lisäksi on tehokkaampi syklinen 14,7V
latausvaihtoehto,eli koville pakkasille? Isommille akuille sitten vastaavasti joko 0,8A tai 3,8A,
em. jännitteillä. Tarkkuus on +/- 0,25V ja virroilla +/-10%. Akku skaala 1,2Ah...120Ah, ylläpito
latauksen raja on 12,8V, jonka alituksessa lataus kytkeytyy automaattisesti päälle.

Luulisi akkkuvalmistajien tekevän ihan merkkikohtaiset laturit, jos nuo latausjännitteet ja virrat
ovat kerran niin tarkkoja tuon akun käyttöiän suhteen, mutta eipä löydy edes suosituksia?

Markku  Epävarma

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Paikalla



Viestejä: 751
Re: Davenset Model H
Vastaus #18 - 13.09.2018 klo 19:17:19
Tulosta viesti  
 
  Siinä 60-70 luvulla akkuvalmistajan kurssilla opetettiin että auton starttilyijyakkua ei saa ladata yli 14,1V jännitteellä "kiehumisen" estämiseksi.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akkuvaari
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 161
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Davenset Model H
Vastaus #19 - 15.09.2018 klo 19:01:55
Tulosta viesti  
1993 ohje akkumyyjjältä
  

ak.JPG ( 42 KB | 3 latausta )
ak.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta