Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 9 10 [11]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Suora vastaanotin (Luettu 21071 kertaa)
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 196
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #150 - 29.01.2019 klo 11:12:46
Tulosta viesti  
Uraltonella on näemmä tällaisiakin.

Plug in- kelojen tekoon, virtaliittimiksi....

Octal putken kanta, punainen - Octal kannat - Putkikannat - Putket
https://www.uraltone.com/putket/putkikannat/octal-kannat/octal-putken-kanta-puna...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 196
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #151 - 30.01.2019 klo 13:10:04
Tulosta viesti  
Kiinalaiset säätökonkat tulivat.
Ruttuisessa kuplamuovikuoressa oli 4 konkkaa,
Liekö olleet lähtöpäässä OK, mutta nyt 3 konkista on oikosessa.

Näitä kai pitäisi tilata 100kpl, raakata epäkelvot pois ja myydä eteenpäin tuplahinnalla?
  

Resized_20190130_130123.jpeg ( 30 KB | 49 latausta )
Resized_20190130_130123.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 196
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #152 - 30.01.2019 klo 13:32:03
Tulosta viesti  
Kuljetusvauriohan tuo on, tuotteita ei ole pakattu kunnolla.
Oman pahvilootansahan jokainen tarvitsisi.

Nuo on heitetty muovipussissa kirjekuoreen, jossa ovat jauhaneet toisiaan.

Kieltämättä kyrsii.
Pitää yrittää reklamaatiota.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 357
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #153 - 30.01.2019 klo 13:57:05
Tulosta viesti  
Kannattaa reklamoida, kiinalaiset kauppiaat ovat kyllä positiivisen palautteen perään. Uuden tuotteen esim. mielellään ovat lähettäneet hävinneen tilalle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 196
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #154 - 30.01.2019 klo 14:04:25
Tulosta viesti  
Pitänee rauhoittua, ja laatia kohtelias ja dokumentoitu reklamaatio.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 357
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #155 - 30.01.2019 klo 15:47:08
Tulosta viesti  
Juu, laita vaikka valokuva konkasta ja ohmimittarista ja pyydä lähettämään uudet viallisten tilalle. Uskoisin kyllä, että hoituu, ja onhan sinulla ilmeisesti joku ehjäkin nyt sentään kokeiluihin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 357
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #156 - 30.01.2019 klo 15:53:01
Tulosta viesti  
CAD-kurssilla koitin vähän hahmotella seuraavaa versiota suorasta vastaanottimesta, kommenttejakin saa antaa Hymiö

En oikein muuta tapaa keksinyt kuin jakaa alusta apuviivoilla puoliksi useampaan kertaan ja noihin leikkauspisteisiin sitten kiinnitellä putket ja nupit. Niiden siirtely vähän tuntuu sitten monimutkaiselta, kun kytkentä pitää purkaa ja tehdä uusi. Solidworks on tässä kysymyksessä.
  

4_tube_rx_assy_30_1_2018.JPG ( 217 KB | 46 latausta )
4_tube_rx_assy_30_1_2018.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 196
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #157 - 31.01.2019 klo 07:30:10
Tulosta viesti  
OH3NWD kirjoitti 30.01.2019 klo 15:47:08:
Juu, laita vaikka valokuva konkasta ja ohmimittarista ja pyydä lähettämään uudet viallisten tilalle. Uskoisin kyllä, että hoituu, ja onhan sinulla ilmeisesti joku ehjäkin nyt sentään kokeiluihin.

Levyjä varovasti tyrkkimällä sain toisenkin kuntoon, vastaanotintarkoituksiin toimii.
Lähetinkäyttöön tuskin kannattaa laittaa noitakaan, konkat ovat tosi pienellä ilmavälillä ja kun ovat kipeää saaneet.

On minulla muutama purkuosakonkka ennestään.

Niissäkin on usein sama ongelma kun huutonetistä ostaa.

Konkat ovat usein pyörineet romulaatikossa ja postipakettiinkaan kaikki eivät osaa niitä oikein pakata.


  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 357
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #158 - 03.02.2019 klo 17:02:35
Tulosta viesti  
Muuten toimii leipälautavastaanotin ihan kohtuullisesti, mutta taajuus vaeltaa hiljaksiin edes takaisin ehkä 100-200Hz suuntaansa, keskitaajuus pysyy suurinpiirtein kyllä samana. Voisiko tämä sitten esim. olla kytkeytymistä RF-asteen ja ilmaisijan välillä? Kytkentäkonkka on säädetty pieneksi, mutta se ei tunnu tuohon vaikuttavan. T50-2- toroidille tein kelan, sillä sai kyllä käsikapasitanssin vaikutusta laitteen ympärillä selkeästi pienennettyä, mutta ei vaikuttanut tuohon taajuuden vaeltamiseen.

Monasti sanotaan, että toroidin voi laittaa suoraan peltikoteloa vasten, mutta tuossa kun kokeilin, niin kyllä parin sentin päästä ruuvimeisseli vielä selkeästi vaikuttaa viritykseen, niin ei se taida olla oikein suotava asennusvaihtoehto kuitenkaan?

Seuraava versio on kyllä suunnitteilla Hammond-valualumiinikoteloon.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1408
Sijainti: Perniö                  (Salo)
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #159 - 03.02.2019 klo 19:23:49
Tulosta viesti  
Lainaus:
taajuus vaeltaa hiljaksiin edes takaisin ehkä 100-200Hz suuntaansa, keskitaajuus pysyy suurinpiirtein kyllä samana. Voisiko tämä sitten esim. olla kytkeytymistä RF-asteen ja ilmaisijan välillä?


En usko kytkeytymiseen RF-asteelta. Siellähän signaalitaso on mikrovolttiluokkaa.
Varsinainen "pulling" ilmiö taas vaatii erittäin suuren tulotason, ja siinä tulosignaali "nappaa" ilmaisimen taajuuden mukaansa.

Voisiko säätökondensaattorin ja nuppimekanismin välillä olla jotakin mekaanista vääntöä ? Minulla taajuus ryömi yhdessa vaiheessa tästä syystä.

Lainaus:
Monasti sanotaan, että toroidin voi laittaa suoraan peltikoteloa vasten, mutta tuossa kun kokeilin, niin kyllä parin sentin päästä ruuvimeisseli vielä selkeästi vaikuttaa viritykseen, niin ei se taida olla oikein suotava asennusvaihtoehto kuitenkaan?


Ilmakelalla tuo metaiiesineen vaikutus taajuuteen on moninkertainen. Toroidi siis toisi tässä suhteessa ison parannuksen.
Kyllä kaikkiin kelarakenteisiin ulkopuolinen metalli jotenkin vaikuttaa.
Kokeile miten toimii kun toroidi on kunnolla kiinnitettynä runkoon. Muuttuuko vastkytkennän säätö, entä herkkyys ym.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 357
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #160 - 06.02.2019 klo 10:19:49
Tulosta viesti  
Hahmottelin uutta versiota vastaanottimesta. Linuxin Kicad tuntuu ihan käypäiseltä kytkentäkaavion piirto-ohjelmalta, myös Gerber-tiedoston piirilevypajalle siitä saa ulos.


  

4_tube_rx-2.pdf ( 24 KB | 99 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH3NWD
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 357
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #161 - 02.03.2019 klo 17:34:07
Tulosta viesti  
Käytännön kokemusta harrastajatovereilla taisi olla, että pieni verkkomuuntaja päätemuuntajana ei kyllästy vielä paristoputken 8mA anodivirralla? Voisi tuostakin vielä pudottaa kyllä virtaa, VRFK-perinneradion kuulokeliitännästä mittasin n. 40mW ulos, sekin riittää kovaääniselle, kun sovitus on kohdallaan. Ensiön resistanssi on 2400 ohmia ja induktanssi 26H. Korkeita ääniä taitaa sitten vaimentaa? Mikä ei ole huono asia tässä kohtaa..
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 196
Re: Suora vastaanotin
Vastaus #162 - 07.03.2019 klo 09:03:05
Tulosta viesti  
Muuntajan induktanssi ei vaimenna korkeita ääniä.

Diskanttitoistoa rajoittaa muuntajan rakenne, mutta  se tulee probleemaksi vasta hifivahvistinta rakennettaessa.

Tärkeintä tässä tapauksessa on sopiva muuntosuhde.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 9 10 [11] 
Lähetä aiheTulosta