Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Signaaligeneraattori rakennussarja (Luettu 20382 kertaa)
Matias
Full Member
***
Poissa


SRHS 904

Viestejä: 115
Sijainti: Evijärvi
Signaaligeneraattori rakennussarja
08.08.2017 klo 21:34:23
Tulosta viesti  
Itsellä kun on ollut jo jonkin aikaa myös signaaligeneraattori hakusassa putkiradio harrastukseen niin, mitäs sanotte kannattaisiko ostaa tälläinen rakennussarja? Sitten olisi kaikki perus mittalaitteet mitä nyt putkiradio harrastuksessa tarvitaan ja, pääsisin sitten hyvin harrastuksessani alkuun.

Linkki laitteeseen: https://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digital-Oscilloscope-Kit-SMD-Soldered-13803K...


Voitte myös ehdottaa jotain muuta signaaligeneraattorin rakennussarjaa joka sitten myös tarvittavat toiminnot putkiradio jutuille.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2017 klo 22:04:48 Kirjoittaja Matias »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matias
Full Member
***
Poissa


SRHS 904

Viestejä: 115
Sijainti: Evijärvi
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #1 - 08.08.2017 klo 22:37:58
Tulosta viesti  
Tässä olis ihan valmiskin mutta en tiedä näistä enempää kuin mitä perinteisestäkään signaaligeneraattorista.

Linkki: http://www.ebay.com/itm/DSO138-2-4-TFT-Digital-Oscilloscope-Kit-DIY-Parts-Electr...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matias
Full Member
***
Poissa


SRHS 904

Viestejä: 115
Sijainti: Evijärvi
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #2 - 08.08.2017 klo 22:42:40
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
akkuvaari
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 308
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #3 - 08.08.2017 klo 22:42:42
Tulosta viesti  
Ei näytä generaattorilta enempikikin skoopilta hinta kuitenkin ok
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matias
Full Member
***
Poissa


SRHS 904

Viestejä: 115
Sijainti: Evijärvi
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #4 - 08.08.2017 klo 22:53:36
Tulosta viesti  
Oskilloskooppi täysin eri asia kun mitä signaaligeneraattori? Hemmetti pitää kyl toi Enkku opetella kunnolla niin se helpottaa kyl paljon. Muutenkin olen vielä harrastuksessani alussa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2581
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #5 - 09.08.2017 klo 07:10:53
Tulosta viesti  
Nämä oskilloskoopit on lähinnä demonstraatioihin tarkoitettu, niissä on hyvin rajoitetut säätömahdollisuudet ja pieni ylärajataajuus, 200 kHz, joka riittää lähinnä äänitaajuuksille. Mutta oli mukava tinailla, ja toimiikin luvatusti.

Oskilloskooppia jos halajaa, kannattaa katsella vanhoja analogisia 20 tai 40 MHz malleja, niitä on ollut käytettynä hyvinkin edullisesti, muutamalla kympillä. Sellainen riittää jo hyvin näihin radioharrastuksiin.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2474
Sijainti: Perniö                
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #6 - 09.08.2017 klo 07:28:13
Tulosta viesti  
Lainaus:
Oskilloskooppi täysin eri asia kun mitä signaaligeneraattori?


Nyt sinun kannattaa keskittyä sähköopin ja elektroniikan perusasioiden opiskeluun ja jättää laitehankinnat odottamaan hetkeksi.

Perusasioiden opiskeluun löytyy suomenkielistä kirjallisuutta. Käypä paikallisessa kirjastossa tutustumassa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2581
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #7 - 09.08.2017 klo 07:55:07
Tulosta viesti  
Niin, ei meistä kukaan radiotekniikkaa ole äidinmaidosta oppinut, opetella se pitää alusta alkaen. Eikä se edes tapahdu hetkessä. Tuo aikaisemminkin ehdotettu Uusi Radiokirja on ehdottomasti parhain oppikirja tällä alueella, siitä asia kerrallaan pikku hiljaa. Itse opettelin aikoinaan Nuorten Radiokirjasta, joka on Uuden Radiokirjan seuraaja. Omaksuminen vei vuosia, yhtään mittalaitettakaan ei ollut, joten pimeässä vaellettiin. Ensimmäiset suorat radiot kuitenkin saatiin tehtyä, ja Lahti kuulumaan. Sitten kun joskus sai ensimmäisen yleismittarin, aukesi aivan uusi maailma. Siitä se lähti, ja sillä tiellä ollaan, aina vaan opitaan uutta.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2EO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1050
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #8 - 09.08.2017 klo 08:47:03
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 09.08.2017 klo 07:55:07:
Niin, ei meistä kukaan radiotekniikkaa ole äidinmaidosta oppinut, opetella se pitää alusta alkaen. Eikä se edes tapahdu hetkessä. Tuo aikaisemminkin ehdotettu Uusi Radiokirja on ehdottomasti parhain oppikirja tällä alueella, siitä asia kerrallaan pikku hiljaa. Itse opettelin aikoinaan Nuorten Radiokirjasta, joka on Uuden Radiokirjan seuraaja. Omaksuminen vei vuosia, yhtään mittalaitettakaan ei ollut, joten pimeässä vaellettiin. Ensimmäiset suorat radiot kuitenkin saatiin tehtyä, ja Lahti kuulumaan. Sitten kun joskus sai ensimmäisen yleismittarin, aukesi aivan uusi maailma. Siitä se lähti, ja sillä tiellä ollaan, aina vaan opitaan uutta.

Menee vähän ohi aiheen, mutta edesmennyttä Osmo A. Wiioa saadaan mielestäni pitkälti kiittää elektroniikkateollisuutemme korkeasta tasosta. Hänen mainiot kirjansa ovat antaneet perusopin ja ennenkaikkea kiinnostuksen alalle lukemattomille ammattilaisille.

Ensimmäisen yleismittarini muuten rakensin itse mA-mittarista ja vanhoista radioista puretuista osista. Kyllä silläkin jännitteteitä ja resistansseja mittaili. Perusteista meidän jokaisen on ollut aloitettava.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MartinT
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 272
Sijainti: Varkaus
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #9 - 09.08.2017 klo 08:52:19
Tulosta viesti  
Asiaa mutkistaa vielä Britti- ja Amerikan englannin erot. Ainakin ennen britit kutsuivat signaaligeneraattoria oscillaattoriksi. Heillä on muutenkin omintakeiset nimitykset radiotekniikassa. Itse olen keskittynyt rakentelemaan brittien vanhojen radioiden retroja, siksi mittalaitteetkin pyrin hankkimaan aikakauteen sopivia. Nyt on Avo MK8 yleismittari ja Avo All Wave oscillator. Matias, ei alkuun pääsy vaadi hirmu investointeja eikä vanhempi radiotekniikka mitään ydinfysiikkaa ole. Sähkötekniikan tärkeimpiä oppeja on kondensaattorin ja kelan sarjaan- ja rinnankytentöjen ero ja ymmärrys niiden käytöstä radiotekniikassa. Jos ei jo ole niin kannattaa hankkia Martti Paavolan Sähkötekniikan oppikirja, sillä pääsee jo pitkälle. Itsellä on kirjat englannin kielisiä ennen ja jälkeen sotien painettuja joissa hyvinkin yksinkertaisilla välineillä neuvotaan pärjäämään. On toki Wiion radiokirja myös jossa on muutama radio joihin on osat jo hankittu ja rakentelu alkaa kun saan Eddystone AW2 projektin valmiiksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2581
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #10 - 09.08.2017 klo 09:16:55
Tulosta viesti  
OH2EO kirjoitti 09.08.2017 klo 08:47:03:
Ensimmäisen yleismittarini muuten rakensin itse mA-mittarista ja vanhoista radioista puretuista osista. Kyllä silläkin jännitteteitä ja resistansseja mittaili. Perusteista meidän jokaisen on ollut aloitettava.


Minun toinen mittarini oli myös itse rakennettu transistoroitu yleismittari kirjasta John Schröder: Radiolaitteita rakentamaan III. Siinä oli isompi tuloimpedanssi ja vaihtojännitteitä pääsi mittaamaan isommillakin taajuuksilla. Kirja on hyvä perusteos mittaustekniikasta, oppii mittarin kuormituksen vaikutukset jne. Ja muutenkin, kirjassa rakennetaan itse tärkeimmät mittalaitteet, ja opetellaan niillä mittaamaan, vaikka ne signaaligeneraattorit ja oskilloskoopit. Vehkeet on putkitekniikkaa, ja sinänsä vanhentuneita, mutta mittauksen tekniikka ei vanhene koskaan.

Nämä Radiolaitteita rakentamaan I, -II ja -III -kirjat ovat myös hyviä alan oppikirjoja itseopiskeluun. Ei niin selkeitä kuin Wiion kirjat, mutta kyllä ne asiat sieltäkin selviävät, ja rakenteluohjeita on runsaasti.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matias
Full Member
***
Poissa


SRHS 904

Viestejä: 115
Sijainti: Evijärvi
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #11 - 09.08.2017 klo 11:30:54
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 09.08.2017 klo 07:28:13:
Lainaus:
Oskilloskooppi täysin eri asia kun mitä signaaligeneraattori?


Nyt sinun kannattaa keskittyä sähköopin ja elektroniikan perusasioiden opiskeluun ja jättää laitehankinnat odottamaan hetkeksi.

Perusasioiden opiskeluun löytyy suomenkielistä kirjallisuutta. Käypä paikallisessa kirjastossa tutustumassa.


Yleismittarin ja sen semmoista olen hankkinu perustarvikkeita Wellerin juotinasema on jonka olen saanut enoltani ja sen semmoista. Ruokilta ostin Fluken 8000a digitaali yleismittarin eilen jonka hän säätääkin ja testaa minulle valmiiksi. Avo 20 saan todennäköisesti Keskituvan Matiakselta analogiseksi mittariksi, niin sitten on mittari asiat kunnossa. Sitten myös tuo signaaligeneraattori minua kehoitettiin hankkimaan kun, kyselin täällä tarvikkeista mitä näin alkuun kannattaisi hankkia. Siinäpä nuo sitten onkin mutta tuolla generaattorilla nyt ei kiire ole yleismittareilla pärjään hyvin tässä alussa. Se kirja mistä olette puhuneet niin se on tarkoitus kyllä hommata. Tämä viikko on tähän saakka vain mennyt aikalailla täysin pipariksi kun, mulla on todennäkösesti hampaan tulehtumisesta aiheutunu kuume tänään lääkäriin. Enköhän mä tästä ala vähitellen oppimaan lisää näistä hommista, vuoden päsätä olen jo paljo viisaampi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 653
Sijainti: Kouvola
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #12 - 09.08.2017 klo 11:34:06
Tulosta viesti  
Tästä sopivia kirjoja alan miehille itseopiskeluun. Otan myyntiin Hämeenlinnan Rompepäivälle


Kari
  

aa3.jpg ( 58 KB | 0 latausta )
aa3.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
Matias
Full Member
***
Poissa


SRHS 904

Viestejä: 115
Sijainti: Evijärvi
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #13 - 09.08.2017 klo 11:42:02
Tulosta viesti  
Kari?

Mikä on hinta noille jos laitan Ilmarille viestiä?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 653
Sijainti: Kouvola
Re: Signaaligeneraattori rakennussarja
Vastaus #14 - 09.08.2017 klo 12:13:48
Tulosta viesti  
Kirjat ovat 5€/kpl
  

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 
Lähetä aiheTulosta