Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 20 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Suora vastaanotin (Luettu 45495 kertaa)
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #180 - 03.01.2020 klo 17:42:05
Tulosta viesti  
Askartelinpaskartelin tällaisen 2-putkisen radion henkeen sopivan puukotelon puurimoista(jonkin kodinkoneen pakkausmateriaalia) ja vanerista(jostakin pois heitetystä huonekalusta).
Taidan metalloida sisäpinnan foliolla.

Oli mielessä omakin ketju, kai Arton konekin ansaitsisi pitää ketjun omanaan?

Kytkennän pohjana ajattelin käyttää tätä Kolumbuksen 2- putkista, mutta Arton tulokset ECO-kytkennästä vakuuttavat, joten kai tästä taas copy-,paste-design  tulee.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2020 klo 18:08:03 Kirjoittaja OH8UBJ »  

Resized_20200103_171826.jpeg ( 218 KB | 43 latausta )
Resized_20200103_171826.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #181 - 03.01.2020 klo 17:56:43
Tulosta viesti  
Tässä tuo "Kolumbuksen" 2- putkinen.

Tässä on käytetty kaksikkokonkkaa.

Ohjeessa sanotaan, ettei antenni saa olla 20m pidempi, ilmeisesti se vetää antennipiirin vireen vinoon.
Auttaisikohan löysempi antennikytkentä siihen, tiedä sitten...

Ajattelin tehdä kelan vaihdettavaksi, aluksi kesliaaltokelan ja sittan 80m hamibandille.
  

Kolumbus2.jpeg ( 204 KB | 32 latausta )
Kolumbus2.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 586
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #182 - 03.01.2020 klo 18:11:52
Tulosta viesti  
Voisihan siihen ehkä laittaa pienen säätökonkan tai trimmerin toisen puoliskon rinnalle, jolla voisi vinoumaa korjata? Lyhytaaltokirjan jossakin kytkennässä taisi olla sillä tavalla. Hauskan näköisiä nuo DF33:t Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #183 - 03.01.2020 klo 18:20:54
Tulosta viesti  
Sain läjän sekalaisia putkia ja siinä on muutamia hauskan näköisiä putkia, jotka kirkuvat päästä johonkin nostalgiaprojektiin.

Jyrkkä RF-pentodi on tämä, pitää järjestää suojahilajännitteelle säätö.

Toinen kivan näköinen putki on  myös 6F8G, sähköiset ominaisuudet ovat lähellä ECC82:ta.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #184 - 03.01.2020 klo 20:40:06
Tulosta viesti  
Osien sovittelua.
Kelat ovat vain mallina, kidekoneprojektin jäämistöä.

Ilmaisin- ja antennipiirin kelat taitavat vahvasti kytkeytyä toisiinsa induktiivisesti, pelastaisikohan peltinen välisermi tai peräti purkki tilanteen?

Kotelon muutan sähköisesti metalliseksi foliolla.
Pahus, olisi pitänyt hankkia pitkiä, eristämättömiä naparuuveja kourallinen kuuloke- ja virtaliittimiksi. Kai kytkentärima hoitaa virtaliittimen viran.
  

Resized_20200103_203002.jpeg ( 184 KB | 34 latausta )
Resized_20200103_203002.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #185 - 04.01.2020 klo 10:07:07
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 27.12.2019 klo 23:00:34:
Eiköhän tuollainenkin onnistuisi. Sen kuitenkin muistan kokeiluista 80 m. suoralla vastaanottimella, että lyhyillä aalloilla alkaa ero selektiivisyydessä olla havaittava,
mikäli rakentaa kelat noista pienoiskuristimista.

Ohessa muuten kuva kelarakenteesta, jolla sain aukottomasti taajuudet 3,5 MHz...22 MHz. Rakensin tosin tuon vastaanottimen puolijohteilla.
Jfetit st-vahvistimena ja ilmaisimena, sekä LM386 audiovahvistimena.

Mahtava kelarunko!
Tuossa on Dimille mallia, jos haluaa 3D-tulostaa kelarunkoja.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #186 - 04.01.2020 klo 11:25:31
Tulosta viesti  
Tutkiskelin "Kolumbuksen" rakennusohjetta.

Todellakin antennikytkentä on kiinteä, antennilinkissä on kierroksia yhtä paljon kuin antenniipiirin kelassa, siitä siis antennin pituusrajoitus. Vähennetään kierroksia roimasti.

1megan potikoita minulla on läjäpäin, sopinee suojahilajännitteen säätöpotikoiksi näin pienivirtaisilla putkilla.

2,2mH pienoiskuristin löytyy, käynee hehkulinjaan blokkaamaan RF:ää eco- ilmaisimessa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 586
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #187 - 04.01.2020 klo 11:58:22
Tulosta viesti  
Paljonkohan siinä kuristimessa on tasavirtavastus, hehku on kuitenkin 1.4V 50mA, ettei putoaisi liikaa jännite? Riippuu tietysti hehkuvirtalähteestäkin, minulla on 1.2 voltin akkuja, niin siitä ei ole kauheasti varaa pudota enää...

Arton paristoputki-ECO-kytkennässä 80:lle on 100uH, sen sai helposti pienelle ferriittirenkaalle, olisikohan 200...300uH keskiaalloille ehkä sopiva...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #188 - 04.01.2020 klo 13:06:32
Tulosta viesti  
Pitää tarkistaa vastus ja tarvitraessa tilata roipetta lisää. Tästä kotikyliltä kun ei saa kuin sokeripalarimaa ja lampunjohtoa.

Lisäys: 10 ohm on resistanssi, joten eipä oikein käy, puoli volttia anastaa. Toki jos nostan lähtöjännitettä ja laitan rf- asteenkin putkelle 10 ohmia sarjavastusta hehkuun.
Hehkuvirtaa voin syöttää labravirtalähteellä näin kotioloissa.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2020 klo 14:23:55 Kirjoittaja OH8UBJ »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1659
Sijainti: Perniö                
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #189 - 04.01.2020 klo 23:31:31
Tulosta viesti  
Nyt keskiaalto-versio miniatyyriputkella 1Ж24b. Toimii kuten versio EF80:lla. Virityspiirin kelat ovat tässäkin pienoiskuristimia.
Mennään pienillä jännitteillä ja virroilla. Skema tulee huomenna.
  

IMG_20200104_232554__Medium_.jpg ( 208 KB | 35 latausta )
IMG_20200104_232554__Medium_.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #190 - 05.01.2020 klo 00:29:15
Tulosta viesti  
Olihan tuossa minulla jykevämpiä  2,2mH /230mA kuristimia joiden resistanssi on pienempi, 4,5ohm. Hehkujännitettä tuokin tiputtaa, mutta enää n. 0,22V, 1,5v:sta ei ole pudotus dramaattinen. Laitan ainakin aluksi tuon ilmaisimen hehkuun blokkaamaan RF:n.

Ajattelin käyttää noita myös anodikuristimina.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1659
Sijainti: Perniö                
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #191 - 05.01.2020 klo 10:12:38
Tulosta viesti  
Lainaus:
2,2mH pienoiskuristin löytyy, käynee hehkulinjaan blokkaamaan RF:ää eco- ilmaisimessa.


Keskipitkille- ja pitkille aalloille 2,2 mH on sopiva arvo. Kokeilin alla olevassa kytkennässä myös 150 µH kuristinta hehkulinjassa, mutta 2,2 mH antoi suuremman (audio)lähtötason. Se ECO-kytkentä, jossa ehdotin 100 µH kuristinta oli tarkoitettu 3,5 MHz taajuusalueelle.
Käytin hehkulinjassa tätä kuristinta: https://www.starelec.fi/product_info.php?cPath=74_697_2533&products_id=17219

Sellainen havainto 1Ж24b putken käytöstä, että hehkujännitteen napaisuus pitää olla kytkentäkaavan mukainen, muuten asteen toiminta on heikko.

  

1Zh24b_keskipitkdt.JPG ( 82 KB | 33 latausta )
1Zh24b_keskipitkdt.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #192 - 05.01.2020 klo 14:50:52
Tulosta viesti  
Yksi ikävä puoli DF33:ssa on, ei hehku näy ollenkaan!

Piti ihan mittarilla tarkistaa  että menee hehkuvirtaa.

Ilmaisin, jossa on kuristin hehkun syöttöpuolella, ottaa 43mA hehkun pinneissä ollessa 1,2V, RF- asteessa pinneisdä on 1,4V ja virtaa menee se 50mA niin kuin speksi sanookin.

Olin laiska ja tökkäsin oktaalipistokkeeseen kidekoneeseen käämimäni kelan 10+90 kierrosta. Jos kokeilisi konetta alukdi ilman RF- astetta. Säätökonkassa onkin yllättävän iso maksimikapasitanssi, 600pF
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #193 - 05.01.2020 klo 15:37:52
Tulosta viesti  
Öh, taas kävi kömmähdys... aloin rakentamaan laitetta Kolumbuksen kytjennän mukaan, sitten huomadin, että ECO- kytkentähän tästä pitää tehdä.

Toimiikohan eco niin, että anodijännitettä syötetään kuulokkeiden läpi?

Tällainen säheltäjä minä olen, joko on selvää, miksi en huoltoliikkeessä ole koskaan työskennellyt?

Kliseinen

No, pianhan se on kokeiltu,  ei ole kaukana ilmaisimen kytkentätyö maalista...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 351
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #194 - 05.01.2020 klo 17:33:14
Tulosta viesti  
No niin, kyllä sieltä yksiputkisenakin  kuuluu, klo 17 aikoihin jo 3 itäeurooppslaista
Ihan  reilulla volyymilla. Kiertämään ei juuri saa, ei ole liikaa 10 kierr. takaisinkytkentäväliotto, pikemminkin vähän.
Mutta minulla on vain 27V anodijännite.

Toin antennisignaalin 50pF konkalĺa virityspiirille.

Hassua, kun maajohdolla ei ole niin merkitystä, mahtaa maadoittua hehkutukseen käyttämäni  labrapowerin kautta.

  

Resized_20200105_171911.jpeg ( 226 KB | 32 latausta )
Resized_20200105_171911.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 20
Lähetä aiheTulosta