> DNL ei koskaan toiminut Philipsin kasettidekeissä oikein, koska sitä ei tehty
> säädettäväksi.
Ehkä kuluttajalaite haluttiin tehdä mahdollisimman yksinkertaiseksi. Totta on, että äänitystason pitää olla tarpeeksi korkea, jotta DNL toimii oikein. Jos äänitystaso on ollut alhainen, niin DNL puuhaa koko ajan. Mutta kyllä DNL tässä minun digitoinnissani toimii ihan hyvin. Kuten sanoin, pidän siitä enemmän kuin huonosti toimivasta Dolby B:stä.
> Eli niiden restaurointi on suhteellinen käsite.
Mahdatko tarkoittaa nauhureita vai äänitteitä? Restauroin työkseni paljon 1950-60 -luvuilla äänitettyjä kelanauhoitteita, joissa ei monesti ole yli 5...7 kHz:n taajuuksia. Äänitetty radiovastaanottimen kaiuttimen edessä olleella kidemikrofonilla, huoneessa liikutaan, lapset leikkivät, kuuluu askelia, ovia paiskotaan, ikkuna voi olla auki, liikennettä kuuluu, autojen sytytyshäiriöitä kuuluu, valokytkinten ja jääkaapin kipinähäiriöitä esiintyy, on verkkohurinaa. Niihin verrattuna 70-luvun C-kaseteilla on hyvää ääntä.
Omilla kaseteillani on esim. kansanmusiikkia ja muuta sellaista musiikkia, jota ei Spotifyssa tai Youtubessa ole. Digitoin kasettejani siksi, että saan sen musiikin talteen. Niitä kasetteja en digitoi, joiden sisällöstä minulla on CD. Musiikin sisältö on tärkeämpää kuin häiriöttömyys tai hyvä äänenlaatu. En ole koskaan ollut mikään hifimies, eikä minusta sellaista taida saada.
Olen nyt digitoinut vähän alle sata kasettiani, 97 tarkalleen. En ole havainnut säilytyksen aikana tapahtunutta korkeiden äänten katoamista. Läpikopioitumiset taas ovat mielestäni johtuneet siitä, että olen äänittänyt liian kovalla tasolla. Enin läpikopioituminen on varmasti tapahtunut jo kasetin äänityksen aikana. Pahimpia kopioitumisia kappaleiden aluissa ja lopuissa olen nyt poistanut Izotope RX:llä. Totta on, että edestakaisin kelailu vähentää läpikopioitumista. Kasettini ovat kuitenkin olleet pahvilaatikoissa kaapin pohjalla vuosikymmeniä, joten ei niitä ole tullut kelailluksi koskaan.
Kaikkein parhaimman äänenlaadun sain kerran c-kasetilta syntymään, kun mieleeni pälkähti töissä kytkeä Telcom-kohinanvaimennin hyvin säädetyn Nakamichi 580 -nauhurin ympärille. Mahdollisimman hyvälaatuinen kasetti sisään. Dynamiikka oli yli 100 dB.
Eero