Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Davenset Model H (Luettu 1117 kertaa)
akkuvaari
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 166
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Davenset Model H
Vastaus #15 - 08.09.2018 klo 15:17:44
Tulosta viesti  
Niin kun tuon 7 Ah akun spekseissäki näkyy 2.1 A virtaraja. Yleensäkin epäedullista pikavarata akkuja. Kun kaikki sisään työnnetty energia ei ehdi vara akkua se alkaa kehittää kaasuja. Suljetulla akulla kaasut poistuvat ja elektrolyytin ominaisuus muutuu (väkevöityy). Avoimilla akuilla kupliminen irrottaa levynpinnasta aktiivimateriaalia ja ennen aikaan sen pohjaan vajotessaan oikosulki levyjä. Nykyjään pussierottimilla ei ole tätä ongelmaa, muutta vettä täytyy lisätä. Vanhojen latureiden yks ongelma on verkkojännitteen muutos 220 V nykyiseen 230 V. Eli kun vanhat laturit eivät mitään säätöpiiriä sisällä tulee akkuihin vastaavasti liikaa jännitettä ainakin jos tuo standardin sallima 10% on päällä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2427
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Davenset Model H
Vastaus #16 - 08.09.2018 klo 16:37:02
Tulosta viesti  
Pikalataukset lyhentävät akun käyttöikää, jos se on toistuvaa. Itselläni on vanhoja kännyköitä joissa
akut ovat vuosikausia vanhoja, latailen niitä aikansa hitailla latureilla, yllättävän hyvin ne on pysyneet
käyttökelpoisina.

Työpöydälläni on perinteisellä L200:lla toteutettu virtalähde, säädettävä virtarajoitus alkaa 9mA:sta ja
jännite 2,7V....30V. Sillä olen lataillut sekalaisia pieniä akkuja hyvällä menestyksellä. Alkuperäistä käyttöä
sillä ei juuri enää ole, lisäksi sillä voi tarkistaa zenerit, diodit ja ledit jännitealueen puitteissa mukavasti.

Markku  Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2427
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Davenset Model H
Vastaus #17 - 13.09.2018 klo 17:25:36
Tulosta viesti  
Ihan mielenkiinnosta tutkiskelin netin akkutarjontaa ja latureita, aika pihalla olen. Ihmettelen vaan
näitä myynnissä olevia latureita. Pääosin ne ovat perinteisiä, ilman mitään älyominaisuuksia? Akut
ovat puolestaan pääosin hyytelö ja AGM-akkuja, luulisi akkukaupan käyvän vilkkaasti nykyään?

Kaikissa latureissa on tuo n. 14,4V latausjännite ja joissakin 13,7V ylläpitolataus, tutkiskelin oman
Benton BX-1 käyttöohjetta, viisivaiheinen lataus, sopii kuulema lähes kaikille akuille, alle 15Ah
akuille suositellaan valinnassa mp-vaihtoehtoa 14,4V/0,8A, lisäksi on tehokkaampi syklinen 14,7V
latausvaihtoehto,eli koville pakkasille? Isommille akuille sitten vastaavasti joko 0,8A tai 3,8A,
em. jännitteillä. Tarkkuus on +/- 0,25V ja virroilla +/-10%. Akku skaala 1,2Ah...120Ah, ylläpito
latauksen raja on 12,8V, jonka alituksessa lataus kytkeytyy automaattisesti päälle.

Luulisi akkkuvalmistajien tekevän ihan merkkikohtaiset laturit, jos nuo latausjännitteet ja virrat
ovat kerran niin tarkkoja tuon akun käyttöiän suhteen, mutta eipä löydy edes suosituksia?

Markku  Epävarma

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 817
Re: Davenset Model H
Vastaus #18 - 13.09.2018 klo 19:17:19
Tulosta viesti  
 
  Siinä 60-70 luvulla akkuvalmistajan kurssilla opetettiin että auton starttilyijyakkua ei saa ladata yli 14,1V jännitteellä "kiehumisen" estämiseksi.
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akkuvaari
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 166
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Davenset Model H
Vastaus #19 - 15.09.2018 klo 19:01:55
Tulosta viesti  
1993 ohje akkumyyjjältä
  

ak.JPG ( 42 KB | 12 latausta )
ak.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 315
Re: Davenset Model H
Vastaus #20 - 31.10.2018 klo 17:04:45
Tulosta viesti  
Vielä noista akuista pikkusen...
vaan että täytyy sanoa, että  tämä akkutekniikka on mennyt eteenpäin aikalailla ja näyttää siltä että nyt vasta kehitys on alussa.
Muistan kun laivaradioasemien hätäakut olivat joskus NiFe-akkuja (Lipeä-akku), jotka olivat hyvin kestäviä ja luotettavia, mutta hyötysuhde näissä oli matala, mutta kestivät hyvinkin suora oikosulku ja latausvirta sai olla hyvinkin korkea. NiFe-akut olivat aika kaalliita verrattuna lyijy-akkuihin .Näissä oli elektrolyyttinä lipeä liuos.
Autoissa, tänäpäivänä,  kun on kaikenäköisiä vempaimia jotka kuluttavat sähköä mm "seisonatajarru" (entinen käsijarru) kuluttaa paljonkin virtaa. Jopa Webasto (moottori-lämmitin) ottaa akusta paljon tehoa vaikka käyttääkin löpöä itse lämmitykseen.
Puhuttiin tässa tredissä AGM-akuista, jotka ovat tavallisia nyky-autoissa ,mutta nämä agämmät tarvitsevat myös hoitoa kuin muutkin... Tätä varten on kehitetty ns "SMART-Chargers" jotka hoitaa AGM-akun kunnon. Kalliimissa autoissa tämä on jo vakiovarustus, mutta tällainen "smart-charger" myy vaikaapa MotoNet. Esim Ctek-laturit ei vaadi mitään akun ala-jännite (tosin kyllä 2V, mutt silloin akku on jo kaputt)
Yksi hyvä asia olis jos akuissa olis merkintä niitten "cyklit", elikkä miten monta kertaa akkua kestää lataus ja purkaus. Akuissa on paljonkin laatueroja.
Itse olen käyttänyt "Kootut Kytkennät"-kirjasta modattu laturi-skema, jossa säädettävät V ja A:t.

LGL
  

CTek_info.jpg ( 347 KB | 2 latausta )
CTek_info.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1105
Sijainti: Vantaa
Re: Davenset Model H
Vastaus #21 - 31.10.2018 klo 21:49:25
Tulosta viesti  
Ennevanhaa (n. 1995 jälkeen) auton latauksensäädin vaihtovirtalaturissa oli valittu alueen mukaan, pohjalassa 14,6 - 14,8 V, pohjois-Saksassa 14,4 V ja etelässä (D) 14,2 V.
Sitten ilmeteltiin kun kaverin autossa ei akku lataudu talvella ja vihdoin säädin simahti, auto oli hankittu etelä-Saksasta - säädin 14,2 V. Onneksi uusi oli 14,6 V vanhaan Volkkariin.
Autoissa laturin yrittää pitää akun niin täyteen ladattuna kun mahdollista - pätkäajossa se ei onnistu.

Mun tiedot noista akkuvaraajista on päivittämättömiä, mutta viimeksi kun latureita myytiin, oli jokaiselle akkutyypille oma ohjelma ja siitten oli vielä verstaskäyttöön omansa. Jos asiakas hankki akut ja laturin, niin laturiin laitettiin ohjelma akkujen mukaan. 
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2427
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Davenset Model H
Vastaus #22 - 01.11.2018 klo 19:23:13
Tulosta viesti  
Keskustelin tässä taannoin akkujen parissa työskentelevän kaverin kanssa
niin hän oli sitä mieltä että perinteinen lyijyakku on kaikkein pitkäikäisin ja
akkuporakoneissa NiCd-akut on edelleen ainoat pitkäikäiset käytännössä.
Tämä akkujen kapasiteetin nosto lyhentää akun kestoikää merkittävästi?

Itselläkin on kokemusta noista porakoneista ja ei niihin tarvinnut jatkuvasti
akkuja uusia, NiCd:t kesti AEG:n koneissa jatkuvassa käytössä vuosikausia?

Markku  Täh
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 817
Re: Davenset Model H
Vastaus #23 - 01.11.2018 klo 19:47:31
Tulosta viesti  

   Samaa mieltä että NiCd:t  on parhaat porakoneissa. Toimii pakkasella. Niistä täytyy vaan pitää huolta; välillä täytyy tyhjentää kunnolla ennen latausta eikä saa ladata puolityhjää akkua. Siinä kun on se "muistiominaisuus".
  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1602
Re: Davenset Model H
Vastaus #24 - 01.11.2018 klo 21:37:51
Tulosta viesti  
Itsellä on Makitassa kaksi NiCd-akkua, halpis ja akkuliikkeestä ostettu kallis. Molemmissa sama vika, itsepurkaus on kova. Pari viikkoa, niin akut ovat melko tyhjät. Semmoisia ne on olleet uudesta asti, nyt on ikää jo vuosia.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 315
Re: Davenset Model H
Vastaus #25 - 01.11.2018 klo 21:42:03
Tulosta viesti  
Kyllä pitää paikkaansa että NiCd patterit ovat kestoltaan parempia kuin NiMh. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että NiCd:t ovat jo myynnin kieltolistalla kotitalouksille tuon Cadmiumin takia. Tuskinpa näitä on enä myynnissä.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta