Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Suora vastaanotin (Luettu 17158 kertaa)
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Suora vastaanotin
21.06.2018 klo 20:03:55
Tulosta viesti  
Olen jostakin tuntemattomasta syystä johtuen ollut aina kiinnostunut yksinkertaisista vastaanotinratkaisuista. Nyt rupesin rakentelemaan jo pitkäänn "hautomaani" putkilla toteutettua suoraa vastaanotinta. Peruskytkennän päätin jo ajoissa, joten olen ehtinyt teettää vastaanottimen piirilevyn valmiiksi.
Piirilevyllä on vastaanottimen etupää, eli suurtaajuusvahvistin ja takaisinkytketty ilmaisija sekä 150 V jänniteregulaattori.
Tarkoitus kun on tehdä tästä stabiili SSB ja CW-vastaanotin. Siksi jänniteregulaattori on mukana. 
Testeissä ole käyttänyt ulkopuolista audiopäätettä, mutta valmiina on myös piirilevy ECL85 päätevahvistimelle.

Rakensin proton kattamaan 80 m amatöörialueen, mutta se on mahdollista muuttaa mille hyvänsä taajuusalueelle välillä 10 kHz...n. 20 MHz.

Skema ja kuva protosta ohessa ja linkit pariin videoon, jossa näytteet SSB- ja CW-vastaanotosta. Videoissa taustalla kuuluva "rusahtelu" on ukkosen aiheuttamaa.

https://www.youtube.com/watch?v=Un0ZDVLcWuc&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=pY2uz05u3tk&feature=youtu.be
  

EF80_regen__Medium_.jpg ( 244 KB | 26 latausta )
EF80_regen__Medium_.jpg
Regen_EF80.JPG ( 122 KB | 37 latausta )
Regen_EF80.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #1 - 22.06.2018 klo 09:07:10
Tulosta viesti  
Minua vaivaa sama tauti noiden vastaanottimien suhteen. Johtuu varmaan siitä, että aloitin harrasteen Nuorten Radiokirjan suorien vastaanottimien kanssa. Erinomaisen miellyttävä ja kuulas soundi tuossa vastaanottimessasi. Ei mitään suhinoita ja kihinöitä, kirkas ääni puhtaalta bandilta.Ja stabiililtakin kuulostaa, vaikka koteloinnissa onkin vielä petrattavaa.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #2 - 22.06.2018 klo 10:03:09
Tulosta viesti  
Samoja kirjoja on tullut 60-luvulla luettua. Niillä on ollut pitkään kestävä vaikutus.

Radion kotelointia en ole vielä lähtenyt toteuttamaan. Havaintoni on, että suurtaajuusasteen ja ilmaisimen kela pitää saada erotettua toisistaan.
Muuten st-vahvistuksen säätö vaikuttaa toimintataajuuteen muutaman sata herziä.
Tällä hetkellä st-vahvistimella ja ilmaisimella on erilliset säätökondensaattorit.
Ajattelin vielä tutkia yhteisen kaksikon käyttämistä. Pitää tutkia miten kytkentä kondesaattorin puoliskojen välillä ilmenee tässä tapauksessa.

Ilmaisimen suhteen tein mielestäni tärkeän havainnon. Kytkentäkaaviossa näkyvä kondensaattori C5 vaikuttaa oleellisesti takaisinkytkennän säädön vaikutusta toimintataajuuteen. Tyypilliset hilakondensaattorin arvot ovat perinteisissä kytkennöissä olleet 100...500 pF. Tämän kokoluokan hilakondensaattorilla takaisinkytkennän säätäminen vaikuttaa myös toimintataajuuteen muutaman sata Hz - 1 kHz.
Kun C5 arvo on alle 10pF, niin em. ongelma poistuu. Takaisinkytkennän säätö ei enää vaikuta toimintataajuuteen lainkaan.

Lisäksi olen todennut (mittaamalla), että ilmaisimen dynamiikka on luokkaa 35...40 dB. Tästä seuraa, että suurtaajuusvahvistuksen säätö on oleellisen tärkeä.
Itse asiassa audiotason säätöä ei välttämättä edes tarvittaisi.
EF89 vahvistuksen säätöalue on kytkennän komponenttiarvoilla n. 50 dB, joka riittää hyvin.

Herkkyyttä vastaanottimessa on SSB/CW:llä n. 0,7 µV (-110 dBm).
AM-ominaisuuksia en ole mittaillut, mutta ilmaisimen dynamiikka AM:llä on arviolta 20 dB suurempi, kuin SSB:llä.

Taajuusstabiilisuus minuakin hämmästyttää. Parin minuutin lämpiämisen jälkeen taajuus ei havaittavasti muutu.
Olen pitänyt vastaanotinta tunteja 3699 kHz rinkulan taajuudella, eikä taajuussäätöön ole tarvinnut koskea.
Ilmaisimen kela lepää muovisen tuen (tyhjä tinarulla) päällä ja piirilevyä pitelevä viilapenkki on maadoitettu vastaanottimen maihin.
Näin ollen on oletettavaa, että kunnon kotelointi ja kiinnitys ei ainakaan huononna taajuusstabiilisuutta.

Mittasin myös vastaanottimen "vahvistuksen" ilmaisimen audiolähdöstä.
Kun  st-vahvistus on maksimissaan ja takaisinkytkentä optimikohdassa, niin kokonaisvahvistus on n. 80 dB. Tämä siis tarkoittaa, että 2,2 µV (-100 dBm) tulosignaali tuottaa EF80:n anodille 22 mV audiosignaalin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #3 - 22.06.2018 klo 10:53:00
Tulosta viesti  
Tässähän voisi ilmaisinasteessa kokeilla erillisen takaisinkytkentäputken käyttöä, kuten on tehty Taskuradiot-kirjan Mini 4 -vastaanottimessa. En ole vielä tuollaista itse kokeillut, mutta Wiio sanoo kirjassa, että näin takaisinkytkennän säätö ei vaikuttaisi taajuuteen mitenkään.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #4 - 22.06.2018 klo 15:35:50
Tulosta viesti  
Tuota Mini-4 vastaanottimen kytkentää en olekaan nähnyt, mutta John Schröderin Lyhytaalto-kirjassa on yksi suoran vastaanottimen kytkentä, joka on siinä mielessä perinteinen, että siinä takaisinkytkentä tuodaan värähtelypiiriin ilmaisijaputken anodilta erillisen kelan avulla, mutta värähtelypiirin ja ilmaisijaputken ohjaushilan välissä on ECC81:llä toteutettu katodiseuraaja erotusasteena.
Scröder kirjoittaa erotusasteen toiminnasta seuraavasti:
"...triodi toimii virityspiirin ja ilmaisinputken välisenä erottimena. Tämä aikaansaa sen, etteivät ilmaisinputken hilavirran vaihtelut vaikuta virityspiirin vaimennukseen eikä tämän resonanssitaajuuteen".

Mutta eipä näytä tällaista astetta tarvittavan kun ilmaisinaste on kytketty ECO-oskillaattoriksi ja virityspiirin ja putken välinen kytkentä on tehty hyvin löyhästi.

Ihmettelen Schröderin kytkentää siltä osin, ettei mitään st-vahvistuksen säätöä ole käytetty.
Takaisinkytketyn ilmaisimen rajallinen dynamiikka kyllä vaatisi tämän, ainakin CW/SSB-kuuntelussa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #5 - 22.06.2018 klo 16:24:19
Tulosta viesti  
Odottelepas, kun pääsen Juhannuksen jälkeen skannerin ääreen, niin lähettelen kytkennän sinulle.

Ulkomuistista muistelen että tuossa parannetussa vastaanottimessa oli st-asteessa maattohilakytketty triodi, sen vahvistus taitaa olla sen verran pieni, että säätöä ei kaivattu? Tai osattu dynamiikkaongelmaa edes ajatella. Itseltä aikoinaan jäi kokeilematta tämä kytkentä, tuntui silloin sen aikuisiin taitoihin liian vaikealta, ja olikin.

Tuo ECO-idea ilmaisimessa on kyllä monessakin mielessä nerokas, eipä ole tuollaista näkynyt.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 477
Sijainti: Kouvola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #6 - 22.06.2018 klo 17:50:28
Tulosta viesti  
Mini-4
  

mini4.png ( 50 KB | 19 latausta )
mini4.png

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #7 - 22.06.2018 klo 18:06:37
Tulosta viesti  
Hyvin samantapaisen rakentelin jokunen vuosi sitten. Pitääpä kaivaa esille ja testailla pienemmällä hilakonkalla. Nyt on normaali 100 pF.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #8 - 23.06.2018 klo 08:48:48
Tulosta viesti  
Tuo Karin postaama Mini 4 näyttää olevan keskipitkille tarkoitettu AM-vastaanotin, eikä CW:n kuuntelua ole otettu suunnittelussa liikoja huomioon.
St-astetta ei ole, mutta alinna oleva DL67 toimii kuten vt-asteissa käytetty Q-kertoja.

Lainaus:
Pitääpä kaivaa esille ja testailla pienemmällä hilakonkalla. Nyt on normaali 100 pF.


Tämä muutos todennäköisesti edellyttää ilmaisinputken virran kasvattamista tai muuta hienosäätöä kytkentään. Hilankondensaattorin paikalle kannattaa laittaa testausvaiheessa n. 22 pF trimmeri, jolla voi hakea sopivaa arvoa.
Todennäköisesti ensimmäinen havaintosi pienellä hilakondensaattorilla on se, ettei ilmaisinta saa enää entisillä säädöillä värähtelemään. Kyttkentää pitää siis jossakin muussa kohdassa lisätä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #9 - 23.06.2018 klo 10:21:10
Tulosta viesti  
Idea tuossa erillisessä Q-kertojaputkessa on juuri se, että takaisinkytkennän säätö ei vaikuta kuuntelutaajuuteen. Toki CW-kuuntelussa säätö on muutenkin yli värähtelyrajan, joten säätöä ei tarvitse käyttää.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #10 - 23.06.2018 klo 11:50:38
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 23.06.2018 klo 08:48:48:
Lainaus:
Pitääpä kaivaa esille ja testailla pienemmällä hilakonkalla. Nyt on normaali 100 pF.


Tämä muutos todennäköisesti edellyttää ilmaisinputken virran kasvattamista tai muuta hienosäätöä kytkentään. Hilankondensaattorin paikalle kannattaa laittaa testausvaiheessa n. 22 pF trimmeri, jolla voi hakea sopivaa arvoa.
Todennäköisesti ensimmäinen havaintosi pienellä hilakondensaattorilla on se, ettei ilmaisinta saa enää entisillä säädöillä värähtelemään. Kyttkentää pitää siis jossakin muussa kohdassa lisätä.

Saattaa riittää suojahilajännitten nosto potikkaa lisää kääntämällä. Testaillaan kun ehditään.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #11 - 23.06.2018 klo 11:53:52
Tulosta viesti  
Todennäköisesti tämä riittää.

Minkälainen on ilmaisimesi/vastaanottimen kytkentä ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #12 - 23.06.2018 klo 12:25:49
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 23.06.2018 klo 11:53:52:
Todennäköisesti tämä riittää.

Minkälainen on ilmaisimesi/vastaanottimen kytkentä ?

Ilmaisin on samanlainen kuin  sinun kytkennässäsi, paitsi anodilla ei ole kuristinta.  Edessä on RF-vahvistin kuten sinullakin. Putket EF91.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #13 - 24.06.2018 klo 11:55:16
Tulosta viesti  
Olen työstänyt audio-osaa. Tavoitteena on saada muodostettua SSB-kuuntelun vaatima (optimaalinen) audiotaajuusvaste, eli rajata taajuusalueeksi n. 300 Hz...3 kHz.
Eri kokeilujen kautta löytyi sopiva idea ja komponentti.


Toteutan audiofiltterin LC-alipäästönä. Sopivaksi kelaksi osoittautui pienikokoinen 1,9 VA:n piirilevymuuntaja 230 V / 2 x 18 V.
Tämän toisiokäämien sarjaankytkentä muodostaa n. 1H induktanssin jonka sarjavastus on 120 ohmia. Ohessa audioasteen kytkentä nykymuodossa ja simuloitu taajuusvaste, joka on hyvin lähellä todellista.

  

SSB-audio.JPG ( 38 KB | 24 latausta )
SSB-audio.JPG
SSB-filtt_sim.jpg ( 108 KB | 18 latausta )
SSB-filtt_sim.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #14 - 26.06.2018 klo 13:36:40
Tulosta viesti  
Olen jatkanut audioasteen kehittelyä. Lisäsin siihen CW-filtterin ja erotusasteeksi katodiseuraajan ilmaisimelta CW-filtterille.

Skema on nyt tässä muodossa ja kuva simuloidusta taajuusvasteesta CW-asennossa. Audio-osan rakentaminen on vielä työnalla.



  

Regen_EF80_24_6_18.JPG ( 164 KB | 30 latausta )
Regen_EF80_24_6_18.JPG
CW_sim.jpg ( 104 KB | 24 latausta )
CW_sim.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HPY
Junior Member
**
Poissa


SRHS

Viestejä: 53
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #15 - 28.06.2018 klo 10:19:11
Tulosta viesti  
Mikä tyyppi ja mistä tuo piirilevymuuntaja on hankittavissa? Vastaava suodin olisi mukava lisätä DX-kuuntelulaitteena olevaan putkiradioon, pääteputki on EL41.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2018 klo 11:21:15 Kirjoittaja HPY »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #16 - 28.06.2018 klo 11:46:29
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HPY
Junior Member
**
Poissa


SRHS

Viestejä: 53
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #17 - 29.06.2018 klo 06:54:48
Tulosta viesti  
Tnx tiedoista!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #18 - 03.07.2018 klo 19:42:40
Tulosta viesti  
Olen jatkanut proton testailua ja olen erittäin tyytyväinen CW-ja SSB-filtterien kuunteluominaisuuksiin.
Koekuunteluissa on tullut todettua hirveät tasoerot kotimaan SSB-asemien välillä. Muutamilla hamsseilla näyttää olevan tarve käyttää jatkuvasti parin kilowatin tehoja vaikka QSO:ja pidetään välillä Turku-Helsinki.  Tästä on tullut ajatus kokeilla AVS:n lisäämistä vastaanottimeeni. Suoran vastaanottimen ollessa kyseessä, on AVS-jännite mahdollista kehittää vain audiosignaalista, ja tästä seuraa jokunen huomioon otettava seikka. AVS-ilmaisimen taajuusvasteen täytyy ulottua hyvin alhaisille taajuuksille, paljon pienemmille, kuin on tarvittava alin audiotaajuus (300 Hz). Olen pyrkinyt mitoittamaan AVS-vahvistimen taajuusvasteen lähes hifi-vahvistimen tyyliin ulottumaan muutamaan kymmeneen hertsiin.  AVS-ilmaisimen toimintakynnys on mahdollista asettaa (5k trimmerin avulla) halutuksi tuomalla ilmaisindiodille sopivan pieni positiivinen esijännite. AVS:n aikavakion määrävät diodin jälkeisen RC:n komponenttiarvot (100n ja 3M3). AVS:n osalta testit jatkuvat.

Kytkentä on nyt alla esitetyssä muodossa.
  

Regen_EF80_3_7_18.JPG ( 192 KB | 134 latausta )
Regen_EF80_3_7_18.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #19 - 13.07.2018 klo 23:23:58
Tulosta viesti  
Pitääkö todella paikkansa, että ilmaisinasteen kelan väliotto on vain 1 kierros kylmästä päästä?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #20 - 14.07.2018 klo 18:07:03
Tulosta viesti  
Kyllä pitää.
ECO-kytkennässä takaisinkytkentä tuodaan katodilta, jossa vallitsee alhainen lähtöimpedanssi, eli katodi kykenee syöttämään RF-virtaa resonanssipiiriin.

Toisin on tilanne kun takaisinkytkentä otetaan anodilta erillisellä kelalla.
Siellä vallitsee suurempi impedanssitaso ja kierrosmäärä on suurempi.

Tässä lähikuva kelasta. Oikeanpuolimmainen johdin on kelan kylmä pää ja siitä seuraava kirkas johdin on katodille menevä.
  

Kela__Medium_.jpg ( 127 KB | 54 latausta )
Kela__Medium_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #21 - 15.07.2018 klo 00:22:27
Tulosta viesti  
Ok, kiitos tiedosta. Tarkoitus olisi kokeilla samaa ECO-ilmaisinta paristoputkella DF96. Viehättää tuo kelan helppo toteutus. Tätähän jo Wiiokin kehuu kirjoissaan hyvin stabiiliksi ratkaisuiksi, videot tukevat tätä hyvin.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #22 - 15.07.2018 klo 08:59:03
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 15.07.2018 klo 00:22:27:
Ok, kiitos tiedosta. Tarkoitus olisi kokeilla samaa ECO-ilmaisinta paristoputkella DF96. Viehättää tuo kelan helppo toteutus. Tätähän jo Wiiokin kehuu kirjoissaan hyvin stabiiliksi ratkaisuiksi, videot tukevat tätä hyvin.

Taitaa hankalasti onnistua tuo ECO suoraan hehkutetulla putkella?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #23 - 15.07.2018 klo 09:35:52
Tulosta viesti  
Kyllä sen pitäisi onnistua, kunhan erottaa hehkun toisen linjan suurtaajuuskuristimella. Kuristimeksi sopinee esim. tällainen:
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17212

Lähtisin kokeilemaan tähän tapaan:

  

ECO.JPG ( 47 KB | 77 latausta )
ECO.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #24 - 15.07.2018 klo 17:52:12
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 15.07.2018 klo 09:35:52:
Kyllä sen pitäisi onnistua, kunhan erottaa hehkun toisen linjan suurtaajuuskuristimella. Kuristimeksi sopinee esim. tällainen:
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17212

Lähtisin kokeilemaan tähän tapaan:


Lievä epäilykseni johtui siitä, että nuoruuteni oppi-isä Osmo A. Wiio ei missään näinkin ilmiselvää ratkaisua käyttänyt. Kirjassaan Taskuradiot hän esitteli hyvin monipuolisia takaisinytkentämenetelmiä paristoputkille. Mm. hyväksi kehumansa menetelmän, jossa kumpikin hehkujohdin kulkee oman takaisinkytkentäkelansa kautta. ECO löytyy kyllä Harrastajan radiokirjan suorasta lyhytaaltovastaanottimesta, johon oma kytkentänikin perustuu.  Mutta siis epäsuorasti hehkutetulla putkella. Mielenkiinnolla odotan mahdollisia kokeilutuloksia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #25 - 16.07.2018 klo 10:27:31
Tulosta viesti  
ECO/Hartley-kytkennässä katodi on suurtaajuisesti "kuuma" piste.
Suoraan hehkutetussa putkessa tämä tarkoittaa, että hehkun toinen pää pitää olla kytkettynä oskillaattorikelan väliottoon ja toinen pää pitää erottaa maasta suurtaajuisesti.
Tunnettua on, että tämä onnistuu sellaisella komponentilla, jonka impedanssi suurtaajuudella on suuri, mutta tasajännitteellä hyvin pieni.
100 uH kuristin/induktanssi muodostaa 3500 kHz taajuudella 2200 ohmin reaktiivisen impedanssin, joka on katodin kyseessä ollen riittävän suuri impedanssi.
Uskoisin, että tässä kohtaa kuristin arvoltaan 50 uH...1000 uH toimii hyvin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2NLT
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 537
Sijainti: Espoo
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #26 - 18.07.2018 klo 00:41:40
Tulosta viesti  
Kiitos projektin dokumentoinnista ja jakamisesta. Mukava seurata kun analyyttisellä lähestymistavalla ammattimies tekee vastaanottimen.

Oma putki stereo FM viritin projekti on harmillisesti "pysähtynyt hyllyyn" kohta jo pariksi vuodeksi. Katsotaan syksyllä lähtisikö uudelleen liikkeelle vaikka tämän projektin innoittamana.

Vielä kommentti tuohon suorahehkuputken kytkentään. Konkka hehkunastojen välillä parantaa vielä tilannetta. Kytkee RF taajuuksilla hehkun päät yhteen ja näin pienentää hehkulangan (katodin) induktanssia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #27 - 23.07.2018 klo 11:39:30
Tulosta viesti  
Piti sitten puuhastella jonkinmoinen mekaniikka tälle vastaanottimelle, jotta todellinen suorituskyky on mahdollista mitata luotettavasti.
Mittaukset ovat vielä tekemättä, mutta koekuuntelua olen harrastellut aika runsaasti. Kuten kuvasta näkyy, niin mekaniikan kanssa ei ole tähdätty radionrakennuskilpailussa menestymistä silmällä pitäen.

Havaintona on mm. ihmeen suuri herkkyys. Signaaligeneraattorilla vielä -120 dBm taso tuottaa selvästi luettavan CW-signaalin. 80 m. badilla ei luonnollisesti tällaista herkkyyttä pysty edes hyödyntämään.

Audiosta muodostettu AVS toimii CW:llä ja SSB:llä oikein hyvin. Kuten aikaisemmin on ollut puhetta, alkaa vastaanottimen ilmaisija mennä polvilleen n. -70 dBm tasolla. AVS:n kanssa dynamiikka kasvaa jonnekin -40...-30 dBm tasolle. Dynamiikkaa, tai signaalin kestoa saa kasvatettua edelleen lisäämällä vastakytkennän määrää tai tarttumalla RF-gain potikkaan.
AVS:n kanssa kuunnellessa ei näin ole tarvinnut tehdä vielä kertaakaan.

Suoran vastaanottimen erä ongelmakohta on suurtaajuusvahvistimen gainin säätämisen vaikutus ilmaisijan taajuuteen. Myös tulopuolen virityspiirin säätäminen näkyy toimintajaajuudessa, vaikka ilmaisijan ja antennipiirin välissä on pentodi vahvistusasteena. Tästä syystä rakensin tulopuolen resonanssipiirin omaan koteloonsa, mutta tämä ei ratkaise koko ongelmaa.
Tätä ilmiötä saa tehokkaasti vaimennettua kytkemällä st-vahvistin ilmaisijaan hyvin pienellä, parin/muutaman pikofaradin kondensaattorilla. Kondensaattorina on hyvä käyttää trimmeriä, jolla optimointi on helpompaa.  Sain optimoitua taajuusmuutoksen alle 100 Hz:n.

Kuten jo aikaisemmin kerroin, niin takaisinkytkennän säätö ei vaikuta toimintataajuuteen, mikäli ilmaisijan virityspiiri ja ilmaisijaputken kytkentä on tehty kuten edellä, eli hyvin pienellä kapasitanssilla. Myös tämän toteutin 12 pF trimmerikonkalla.

SSB- ja CW filtterit ovat yksinkertaisuudestaan huolimatta onnistuneet hyvin.

Tarkempia mittauksia on tarkoitus tehdä jossakin vaiheessa.

Jos joku innostuu kokeilemaan putkilla toteutettua suoraa vastaanotinta, niin näitä piirikortteja on muutamia ylimääräisenä. Kelaa muuttamalla taajuusalueen voi valita mieleisekseen. Piirikortti ei aseta tähän mitään rajoitteita.
  

IMG_20180721_192703__Medium_.jpg ( 210 KB | 62 latausta )
IMG_20180721_192703__Medium_.jpg
IMG_20180721_192720__Medium_.jpg ( 248 KB | 70 latausta )
IMG_20180721_192720__Medium_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #28 - 18.10.2018 klo 06:32:39
Tulosta viesti  
Hei!

Erittäin mielenkiintoinen projekti!

Päätin rekisteröityä tälle foorumille, kun tuolla radiohullujen sivustolla ei tunnu syntyvän keskustelua.

Yhden 80m suorasekoituskoneen olen väsännyt, mutta näemmä suorassakin on potentiaalia, vaikka se Wiio/Somerikko- kirjoissa kelvottomaksi hamikäyttöön lytätäänkin.
No, 50-luvulla kotimaanliikenne taisi olla ruuhkaista, nykyään ovat kaikki yleensä samalla reiällä...

T:Juha
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #29 - 18.10.2018 klo 16:35:27
Tulosta viesti  
Kyllähän HYVÄ suora vastaanotin toimii aivan loistavasti, erityisesti alemmilla hamssibandeilla.
Amatöörit käyttivät tätä konstruktiota hyvin runsaasti vielä koko 30-luvun.
Toisessa maailmansodassa saksalaisilla oli käytössään mm. Torn. E.b. ja sitä valmistettiin koko sodan ajan.
Sen "koekuuntelua" voi tehdä vaikkapa täältä:

https://www.youtube.com/watch?v=9t8VTuLCjds

Linkin videolla kuunnellaan AM-, SSB- ja CW-lähetteitä.

  

EmpfdngerEb.jpg ( 70 KB | 45 latausta )
EmpfdngerEb.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #30 - 04.12.2018 klo 08:42:11
Tulosta viesti  
Miten muutem toimivat näissä kytkennöissä suurjaksokuristimina modernit vastuksen malliset?

Toki DC-arvo pitää induktanssin lisäksi huomioida...

Sellaisia litz-langalla käämittyjä kun ei pahemmin enää näy kaupoissa.

Hankin omia projektejani varten noita moderneja kuristimia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #31 - 04.12.2018 klo 09:26:03
Tulosta viesti  
Toimivat varmaan jopa virityspiireissä keskipitkillä- ja pitkillä aalloilla.
Ilmaisinasteessa käyttäisin kuitenkin paremman Q-arvon saavuttamiseksi "oikeita" keloja, ainakin lyhyillä aalloilla.
Mutta en ole näitä kokeillut, joten tämä on vain pohdintaa. Tarkoitatko näitä pieniä:

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_698&products_id=8302

Näissä vähän kookkaammissa kuristimissa on huomattavasti pienempi sarjavastus, joten näissä ainakin teoriassa on parempi Q-arvo:

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17214
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #32 - 04.12.2018 klo 10:59:18
Tulosta viesti  
Mitenkähän on noiden muurahaisen kokoisten kuristimien kanssa, kun niiden läpi ainakin suorissa vastaanottimissa usein johdetaan tasavirtaa? Niissä on pienen pieni ferriittisydän lisäämässä induktanssia, mutta tasavirtahan kyllästää tämmöisen pikkusydämen helposti, romahtaako induktanssi?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #33 - 04.12.2018 klo 15:53:26
Tulosta viesti  
En ole mittaillut induktansseja DC-virran alaisena, mutta juuri tällaiseen tilanteeseen kuristimet eri kytkennöissä joutuvat,
joten kaipa asiaa on pohdittu suunnitteluvaiheessa.

Esimerkiksi tämän 10 mH kuristimen speksien mukaan induktanssi laskee (vain) 5% 125 mA virralla, kun nominaali (max.) työskentelyvirta on 100 mA.
Eli eihän tuo induktanssi näytä olevan kovinkaan riippuvainen kuristimen tasavirrasta.

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17213

Datalehti: https://www.starelec.fi/redirect.php?action=url&goto=www.starelec.fi%2FUserFiles...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #34 - 05.12.2018 klo 01:00:13
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 04.12.2018 klo 09:26:03:
Toimivat varmaan jopa virityspiireissä keskipitkillä- ja pitkillä aalloilla.
Ilmaisinasteessa käyttäisin kuitenkin paremman Q-arvon saavuttamiseksi "oikeita" keloja, ainakin lyhyillä aalloilla.
Mutta en ole näitä kokeillut, joten tämä on vain pohdintaa. Tarkoitatko näitä pieniä:

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_698&products_id=8302

Näissä vähän kookkaammissa kuristimissa on huomattavasti pienempi sarjavastus, joten näissä ainakin teoriassa on parempi Q-arvo:

https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17214

Kiitos vastauksesta!

Juuri joita 1. linkin kuristimia tarkoitin.
Juu, olen huomannut, että niitä on jopa virityspiireissä joissain projekteissa käytetty, mutta niin pitkälle en ajatellut mennä.
Sain juuri taas lisää putkia, DL98, DF96, EF80...
Ennestään on mm. DF33:ia muutama.
Ja läjäpäin sekalaista P- ja E-sarjaa.

Eiköhän noista jotain joskus mahtane syntyä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2016
Sijainti: Kokkola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #35 - 13.12.2018 klo 01:17:58
Tulosta viesti  
EF50 putki on käsittääkseni eräs parhaimpia putkia lyhytaalto käyttöön. OAW kertoi näin aikoinaan jossain atrikkelissa. Voisiko sitä käyttää suoraan vastaanottimeen? Itse putkia löytyy vielä maailmalta melko hyvin, koska se oli paljon käytössä militääri tutkissa. Petäjävedelläkin niitä lienee varastossa?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2016
Sijainti: Kokkola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #36 - 13.12.2018 klo 01:47:15
Tulosta viesti  
Tässä on eräs OAW:n kytkentä, jossa on käytetty EF50 putkea.

« Viimeksi muokattu: 13.12.2018 klo 14:00:09 Kirjoittaja Markus Hautaniemi » 
Syy: Lisätty osaluettelo 

Harrastelija12_001.png ( 425 KB | 34 latausta )
Harrastelija12_001.png
Osaluettelo.jpg ( 68 KB | 33 latausta )
Osaluettelo.jpg
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #37 - 13.12.2018 klo 08:41:21
Tulosta viesti  
Kiehtova kertomus EF50:n kehityksestä:

http://www.dos4ever.com/EF50/EF50.html
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2016
Sijainti: Kokkola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #38 - 14.12.2018 klo 00:19:49
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 13.12.2018 klo 08:41:21:
Kiehtova kertomus EF50:n kehityksestä:

http://www.dos4ever.com/EF50/EF50.html
Tarina on tosiaan kiehtova.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #39 - 14.12.2018 klo 11:31:51
Tulosta viesti  
Lainaus:
EF50 putki on käsittääkseni eräs parhaimpia putkia lyhytaalto käyttöön. OAW kertoi näin aikoinaan jossain atrikkelissa. Voisiko sitä käyttää suoraan vastaanottimeen?


Oikeastaan mitä hyvänsä pentodia voi käyttää suoran vastaanottimen tekoon.
Ja myös käyttää pientaajuus- ja suurtaajuvahvistimena, sekoittajana, säädettäväna "vastuksena" esim. jänniteregulaattorissa ym. ym.

EF50:n seuraaja ja teknisesti vastaava on miniatyyrikantainen EF91.
Tästäkin putkesta löytyy mielenkiintoinen taustatarina.

http://www.r-type.org/articles/art-148.htm
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2016
Sijainti: Kokkola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #40 - 14.12.2018 klo 17:00:09
Tulosta viesti  
Millainen kytkentä tulisi suoralle vastaanottimelle, joka toimisi noin alueella 11 - 40 m? Käytettävissä olisi EF50, ECH21, EDD11 ja EL360 putkia.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #41 - 14.12.2018 klo 20:08:27
Tulosta viesti  
Täällä yksi kytkentä kahdella EF50:llä:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjdteGs...

Kytkentä sellaisenaan käy myös lyhyille aalloille, mutta taajuusalueen muutos vaatii pienemmän kelan ja säätökondensaattorin. Eli kokeilua tuo muutos vaatii.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #42 - 14.12.2018 klo 20:56:58
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 14.12.2018 klo 20:08:27:
Täällä yksi kytkentä kahdella EF50:llä:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjdteGs...

Kytkentä sellaisenaan käy myös lyhyille aalloille, mutta taajuusalueen muutos vaatii pienemmän kelan ja säätökondensaattorin. Eli kokeilua tuo muutos vaatii.

Lyhyille aalloille ehkä parhaiten sopisi ECO-takaisinkytkentä. Malli tästä on mm. viestissäsi tässä ketjussa 21.06.18
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #43 - 14.12.2018 klo 21:39:24
Tulosta viesti  
Olen samaa mieltä tuosta perusrakenteesta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #44 - 15.12.2018 klo 16:43:50
Tulosta viesti  
Kun katselee noita  videoitasuorosta vastaanottimista, monien ääni on kirskuvan karkea(SSB ja CW)

Näissä laadukkaissa tuntuu ääni olevan  kilpailukykyinen superin kanssa.

Aiheutuukohan karkea ääni  alipäästösuotimen puutteesta?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #45 - 15.12.2018 klo 20:07:19
Tulosta viesti  
Lainaus:
Aiheutuukohan karkea ääni  alipäästösuotimen puutteesta?


Todennäköisesti aiheutuu. Aika harvassa näkemässäni kytkennässä on mitään parempaa audiokaistan muokkausta, vain jotakin pientä RC-suotoa.

Lainaus:
Näissä laadukkaissa tuntuu ääni olevan  kilpailukykyinen superin kanssa.


Suoran vastaanottimen selektiivisyys ei yllä superin tasolle, mutta jos bandi ei ole kovin ruuhkainen, niin äänenlaatu voi jopa olla superia parempi.
Syynä lähinnä se, että suorassa ei ole mitään sekoituksen aiheuttamia kohinoita.
Joissakin taajuussynteesillä varustetuissa vastaanottimissa, kuten omassa Icom IC-751:ssä, on ikävä repivä taustakohina kuuluvissa lähes kaikissa tilanteissa.
Yksinkertaisen suoran vastaanottimen ääni on vapaa kaikista ylimääräisistä rutinoista ja kohinoista, joita signaalin prosessointi nykyaikaisissa radioissa usein tuottaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2016
Sijainti: Kokkola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #46 - 16.12.2018 klo 16:46:47
Tulosta viesti  
Suoran vastaanottimen voi tehdä monenlaisilla putkilla. Triodi kuten ECC40, Pentodi kuten EF50. Onnistuuko Triodi Heptodilla kuten ECH21?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #47 - 16.12.2018 klo 21:45:00
Tulosta viesti  
Heksodia, heptodia ja oktodia voi käyttää myös vahvistimena.
Normaalistihan niitä käytetään sekoittajana, joten niillä voi rakentaa suoran vastaanottimen.
Periaatteessa kaikilla sellaisilla komponenteilla, joilla voi toteuttaa vahvistimen, voi myös toteuttaa kaikki suoran vastaanottimen asteet ja toiminnot.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #48 - 17.12.2018 klo 23:10:43
Tulosta viesti  
Muutama kappale metallikuorisia  6AC7-putkia olisi, kunnosta ei tietoa.
Ilmeisesti muistuttaa ominaisuuksiltaan EF50- putkea.
  

Resized_20181217_231211.jpeg ( 39 KB | 32 latausta )
Resized_20181217_231211.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #49 - 18.12.2018 klo 21:25:26
Tulosta viesti  
Muistuttaa jonkun verran. Molemmat ovat ns. sharp-cutoff pentodeita.
EF50:n jyrkkyys on n. 5 mA/V. 6AC7:n jyrkkyys on kaksinkertainen, eli n.10 mA/V.
6AC7:aa on käytetty mm. oskilloskoopeissa ja liikennevastaanottimien st-vahvistimena.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2018 klo 07:48:13 Kirjoittaja artosalo »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkinotko
God Member
*****
Poissa


SRHS # 751

Viestejä: 1233
Sijainti: Lohja
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #50 - 18.12.2018 klo 23:49:49
Tulosta viesti  
Jos tarkkoja ollaan, niin 6AC7:n jyrkkyys on vain noin yhden kerran suurempi, eli noin kaksinkertainen. Tossa sanonnassa kaksi kertaa suurempi, on se sama harha kuin puolta suuremmassakin, jota yleisesti käytetään kaksinkertaisesta. Jos otetaan esimerkiksi 100€ ja toisella on puolta enemmän, niin todellisuudessa hänellä on 150€. Samoin jos sillä toisella on kaksi kertaa enemmän, hänellä on silloin 300€. 200€ olisi kaksinkertainen, mutta vain yhden kerran enemmän joka on matemaattinen fakta, vaikka yleisesti sanonnalla kaksi kertaa enemmän tarkoitetaan kaksinkertaista. Puhtaasti matemaattisesti ajatellen en ota tätä edes saivarteluna. Pyöritä silmiä

Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #51 - 19.12.2018 klo 07:49:59
Tulosta viesti  
Kiitos selvennyksestä. Viestini korjattu.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #52 - 19.12.2018 klo 17:45:31
Tulosta viesti  
Mitä noitan putkien historioita lueskelin...
Hyvin saatavilla olevien EF8-sarjan putkien pitäisi olla uudempina vielä parempia...

Siksi kai ketju aloittaja on niihin päätynytkin?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #53 - 19.12.2018 klo 18:49:37
Tulosta viesti  
Parempia varmaan ovat kuin vanhemmat oktaalikantaiset, mutta erot ovat lähinnä pienemmissä sisäkapasitansseissa ja siitä johtuvasta korkeammasta ylärajataajuudesta.

Jos tekee suoran vastaanottimen keski- tai lyhyille aalloille, niin vaatimukset putkien suhteen ovat aika pienet, joten 6AC7 käy siinä missä EF80 ja vastaavat uudemmat.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #54 - 24.12.2018 klo 09:11:48
Tulosta viesti  
Paljon viihdyttävää ja informatiivista lukemista löysin, kun googlasin " paraset radio".

http://www.w7ekb.com/glowbugs/tx/paraset.htm
http://www.sm7ucz.se/Hamradio.htm
BUILDING A PARASET
https://qsl.net/ve7sl/paraset.html
Moni vastaanottimien kanssa askarrellessa tehnyt samoja havaintoja kuin ketjun aloittaja.

Mm. ilmaisimen värähtelypiirin ja hilan välisen konkan pienentäminen sekä jännitereguloinnin tarve verkkovirtaa käytettäessä.

Yksi oli reguloinut suojahilajännitteen 47V zenerillä ja saavuttanut haluamansa stabiilisuuden.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2018 klo 09:56:50 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #55 - 24.12.2018 klo 10:13:05
Tulosta viesti  
Olen myös joskus noilla sivuilla käynyt ja tainnut tallettaakin osan skemoista.

Parasetin skeman näkeminen toi taas mieleen tarpeen muistuttaa suoran vastaanottimen rakenteesta SSB ja CW käyttöön.
Ehdottomasti kannattaa rakentaa jonkinlainen erotus- tai vahvistinaste antennin ja ilmaisimen väliin.
Se voi olla viritetty tai virittämätön (=laajakaistainen) tai jopa katodiseuraaja, jonka vahvistus on vain ykkösen luokkaa.
Tältä asteelta ei välttämättä vaadita vahvistusta. Pääasia on, että antennin ja ilmaisimen välille saadaan aikaan erotusta.
Värähtelevän ilmaisimen signaali ei pääse antenniin ja sitä kautta taivaalle, mutta tärkeimpänä syynä on ilmaisimen luotettava ja stabiili toiminta erilaisilla antenneilla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #56 - 24.12.2018 klo 13:41:12
Tulosta viesti  
Sain myös poikasena lahjaksi Uuden radiokirjan, tämä tosin tapahtui 80-luvulla, eikä paristoputkia tai Torotorin kelarunkoja silloin mistään saanut, mutta kiinnostus suoriin vastaanottimiin jäi. Olisiko tuo virittämätön  katodiseuraaja-etuaste helpoin saada toimimaan, kun ei tuota putkikokemusta niin kovin paljoa ole?

Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #57 - 24.12.2018 klo 14:19:50
Tulosta viesti  
Googlaus "high performance regenerative receiver" tuo hakutulokseksi ARRL:n rakennusohjeen puolijohde-suorasta.
Koneessa on bipolaaritrankku st-asteena, mosfet-ilmaisin  ja mikropiiriaudioaste.

Transistorilla tehtyjä suoria koneita esitellään Wiio&Somerikon "Elektroniikkaa Sinulle"- kirjassa.

Tein yläasteikäisenä 1- ja 2- transistoriset suorat keskiaaltovastaanottimet kirjan ohjeilla, mutta en
varmasti täyttä suorituskykyä irti saanut, kun takaisinkytkennän ilmeisesti tein liian löysäksi.

Sehän se poikasena oli ongelma, ei ollut tietotaitoa soveltaa ohjeita.
Jos joku listassa mainittu osa puuttui, ei osannut hankkia tai valmistaa korvaavaa.

Uudemmissa ohjeissa kelat käämittiin radiosta puretuille ferriittitangoille.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #58 - 25.12.2018 klo 11:30:38
Tulosta viesti  
Tässä pari vaihtoehtoa laajakaistaiseksi esivahvistimeksi.

Ensimmäinen on maattohilakytketty aste, jonka ominaisuuksiin kuuluu pieni tuloimpedanssi  ja suuri lähtöimpedanssi. Asteella on siten suuri jännitevahvistus ja pieni virtavahvistus. Asteen lähdön voi kytkeä ilmaisinkelan kuumaan päähän sopivalla kondensaattorilla.

Toinen on katodiseuraaja, jossa ominaisuudet ovat päinvastaiset. Jännitevahvistus n. 1 ja virtavahvistus suuri. Katodiseuraaja on parasta kytkeä mahdollisimman "alas" ilmaisinkelaan tai käyttämällä muutaman kierroksen linkkiä ilmaisinkelan rungolla.

Kummallakin kytkennällä saadaan aikaan tarvittava erotus antennin ja ilmaisijan välille.
St-vahvistuksen (=tason) säätöön voi kummassakin kytkennässä käyttää 1k (tai pienempää) potentiometriä.
  

Laajak_etupdd.GIF ( 12 KB | 29 latausta )
Laajak_etupdd.GIF
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #59 - 25.12.2018 klo 23:10:04
Tulosta viesti  
Kiitos, Arto näistä, sain kaivettua pari vuotta pöytälaatikossa olleen kolmeputkisen vastaanotinprojektin esiin. Siinä oli ajatuksena ilmaisimella syöttää suoraan pääteputkea, katsotaan riittääkö vahvistus. Tästä ECO-ilmaisismesta taitaa tulla vähemmän jännitettä seuraavalle asteelle kuin n:o 63:ssa? Semmoisen ainakin huomasin, kun erillisillä putkilla tehdyn mukaelman kanssa kokeilin, että sai selkeästi enemmän ääntä ulos, kun ilmaisimena käytti 3V4- putkea DF- etuasteputken asemasta.

Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #60 - 26.12.2018 klo 08:10:19
Tulosta viesti  
Voisitko laittaa skeman tähän foorumille ?
Vaikea kommentoida muuten.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #61 - 26.12.2018 klo 10:02:29
Tulosta viesti  
Niin, tähän on nyt ajatuksena laittaa tuo hiukan aiemmin esittämäsi ilmaisin paristoputkella ja sen perään ihan tavallinen 3V4- pääteaste jostakin Wiion rakennusohjeesta tai matkaradion kaaviosta. 84 volttia olisi tarkoitus laittaa anodijännitettä NiCad- akuista. Suurtaajuusasteeksi ajattelin sitten tuon katodiseuraajan. Tarvittaessa saa sitten lisättyä yhden pientaajuusasteen ilmaisimen ja pääteasteen väliin.

Oheisen kaavion mukaan tein kaksiputkisen paristovastaanottimen (ensimmäisen putken hehkukytkennän virheen toki huomioiden), tosin 36 voltin anodijännitteellä ja jätin pääteputken etujännitteen pois. Pääteputki oli 3V4 ja ja ilmaisin aluksi DF96, ja kun sen vaihtoi myös 3V4:ksi sai reilusti enemmän ääntä ulos.

Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #62 - 26.12.2018 klo 10:51:07
Tulosta viesti  
En nyt välittömästi keksi syytä miksi 3V4 tuotti suuremman audiotason kuin DF96.
Putkien jyrkkyydessä on selkeä ero, mutta takaisinkytketyssä ilmaisimessa asteen vahvistus nousee hyvin suureksi juuri värähtelyn rajalla putken jyrkkyydestä ja vahvistuksesta sekä ilmaisijan kytkennästä riippumatta.
Saitko kummallakin putkella säädettyä ilmaisimen värähtelemään samalla tavalla, ja oliko audiotasoissa ero havaittava juuri tässä tilanteessa ?

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #63 - 26.12.2018 klo 11:08:25
Tulosta viesti  
Siitä on jo viitisen vuotta aikaa, pitäisi taas kokeilla uudestaan, mutta tuo olisi kyllä järkeenkäyvää, että jos takaisinkytkentä toimi tuossa sitten paremmin äkäisemmällä putkella. 3V4:n kanssa oli takaisinkytkentä äkkinäinen, sikäli taitaisi loiva putki olla parempi?

1L4- putkia olisi tuohon ECO-ilmaisimeen. Hilailmaisimessa ei tainnut olla juuri merkitystä, onko putki remote- vai sharp cut off- tyyppinen, kun toimitaan lähes 0 voltin hilaetujännitteellä?

t: Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #64 - 26.12.2018 klo 11:42:31
Tulosta viesti  
Kun takaisinkytkentä on liian "äkkinäinen" on kysymys kokonaisuudesta. Ei voi vain ajatella, että tämä tai tuo putki on sopimaton takaisinkytketyksi ilmaisijaksi.
Takaisinkytkentäkelan kierrosmäärä tai ulosoton paikka on mahdollisesti sopimaton, tai pentodin tapauksessa suojahilajännitteen säätö on liian karkea ym.
Väittäisin, että kaikki normaalit triodit ja pentodit on mahdollista saada toimimaan hyvin, kunhan piiriratkaisu on hiottu optimaaliseksi.
Muistan kokeiluistani 6F12P triodi-pentodin kanssa, että putken poikkeuksellisen suuren jyrkkyyden (19 mA/V) vuoksi piti käyttää pientä alle 100 ohittamatonta katodivastusta, jotta takaisinkytkennän säätö oli mahdollista saada riittävän pehmeäksi.

Ilmaisijassa toimii myös remote-cutoff pentodi, koska positiivinen takaisinkytkentä määrää asteen toiminnan, ei (pelkästään) putken ominaisuudet.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #65 - 26.12.2018 klo 11:56:21
Tulosta viesti  
Kerrotko vielä vastaanottimesi käyttötarkoituksen ? Jos radio on AM-kuunteluun keskipitkille tai SSB/CW-kuunteluun amatööritaajuuksille, niin toteutuksessa on eroja.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #66 - 26.12.2018 klo 13:12:57
Tulosta viesti  
Se kaksiputkinen toimii kohtuullisesti keskiaaltokuuntelussa, takaisinkytkennässä olisi tosiaan vielä vähän hiomista. Tässä nykyisessä projektissa olisi ajatus 80 metrille, ehkä yleisemminkin lyhytaalloille (alle 10 MHz), vaihdettava kela tähän tulee, ja tuon aikaisemmin piirtämäsi mukainen ilmaisin paristopentodilla.

Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #67 - 26.12.2018 klo 16:58:10
Tulosta viesti  
CW/SSB-kuuntelussa on tärkeätä takaisinkytkennän pehmeys ja se, ettei kuuntelutaajuus (beat) muutu takaisinkytkentää säädettäessä.
tämä taas vaatii asteitten välisten pienten kapasitanssien optimointia, kuten jo ketjun aikaisemmissa keskuteluissa kävi ilmi.
Ilmaisin kestää AM:llä selkeästi suuremman signaalitason, kuin värähdellessään SSB/CW:llä. Siksi myös st-vahvistusta pitää voida säätää.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #68 - 26.12.2018 klo 18:01:38
Tulosta viesti  
Ilmaisin alkaa olla kytketty, tässä on kyllä joulunpyhät menneet mukavasti. Pitää vielä ainakin pariin kertaan lukea ketju läpi ajatuksen kanssa, ja varmastikin kysyttävää taasen ilmenee.

Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #69 - 26.12.2018 klo 20:31:39
Tulosta viesti  
Kiinnostaisi nähdä minkälainen ilmaisinkela on rakenteeltaan ?
ECO-kytkennässä ulosotto on kelassa erittäin alhaalla.
80 m kelassa (n.10...12 uH) riittää yleenä yksi kierros.
Katodiseuraajan voisi ihan ensimmäiseksi kytkeä tähän samaan pisteeseen n. 20pF trimmerikonkalla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #70 - 26.12.2018 klo 22:38:41
Tulosta viesti  
Otan huomenissa siitä vaikka kuvan. Se on samantapainen kuin noissa sinun kuvissasi, oktaalikannassa kiinni oleva muoviputken pätkä on kelarunkona. Tällä hetkellä on vielä liikaa kierroksia, siihen tuli parikymmentä mikrohenryä ja väliotto on yhden kierroksen verran alapäästä. Yhden yleisradioaseman vaimeasti sain kuulokkeilla kuuluviin, takaisinkytkentä ei vielä toimi ollenkaan. Hilakondensaattori on tällä hetkellä n. 27 pF, mutta en löytänyt 1 megaohmin vastusta, vaan hilavastus on 2.2 Mohm, lisäksi 10 nF konkat ovat 22 nF, liekö ne kovin kriittisiä? Hehkun kuristin on vain n. 50 uH, alkaakohan se olla jo liian pieni ja rf vuotaa maihin? Kelan tarkistin, että väliotto ja maapiste ovat oikein päin, siinä ilmeisesti olisi mahdollista saada aikaan vastakytkentä myötäkytkennän asemasta? Nyt on siis pelkkä ilmaisin vielä käytössä 1L4- putkella, kuuntelen vanhoilla 2x2000 ohm dc-resistanssin omaavilla Omega-kuulokkeilla anodilta lähtevän 22nF konkan jälkeen. Sitäkin mietin, että kuormittavatko ne liikaa, joskus mittasin vastaavien kuulokkeiden impedanssin 1 khz taajuudella ja se oli 10...20 kohm luokkaa. Ja antenni on kytketty löyhästi parin kierroksen linkkikelalla virityspiirin kelaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #71 - 27.12.2018 klo 13:05:25
Tulosta viesti  
Tässäpä on tämä vastaanotin. Jäsen RJL:lle voisin sanoa, että taas piti käydä hommaamassa vahvemmat lasit kelantekoon...
  

Eco_rx-1.jpg ( 483 KB | 34 latausta )
Eco_rx-1.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #72 - 27.12.2018 klo 19:35:45
Tulosta viesti  
Alkoihan se värähdellä, kun laitoin kaksi kierrosta ulosottoon.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #73 - 27.12.2018 klo 20:46:22
Tulosta viesti  
Kova olisi kiusaus käyttää rf-asteessa ja ilmaisimessa kaksoistriodia tai triodipentodia.

Mutta silloin ilmeisesti ei muodostuisi riittävää erotusta antennin ja ilmaisimen väliin ja koko RF-aste olisi yhtä tyhjän kanssa?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #74 - 28.12.2018 klo 12:52:44
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tässäpä on tämä vastaanotin.


SSB/CW-kuuntelua silmällä pitäen pitäisi kelan rakenne olla tukeva.
Lanka ei saisi päästä liikkumaan, muuten taajuus muuttuu pienestäkin mekaanisesta liikkeestä. Nyt käämi näyttää aika löysältä.
Teen tuon kaltaiset kelat siten, että pyöräytän sorvissa kelan runkoputkeen  sopivalla nousulla matalahkon kierteen, johon sitten käämin kelan.

Lainaus:
Alkoihan se värähdellä, kun laitoin kaksi kierrosta ulosottoon.


Joko olet päässyt oikeille taajuuksille ?

Lainaus:
Kova olisi kiusaus käyttää rf-asteessa ja ilmaisimessa kaksoistriodia tai triodipentodia.
Mutta silloin ilmeisesti ei muodostuisi riittävää erotusta antennin ja ilmaisimen väliin ja koko RF-aste olisi yhtä tyhjän kanssa?


Kaksoisputken käyttäminen on ihan mahdollista. Tällaisen putken puoliskojen välinen erotus ei ole rajoittava tekijä. Mahdolliset ongelmat syntyvät muusta lay-outista ja sen puutteista.

Asiasta löytyy tarinaa esimerkiksi ARRL:n Radio Amateur's Handbookista v:lta 1936 sivulta 93 alkaen. On siinä toki paljon muutakin hyödyllistä luettavaa radion rakentajille. Handbookin saa ladattua ilmaiseksi täältä:

https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiQvM-Z...

Suoran vastaanottimen astetten erotuksesta käy esimerkiksi legendaarinen KUB4. Siinä on asteitten välillä jopa metalliset tupla seinät.

https://www.radiomuseum.org/r/lenin_kozi_kub_4.html

www.antentop.org/017/files/kub-4_017.pdf



  

KUB-4_pddltd.jpg ( 83 KB | 29 latausta )
KUB-4_pddltd.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #75 - 28.12.2018 klo 14:01:00
Tulosta viesti  
Rakenteen tukevuuteen pitää kyllä kiinnittää huomiota. Täytyy laittaa liimaa kelaan, kun saa sen oikealle hehtaarille. Ja välityksellinen säätökondensaattori pitää jostakin etsiä. Nyt ollaan vielä 31 metrin bc-bandilla 20 uH:lla ja n. 20 pF:llä. 4.7 pf hilakondensaattori on nyt. Tässä kytkennässä kokeilin vaihtaa tilalle DL94/3V4:n, toimivuus oli huonompi, takaisinkytkentä tuli äreämmäksi jyrkemmällä putkella. No, pitänee joskus koittaa selvitellä, miksi siinä kaksiputkisessa se toimi paremmin, tai sitten aika kultaa muistot...

Mutta ainakin Radio China International kuuluu mukavasti kuulokkeilla, tästä on hvä jatkaa eteenpäin. RF- erotusaste on kyllä aivan välttämätön, tuota parin kierroksen antennilinkkiä kun alkaa tuoda lähemmäs kelaa, heti kun ääntä alkaa vähänkin kuulua ja sitten vielä lisää kytkentää, taajuus on välittömästi poskellaan. Onneksi joululomaa on vielä jäljellä Hymiö

Sitä vähän ajattelinkin, ettei tällainen leipälauta ole oikein paras malli vastaanottimelle, josko se katodiseuraaja-aste olisi ongelmattomin tässä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #76 - 28.12.2018 klo 15:11:00
Tulosta viesti  
Jos tavoitellaan taajuusalueeksi 80 m amatöörialuetta, niin kelan tulisi olla n. 10 uH. Tämä menee resonanssiin 3,5 MHz:lla, kun rinnakkaiskapasitanssi on n. 210 pF. Vastaanottimessasi näyttää nyt olevan jotakuinkin 2 x 20...30 pF kaksikko säätökondensaattori.
Minä tekisin resonanssipiiristä sellaisen, jossa on käytössä toinen tai molemmat säätökonkan puoliskot ja näiden rinnalla sopiva (1 tai 2 kpl.) kiinteä keraaminen kondensaattori, jolloin säätöalueesta tulee sopivan kapea.
Yksinkertaisin tapa järjestää välitys säätökondensaattorille, on esimerkiksi tällainen 8:1 "Vernier Dial".

https://www.ebay.com/itm/Precision-Tuning-Vernier-Dial-Control-Knob-Calibrated-0...

Linkittämässäni ARRL:n handbookissa on käsitelty asioita "Tuning Systems" ja "Band Spreading" alkaen sivulta 90. Kannattaa tutustua.

Ei tuo leipälauta näytä helpolta, kun putkikantojen juotoskorvat ovat vaikeasti tavoitettavissa.

Kumpikin, katodiseuraaja tai maattohilakytkentä toimii st-vahvistimena ja erotusasteena. Ne pitää vain kytkeä ilmaisimen värähtelypiiriin eri tavalla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #77 - 30.12.2018 klo 19:10:55
Tulosta viesti  
No niin, nyt aletaan olla jo 3.8 MHz:ssa, hiukan vielä täytyy lisätä rinnakkaiskapasitanssia. Säätöalueesta taitaa tulla aika sopiva tuon konkan puoliskot rinnankytkettyinä. Takaisinkytkentää piti lisätä, kun induktanssi pieneni ja kapasitanssi kasvoi. Mitä virityspiirissä tällöin tapahtuu? Vastaavantyylinen ilmiö oli niissä lapsuuden kidekoneissa, kun ääni hiljeni sitä mukaa, kun kondensaattoria kiersi kiinnipäin.

Ilmeisesti tässä kannattaisi vaikka hiukan lisätä kytkentää kelassa, että hilakonkan saisi pidettyä pienenä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #78 - 30.12.2018 klo 20:19:23
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ilmeisesti tässä kannattaisi vaikka hiukan lisätä kytkentää kelassa, että hilakonkan saisi pidettyä pienenä?


Saisitko laitettua kytkentäkaavion katsottavaksi, muuten menee arvailuksi ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #79 - 30.12.2018 klo 21:08:26
Tulosta viesti  
Tuon aiemmin piirtämäsi mukainen on tämä, osien arvoja vähän jouduin soveltamaan saatuvilla olevien mukaan. Nyt iltakelillä löysällä induktiivisella antennikytkennällä asemia kuuluu, ja kohtuullisesti tuo pysyy paikallaankin avoimen rakenteen huomioon ottaen.
  

ECO_OH3NWD.jpg ( 52 KB | 25 latausta )
ECO_OH3NWD.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #80 - 31.12.2018 klo 11:27:34
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 30.12.2018 klo 19:10:55:
Takaisinkytkentää piti lisätä, kun induktanssi pieneni ja kapasitanssi kasvoi. Mitä virityspiirissä tällöin tapahtuu? Vastaavantyylinen ilmiö oli niissä lapsuuden kidekoneissa, kun ääni hiljeni sitä mukaa, kun kondensaattoria kiersi kiinnipäin.


Olisikohan tällä ilmiöllä jotain yhteyttä rinnakkaisresonanssipiirin impedanssin muutosten kanssa? Kun kapasitanssia lisätään, pienenee resonanssipiirin impedanssi. Ja kun impedanssi pienenee, muuttuvat jännitesuhteet piirin ympärillä. Tämä voisi ehkä selittää myös sen kidekoneesta tutun ilmiön, pienillä kapasitansseilla saatiin enemmän audiota, kun suurempi-impedanssisen piirin päihin syntyi enemmän jännitettä.

Radiomiehen Käsikirjan sivulla 61 löytyy sarjaresonanssipiirin impedanssille kaava:

Zr=Rr=L/CR

Kaava on yksinkertaistettu, R=kelan tasavirtavastus
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #81 - 31.12.2018 klo 12:34:18
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 31.12.2018 klo 11:27:34:
OH3NWD kirjoitti 30.12.2018 klo 19:10:55:
Takaisinkytkentää piti lisätä, kun induktanssi pieneni ja kapasitanssi kasvoi. Mitä virityspiirissä tällöin tapahtuu? Vastaavantyylinen ilmiö oli niissä lapsuuden kidekoneissa, kun ääni hiljeni sitä mukaa, kun kondensaattoria kiersi kiinnipäin.


Olisikohan tällä ilmiöllä jotain yhteyttä rinnakkaisresonanssipiirin impedanssin muutosten kanssa? Kun kapasitanssia lisätään, pienenee resonanssipiirin impedanssi. Ja kun impedanssi pienenee, muuttuvat jännitesuhteet piirin ympärillä. Tämä voisi ehkä selittää myös sen kidekoneesta tutun ilmiön, pienillä kapasitansseilla saatiin enemmän audiota, kun suurempi-impedanssisen piirin päihin syntyi enemmän jännitettä.

Radiomiehen Käsikirjan sivulla 61 löytyy sarjaresonanssipiirin impedanssille kaava:

Zr=Rr=L/CR

Kaava on yksinkertaistettu, R=kelan tasavirtavastus


Tästähän siinä lienee kysymys. L/C -suhde vaikuttaa resonanssipiirin impedanssiin ja Q-arvoon.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #82 - 31.12.2018 klo 12:45:04
Tulosta viesti  
Sopivan L/C- suhteen määritteleminen on minulle jäänyt vähän hämäräksi. Resonanssitaajuuden nyt saa laskettua tietylle kela/kondensaattoriyhdistelmälle, mutta käyttääkö tietyllä taajuudella isompaa kelaa ja pienempää konkkaa vai päinvastoin. Radiotekniikka- kirja on kyllä kahtenakin eri painoksena, pitää taas koittaa lukea ajan kanssa.

Edit: Ja sekin käy järkeen, että kovin pienellä kapasitanssilla kaikenlaiset pohja- ja hajakapasitanssit alkavat vaikuttaa enemmän.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #83 - 31.12.2018 klo 12:58:29
Tulosta viesti  
Ainakin L/C -suhteen kanssa näyttää menevän niin, että mitä suurempi impedanssi piirille halutaan, sitä pienempi kondensaattori valitaan. Katselin juuri erään Grundigin yhtä am-puolen vt-piiriä, siinä anodipuolen kondensaattorina on 1nF ja seuraavan asteen hilalle on laitettu konkaksi 150pF. Hilapuolellahan impedanssit ovat paljon suurempia kuin anodipuolella. Transistoriradioiden vt-muuntajilla konkat ovat tyypillisesti 1...1,5nF, impedanssien ollessa hyvin pieniä.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #84 - 31.12.2018 klo 14:18:53
Tulosta viesti  
Schröderin Lyhytaaltokirjassa oli jotain nomogrammesa resonanssipiirien komponenttiarvoihin liittyen.

Pahus, kun en muista, mihin kirjani on joutunut!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #85 - 31.12.2018 klo 14:21:11
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 31.12.2018 klo 12:58:29:
Ainakin L/C -suhteen kanssa näyttää menevän niin, että mitä suurempi impedanssi piirille halutaan, sitä pienempi kondensaattori valitaan. Katselin juuri erään Grundigin yhtä am-puolen vt-piiriä, siinä anodipuolen kondensaattorina on 1nF ja seuraavan asteen hilalle on laitettu konkaksi 150pF. Hilapuolellahan impedanssit ovat paljon suurempia kuin anodipuolella. Transistoriradioiden vt-muuntajilla konkat ovat tyypillisesti 1...1,5nF, impedanssien ollessa hyvin pieniä.

Näin se menee. Mitä suurempi L/C suhde on sitä suurempi on rinnakkaispiirin impedanssi resonanssissa. Häviöt sitä vastaavasti pienentävät eli R on siellä kaavassa jakajan puolella.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #86 - 31.12.2018 klo 14:21:22
Tulosta viesti  
OH8UBJ kirjoitti 31.12.2018 klo 14:18:53:
Schröderin Lyhytaaltokirjassa oli jotain nomogrammeja resonanssipiirien komponenttiarvoihin liittyen.

Pahus, kun en muista, mihin kirjani on joutunut!

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #87 - 31.12.2018 klo 14:42:49
Tulosta viesti  
Ei siellä Lyhytaaltokirjassa silti ole sen kummempaa opastusta L/C-suhteen valinnasta, esimerkkien lähtökohdaksi yleensä on otettu tietynlainen säätökondensaattori, ja sille on laskettu saavutettavat taajuusalueet jollain induktanssilla. Mutta ei ole kauaa, kun jossain kirjassa näin listan tyypillisistä L/C-suhteista eri taajuusalueilla, en vaan millaan muista mikä kirja tuo oli?

  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #88 - 31.12.2018 klo 15:00:57
Tulosta viesti  
Siinähän asiaa onkin hyvin selitetty. Piirin impedanssi ja vahvistus putoaa liian pienellä kelalla. Oli semmoinen nyrkkisääntö lyhytaaltokelalle, että reaktanssi resonanssissa olisi n. 250 ohmia, 3 Mhz:lla n. 15 uH. Menee aika hyvin yksiin Arton 3.5 MHz:lle mitoittaman kelan kanssa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #89 - 31.12.2018 klo 15:02:23
Tulosta viesti  
Lainaus:
Ilmeisesti tässä kannattaisi vaikka hiukan lisätä kytkentää kelassa, että hilakonkan saisi pidettyä pienenä?


St-astetta ei siis vielä ole ?
Se kannattaa lisätä ennenkuin alat työstää ilmaisijan komponenttiarvoja ja varsinkin hienosäätää takaisinkytkentää tai resonanssipiirin ja ilmaisijan välistä kytkentää.

Monessa rakenteluohjeessa on käytetty n. 10 µH + 20 % induktanssia taajuusalueella 3...4 MHz.

Katselin vielä tätä "Wiio_Somerikon" suoran vastaanottimen kytkentäkaaviota:



Siinä on suhteellisen suuri ilmaisijan anodivastus (500 kΩ). Piirtämässäni paristoputkella toteutetussa ilmaisijassa on vain 33k anodivastus.
Ehdotan, että kokeilet tämänkin komponentin vaikutusta asteen toimintaan.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 633
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #90 - 31.12.2018 klo 15:03:42
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 31.12.2018 klo 14:42:49:
Ei siellä Lyhytaaltokirjassa silti ole sen kummempaa opastusta L/C-suhteen valinnasta, esimerkkien lähtökohdaksi yleensä on otettu tietynlainen säätökondensaattori, ja sille on laskettu saavutettavat taajuusalueet jollain induktanssilla. Mutta ei ole kauaa, kun jossain kirjassa näin listan tyypillisistä L/C-suhteista eri taajuusalueilla, en vaan millaan muista mikä kirja tuo oli?


Impedanssilla on metkitystä erityisesti kun halutaan optimoida tehonsiirto. Tehohan siirtyy parhaiten kun impedanssit on sovitettu. Erityisen tärkeäähän tämä on lähettimen pääteasteessa. Wiion Harrastajan radiokirja antaa kaavat lähettimen tankkipiirin sovittamiseksi pääteputkeen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #91 - 31.12.2018 klo 16:31:38
Tulosta viesti  
Katodiseuraajassa 1L4-putkella pitänee laittaa kuristimet kumpaankin hehkujohtoon ja esim 1nF konkka hehujen väliin? Ja muutaman kilo-ohmin vastus katodilta maahan? Kävisiköhän siihen pienen toroidin ympäri kahdella langalla tehty common mode-kuristin?

Paljon on taas kysymyksiä...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #92 - 31.12.2018 klo 17:19:29
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 31.12.2018 klo 15:00:57:
Siinähän asiaa onkin hyvin selitetty. Piirin impedanssi ja vahvistus putoaa liian pienellä kelalla. Oli semmoinen nyrkkisääntö lyhytaaltokelalle, että reaktanssi resonanssissa olisi n. 250 ohmia, 3 Mhz:lla n. 15 uH. Menee aika hyvin yksiin Arton 3.5 MHz:lle mitoittaman kelan kanssa.


No on, puusilmäkin sen huomaa kun joku huomauttaa. Perusteluja ei ole annettu, mutta lienee kokemuksen tulosta. Tällä ohjeella jo pääseekin pitkälle.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #93 - 31.12.2018 klo 17:32:16
Tulosta viesti  
Noo, ei ollut Reijon kommenttiin suoranaisesti tarkoitettu, vaikka sattuikin ajallisesti heti siihen perään Hymiö Juu, ihan hyviä tuollaiset nyrkkisäännöt. Ja kaupasta tai romulaarista löytyvät säätökonkat ja haluttu taajuusalue tietysti myös sanelee mitoitusta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #94 - 31.12.2018 klo 17:36:40
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 31.12.2018 klo 16:31:38:
Katodiseuraajassa 1L4-putkella pitänee laittaa kuristimet kumpaankin hehkujohtoon ja esim 1nF konkka hehujen väliin? Ja muutaman kilo-ohmin vastus katodilta maahan? Kävisiköhän siihen pienen toroidin ympäri kahdella langalla tehty common mode-kuristin?


Kyyllää... kai se common mode kuristin käy, en minä ainakaan keksi, miksei kävisi? Tarkoitushan on vaan pitää hehkulanka suurtaajuisesti maatasosta erossa. Fiksu ajatus se konkka, varmaan saisi olla vaan aika paljon isompi, että impedanssi olisi pienempi kuin hehkun resistanssi. Siinä Lyhytaaltokirjassa on useita muitakin ratkaisuja katodiseuraajan katodille pelkän vastuksen tilalle, voisivat olla kokeilun väärttejä?

Paristoputket kaiken kaikkiaan ovat mukavia tällaiseen kokeiluun, hehku hoituu NiMh-akulla, ja anodijännitekin on kohtuullinen. Nyt kun Arton ja OH3NWD:n katodi-ideoiden pohjalta alkaa hahmottua universaali ratkaisu katodin erottamiseen maasta, voidaankin näillä putkilla tehdä lähes kaikkea samaa mitä verkkojänniteputkillakin.

Edit: Lisätty niiden nimet, joille kunnia kuuluu
« Viimeksi muokattu: 31.12.2018 klo 18:00:40 Kirjoittaja RJL »  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #95 - 31.12.2018 klo 17:52:57
Tulosta viesti  
Tuossahan se katodin erottamisidea tuli Arton ilmaisinpiirroksessa Hymiö Toinen hehku on kuristimella ja toinen takaisinkytkentäkelan pätkällä erotettu.

Jotenkin 80-luvun pikkupojalle jäi viehtymys nimenomaan paristoputkiin siitä joululahjaksi saadusta Radiokirjasta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #96 - 31.12.2018 klo 18:18:24
Tulosta viesti  
1nF on n. 45 ohm 3.5 Mhz:lla, laittaa vaikka 22nF kerkon hehkujen väliin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #97 - 31.12.2018 klo 18:50:42
Tulosta viesti  
Lainaus:
Katodiseuraajassa 1L4-putkella pitänee laittaa kuristimet kumpaankin hehkujohtoon ja esim 1nF konkka hehujen väliin?


Kun ehdotin näitä erotusasteen kytkentöjä, niin en muistanut, että tarkoitus on käyttää paristoputkia. Tästähän seuraa ongelmia katodiseuraajan kanssa, koska siinä katodi on (yleensä) myös tasajännitteen suhteen positiivisessa potentiaalissa.
Tämä ei onnistu, mikäli hehkuparisto on yhteinen muitten putkien kanssa ja sen toinen napa on kytketty maapotentiaaliin.
Signaalijännitetasot st-vahvistimella ovat kuitenkin hyvin pieniä, yleensä millivolttitasoa, joten saattaa sellainen katodiseuraaja toimiakin, jossa hehku on erotettu maista (kuristimilla) vain vaihtojännitteen suhteen.
Tällaista en ole testannut koskaan.

Tuumailin kuitenkin tällaista maattohilakytkentää. Sen pitäisi toimia.
Hehkun molemmat puolet on erotettu RF:n suhteen maista ja toiseen tuodaan antennisignaali pienen potentiometrin kautta, joka toimii RF-gainin säätimenä.
Hehkujohtimien väliin voi vielä laittaa muutaman nanofaradin kondensaattorin.


Anodilla olevalla sarjavastuksella varmistetaan, ettei anodivirta ole kohtuuttoman suuri. 1...2 mA lienee sopiva.


  

1L4_st.JPG ( 43 KB | 28 latausta )
1L4_st.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #98 - 31.12.2018 klo 19:00:37
Tulosta viesti  
Tämäkin lienee mahdollista kytkeä omalla kelalla virityspiiriin? Rungolla olisi kyllä tilaa vielä. Jotenkin vierastaa tuota konkalla virityspiirin yläpäähän kytkemistä, toki se on helppo kokeilla pienellä trimmerillä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #99 - 31.12.2018 klo 19:03:43
Tulosta viesti  
Lainaus:
Jotenkin vierastaa tuota konkalla virityspiirin yläpäähän kytkemistä


Miksi ?
Turhaan vierastat kapasitiivista kytkentätapaa. Se on täysin (ja helposti) säädettävissä toisin kuin erillisellä linkillä kelaan tehtävällä kytkennällä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #100 - 31.12.2018 klo 19:33:37
Tulosta viesti  
No, on tainnut olla liian iso kyktentäkonkka edellisissä kokeiluissa, ja siitä jäänyt joku "kammo". Parinkymmenen pF:n trimmeri lienee sopivaa luokkaa? Saahan siihen sitten vielä vaikka pienen kerkon sarjaan..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #101 - 31.12.2018 klo 19:47:39
Tulosta viesti  
Ainakin meikäläisen nuoruuden ymmärryksen kirjallisuudesta on jotenkin jäänyt mieleen mielikuva, että vain pitkä ja tehokas antenni kytkettiin vastaanottimeen pienen kondensaattorin kautta, ja jotenkin vähennettiin antennin tehokkuutta. Kapasitiivisesta sovituksesta ei ollut mitään hajua. Jos sovitettiin, se piti tehdä induktiivisesti, kapasitiivinen sovitus kun on niin taajuusriippuvainen. Mitä se kyllä taitaa ollakin enemmän kuin induktiivinen, kai?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #102 - 31.12.2018 klo 21:32:25
Tulosta viesti  
Erillisen linkin liittäminen virityspiirin kelaan on (periaatteessa) laajakaistainen kytkentätapa. Se vastaa täysin kelan väliulosottojen käyttämistä.
(vrt. muuntaja ja säästömuuntaja...)
Mutta eihän mikään virityspiiri näissä putkiradioissa ole laajakaistainen, vaan nimenomaan ne ovat kapeakaistaisia, koska niillä tavoitellaan selektiivisyyttä.
Siksi virityspiirien kytkentätapojenkaan ei tarvitse olla kovin laajakaistaisia.

Pääsyy käyttää näissä protoiluissa  pieniä trimmerikondensaattoreita virityspiirien ja asteiden välillä on juuri helppo säädettävyys ja se, että säädön vaikutus on nähtävissä välittömästi. Aika paljon vaivaa on etsiä kytkentälinkkiin oikeaa kierrosmäärää. Sen sijaan trimmerkonkan säätöön ei mene kuin muutama sekunti.

Vielä tuosta kapasitiivisestä ja induktiivisestä kytkentätavasta. Ohessa kaksi 3,5 MHz kaistanpäästösuodatinta, jossa lisäksi 50 ohminen antenni sovitetaan vahvistinputken hilapiiriin. Toisessa kytkentä tehdään kondensaattorilla ja toisessa induktanssilla. Kummallakin saadaan sama lopputulos.
  

80_BPF_C_sov_skema.pdf ( 94 KB | 70 latausta )
80_BPF_L_sov_skema.pdf ( 94 KB | 59 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #103 - 31.12.2018 klo 21:34:03
Tulosta viesti  
Tässä vielä noiden piirien läpäisy- ja heijastusvaimennuskäyrät.
  

80_BPF_C_sov.pdf ( 125 KB | 69 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #104 - 03.01.2019 klo 18:52:43
Tulosta viesti  
Näemmä uusia ilmaeristeisiä konkkia saa Kiinasta:
Broadcast Gang Single Unit Air Dielectric Variable Capacitor 12-365pF 250MΩ 200V | eBay
https://www.ebay.com/itm/Broadcast-Gang-Single-Unit-Air-Dielectric-Variable-Capa...

Tuo olisi nätin kompakti ja kävisi lähetinpuolellekin QRP-teholla.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #105 - 03.01.2019 klo 19:26:01
Tulosta viesti  
Tilasin noita pari, on käsissäkin hypisteltynä oikein asiallisen oloisia. Melkoisia hintaeroja tuntuu olevan, muistaakseni tilaamani oli noin kympin/kpl, nuppikin mukana.

https://www.ebay.com/itm/Single-Joint-Air-Dielectric-Variable-Capacitor-12PF-to-...
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #106 - 03.01.2019 klo 19:35:08
Tulosta viesti  
Piti sitten myös tilata pari, ihan näppärän kokoinen tuollainen. Suurtaajuusaste alkaa olla kohta kytketty, katsotaan, saako sen tänään saunan päälle kokeiluun. Pari päivää on menty otsalampun ja Petromaxin valossa, pitänee vielä hommata puhalluslampulla lämmitettävä kolvi (tässä yhteydessä sallittakoon tuo lainasana, mistä OAW ei pitänyt)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #107 - 04.01.2019 klo 21:36:05
Tulosta viesti  
Tuo maattohilakytkentä ei liene kauhean kranttu putkesta? Löysin vain 1U5-putken varastoistani, siinä on jokun verran isompi sisäinen vastus ja anodivirta pienempi. Ilmaisimessa se ei lähtenyt ollenkaan värähtelemään 1L4:lle sopivilla arvoilla. Se varmaankin on sitten syynä, kun kaikissa muissa näkemissäni amatööri-suorissakin on hilakonkka luokkaa 100pF, että sitten putki kuin putki toimii varmasti kytkennässä? Ilmaisimen putki on siis tuo 1L4, eikä ole tarpeen sitä vaihtaa, kunhan kokeilin, mitenkä toisen tyyppinen siinä toimisi.

Eeli
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #108 - 04.01.2019 klo 22:21:41
Tulosta viesti  
Kyllä tuon 1U5:n saa myös värähtelemään ilmaisinkytkennässä, mutta saattaa vaatia pieniä kokeiluja.
Ilman muuta tuo toimii maattohilakytkennässä. Kokeile suoraan triodikytkentää, eli suojahila ja anodi yhteen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2BEU
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 26
Sijainti: Kerava
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #109 - 04.01.2019 klo 22:36:29
Tulosta viesti  
Ja tietenkin minun piti rakentaa 1930-luvun amatöörihengessä sellainen "0-V-1" regeneratiivinen RX 80 metrille. Tämä toteutus on hyvin perinteinen: Pentodi ilmaisimena ja triodi vahvistimena. Tosin minä käytän tässä P-sarjan TV-putkia: PCF80 tai PCF82 , molemmat käy.

Hyvin sillä kuuluu, vaikka kytkentä onkin kauhea risukasa alumiiniprofiiliin tukeutuen. Tarkoitus onkin ollut testata kytkentöjä ja harkita sitten myöhemmin siivompaa toteutusta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #110 - 04.01.2019 klo 22:38:12
Tulosta viesti  
Laita ihmeessä kuva tai pari.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2BEU
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 26
Sijainti: Kerava
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #111 - 05.01.2019 klo 11:38:49
Tulosta viesti  
Tuota kysymystä minä pelkäsinkin - jos siis tarkoitit valokuvaa  Hymiö .
Kytkentäkaaviokin on vain suttuinen työpiirustus paperilla, mutta esikuva löytyy helposti. Esimerkiksi tämä QST-lehdessä vuonna 1934 (June) julkaistu kytkentä on hyvin lähellä sitä minun toteutusta. Sama löytyy myös 30-luvun ARRL Handbook:ista.

Minulla on nyt tietenkin muuntaja siellä ulostulossa sovitukseksi nykyisille matalaimpedanssisille kuulokkeille. Sähkönsyöttö vanhalta Nokian modeemin muuntajalta: 9 V hehkuun ja 2 x 18 V käämit sarjassa + kahdennuskytkentä vie anodijännitteen noin 100 V tasolle. Riittää hyvin tällaiselle laitteelle.
  

QST_Jun_1934_Regen__2_tube_RX.png ( 161 KB | 30 latausta )
QST_Jun_1934_Regen__2_tube_RX.png
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #112 - 05.01.2019 klo 11:50:37
Tulosta viesti  
No, uskalsin minäkin laittaa tänne kuvan pitkän linjan ammattilaisten ihmeteltäväksi Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #113 - 05.01.2019 klo 12:06:43
Tulosta viesti  
Täällä on useasti korostettu ilmaisimen hilakonkan riittävän pientä arvoa. Asia on perinpohjaisesti käsitelty Radiomiehen Käsikirjassa. Todettakoon, että siellä ehdotetaan hilakonkan ja -vastuksen sopivaksi aikavakioksi 50us, joka saavutetaan esim. 50pF:n konkalla ja 1Mohmin vastuksella. Tämä koskee pitkiä ja keskiaaltoja, lyhyillä aikavakiota tulee pienentää, jolloin konkkakin pienenee vastaavasti.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1000
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #114 - 05.01.2019 klo 16:46:35
Tulosta viesti  
Pitkässä ja mielenkiintoisessa keskustelussa on jo korostettu, että suoran vastaanottimen rakenteessa on otettava huomioon mihinkä tarkoitukseen vastaanotin suunnitellaan. Ohessa on esimerkki millaisella vastaanottimella paikalliselta AM-lähettimeltä voidaan saada kuuluviin yleisradiolähetys lähes ula-lähetyksen veroisena. Ins. O.Limann ja ins. F. Kühne ovat laatineet Funkschau-lehteen 15/1956 nelisivuisen rakennusohjeen "UKW-Qualität beim AM-Empfang. HI-FI-AM-Zweikreiser E566." Otto Limann oli yksi lehden toimittajista. Kysessä lienee sama mies, jolta on suomeksi käännetty monille tuttu teos Radiotekniikka.

Vastaanottimen ydin on kaistasuodatin, jossa on yhdistetty induktiivinen ja kapasitiivinen kytkentä. Samaa ratkaisua käytti esim Saba 330WL jo v. 1934. Katso Radiot 3/2014.

Rakennusuohjeen vastaanottimella on tiettyjä rajoituksia. Se toimii suunnitellusti vain paikallisaseman kuuntelussa noin 1 - 2 metrin mittaisella antennilla. Pientaajuusosa on suunniteltu vain myötäkuunteluun, kun vastaanottimen kautta äänitetään magnetofonille. Normaalissa kuuntelussa pitäisi käyttää "Hi-Fi" vahvistinta ja laatukaiutinta.

Kauko Viitanen
  

Funkschau_1956_15_638.pdf ( 376 KB | 80 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #115 - 05.01.2019 klo 19:03:03
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen ja erikoinen konstruktio.
Keskeinen osa vastaanotinta on erittäin selektiivinen säädettävä kaistanpäästösuodatin, joka mahdollistaa audiotaajuusvasteen aina 10 kHz taajuudelle. Naapurikanavan vaimennukseen vaikuttaa positiivisesti myös vastaanottimen alhainen herkkyys n. 2 mV ja käytetty lyhyt antenni.
Minkäänlaista takaisinkytkentää ei ole käytetty, eikä sitä käyttämällä olisikaan mahdollista päästä noin hyvään audiotaajuusvasteeseen.

Olisiko mahdollista saada kaikki jutun neljä sivua ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #116 - 05.01.2019 klo 22:02:04
Tulosta viesti  
Nyt on erotusastekin kytketty. Antennijännitteen potentiometri vaikuttaa selvästi taajuuteen. Takaisinkytkennän säätö ei niinkään, ehkä pieni siirtymä tulee siitäkin. Signaaligeneraattorilla kokeillessa noin viiden mikrovoltin signaalin vielä korvakuulolta erottaa säätökonkkaa kääntäessä. Erillinen pientaajuusvahvistin on ilmaisimen perässä. 4.7pF konkalla on nyt erotinaste kytketty ilmaisimeen, trimmereitä pitää hommata, en tähän hätään löytänyt..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1769
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #117 - 05.01.2019 klo 23:13:02
Tulosta viesti  
Kuten Kauko toteaa, jo aikoinaan on ymmärretty radiolähetysten laadun päälle. AM-lähetykset saivat 50-luvun alusta alkaen ansiotaan huonomman maineen, kun jostain syystä vastaanotinten valmistajat rajoittivat radioiden toistokaistan kovin kapeaksi. Toisten asemien häiriöitä siinä kai yritettiin vaimentaa. Mutta siinä sivussa koko modulaatiotyyppi sai huonon maineen.

Nykyään on helppo kokeilla leveämpien kaistanleveyksien vaikutusta SDR-radioilla. Kaistanleveyden voi valita halunsa mukaan, mutta jo +/- 5 kHz kaistalla on äänenlaatu jotain ihan muuta, mitä aikoinaan totuimme sen aikuisilla radioilla. Näin talviaikaan pruukaan kuunnella englantilaisia asemia, ja niiden äänenlaatu tyydyttää täysin tällaista melutyössä korvansa pilannutta kuuntelijaa. Suorilla vastaanottimilla käytännössä saa saman vaikutelman, kunhan takaisinkytkentää ei joudu ihan piikkiin säätämään.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #118 - 07.01.2019 klo 11:54:54
Tulosta viesti  
Tilasin minäkin 4kpl niitä kiinalaisia ilmaeristeisiä säätökonkkia.

Noita tilasin rf-kuristimiksi pienen kourallisen:
Starelec Oy
https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17219

Tuossa muovieristeisessä olisi myös valita asti eri kapasitansseja:
Dual Gang AM FM Variable Capacitor 266pF X 2 and 20pF X 2, > 500pF Total | eBay
https://www.ebay.com/itm/Dual-Gang-AM-FM-Variable-Capacitor-266pF-X-2-and-20pF-X...
« Viimeksi muokattu: 07.01.2019 klo 17:30:47 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #119 - 09.01.2019 klo 19:59:55
Tulosta viesti  
Näemmä uusiakin vanhantyylisiä rf-kuristimia tekee ainakin Hammond.

Kelan jakaminen useampiin osiin liittyy kelan sisäisiin kapasitansseihin ja omaresonanssiin.

Hammond Mfg. - R.F. & Hash Chokes - (1531 - 1537 Series)
http://www.hammondmfg.com/1531.htm
« Viimeksi muokattu: 09.01.2019 klo 23:37:19 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #120 - 10.01.2019 klo 17:46:32
Tulosta viesti  
Tässä suoraa vastaanotinta käsittelevässä ketjussa on linkitetty vanhojen kirjojen  pdf-kopioita.
En ole vielä kokeillut, toimivatko linkit:

http://theradioboard.com/rb/viewtopic.php?f=3&t=6054

EDIT: ARRL:n Radioamatöörin käsikirja 1936 latautui kyllä, mutta linkki Hammarlundin julkaisuun ei toiminut.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2019 klo 18:03:08 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #121 - 14.01.2019 klo 11:14:37
Tulosta viesti  
Ketjun alkuperäisestä kytkennästä.

Kun tuossa lähetinketjussa oli pii-suotimesta kysymys, niin tässähän on myös ilmaisimen anodilla sellainen?
C6,C7 ja L2.

Ihmettelin aluksi, miksi siinä on konkka maihin, mutta se onkin osa alipäästöä.

Vai menikö minun koulutukseni hukkaan?  Virnistys


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #122 - 14.01.2019 klo 17:43:18
Tulosta viesti  
Tuolla alipäästösuodolla on erotettu audio suurtaajuudesta, mutta kokeiluni perusteella kuristinta ei tarvita.
Kytkentään jää siis jäljelle anodivastus ja yksi kondensaattori anodilta maihin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Moderaattori
Global Moderator
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 23
Sijainti: Hämeenlinna
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #123 - 18.02.2019 klo 10:49:01
Tulosta viesti  
Keskustelun aiheeseen irrelevantit viestit ovat siirretty tähän ketjuun.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #124 - 16.01.2019 klo 13:50:00
Tulosta viesti  
Erilaisia prototyyppilevyjä ainakin 1-6 putkelle näkyy olevan Ebayssa edullisesti, tämä malli oli 7 euron tietämillä. "Tube protototype pcb" laitoin hakusanaksi. Jos olisi jatkossa vähän helpompi kuin Ikean leikkuulauta Hymiö
  

s-l500.jpg ( 57 KB | 33 latausta )
s-l500.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #125 - 16.01.2019 klo 14:56:26
Tulosta viesti  
Jos on valmis, testattu kytkentä, niin silloin noihin on mukava rakentaa, mutta jos pitää kokeilla ja etsiä toimivia komponenttiarvoja, niin mikään ei voita wanhaa kunnon juotosrimaa.

https://www.ebay.com/itm/10-x-10-pin-Point-to-Point-Russian-Military-Wiring-Term...
  

s-l1600_007.jpg ( 120 KB | 28 latausta )
s-l1600_007.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #126 - 16.01.2019 klo 16:34:29
Tulosta viesti  
No niin, pitihän niitäkin sitten tilata, kun ovat vielä ystävämme IJL:kin suosimaa Neuvostoliiton aikaista militaarilaatua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #127 - 18.01.2019 klo 08:50:37
Tulosta viesti  
Tuossa olisi muutama nätti tuplatriodi  6F8G.
Putki vastaa melkolailla ECC82:ta vaikka onkin melkoinen pullo kooltaan.

Hmm... toisella tuplatriodilla st-aste+ilmaisin ja toisella audioaste. Maattohilakytkennässä on pieni sisäänmenoimpedanssi, toimiikohan sen kanssa mitenkään järkevästi antennipuolen virityspiiri, vai kuormittaako liikaa?
Katodiseuraaja tietysti olisi suuri sinäänmenoimpedanssiltaan, mutta ei sitten jämnitevahvistusta tarjoa.

Liitteenä yksi suttuinen schema 2xECC81 -vastaanottimesta youtube-kuvakaappaus.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019 klo 09:47:48 Kirjoittaja OH8UBJ »  

Screenshot_20190115-221731.png ( 149 KB | 39 latausta )
Screenshot_20190115-221731.png
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #128 - 18.01.2019 klo 14:47:24
Tulosta viesti  
Lainaus:
Maattohilakytkennässä on pieni sisäänmenoimpedanssi, toimiikohan sen kanssa mitenkään järkevästi antennipuolen virityspiiri, vai kuormittaako liikaa?


Impedanssit voi aina sovittaa. Sillä tavoin pieneenkin impedanssiin voi toteuttaa selektiivisen kytkennän.
Kokeile vaikka tällaista.

  

Triodi_maattohila_viritetty.JPG ( 36 KB | 28 latausta )
Triodi_maattohila_viritetty.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #129 - 18.01.2019 klo 20:22:25
Tulosta viesti  
Kiitos.

Aika veikeä ratkaisu, että katodivirta ohjataan kelan väliottoon.

Tämä aiheuttaa positiivista takaisinkytkentää ja lisää Q-arvoa?

Tarkkana saa olla layoutin kanssa, ettei värähtely karkaa kynsistä. Toisaalta maattohilakytkentää itsessään mainostetaan vakaaksi.

Mitenhän tuo piiri reagoi jos tulopuolelle kytkee vaikka 1k potikan rf-tason säädöksi?

No, kuormana kai se näkee antennijohdonkin...

Vai kannattaisiko rf-vahvistuksen säätö toteuttaa anodijännitettä säätämällä?
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019 klo 21:15:10 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #130 - 19.01.2019 klo 09:39:54
Tulosta viesti  
Ei tässä ole kyse takaisinkytkennästä, pelkästään impedanssin sovituksesta.
Virityspiirin kelan ulosotot toimivat kuten minkä hyvänsä muuntajan ulosotot.

Putken tasavirran voi johdattaa suoraankin, ei kelan kautta, kuten tässä kytkennässä.

Tasonsäädön potentiometrin voi sijoittaa antennin ja virityspiirin väliin normaaliin tapaan.

Triodin vahvistusta ei voi säätää anodijännitettä säätämällä, koska pienellä anodijännitteellä myös putken lineaarisuus huononee radikaalisti, jolloin syntyy keskeismodulaatiotuloksia.
  

Triodi_maattohila_viritetty_2.JPG ( 30 KB | 27 latausta )
Triodi_maattohila_viritetty_2.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #131 - 20.01.2019 klo 15:57:51
Tulosta viesti  
Nyt olisi pääteastekin, tästähän tuli samalla ensimmäinen itse rakentamani putkivahvistin, taidan tästä kyllä säröt jättää toistaiseksi mittaamatta Hymiö Kyllä siitä kovaäänisvoimakkuudella kuuluu, tosin hyvin hiljaa, pitää laittaa vielä yksi putki ilmaisimen ja pääteputken väliin. Ja pitää isontaa ilmaisimen anodivastusta ja katsoa, mitä se vaikuttaa.
  

3tube_rx_.jpg ( 316 KB | 38 latausta )
3tube_rx_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkinotko
God Member
*****
Poissa


SRHS # 751

Viestejä: 1233
Sijainti: Lohja
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #132 - 20.01.2019 klo 16:25:58
Tulosta viesti  
Asiaan mitenkään liittymättä, tuli viiskymmentä vuotta vanhat ammattikouluajat mieleen noista Unigorin mittareista.
3-luokalla oli ton näköiset Unigor 4 mittarit, kun 2-luokalla oli ollut Avo kasit.

Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #133 - 20.01.2019 klo 16:58:29
Tulosta viesti  
Miten kytkit pääteputken, skema?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #134 - 20.01.2019 klo 17:29:02
Tulosta viesti  
Tässä on pääteputken kaavio. Putki on 3V4. Anodivirta 180 voltilla on n.20 mA.

Pahoittelut teknisestä ja taiteellisesta laadusta..

Edit: Anodivirtaa ainakin on liikaa, 10mA olikin oikea tälle putkelle, pitää laittaa lisää etujännitettä.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2019 klo 21:36:32 Kirjoittaja OH3NWD »  

Skema_3v4-2.jpg ( 246 KB | 26 latausta )
Skema_3v4-2.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ruokki
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1310
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #135 - 20.01.2019 klo 18:05:01
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 20.01.2019 klo 15:57:51:
Nyt olisi pääteastekin, tästähän tuli samalla ensimmäinen itse rakentamani putkivahvistin, taidan tästä kyllä säröt jättää toistaiseksi mittaamatta Hymiö Kyllä siitä kovaäänisvoimakkuudella kuuluu, tosin hyvin hiljaa, pitää laittaa vielä yksi putki ilmaisimen ja pääteputken väliin. Ja pitää isontaa ilmaisimen anodivastusta ja katsoa, mitä se vaikuttaa.


   Taitaa suurimmat säröäänet tulla keittiön puolelta kun on käytetty emännän leikkuulautaa rakennusalustana!    Virnistys
« Viimeksi muokattu: 21.01.2019 klo 14:29:09 Kirjoittaja Ruokki »  

Ruokki
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #136 - 20.01.2019 klo 20:18:33
Tulosta viesti  
Karkeasti mittailin, generaattorista ajoin yhden millivoltin sisään 1 kHz 30% modulaatiolla, niin 4 ohmin kaiuttimen navoissa oli noin 100 mV, ilmaisin mahdollisimman hyvin värähtelyn rajalle säädettynä. Ulkoisella vahvistimella olen noin 5...10 mikrovoltin sisäänmenokantoaallon pystynyt korvakuulolla erottamaan, tässä siis takaisinkytkentä värähtelemässä ja herkintä kohtaa koitin etsiä.

Noilla mittareilla on tunnearvoa, sain ne aikanaan ystävältämme IJL:tä. Ja aivan erinomaiset ovat tällaisiin kokeiluhommiin, viisarin liikkeestä näkee heti, mihin päin ollaan menossa. Ja tarkkuuskin on molemmissa se, mitä aikanaan on luvattukin.

Olin kaukaa viisas ja ostin Ikeasta ihan oman leikkuulaudan Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #137 - 20.01.2019 klo 22:27:25
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tässä on pääteputken kaavio. Putki on 3V4. Anodivirta 180 voltilla on n.20 mA.


Pyysin skemaa koska halusin vain varmistua, että pääteputki on pentodikytketty.
Tarvitset kyllä yhden audiovahvistusasteen lisää, jotta pääset kaiutinvoimakkuuksille.

Lainaus:
Ulkoisella vahvistimella olen noin 5...10 mikrovoltin sisäänmenokantoaallon pystynyt korvakuulolla erottamaan, tässä siis takaisinkytkentä värähtelemässä ja herkintä kohtaa koitin etsiä.


CW:llä ja SSB:llä, eli ilmaisin värähtelemässä, on herkkyys oleellisesti suurempi, kuin AM:llä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #138 - 21.01.2019 klo 06:26:35
Tulosta viesti  
Herkkyydessä ollaan ehkä parinkymmenen desibelin päässä omalla kytkennälläsi mittaamasta, johtuuko tämä käyttämästäsi "normaalisti" kytketystä suurtaajuusasteesta (jollaista en tähän avorakenteeseen kyllä ajattele laittaakaan)?

Keskiaalloilla taitaa esimerkiksi 5 mV olla iltapimeällä ihan tavanomainen signaalitaso, jolloin esim. vastaanotin 63 saa hyvän kovaäänisvoimakkuuden?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #139 - 21.01.2019 klo 08:33:59
Tulosta viesti  
Suurtaajuusaste ei vaikuta herkkyyteen kovin suuria, kun ollaan alle 20 MHz taajuuksilla.
Nyt tarkoitan herkkyydellä todellista herkkyyttä, eikä wanhan määritelmän mukaista  (taso jolla 50 mW audioteho).
Todellinen herkkyys riippuu vastaanottimen kohinakertoimesta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #140 - 21.01.2019 klo 14:09:07
Tulosta viesti  
Kun suurensin ilmaisimen anodivastusta, jouduin lisäämään hilakondendsaattoria, ja tuntuisi, että taajuus siirtyisi enemmän nyt signaalinvoimakkuuden mukana. Eli kyllä se hilakondensaattori tässä se olennaisin taitaa olla. Kannattaisiko ehkä vaikka vähän katodikelasta ottaa lisää kytkentää, jos kondensaattoria saisi sitten vielä pienennettyä, vaikuttaisiko kytkennän lisääminen vähemmän siellä kelan alapäässä?

Myös pussillisen erilaisia trimmerikonkkia olen onnistunut haalimaan, niin alkaa kokeilut vähän käydä näppärämmin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #141 - 21.01.2019 klo 17:54:32
Tulosta viesti  
Täytyi vielä lukea ketju kertaalleen. Takaisinkytkennän säätö ei enää juurikaan vaikuta taajuuteen, mutta antennipotentiometrin säätö ja signaalinvoimakkuuden vaihtelu vaikuttaa aika paljon. Tämä ehkä sitten voisi olla kytkeytymistä suurtaajuusasteen ja ilmaisimen välillä, vaikka tässä ei etuasteessa kelaa olekaan?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #142 - 21.01.2019 klo 18:12:18
Tulosta viesti  
Lainaus:
...ja signaalinvoimakkuuden vaihtelu vaikuttaa aika paljon.


Tarkoitatko, että taajuus muuttuu (myös) kun säädät signaaligeneraattorin tasoa ?

Miten olet kytkenyt st-asteen ilmaisijan resonanssipiiriin ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #143 - 21.01.2019 klo 20:41:17
Tulosta viesti  
Generaattorin taso ei näemmä oikeastaan paljoa vaikuta taajuuteen. Antennipotentiometrin kääntö vaikuttaa kyllä. Kytkentä on ilmaisinkelan yläpäähän n. 15pF trimmerillä, pitää sen säätämistä kokeilla vielä. Sitten on semmoinen ilmiö, että taajuus seilaa edestakaisin aivan itsestään muutaman sata hertziä tai n. kilohertzin verran alas-ylös, ehkä parin-kolmen sekunnin epäsäännöllisessä syklissä, vaikka mikään ei muutu, ei generaattorin taso, anodivirta ja -jännite ovat tasan paikallaan, samoin hehkujännite ja -virta. Ilmaisimen ja suurtaajuusputken jännite tulee 2.2 kohmin vastuksen kautta jonka jälkeen on elko suodattimena.

Ja nyt kun on anodisähkö akuista, ylimääräiset pörinät jäivät pois, kuulokkeilla erottaa noin 1.5 mikrovoltin signaalin, että kyllähän tässäkin herkkyyttä on.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #144 - 21.01.2019 klo 21:25:54
Tulosta viesti  
Kokeile säätää trimmerikonkkaa pienemmäksi. Gaini putoaa, mutta taajuussiirtymänkin pitää pienentyä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #145 - 24.01.2019 klo 07:26:40
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 19.01.2019 klo 09:39:54:
Triodin vahvistusta ei voi säätää anodijännitettä säätämällä, koska pienellä anodijännitteellä myös putken lineaarisuus huononee radikaalisti, jolloin syntyy keskeismodulaatiotuloksia.


Entä ilmaisimen kanssa?
Ilmaisin  toimii muutenkin epälineaarisella alueella ainakin AM-ilmaisussa.

Vai onko ECO-ilmaisimen kanssa parempi käyttää pentodia?

Tuossa aiemmin postaamassani kytkennässä oli triodi-ilmaisimella anodijännitteem säätö ja kytkentä eco-tyyppinen.
Tosin ei ole mitään tietoa kytkennän toimivuudesta...

Pitänee lopettaa tämä kyselyikä ja alkaa kokeilemaan  Virnistys
« Viimeksi muokattu: 24.01.2019 klo 08:23:11 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #146 - 24.01.2019 klo 09:03:50
Tulosta viesti  
Lainaus:
Entä ilmaisimen kanssa?


En ole varma mitä tarkoitat.
Tarkoitatko, että voiko ilmaisimen vahvistusta säätää anodijännitettä säätämällä ?
Vai tarkoitatko, että voiko ilmaisimen takaisinkytkentää säätää anodijännitteellä?

ECO-kytkentä on mahdollista toteuttaa vain pentodilla tai tetrodilla.
ECO-kytkennässä suojahila toimii oskillaattorin anodina. Anodi taas kytkentäelimenä, jonka kautta teho otetaan kuormaan.
ECO-oskillaattori voi olla toteutettu eri tavoilla, tyypillisin on Hartley, jossa katodi on kytketty kelan väliulosottoon.
ECO voidaan toteuttaa myös Colpitts kytkennällä.

Lainaus:
Tuossa aiemmin postaamassani kytkennässä oli triodi-ilmaisimella anodijännitteem säätö ja kytkentä eco-tyyppinen.


Kytkentä on Hartley.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #147 - 24.01.2019 klo 15:26:05
Tulosta viesti  
Tässä vielä Colpitts- ja Hartley ECO:t sekä tavallinen triodi Hartley.

  

ECO_osk.jpg ( 23 KB | 33 latausta )
ECO_osk.jpg
Hartley_osk.jpg ( 11 KB | 30 latausta )
Hartley_osk.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #148 - 24.01.2019 klo 18:54:30
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 24.01.2019 klo 09:03:50:
En ole varma mitä tarkoitat.
Tarkoitatko, että voiko ilmaisimen vahvistusta säätää anodijännitettä säätämällä ?
Vai tarkoitatko, että voiko ilmaisimen takaisinkytkentää säätää anodijännitteellä?



Tuota takaisinkytkennän säätöä tarkoitin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #149 - 24.01.2019 klo 19:19:20
Tulosta viesti  
Triodilla anodijännitteen/-virran säätö on toimiva ratkaisu. Toinen vaihtoehto on säätää anodilta maihin olevaa kapasitanssia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #150 - 29.01.2019 klo 11:12:46
Tulosta viesti  
Uraltonella on näemmä tällaisiakin.

Plug in- kelojen tekoon, virtaliittimiksi....

Octal putken kanta, punainen - Octal kannat - Putkikannat - Putket
https://www.uraltone.com/putket/putkikannat/octal-kannat/octal-putken-kanta-puna...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #151 - 30.01.2019 klo 13:10:04
Tulosta viesti  
Kiinalaiset säätökonkat tulivat.
Ruttuisessa kuplamuovikuoressa oli 4 konkkaa,
Liekö olleet lähtöpäässä OK, mutta nyt 3 konkista on oikosessa.

Näitä kai pitäisi tilata 100kpl, raakata epäkelvot pois ja myydä eteenpäin tuplahinnalla?
  

Resized_20190130_130123.jpeg ( 30 KB | 29 latausta )
Resized_20190130_130123.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #152 - 30.01.2019 klo 13:32:03
Tulosta viesti  
Kuljetusvauriohan tuo on, tuotteita ei ole pakattu kunnolla.
Oman pahvilootansahan jokainen tarvitsisi.

Nuo on heitetty muovipussissa kirjekuoreen, jossa ovat jauhaneet toisiaan.

Kieltämättä kyrsii.
Pitää yrittää reklamaatiota.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #153 - 30.01.2019 klo 13:57:05
Tulosta viesti  
Kannattaa reklamoida, kiinalaiset kauppiaat ovat kyllä positiivisen palautteen perään. Uuden tuotteen esim. mielellään ovat lähettäneet hävinneen tilalle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #154 - 30.01.2019 klo 14:04:25
Tulosta viesti  
Pitänee rauhoittua, ja laatia kohtelias ja dokumentoitu reklamaatio.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #155 - 30.01.2019 klo 15:47:08
Tulosta viesti  
Juu, laita vaikka valokuva konkasta ja ohmimittarista ja pyydä lähettämään uudet viallisten tilalle. Uskoisin kyllä, että hoituu, ja onhan sinulla ilmeisesti joku ehjäkin nyt sentään kokeiluihin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #156 - 30.01.2019 klo 15:53:01
Tulosta viesti  
CAD-kurssilla koitin vähän hahmotella seuraavaa versiota suorasta vastaanottimesta, kommenttejakin saa antaa Hymiö

En oikein muuta tapaa keksinyt kuin jakaa alusta apuviivoilla puoliksi useampaan kertaan ja noihin leikkauspisteisiin sitten kiinnitellä putket ja nupit. Niiden siirtely vähän tuntuu sitten monimutkaiselta, kun kytkentä pitää purkaa ja tehdä uusi. Solidworks on tässä kysymyksessä.
  

4_tube_rx_assy_30_1_2018.JPG ( 217 KB | 26 latausta )
4_tube_rx_assy_30_1_2018.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #157 - 31.01.2019 klo 07:30:10
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 30.01.2019 klo 15:47:08:
Juu, laita vaikka valokuva konkasta ja ohmimittarista ja pyydä lähettämään uudet viallisten tilalle. Uskoisin kyllä, että hoituu, ja onhan sinulla ilmeisesti joku ehjäkin nyt sentään kokeiluihin.

Levyjä varovasti tyrkkimällä sain toisenkin kuntoon, vastaanotintarkoituksiin toimii.
Lähetinkäyttöön tuskin kannattaa laittaa noitakaan, konkat ovat tosi pienellä ilmavälillä ja kun ovat kipeää saaneet.

On minulla muutama purkuosakonkka ennestään.

Niissäkin on usein sama ongelma kun huutonetistä ostaa.

Konkat ovat usein pyörineet romulaatikossa ja postipakettiinkaan kaikki eivät osaa niitä oikein pakata.


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #158 - 03.02.2019 klo 17:02:35
Tulosta viesti  
Muuten toimii leipälautavastaanotin ihan kohtuullisesti, mutta taajuus vaeltaa hiljaksiin edes takaisin ehkä 100-200Hz suuntaansa, keskitaajuus pysyy suurinpiirtein kyllä samana. Voisiko tämä sitten esim. olla kytkeytymistä RF-asteen ja ilmaisijan välillä? Kytkentäkonkka on säädetty pieneksi, mutta se ei tunnu tuohon vaikuttavan. T50-2- toroidille tein kelan, sillä sai kyllä käsikapasitanssin vaikutusta laitteen ympärillä selkeästi pienennettyä, mutta ei vaikuttanut tuohon taajuuden vaeltamiseen.

Monasti sanotaan, että toroidin voi laittaa suoraan peltikoteloa vasten, mutta tuossa kun kokeilin, niin kyllä parin sentin päästä ruuvimeisseli vielä selkeästi vaikuttaa viritykseen, niin ei se taida olla oikein suotava asennusvaihtoehto kuitenkaan?

Seuraava versio on kyllä suunnitteilla Hammond-valualumiinikoteloon.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1305
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #159 - 03.02.2019 klo 19:23:49
Tulosta viesti  
Lainaus:
taajuus vaeltaa hiljaksiin edes takaisin ehkä 100-200Hz suuntaansa, keskitaajuus pysyy suurinpiirtein kyllä samana. Voisiko tämä sitten esim. olla kytkeytymistä RF-asteen ja ilmaisijan välillä?


En usko kytkeytymiseen RF-asteelta. Siellähän signaalitaso on mikrovolttiluokkaa.
Varsinainen "pulling" ilmiö taas vaatii erittäin suuren tulotason, ja siinä tulosignaali "nappaa" ilmaisimen taajuuden mukaansa.

Voisiko säätökondensaattorin ja nuppimekanismin välillä olla jotakin mekaanista vääntöä ? Minulla taajuus ryömi yhdessa vaiheessa tästä syystä.

Lainaus:
Monasti sanotaan, että toroidin voi laittaa suoraan peltikoteloa vasten, mutta tuossa kun kokeilin, niin kyllä parin sentin päästä ruuvimeisseli vielä selkeästi vaikuttaa viritykseen, niin ei se taida olla oikein suotava asennusvaihtoehto kuitenkaan?


Ilmakelalla tuo metaiiesineen vaikutus taajuuteen on moninkertainen. Toroidi siis toisi tässä suhteessa ison parannuksen.
Kyllä kaikkiin kelarakenteisiin ulkopuolinen metalli jotenkin vaikuttaa.
Kokeile miten toimii kun toroidi on kunnolla kiinnitettynä runkoon. Muuttuuko vastkytkennän säätö, entä herkkyys ym.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #160 - 06.02.2019 klo 10:19:49
Tulosta viesti  
Hahmottelin uutta versiota vastaanottimesta. Linuxin Kicad tuntuu ihan käypäiseltä kytkentäkaavion piirto-ohjelmalta, myös Gerber-tiedoston piirilevypajalle siitä saa ulos.


  

4_tube_rx-2.pdf ( 24 KB | 81 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 224
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #161 - 02.03.2019 klo 17:34:07
Tulosta viesti  
Käytännön kokemusta harrastajatovereilla taisi olla, että pieni verkkomuuntaja päätemuuntajana ei kyllästy vielä paristoputken 8mA anodivirralla? Voisi tuostakin vielä pudottaa kyllä virtaa, VRFK-perinneradion kuulokeliitännästä mittasin n. 40mW ulos, sekin riittää kovaääniselle, kun sovitus on kohdallaan. Ensiön resistanssi on 2400 ohmia ja induktanssi 26H. Korkeita ääniä taitaa sitten vaimentaa? Mikä ei ole huono asia tässä kohtaa..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 108
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #162 - 07.03.2019 klo 09:03:05
Tulosta viesti  
Muuntajan induktanssi ei vaimenna korkeita ääniä.

Diskanttitoistoa rajoittaa muuntajan rakenne, mutta  se tulee probleemaksi vasta hifivahvistinta rakennettaessa.

Tärkeintä tässä tapauksessa on sopiva muuntosuhde.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta