Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 6 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Salora Salorita 3 (Luettu 3197 kertaa)
Tomi Salonpää
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 118
Sijainti: Kauhava
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #15 - 12.07.2018 klo 10:08:44
Tulosta viesti  
Auto nappula ei ole alaspainettuna
niin se ei siltikään toimi.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018 klo 10:26:39 Kirjoittaja Tomi Salonpää »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 939
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #16 - 12.07.2018 klo 11:01:38
Tulosta viesti  
Jotta täällä annettavista neuvoista olisi jotakin hyötyä, niin sinun pitäisi pystyä toteuttamaan esitetyt toimenpiteet, kuten jännitemittaukset eri kohdista.
Nyt minusta näyttää siltä, ettet ole riittävän kokenut näitä mittauksia tekemään, joten keskustelu valitettavasti menee suurelta osin hukkaan ja Salora ei tule tällä metodilla kuntoon.

Saatan tosin olla väärässäkin. Osaavalle korjaajalle annettu kytkentäkaavio ja siinä olevat jännitemerkinnät ovat riittäviä vian paikallistamiseen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tomi Salonpää
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 118
Sijainti: Kauhava
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #17 - 12.07.2018 klo 11:18:45
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 12.07.2018 klo 11:01:38:
Jotta täällä annettavista neuvoista olisi jotakin hyötyä, niin sinun pitäisi pystyä toteuttamaan esitetyt toimenpiteet, kuten jännitemittaukset eri kohdista.
Nyt minusta näyttää siltä, ettet ole riittävän kokenut näitä mittauksia tekemään, joten keskustelu valitettavasti menee suurelta osin hukkaan ja Salora ei tule tällä metodilla kuntoon.

Saatan tosin olla väärässäkin. Osaavalle korjaajalle annettu kytkentäkaavio ja siinä olevat jännitemerkinnät ovat riittäviä vian paikallistamiseen.

Olen tehnyt kaikki esitetyt jännitemittaukset
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 494
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #18 - 12.07.2018 klo 11:34:27
Tulosta viesti  
Arvailemalla ei mikään tule kuntoon. Radio ulos kotelosta ja sitten mittaamaan kytkentäkaavaan verraten jännitteitä kaavioon merkityissä pisteissä kuten artosalo esitti. Saattaa olla esimerkiksi hapettunut kytkinliuska ulkoisen virtalähteen liittimessä. Mittaamalla selviää. Muuten ei.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 676
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #19 - 12.07.2018 klo 12:07:47
Tulosta viesti  
Tomi Salonpää kirjoitti 11.07.2018 klo 17:33:14:
Mittasin nyt uudestaan musta mittajohto patterikotelon miinusnavassa, mutta nollaa edelleen näyttää.


    Se musta johto tulee pahviliuskan toiselle puolelle.
Ja mittari DC virtamittausalueelle (DC mA tai DC A) ja johdot mittarissa oikeisiin reikiin musta =com ja punainen = A tai mA.

   Ja se pahviliuska tulee vain yhteen väliin; patterijonon loppupäähän jossa on +9V.
   Sitten mittaat musta johto pahvin erottamassa patterin +navassa ja punainen johto pahvin toisella puolella metallikontaktiliuskassa.
  Radion pitää olla mitatessa ON.
  Selvisikö?

     ps  mikä on jännite pohjan kontaktinastoissa nr1 ja nr5 ?
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018 klo 12:26:59 Kirjoittaja Ruokki »  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 929
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #20 - 12.07.2018 klo 12:52:58
Tulosta viesti  
Minusta tässä voisi yrittää edetä Houston-Apollo 13 periaatteella, mutta ensin pitäisi tietää mitä työkaluja Tomilla on ja sopia mitä huolto-ohjetta käytetään. Onko Salorita 3:sta huolto-ohje, jossa on kuvattu piirilevy ja liittimien sekä virtakytkimen johdotus sille? Salorita 3A:sta sellainen on, mutta siinä on vähän erilainen piirilevy.

Katselin omaa Salorita 3 radiotani ja tulin siihen tulokseen, että järkeviä mittauksia voi tehdä vain ottamalla koneisto ulos kotelosta. Se on periaatteessa yksinkertainen työ, jossa tarvitaan 5-6 mm levyinen tasapäinen ruuvimeisseli sekä Ph1 kärjellä varustettu ristipääruuvimeisseli.

Ehdotan seuravaa työjärjestystä koneiston irrottamiseksi kotelosta:
1. Irrota radion kantokahva. Nosta se pystyasentoon. Napauta kevyesti kämmenellä alaspäin kahvan kumpaakin päätä niin, että kahvan lukitus irtoaa. Vähän etsiskelemällä kahvan lukituksen avarrettu kolo löytyy ja kahvan kummankin pään voi vetää sivusuuntaan irti kotelossa olevasta tappista.
2. Irrota paristokotelon kansi ja ota paristot pois radiosta(tämä ei ole välttämätöntä, mutta hyödyllistä)
3. Irrota ylöspäin vetämällä viritysnuppi sekä voimakkuus- ja sävynuppi. Jos nämä ovat juuttuneet kiinni, niitä voi varovasti kammeta tasapäisellä ruuvimeisselillä nupin ja asteikkolevyn välistä. Laita tukevahko paperi ruuvimeisselin ja asteikkolevyn väliin naarmujen ehkäisemiseksi. Älä käytä voimaa, kampea eri puolilta nuppia sormin pyörittämällä ja kitkuttaen vetämällä.
Kun nupit ovat irti, irrota viisi asteikolla olevaa ristipääruuvia Ph 1 kokoisella ruuvimeisselillä. Nosta asteikko pois.
4. Ruuvaa tasapäisellä ruuvimeisselillä kantokahvan pidiketapit irti.
5. Kotelon voi nyt nostaa pois ylöspäin vetämällä. Jos kotelo on tiukassa, pidä kiinni kotelon päätysivujen yläosasta ja paina samalla peukaloilla koneistoa alaspäin.
6. Kerro, kun koneisto on irti. Jatketaan sitten työtä. Foorumilaiset varmasti kertovat miten mittarilla saadaan selvitetyksi se, että radio saa käyttöjännitteen ja miten mahdollinen vika löydetään ja korjataan. Jatkossa tarvitset yleismittarin ja elektroniikkatöihin sopivan juottimen. Mittauksia helpottaa, jos sinulta löytyy tavallinen 4 mm banaanipoistoke ja n. 50 cm taipuisaa johtoa. Tarkista yleismittarin käyttöohjeesta miten mittarilla tehdään johtavuuden mittauksia (piippari) ja tasajännitemittauksia. Hanki elektroniikkajuotin ellei sinulla sitä ole. Esimerkiksi Lidlissä näyttä sellainen olevan myynnissä 16.7. hintaan 9.99 €.

Kauko Viitanen
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018 klo 13:12:05 Kirjoittaja kkv »  

Salora_Salorita_3.jpg ( 121 KB | 4 latausta )
Salora_Salorita_3.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 580
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #21 - 12.07.2018 klo 13:41:54
Tulosta viesti  
Kyseinen huolto-ohje löytyy. Katsotaan miten skannaus onnistuu. Olen vaihtanut skannerin enkä ole tällä uudella vielä skannannut. Sijoitan skannatun kuvan sivuilleni kytkentäkaavion kanssa samalle sivulle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tomi Salonpää
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 118
Sijainti: Kauhava
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #22 - 12.07.2018 klo 14:17:52
Tulosta viesti  
Nyt sain radion koneiston irti kotelosta. Elektroniikkajuotinta minulla ei vielä ole, mutta yleismittari on.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
raimoj
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 580
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #23 - 12.07.2018 klo 14:29:14
Tulosta viesti  
Nyt piirilevyn kuva on sivustolla. Ei skannaus aivan putkeen mennyt.

http://salora.name/radiot/mallisto/matkaradiot/Salorita_3/Salora_SALORITA_3_kaav...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 759
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #24 - 12.07.2018 klo 14:36:01
Tulosta viesti  
Lienet huomannut , että virtakytkin on Voimakkuuspotentiometrin yhteydessä. + -jännite on kytketty koneiston runkoon.
Vuoto paristokotelossa on saattanut aiheuttaa katkosia myös sinne. Voit mitata sen liittämällä V- mittarin toisen (+) johdon jonossa ensimmäisen pariston alkuun ja siirtämällä sitten toisten johtimen paristo kerrallaan eteenpäin. Jänniteen pitää kasvaa -1,5V per paristo. 1. paristo on se jossa +napa on jonon päässä, vaihtoehtoja on kaksi

terv. Åke
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tomi Salonpää
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 118
Sijainti: Kauhava
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #25 - 12.07.2018 klo 14:57:02
Tulosta viesti  
akenyh kirjoitti 12.07.2018 klo 14:36:01:
Lienet huomannut , että virtakytkin on Voimakkuuspotentiometrin yhteydessä. + -jännite on kytketty koneiston runkoon.
Vuoto paristokotelossa on saattanut aiheuttaa katkosia myös sinne. Voit mitata sen liittämällä V- mittarin toisen (+) johdon jonossa ensimmäisen pariston alkuun ja siirtämällä sitten toisten johtimen paristo kerrallaan eteenpäin. Jänniteen pitää kasvaa -1,5V per paristo. 1. paristo on se jossa +napa on jonon päässä, vaihtoehtoja on kaksi

terv. Åke

Tällä menetelmällä mittasin yleismittari näyttää 9.06V
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 929
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #26 - 12.07.2018 klo 15:58:55
Tulosta viesti  
Jos edetään johdonmukaisesti, ensin pitäisi mielestäni varmistaa, että paristokotelon +napa on yhteydessä koneiston maatasoon (runkoon). Niinkuin Åke jo kertoikin tässä radiossa on maataso +merkkinen. Jännitteet mitataan tätä vasten.
Tässä radiossa paristokotelon +navasta lähtee johto, joka on juotettu piirilevyn yhteen liuskaan. Liuska menee autokytkimelle. Kun kytkin on ylhäällä koneen maataso on yhdistetty paristoihin.
Tarkista yhteys kuvan mukaisista paikoista mittamalla ohmi tai piip-alueella. Mittarin pitäisi näyttä noin 0,5 ohmia tai pienempää arvoa. Silloin yhteys on kunnossa.
Jos tämä yhteys on kunnossa seuraavaksi voidaan siirtyä tutkimaan paristokotelon miinusnavasta virtakytkimelle johtavaa linjaa.

Kauko Viitanen
  

pariston_+_ja_maatason_vdli.jpg ( 125 KB | 0 latausta )
pariston_+_ja_maatason_vdli.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 929
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #27 - 12.07.2018 klo 16:40:29
Tulosta viesti  
Seuraavaksi miinuslinjan kunto ja virtakytkimen toiminnan tarkistus. Mittari edellen ohmi tai piip alueella. Mittajohdot kuvan mukaisiin paikkoihin. Sulje virtakytkin (kiinni asento) Huomaa, että on käytettävä kuvassa alinna olevaa paristoliitintä. Mittajohtimen pää pitää saada paristoliittimessä tiukasti paikkaan, jossa ei ole hapettumia tai muuta likaa. Paina toisen mittajohdon pää kuvan mukaiseen kohtaan tiukasti. Mittarin pitäisi näyttää 0,5 ohmia pienempää lukemaa. Jos se näyttä kymmeniä ohmeja tai vielä suurempaa lukemaa, jossakin paristoliittimen ja virtakytkimen välillä on huono kosketus tai katkos.
Jos tulos on suunnilleen kuvan mukainen, siirry seuraavaan kuvaan.

Kauko Viitanen
  

Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 929
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #28 - 12.07.2018 klo 17:09:51
Tulosta viesti  
Kytkimen kunto selviää seuraavasti. Mittari edelleen kiinni paristokotelon miinusnavassa. Kierrä virtakytkintä muutaman kerran auki ja kiinni. Varmista, että voimakkuussäätimen akseli pyörii. Tällöin kytkin on varmasti "virta päällä" asennossa. Paina toinen mittajohto kuvan mukaiseen kohtaan. Pitkään seisoneen radion virtakytkimessä on tavallisesti jonkin verran vastusta, joka häviää radiota käytettäessä. Näyttämä siis kasvaa yleensä edellisestä mittauksesta, mutta sen pitäisi jäädä alle 1 ohmin, jos kaikki on kunnossa.
Jos pääsit maaliin näissä alustavissa tarkistuksissa, voit laittaa paristot radioon ja paristokotelon kiinni. Laita myös nupit paikalleen kokeilujen helpottamiseksi. Älä kuitenkaan vielä laita koneistoa koteloon. Ellei radio edellenkään toimi, jossakin voi olla oikosulku. Ota varmuuden vuoksi paristot pois radiosta. Foorumilaiset varmaan keksivät keinon miten tällöin jatketaan niillä välineillä, jotka sinulla on käytettävissä.

Kauko Viitanen
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018 klo 17:28:48 Kirjoittaja kkv »  

virtakytkimen_toiminta.jpg ( 430 KB | 1 lataus )
virtakytkimen_toiminta.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Tomi Salonpää
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 118
Sijainti: Kauhava
Re: Salora Salorita 3
Vastaus #29 - 12.07.2018 klo 17:57:44
Tulosta viesti  
Mittasin yllä olevien Kaukon ohjeiden mukaan mittari piip-alueella
mutta nollaa näyttää
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 4 ... 6
Lähetä aiheTulosta