Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) TomTom-navigaattori toimii-ei toimi-toimii-ei toimi... (Luettu 2025 kertaa)
Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

TomTom-navigaattori toimii-ei toimi-toimii-ei toimi...
18.06.2018 klo 19:54:11
Tulosta viesti  
Tiedän, että auton navigaattori varsinaisesti ei ole mikään radiohistoriallinen laite, mutta tekee mieleni kertoa omituisesta yksilöstä.

Laite on alkupään yksinkertaisimpia malleja, Start25. Se toimi monta vuotta moitteettomasti, kunnes sitten kerran pimeni kokonaan. Otin potilaan pöydälle. Meni hetki keksiä, kuinka kotelon saa auki.

Akkujännite oli tosi pieni, joten kuuklailin ja tilasin vastaavan akun ja vaihdoin sen. Navigaattori alkoi toimia. Ajelin iloisesti joitakin kuukausia, kunnes vehje pimeni jälleen.

Kun en muuta keksinyt, niin laitoin alkuperäisen akun takaisin laitteeseen ja kokeilin ladata sitä. Se latautuikin ja laite toimi taas, nyt alkuperäisellä akulla. Ajossa navigaattori pelasi taas muutaman kuukauden, jonka jälkeen sama juttu, pimeni.

Tyhmempikin tajusi tietysti tässä vaiheessa aavistaa, että kysymyksessä saattaisi olla kontaktivika. Laitteessa on kaksi pientä kolminapaista johtoliitintä ja lisäksi näytön taipuisa lattajohto, joka työnnetään moninapaliittimeen. Olin jo ensimmäisellä kerralla puhdistanut kontaktit kontaktispraylla, mutta tein sen taas. Hassua vain oli (ja ehkä sattumaa), että laite ei alkanut toimia, ennen kuin taas vaihdoin sen toisen akun.

Tällä tavalla olen edennyt sitkeästi monta kertaa, vaihdan aina lepovuorossa olleen akun ja laite toimii muutamia kuukausia. Molemmissa akuissa on aina mitatessa aivan normaali jännite. Laitteen sammuessakaan akku ei ole tyhjä. Pelkkä kontaktien puhdistaminen ei koskaan ole auttanut.

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi autonavigaattorissa yleensä on akku. Laite sammuttaa itse itsensä, kun auton moottori pysäytetään virta-avaimesta. Laite ei käynnisty, kun auto käynnistetään virta-avaimesta, vaan navigaattori pitää joka kerta erikseen käynnistää sen virtapainikkeesta. Tämä ominaisuus tuli jossain alkupään päivityksessä, kun se sai auton käynnistyksen yhteydessä vääriä jännitepiikkejä, navigaattorin automaattinen käynnistyminen estettiin.

Ehkä navigaattorin akku jollakin tavalla "reguloi" tai tasaa käyttöjännitettä? Yleensä laite on sijoitettava kojelaudan yläpuolelle tuulilasin lähelle, jotta se "näkee" tarpeeksi monta satelliittia. Aurinkoisena päivänä musta navigaattori tietysti kuumenee auringossa (mustan kojelaudan päällä) ja lämpösensori joskus laittaa laitteen kiinni, koska "lämpötila on liian korkea". Hymiö

Monta muutakin hauskaa ominaisuutta tähän Start25:een liittyy, mutta jääköön nyt toistaiseksi kertomatta. Olen silti sitkeästi halunnut käyttää sitä, sillä se on hyvä auton nopeusmittari. Monet ovat kehottaneet minua siirtymään puhelin-navigaattorisovelluksiin.

Start25:n hintaan kuuluivat aikoinaan "elinikäiset karttapäivitykset". Olen päättänyt kokeilla, mikä potilaan elvyttämällä saavutettavissa oleva elinikä on. Hymiö

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Re: TomTom-navigaattori toimii-ei toimi-toimii-ei toimi...
Vastaus #1 - 18.06.2018 klo 20:53:25
Tulosta viesti  
Tämä nyt on arvailua ja lienet kokeillutkin: Olisiko pelkkä akun irroitus ja saman akun takaisin asettaminen korjannut tilanteen? Näinhän joskus joutuu jumittuneiden kännyköiden tai läppäreiden kanssa toimimaan. Minulla on käytössäni sama Start25 navigaattori, mutta tuota ilmiötä siinä ei ole esiintynyt. Muita ongelmia kyllä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #2 - 18.06.2018 klo 21:04:42
Tulosta viesti  
Juu, tuota olen kokeillut, jopa niin, että yritin hämätä laitetta ja asettaa saman akun takaisin vasta seuraavana päivänä. Hämäys ei auttanut, ainakaan sillä kerralla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jsmaa
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #3 - 18.06.2018 klo 21:15:39
Tulosta viesti  
Kaipa se akku on siinä siksi että navigaattorin voi napata mukaan kun lähtee kävelylle esim. vieraaseen kaupunkiin. Siis jos se on mukaan otettavaa mallia. Minun Tomtom on.

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Vastaus #4 - 18.06.2018 klo 21:37:01
Tulosta viesti  
Oletko resetoinut laitteen tehdasasetuksille; hard reset?

Voihan siinä olla laskuriohjelma joka tilttaa laittteen ja toivoo, että hankit uuden Kieli

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #5 - 18.06.2018 klo 21:53:36
Tulosta viesti  
Olen resetoinut. Se on ollut pakko tehdä monesti siitä syystä, että laitteessa on kovin vähän muistia, sinne mahtuu vain yksi kartta. Kartan päivitys tapahtuu tässä mallissa niin, että karttatiedosto ladataan ensin tietokoneelle. Sitten päivitysohjelma poistaa navigaattorissa olevan karttatiedoston ja kopioi uuden karttatiedoston navigaattoriin.

Navigaattorissa olevaa tiedostoa ei voi kopioida navigaattorista esim. tietokoneeseen. Jos (ja kun, on tapahtunut) uusi tiedosto latauksissa korruptoituu, niin aloitetaan alusta. EDIT: Tässä kohdalla laite täytyy yleensä kokonaan resetoida.

TomTomin käyttämät palvelimet tuuppaavat dataa ulos kovin hitaasti, joten karttatiedoston lataus kestää aika kauan.

Karttatiedosto on koko Euroopan kartta. Tämän mallin kohdalla ei ole mahdollista päivittää esimerkiksi vain Suomen karttaa. Mutta on hyvä tietää, että jos sattumalta haluaisin jostain syystä yhtäkkiä ajella vaikkapa Pohjois-Portugaliin, niin kaikkien senkin seudun pikkukylien valvontakamerat ja nopeusrajoitukset ovat sitten navigaattorissani ajan tasalla. Hymiö

Start 25:n voi ottaa mukaan ja käyttää kävellessä. Akku ei kuitenkaan kestä kovin kauan. Mielestäni vehje ei ole kovin kätevä kaupungissa kävellessä, puhelimen kartta on siinä tarkoituksessa parempi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #6 - 19.06.2018 klo 14:07:14
Tulosta viesti  
Mikä mahtaa olla noiden karttapäivitysten tilanne kun omassa käytössä on Garmin 205 ja siinä
viimeinen päivitys on tehty vuonna 2012, mutta yllättävän hyvin se paikat löytää edelleen?

Tosin vältän sen jatkuvaa käyttöä, koska se hämärtää ihmiselle ominaisen suuntavaiston,
eli siitä tulee tavallaan riippuvaiseksi? Katson aika usein kotona googlesta reitin ja lähden
matkaan. Silloin kun navigaattori on mukana niin sekin on päällä vain tarpeen vaatiessa?

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

AriP
Junior Member
**
Poissa

SRHS

Sijainti: Ylöjärvi
Vastaus #7 - 21.06.2018 klo 09:03:47
Tulosta viesti  
Kuulostaa hienolta kun kauppias lupaa tuotteelle "elinikäiset päivitykset". Eikö?

Tarkoittaako kauppias, että päivityksiä saa niin kauan kuin ostajassa henki pihisee? Ei niin tarkoita.
Tarkoittaako kauppias, että päivityksiä saa niin kauan kuin tuote toimii? Juu, ei tarkoita.

Ainakin oman XL-Tompan kohdalla se tarkoittaa että päivityksiä saa niin kauan kun valmistaja pitää tuotetta ns hengissä. Sitten jossain vaiheessa uusia päivityksiä ei enää julkaista. Vanhan päivityksen voi ehkä ladata...
Suhteellista on tuo elinikäisyys  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

werho
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #8 - 21.06.2018 klo 16:32:40
Tulosta viesti  
Maja kirjoitti 19.06.2018 klo 14:07:14:
Tosin vältän sen jatkuvaa käyttöä, koska se hämärtää ihmiselle ominaisen suuntavaiston,
eli siitä tulee tavallaan riippuvaiseksi? Katson aika usein kotona googlesta reitin ja lähden
matkaan. Silloin kun navigaattori on mukana niin sekin on päällä vain tarpeen vaatiessa?

Markku  Pyöritä silmiä

Navilla ajaminen on kuin heittäisi aivot nurkkaan. Ennen taksimiehet ajoivat puhelinluettelon kartalla. Pätevimmät ei tarvinnut sitäkään.  Kännykan karttaohjelma on aika pätevä, varsinkin jos se on päivitetty.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #9 - 21.06.2018 klo 19:00:42
Tulosta viesti  
Itse laitteesta tuli mieleen sen verran, että en ole vielä poistanut akkua kokonaan ja kokeillut, käynnistyisikö laite autossa auton sähköillä. Vähän luulen, että ei suostu starttaamaan. Ehkä kokeilen sitä seuraavan kerran kun laite pimenee, juuri tällä hetkellä se suostuu toimimaan.

Itse käytän navigaattoria pääasiassa nopeusmittarina. Tuntemattomissa paikoissa sillä kyllä löytää helpommin perille kuin luomukonsteilla. Esimerkiksi viime talvena umpipimeänä iltana piti löytää tiettyyn osoitteeseen jossain Espoon merenrannassa. Kadunnimiä ei pimeässä kylteistä nähnyt ja alueella oli paljon katutöitä. Navigaattori vei suoraan perille, eikä tarvinnut varata paikan haeskeluun paljon aikaa. Samalla tavalla monissa minulle vieraammissa kaupungeissa navigaattorista on hyötyä.

Minulla on muuten vieläkin oven sivulokerossa puhelinluettelon kartta. Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #10 - 15.08.2018 klo 21:22:56
Tulosta viesti  
Päivittelyä tähän...

Kaiken kesää TomTom pelasi hyvin, mutta tässä eräänä päivänä se taas pimeni.

Poistin navigaattorista akun. Laite käynnistyi ja toimii normaalisti, jos sille antaa sähköä tietokoneen USB-väylästä tai USB-laturista. Mutta kun vein sen autoon, niin auton tupakinsytyttimen töpselitä annetulla 12 voltilla vehje ei suostu käynnistymään.

Ei Jummarta.

Tiedän kyllä, että helpoimmalla pääsisin, jos poistaisin vehkeen SERriin, mutta ihan mielenkiinnosta jaksan pulata tämän vehkeen kanssa.

Eero

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #11 - 15.08.2018 klo 22:34:43
Tulosta viesti  
Moro

Mullakin on jossain laatikon pohjalla samainen start 25, jossa ilmeisesti kontaktivika tai jotain muuta kun ei Oulun ja Turun välisellä matkalla löytänyt satelliitteja. Eikä se käynnistysvaiheessa vielä tiennyt että Turkuun pitäisi mennä, ettei sekään voinut olla syy.
Pyörittelin sitä aikani kourassani, että miten sen saisi rikkomatta auki, enkä keksinyt, niin voisitko paljastaa ko jipon, niin voisin joskus tutkia mitä se on syönyt. Joskus ennenkin se mietti pitkään ennenkuin heräsi, mutta toi Oulu-Turku väli sai mut kyllästymään koko aparaattiin.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #12 - 16.08.2018 klo 11:17:25
Tulosta viesti  
Minä kieputin joskus USB-johdon laitteen pidikkeen ympärille, silloin se ei löytänyt satelliitteja. Joskus laite oli myös liian "syvällä" auton sisällä, auton katto mahdollisesti aiheutti katveen. Yritä sijoittaa navigaattori kojelaudalle niin, että se "näkee" mahdollisimman hyvin taivaalle. Johda USB-johto pois laitteen luota ja niputa sitä toisesta päästä jos tarpeen on.

Kotelo on kiinni pienellä torx-ruuvilla, joka on pallonivelen alla. Irrota pidike nuljauttamalla pallonivel varovasti sijoiltaan. Käännä 90 astetta sivuun, sitten pieni pyöräytysliike.

Torx on joku häviävän pieni minitorx, minun kärjessäni on merkintä S2 T5.

Sen jälkeen availet esim. veitsen kärjellä sivusaumoista raottelemalla. Kiinnityshakaset ovat pääasiassa vasemmassa ja oikeassa reunassa.

Sitten pääsetkin jo käsiksi. Näytön moninapa"liitin" aukeaa luultavasti ihan itsekseen, mutta kannattaa avata liitoksen lukitus ennen kuin vedät liuskan ulos.

Eero

Smart25_a.jpg ( 160 KB | 37 latausta )
Smart25_a.jpg
Smart25_b.jpg ( 262 KB | 32 latausta )
Smart25_b.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Eero Aro
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #13 - 16.08.2018 klo 11:17:48
Tulosta viesti  
Kolmas kuva

Smart25_c.jpg ( 136 KB | 40 latausta )
Smart25_c.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #14 - 16.08.2018 klo 12:12:05
Tulosta viesti  
Moro

Mulla oli tuulilasin alareunassa imukupilla kiinni, eli näkyvyys taivaalle piti olla erinomainen, ja johto on roikkunut valtoimenaan kuin Jaska Jokusen ainoa hius. Iso kiitos purkuohjeesta, eipä tullut ajateltua, että ruuvi on pallonivelen alla piilossa. Oppia ikävä kaikki!

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta