Normaali aihe Oskilloskoopi (Luettu 425 kertaa)
mikkor
Junior Member
**
Poissa

Oskilloskoopi
12.10.2017 klo 15:01:30
Tulosta viesti  
Minulla on oskilloskooppi minkä sisäänmeno impedanssi on 1Mohm ja geniksessä on 50ohm lähtö. Kun mittaan putkivahvistimesta tehoja dummyloadin avulla,tulisiko minulla olla skoopissa impedassimuunnin 50 ohmista 1Mohmiin. Jos pitää niin miten tuollainen tehdään itse? Pelkällä vastuksella vai vaatiiko konkkia? Kiitos mielenkiinnosta etukäteen. Kliseinen

Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Re: Oskilloskoopi
Vastaus #1 - 12.10.2017 klo 15:34:34
Tulosta viesti  
Moro

Skoopin sisäänmenoimpedanssi on iso ettei se kuormittaisi/vääristäisi ottamaansa näytettä, eli signaalia. Geniksen syöttöjohtoon riittävän iso konkka päähän, että matalatkin taajuudet menee läpi.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

mikkor
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #2 - 12.10.2017 klo 17:34:25
Tulosta viesti  
Ok. Testataan kun joudetaan. Kiitoksia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Raimo Sjöberg
Full Member
Poissa

SRHS #313

Sijainti: Espoo
Vastaus #3 - 12.10.2017 klo 21:40:28
Tulosta viesti  
Eipä tuossa mitään konkkaakaan tarvita. Tehonmittaus tapahtuu ottamalla skoopin sinikäyrän huippujännitearvo, joka jaetaan SQR 2:lla (1,41) ja korottamalla osamäärä (RMS jännite) toiseen potenssiin, jonka jälkeen jako kuorman impedanssilla antaa tehon watteina. Ihan ohmin lain mukaan.

Genikseen ei tarvita mitään impedanssimuuntimia, välissähän on tuo mainitsemasi vahvistin, jota haluat mitata. Oletus on, että vahvistimen sisäänmenoimpedanssi on kuitenkin suurempi kuin 50 ohmia ja lähtöimpedanssi muutamia ohmeja. Pieni-impedanssiseen lähtöön voi aina liittyä suuremmalla, ellei kyse ole optimoidusta kuormasta. Jota sinun tapauksessasi edustaa tuo dummy load.

Jos haluat tietää vahvistimen sisäänmenoherkkyyden maksimilähtöön, liitä skooppi input-puolelle kun täysi teho menee kuormaan.  50 ohm > 1Mohm, ei merkitystä, eli geniksen lähtö ei tuosta kuormitu.

Rami - OH1AYG / OH2AUS
Sivun alkuun

IP kirjattu

jasonisti
Full Member
Poissa

Vastaus #4 - 13.10.2017 klo 06:29:23
Tulosta viesti  
Nyt tarkkana skoopin kanssa: siniaalto näkyy huipusta huippuun arvona ja kun tämä arvo määritetään tehollisarvoksi on se jaettava 2,82:lla. Jos käppyrän huipusta huippuun on vaikkapa 20V niin RMS-arvo on n. 7,1V ja tämä esim. 4 ohmin kuormassa edustaa n. 12,5W. Jos käyttää skoopin lukemaa huippuarvona saadaan teholukemista nelinkertaiset ja ollaan lähellä ikiliikkujan keksimistä.

« Viimeksi muokattu: 13.10.2017 klo 07:02:24 Kirjoittaja jasonisti »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

mikkor
Junior Member
**
Poissa

Vastaus #5 - 13.10.2017 klo 08:11:43
Tulosta viesti  
Mulla on ollut yleismittari rinnalla mistä katson jännitteet. Skoopista vain sen koska aaltomuoto on vielä hyvän näköinen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

jasonisti
Full Member
Poissa

Vastaus #6 - 13.10.2017 klo 08:24:36
Tulosta viesti  
Kannattaa kuitenkin testata yleismittarin taajuusriippuvuus. Mittari generaattoriin kiinni ja äänitaajuusaluetta skannaamaan: jos lukema stabiili niin silloinhan siihen voi luottaa. Yleensä yleismittarin vaihtojännitealue näyttää oikein melko kapealla alueella 50 Hz:n ympäristössä. 1 kHz voi olla jo kova pala suurimmalle osalle mittareita. Erikseen on sitten oikeat AC-mittarit jotka näyttävät oikein laajalla alueella.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Ruokki
Senior Member
Poissa

Vastaus #7 - 13.10.2017 klo 08:59:12
Tulosta viesti  
   Mulla on tällainen muistikaava vuosien takaa RMS arvon laskemiseksi: peak to peak x 0,3535 = RMS

Ruokki
Sivun alkuun

IP kirjattu