Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Radio-Mikro Oy (Luettu 3145 kertaa)
Maija Saraste
YaBB Newbies
*
Poissa

Radio-Mikro Oy
03.02.2018 klo 17:12:31
Tulosta viesti  
Olen aikeissa kirjoittaa pienen historiikin Radio-Mikro Oy:n toiminnasta 1940-luvulta aina toiminnan päättymiseen vuonna 1992. Toivoisin löytäväni tätä kautta Radio-Mikron asiakkaita, joilta kuulisin muistelmia Radio-Mikrosta. Muistelmien ei tarvitse olla pelkästään kehuvia(!), olen kiinnostunut kaikenlaisista kokemuksista. Ja tietenkin olen kiinnostunut kuulemaan myös Komponenttikuopasta, Teknovälityksestä ja muista Radio-Mikroon kuuluneista myymälöistä. Minulle voi lähettää myös sähköpostia aiheeseen liittyen, osoite on etunimi.sukunimi (at) gmail.com. Olisin hienoa, jos löytäisin tämän foorumin kautta jonkun, jota voisin haastatella vuosikymmenten takaisista kokemuksista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Re: Radio-Mikro Oy
Vastaus #1 - 03.02.2018 klo 23:02:44
Tulosta viesti  
Tuolla on Radio-Mikro lehtiä 1976 - - 86;
http://www.meklar.fi/radiomikro/

Kyllä mä olen siellä käynyt ja myös "tukussa", en nyt kuitenkaan osaa mitään erikoista asiata mainita.
Tuohon aikaan Helsigissä oli paljon alan liikkeitä.

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #2 - 26.03.2021 klo 19:03:24
Tulosta viesti  
Harmi, kun en aikaisemmin älynnyt hakea valokuvista tätä firmaa - löytyy 95 kuvaa. Toisessa ketjussa arvailtiin komponenttiliikkeiden paikkoja etelä-Helsingissä ja sillon en tiennyt kotikulmilla olleen liikkeen nimeä Isoroobertikadun päässä, sekin oli Radio-Mikro.
Linkki kuviin:
https://hkm.finna.fi/Search/Results?filter%5B%5D=%7Eformat%3A%220%2FImage%2F%22&...

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

hifiradio58
Senior Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 26.03.2021 klo 20:49:27
Tulosta viesti  
VjpA kirjoitti 26.03.2021 klo 19:03:24:
Harmi, kun en aikaisemmin älynnyt hakea valokuvista tätä firmaa - löytyy 95 kuvaa. Toisessa ketjussa arvailtiin komponenttiliikkeiden paikkoja etelä-Helsingissä ja sillon en tiennyt kotikulmilla olleen liikkeen nimeä Isoroobertikadun päässä, sekin oli Radio-Mikro.
Linkki kuviin:
https://hkm.finna.fi/Search/Results?filter[]=~format:"0/Image/"&dfApplied=1&look...

No johan, äitini on kuvassa no 83!

Hän hoiti myös kertoman mukaan hyvin nuorena n.vuonna 1944 Oy Melart Ab n konttoritöitä Börjen ollessa rintamalla.

Kyllä tuli nostalginen tunne, hienoja kuvia!!!!

Sivun alkuun

IP kirjattu

pekmatval
God Member
Poissa

Vastaus #4 - 28.03.2021 klo 20:24:03
Tulosta viesti  
Radiohistoriaa tämäkin. Olen Lapualta ja joskus 70 luvun alkupuolella tulin vuosittain koulun hiihtoloman aikoihin Helsinkiin ostelemaan osia (Olin noin 15 v). Radiomikro oli paikka johon piti päästä. Muistaakseni bussilla matkustin keskustasta Konalaan Radiomikroon. Oli se maakaispojalle iso juttu  Virnistys. Annankadulla oli joitain muitakin elektroniikan harrastajan kauppoja.  Hattua nostan noille kaupoille. Ne tuki harrastusta ja lopulta tämä johti ammattin elektroniikkaan liityen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

AJY
Senior Member
Poissa

Sijainti: HELSINKI, Finland
Vastaus #5 - 31.03.2021 klo 20:27:58
Tulosta viesti  
VjpA kirjoitti 03.02.2018 klo 23:02:44:
Tuolla on Radio-Mikro lehtiä 1976 - - 86;
http://www.meklar.fi/radiomikro/

Kyllä mä olen siellä käynyt ja myös "tukussa", en nyt kuitenkaan osaa mitään erikoista asiata mainita.
Tuohon aikaan Helsigissä oli paljon alan liikkeitä.

Oon minäkin siellä ostanut, en enää muista, mitä.

Philipsin EE20-sarjaan piti ehkä hankkia yksi 10 uF elko ja potentiometri uusiksi ...

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #6 - 31.03.2021 klo 23:48:11
Tulosta viesti  
Ystävän Jannen kanssa tilasin Radio-Mikrolta parin Seas P17REX kaiutinelementtejä ja radioputkia. Virallisesti eivät myyneet yksityishenkilölle, mutta niin vaan nuo Postiennakolla tulivat. Muistaakseni ajankohta oli vuonna 1991.

Sivun alkuun
IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #7 - 01.04.2021 klo 07:55:28
Tulosta viesti  
Muistan aikoinaan kun meidänkin firmaan tuli näitä Radiomikron kiertokirjeitä, mutta minulle
firma on tavallaan mysteeri? Oliko heillä varsinaisesti postimyyntiä yksityisille lainkaan, toinen
seikka oli se että kiertokirjeiden hintataso ei ollut mitenkään edullinen jälleenmyyjän kannalta
katsottuna? Suoraan maahantuojilta sai tilattua samaa tavaraa huomattavasti halvemmalla.
Niin tai näin, minulle on jäänyt sellainen kuva että ko. firma oli lähinnä pääkaupunkiseudun
kuluttajia palveleva yritys?

Markku  Epävarma

Sivun alkuun

IP kirjattu

jsmaa
Full Member
Poissa

SRSH

Vastaus #8 - 01.04.2021 klo 10:45:34
Tulosta viesti  
Minä kävin Radio Mikrossa 1986 vai oliko -87 ja ostin jouluksi itselleni joululahjan,ensimmäisen tietokoneeni,IBM kloonin,matriisikirjoittimen ja jotain muutakin asiaan kuuluvaa,ainakin 360 kb lerppuja. Muutenkin tilailin sieltä aika paljon varaosia huoltooni.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hannu Nieminen
Full Member
Poissa

SRHS #145

Sijainti: Nuijamaa
Vastaus #9 - 01.04.2021 klo 15:24:21
Tulosta viesti  
Radio-Mikroon liittyi myös kaskuja.

Radio-Mikron työhönotossa.

"Missä olette työskennellyt aiemmin?"

"Mitä *****a se sulle kuuluu!"

"Hienoa ! Koska voitte aloittaa?"

Oliko asiakaspalvelu jotenkin legendaarinen kun tällainenkin kasku kiertää Hymiö

T:Hannu

Sivun alkuun

IP kirjattu

akkuvaari
Senior Member
Poissa

Sijainti: Nurmijärvi
Vastaus #10 - 01.04.2021 klo 21:46:42
Tulosta viesti  
Nyt alkoi muisti raksuttaa. Olivatko nuo mikron hinnat ns. tukku hintoja. Eli liikevaihtovero oli pois. Meidän lafkassa autokuski kerran viikossa kerräs listan halutuista kamoista. Ei firma niitä maksanu vaan kuski anto rahat tiskillä. Mun kallein ostos oli ehkä suomen ensimmäisiä  COMMODOR64 koneita.

mikro.jpg ( 55 KB | 30 latausta )
mikro.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

Mi
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #11 - 02.04.2021 klo 08:14:04
Tulosta viesti  
Hannu Nieminen kirjoitti 01.04.2021 klo 15:24:21:
Radio-Mikroon liittyi myös kaskuja.

Radio-Mikron työhönotossa.

"Missä olette työskennellyt aiemmin?"

"Mitä *****a se sulle kuuluu!"

"Hienoa ! Koska voitte aloittaa?"

Oliko asiakaspalvelu jotenkin legendaarinen kun tällainenkin kasku kiertää Hymiö

T:Hannu

No ei vitsiä ettei totta toinen puoli Silmänisku

Toisaalla keskutelussa paljastui Aurorankadun myymälä Radio-Mikroksi, ja ainakin siellä oli erittäin ystävällinen kaveri.
Toistaalta en muista, että myöskään Annankadun komponettimyymälässä tai Konalan hallissa olisi ollut jotenkin erityisen töykeää palvelua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #12 - 02.04.2021 klo 10:20:04
Tulosta viesti  
Maija Sarasteen mainio kirja "Radio-Mikro kaikkea antennin ja maan väliltä 1946 - 1992" kannattaa lukea. Palvelusta kirjassa kerrotaan mm. " Emme kehu, lupaa, neuvo, takaa, palvele tai tiedä mitään - me vain myymme!"

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #13 - 02.04.2021 klo 10:29:24
Tulosta viesti  
Legendaarinen oli myös radiolaitteille annettu takuu: "Kohisee myytäessä."

Sivun alkuun

IP kirjattu