Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 11 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Suora vastaanotin (Luettu 15113 kertaa)
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Suora vastaanotin
21.06.2018 klo 20:03:55
Tulosta viesti  
Olen jostakin tuntemattomasta syystä johtuen ollut aina kiinnostunut yksinkertaisista vastaanotinratkaisuista. Nyt rupesin rakentelemaan jo pitkäänn "hautomaani" putkilla toteutettua suoraa vastaanotinta. Peruskytkennän päätin jo ajoissa, joten olen ehtinyt teettää vastaanottimen piirilevyn valmiiksi.
Piirilevyllä on vastaanottimen etupää, eli suurtaajuusvahvistin ja takaisinkytketty ilmaisija sekä 150 V jänniteregulaattori.
Tarkoitus kun on tehdä tästä stabiili SSB ja CW-vastaanotin. Siksi jänniteregulaattori on mukana. 
Testeissä ole käyttänyt ulkopuolista audiopäätettä, mutta valmiina on myös piirilevy ECL85 päätevahvistimelle.

Rakensin proton kattamaan 80 m amatöörialueen, mutta se on mahdollista muuttaa mille hyvänsä taajuusalueelle välillä 10 kHz...n. 20 MHz.

Skema ja kuva protosta ohessa ja linkit pariin videoon, jossa näytteet SSB- ja CW-vastaanotosta. Videoissa taustalla kuuluva "rusahtelu" on ukkosen aiheuttamaa.

https://www.youtube.com/watch?v=Un0ZDVLcWuc&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=pY2uz05u3tk&feature=youtu.be
  

EF80_regen__Medium_.jpg ( 244 KB | 15 latausta )
EF80_regen__Medium_.jpg
Regen_EF80.JPG ( 122 KB | 28 latausta )
Regen_EF80.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1725
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #1 - 22.06.2018 klo 09:07:10
Tulosta viesti  
Minua vaivaa sama tauti noiden vastaanottimien suhteen. Johtuu varmaan siitä, että aloitin harrasteen Nuorten Radiokirjan suorien vastaanottimien kanssa. Erinomaisen miellyttävä ja kuulas soundi tuossa vastaanottimessasi. Ei mitään suhinoita ja kihinöitä, kirkas ääni puhtaalta bandilta.Ja stabiililtakin kuulostaa, vaikka koteloinnissa onkin vielä petrattavaa.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #2 - 22.06.2018 klo 10:03:09
Tulosta viesti  
Samoja kirjoja on tullut 60-luvulla luettua. Niillä on ollut pitkään kestävä vaikutus.

Radion kotelointia en ole vielä lähtenyt toteuttamaan. Havaintoni on, että suurtaajuusasteen ja ilmaisimen kela pitää saada erotettua toisistaan.
Muuten st-vahvistuksen säätö vaikuttaa toimintataajuuteen muutaman sata herziä.
Tällä hetkellä st-vahvistimella ja ilmaisimella on erilliset säätökondensaattorit.
Ajattelin vielä tutkia yhteisen kaksikon käyttämistä. Pitää tutkia miten kytkentä kondesaattorin puoliskojen välillä ilmenee tässä tapauksessa.

Ilmaisimen suhteen tein mielestäni tärkeän havainnon. Kytkentäkaaviossa näkyvä kondensaattori C5 vaikuttaa oleellisesti takaisinkytkennän säädön vaikutusta toimintataajuuteen. Tyypilliset hilakondensaattorin arvot ovat perinteisissä kytkennöissä olleet 100...500 pF. Tämän kokoluokan hilakondensaattorilla takaisinkytkennän säätäminen vaikuttaa myös toimintataajuuteen muutaman sata Hz - 1 kHz.
Kun C5 arvo on alle 10pF, niin em. ongelma poistuu. Takaisinkytkennän säätö ei enää vaikuta toimintataajuuteen lainkaan.

Lisäksi olen todennut (mittaamalla), että ilmaisimen dynamiikka on luokkaa 35...40 dB. Tästä seuraa, että suurtaajuusvahvistuksen säätö on oleellisen tärkeä.
Itse asiassa audiotason säätöä ei välttämättä edes tarvittaisi.
EF89 vahvistuksen säätöalue on kytkennän komponenttiarvoilla n. 50 dB, joka riittää hyvin.

Herkkyyttä vastaanottimessa on SSB/CW:llä n. 0,7 µV (-110 dBm).
AM-ominaisuuksia en ole mittaillut, mutta ilmaisimen dynamiikka AM:llä on arviolta 20 dB suurempi, kuin SSB:llä.

Taajuusstabiilisuus minuakin hämmästyttää. Parin minuutin lämpiämisen jälkeen taajuus ei havaittavasti muutu.
Olen pitänyt vastaanotinta tunteja 3699 kHz rinkulan taajuudella, eikä taajuussäätöön ole tarvinnut koskea.
Ilmaisimen kela lepää muovisen tuen (tyhjä tinarulla) päällä ja piirilevyä pitelevä viilapenkki on maadoitettu vastaanottimen maihin.
Näin ollen on oletettavaa, että kunnon kotelointi ja kiinnitys ei ainakaan huononna taajuusstabiilisuutta.

Mittasin myös vastaanottimen "vahvistuksen" ilmaisimen audiolähdöstä.
Kun  st-vahvistus on maksimissaan ja takaisinkytkentä optimikohdassa, niin kokonaisvahvistus on n. 80 dB. Tämä siis tarkoittaa, että 2,2 µV (-100 dBm) tulosignaali tuottaa EF80:n anodille 22 mV audiosignaalin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1725
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #3 - 22.06.2018 klo 10:53:00
Tulosta viesti  
Tässähän voisi ilmaisinasteessa kokeilla erillisen takaisinkytkentäputken käyttöä, kuten on tehty Taskuradiot-kirjan Mini 4 -vastaanottimessa. En ole vielä tuollaista itse kokeillut, mutta Wiio sanoo kirjassa, että näin takaisinkytkennän säätö ei vaikuttaisi taajuuteen mitenkään.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #4 - 22.06.2018 klo 15:35:50
Tulosta viesti  
Tuota Mini-4 vastaanottimen kytkentää en olekaan nähnyt, mutta John Schröderin Lyhytaalto-kirjassa on yksi suoran vastaanottimen kytkentä, joka on siinä mielessä perinteinen, että siinä takaisinkytkentä tuodaan värähtelypiiriin ilmaisijaputken anodilta erillisen kelan avulla, mutta värähtelypiirin ja ilmaisijaputken ohjaushilan välissä on ECC81:llä toteutettu katodiseuraaja erotusasteena.
Scröder kirjoittaa erotusasteen toiminnasta seuraavasti:
"...triodi toimii virityspiirin ja ilmaisinputken välisenä erottimena. Tämä aikaansaa sen, etteivät ilmaisinputken hilavirran vaihtelut vaikuta virityspiirin vaimennukseen eikä tämän resonanssitaajuuteen".

Mutta eipä näytä tällaista astetta tarvittavan kun ilmaisinaste on kytketty ECO-oskillaattoriksi ja virityspiirin ja putken välinen kytkentä on tehty hyvin löyhästi.

Ihmettelen Schröderin kytkentää siltä osin, ettei mitään st-vahvistuksen säätöä ole käytetty.
Takaisinkytketyn ilmaisimen rajallinen dynamiikka kyllä vaatisi tämän, ainakin CW/SSB-kuuntelussa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1725
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #5 - 22.06.2018 klo 16:24:19
Tulosta viesti  
Odottelepas, kun pääsen Juhannuksen jälkeen skannerin ääreen, niin lähettelen kytkennän sinulle.

Ulkomuistista muistelen että tuossa parannetussa vastaanottimessa oli st-asteessa maattohilakytketty triodi, sen vahvistus taitaa olla sen verran pieni, että säätöä ei kaivattu? Tai osattu dynamiikkaongelmaa edes ajatella. Itseltä aikoinaan jäi kokeilematta tämä kytkentä, tuntui silloin sen aikuisiin taitoihin liian vaikealta, ja olikin.

Tuo ECO-idea ilmaisimessa on kyllä monessakin mielessä nerokas, eipä ole tuollaista näkynyt.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
Senior Member
****
Poissa


Veteraaniradisti

Viestejä: 472
Sijainti: Kouvola
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #6 - 22.06.2018 klo 17:50:28
Tulosta viesti  
Mini-4
  

mini4.png ( 50 KB | 12 latausta )
mini4.png

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 605
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #7 - 22.06.2018 klo 18:06:37
Tulosta viesti  
Hyvin samantapaisen rakentelin jokunen vuosi sitten. Pitääpä kaivaa esille ja testailla pienemmällä hilakonkalla. Nyt on normaali 100 pF.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #8 - 23.06.2018 klo 08:48:48
Tulosta viesti  
Tuo Karin postaama Mini 4 näyttää olevan keskipitkille tarkoitettu AM-vastaanotin, eikä CW:n kuuntelua ole otettu suunnittelussa liikoja huomioon.
St-astetta ei ole, mutta alinna oleva DL67 toimii kuten vt-asteissa käytetty Q-kertoja.

Lainaus:
Pitääpä kaivaa esille ja testailla pienemmällä hilakonkalla. Nyt on normaali 100 pF.


Tämä muutos todennäköisesti edellyttää ilmaisinputken virran kasvattamista tai muuta hienosäätöä kytkentään. Hilankondensaattorin paikalle kannattaa laittaa testausvaiheessa n. 22 pF trimmeri, jolla voi hakea sopivaa arvoa.
Todennäköisesti ensimmäinen havaintosi pienellä hilakondensaattorilla on se, ettei ilmaisinta saa enää entisillä säädöillä värähtelemään. Kyttkentää pitää siis jossakin muussa kohdassa lisätä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 1725
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #9 - 23.06.2018 klo 10:21:10
Tulosta viesti  
Idea tuossa erillisessä Q-kertojaputkessa on juuri se, että takaisinkytkennän säätö ei vaikuta kuuntelutaajuuteen. Toki CW-kuuntelussa säätö on muutenkin yli värähtelyrajan, joten säätöä ei tarvitse käyttää.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 605
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #10 - 23.06.2018 klo 11:50:38
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 23.06.2018 klo 08:48:48:
Lainaus:
Pitääpä kaivaa esille ja testailla pienemmällä hilakonkalla. Nyt on normaali 100 pF.


Tämä muutos todennäköisesti edellyttää ilmaisinputken virran kasvattamista tai muuta hienosäätöä kytkentään. Hilankondensaattorin paikalle kannattaa laittaa testausvaiheessa n. 22 pF trimmeri, jolla voi hakea sopivaa arvoa.
Todennäköisesti ensimmäinen havaintosi pienellä hilakondensaattorilla on se, ettei ilmaisinta saa enää entisillä säädöillä värähtelemään. Kyttkentää pitää siis jossakin muussa kohdassa lisätä.

Saattaa riittää suojahilajännitten nosto potikkaa lisää kääntämällä. Testaillaan kun ehditään.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #11 - 23.06.2018 klo 11:53:52
Tulosta viesti  
Todennäköisesti tämä riittää.

Minkälainen on ilmaisimesi/vastaanottimen kytkentä ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 605
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #12 - 23.06.2018 klo 12:25:49
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 23.06.2018 klo 11:53:52:
Todennäköisesti tämä riittää.

Minkälainen on ilmaisimesi/vastaanottimen kytkentä ?

Ilmaisin on samanlainen kuin  sinun kytkennässäsi, paitsi anodilla ei ole kuristinta.  Edessä on RF-vahvistin kuten sinullakin. Putket EF91.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #13 - 24.06.2018 klo 11:55:16
Tulosta viesti  
Olen työstänyt audio-osaa. Tavoitteena on saada muodostettua SSB-kuuntelun vaatima (optimaalinen) audiotaajuusvaste, eli rajata taajuusalueeksi n. 300 Hz...3 kHz.
Eri kokeilujen kautta löytyi sopiva idea ja komponentti.


Toteutan audiofiltterin LC-alipäästönä. Sopivaksi kelaksi osoittautui pienikokoinen 1,9 VA:n piirilevymuuntaja 230 V / 2 x 18 V.
Tämän toisiokäämien sarjaankytkentä muodostaa n. 1H induktanssin jonka sarjavastus on 120 ohmia. Ohessa audioasteen kytkentä nykymuodossa ja simuloitu taajuusvaste, joka on hyvin lähellä todellista.

  

SSB-audio.JPG ( 38 KB | 16 latausta )
SSB-audio.JPG
SSB-filtt_sim.jpg ( 108 KB | 12 latausta )
SSB-filtt_sim.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1278
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #14 - 26.06.2018 klo 13:36:40
Tulosta viesti  
Olen jatkanut audioasteen kehittelyä. Lisäsin siihen CW-filtterin ja erotusasteeksi katodiseuraajan ilmaisimelta CW-filtterille.

Skema on nyt tässä muodossa ja kuva simuloidusta taajuusvasteesta CW-asennossa. Audio-osan rakentaminen on vielä työnalla.



  

Regen_EF80_24_6_18.JPG ( 164 KB | 18 latausta )
Regen_EF80_24_6_18.JPG
CW_sim.jpg ( 104 KB | 15 latausta )
CW_sim.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 11
Lähetä aiheTulosta