Valitse kieli:
English
Suomi
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
Rekisteröidy
Koti
Ohjeita
Haku
Kirjaudu
Rekisteröidy
Liity SRHS:n jäseneksi
SRHS Forum
›
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
›
Yleistä radiohistoriasta
› Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan (Luettu 7554 kertaa)
OH6LSL
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
14.06.2017 klo 12:40:58
Tulosta viesti
Tutkiessani äitini kotitaloa, löysin ainoan radiohistoriallisen jäänteen perunakellarista. Radion akkumulaattorin. Se on edelleen siellä, vähän hankalassa paikassa. Ilmeisesti laitettu pois silmistä joskus aikoinaan kun käynyt tarpeettomaksi sähköjen tultua 1950 luvulla? Otan sen kuitenkin talteen lähiaikoina.
Millainen systeemi oli näiden laataamisen kanssa? Vietiinkö lataamoon ja saatiin toinen tilalle, vai haettiinko seuraavana päivänä oma akkumulaattori takaisin?
Janne OH6LSL
WWW
IP kirjattu
Heikki M
God Member
Poissa
SRSH
Viestejä: 617
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #1 -
14.06.2017 klo 12:54:30
Tulosta viesti
Kirjoittelen parhaillaan rintamaradioista. Siinä ohessa olen huomannut mainintoja akkujen lataamisista. Eri rintamaosilla oli pisteitä, yleensä viestiyksiköiden alla, joissa sai akkuja ladata.
Yleisradion historiakirjassakin oli maininta akkujen laatamisista siviilimaailmassa.
Minulla on mielikuva 50-luvun alusta, että isän kanssa vein akun ladattavaksi Kinnulassa. Tämän oikeellisuutta en enää pysty varmistamaan.
Heikki M
IP kirjattu
Lasse Nirhamo
God Member
Poissa
SRHS #12
Viestejä: 953
Sijainti: Nurmes
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #2 -
14.06.2017 klo 14:01:21
Tulosta viesti
Olen ladannut satoja radioiden akkuja urani alkuvaiheessa 1950-luvun alussa. Porin seudulla oli useita paikkoja, joissa ei ollut sähköä. Lähiseutujen linja-auton kuljettajat toivat muutaman akun ja noutivat ne parin päivän kuluttua ladattuina.
Liikkeessä myytiin myös uusia akkuja. Ne tulivat kuivana, ilman happoa ja sitten akku täytettiin rikkihapolla sekä ladattiin täyteen.
Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
IP kirjattu
astronic
Full Member
Poissa
Viestejä: 152
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #3 -
14.06.2017 klo 18:09:57
Tulosta viesti
1950 luvulla muistan kuinka naapurissamme oli korkean ison kiven päälle kasattu ehkä 5m korkea masto jonka nokassa pyöri 2 siipinen propelli. Alla oli jokin koppi jossa oli pieniä puisia laatikoita joihin yhteen tai kahteen meni johtoja. Naapurin ukkelilla oli radio joissa hän käytti noita "akkumulaattoreita" ja latasi niitä tuulivoimalla välillä. Sen tarkempaa muistikuvaa ei noista ole jäänyt ja tuokin tuulimylly taisi pysähtyä, kun kylälle tulivat kunnon lankasähköt yms.
IP kirjattu
OH6LSL
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #4 -
15.06.2017 klo 09:41:55
Tulosta viesti
Kiitoksia tiedoista. Näin olenkin asian ymmärtänyt, mutta arvasin että täältä löytyy myös omakohtaisia kokemuksia.
Laitan kuvan akusta tänne, kun saan sen käsiini.
Janne
Janne OH6LSL
WWW
IP kirjattu
OH5YW
God Member
Poissa
Sotilasradioharrasta
ja
Viestejä: 653
Sijainti: Kouvola
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #5 -
15.06.2017 klo 14:25:54
Tulosta viesti
Tämmösellä pärekorilla, mihin mahtui kaksi akkua, niitä kuljetettiin pyörän tarakalla osuuskauppaan ladattavaksi...
akkku.jpg
( 73 KB | 0 latausta )
WWW
GTalk
IP kirjattu
Lasse Nirhamo
God Member
Poissa
SRHS #12
Viestejä: 953
Sijainti: Nurmes
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #6 -
15.06.2017 klo 18:17:51
Tulosta viesti
Pärekorissa on 4 V akku...
Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
IP kirjattu
OH6LSL
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #7 -
17.06.2017 klo 21:52:35
Tulosta viesti
Kuva akkumulaattorista:
https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/OH6LSL/Historiaa/Akkumulaattori/WP_20170617_19_29_...
Onko radion akku vai joku muu?
Janne OH6LSL
WWW
IP kirjattu
OH2EO
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 1050
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #8 -
18.06.2017 klo 09:24:33
Tulosta viesti
OH6LSL kirjoitti
17.06.2017 klo 21:52:35:
Kuva akkumulaattorista:
https://oh6lsl.kuvat.fi/kuvat/OH6LSL/Historiaa/Akkumulaattori/WP_20170617_19_29_...
Onko radion akku vai joku muu?
6V ei oikein liene radioakuksi sopiva. Kuvasta ei voi kokoa nähdä, joten vaikea arvailla.
IP kirjattu
Lasse Nirhamo
God Member
Poissa
SRHS #12
Viestejä: 953
Sijainti: Nurmes
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #9 -
18.06.2017 klo 12:15:37
Tulosta viesti
Jannen kuvassa on 6 V moottoripyörän akku.
Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
IP kirjattu
akkuvaari
Senior Member
Poissa
Viestejä: 308
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #10 -
18.06.2017 klo 19:21:15
Tulosta viesti
Vaarini lataili omatekoisia akkuja tämmöisellä kalustolla. Kuva on tuuligeneraattorista jonka valmistaja oli Strömberg. Roottoria edelsi kierroslukua nostava rattaisto.
1_015.jpg
( 456 KB | 0 latausta )
2_011.jpg
( 207 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
akkuvaari
Senior Member
Poissa
Viestejä: 308
Sijainti: Nurmijärvi
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #11 -
18.06.2017 klo 19:24:28
Tulosta viesti
Lähti väärä kuva
1_016.jpg
( 241 KB | 0 latausta )
IP kirjattu
OH6LSL
God Member
Poissa
SRHS
Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #12 -
18.06.2017 klo 21:45:36
Tulosta viesti
6V lienee tosiaan MP akku. Korkeus n. 20cm ja 8-9cm kanttiinsa.
Tämä oli laitettu perunakellarin ylähyllylle talteen...
Janne
Janne OH6LSL
WWW
IP kirjattu
Vintage HAMster
Junior Member
Poissa
OH6PA Ben - SRHS 776
Viestejä: 91
Sijainti: Närpes
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #13 -
05.07.2017 klo 18:20:28
Tulosta viesti
Terve ! Isän verstassa 1940 luvulla oli latauspiste Laturit oli SIEMENS tekema Mustat laatikot jossa oli zeleenitasasuuntajat ne olivat 4 Voltin hehkuakkuja varteen. niis oli 3 naparuuvit 2 punaista ja yksi musta. Langat liitettiin kenojen määrä Siis 2Volt tai 4Volti Akut oli lasipurkit jossa oli 1 tai 2 kennoaa. Verstas vahdettiin myös kennoja Nittä ostettiin kuivina ja ku oli pantu paikalla tivisdtettiin pikillä Lisättiin happo ja ladattiin Korkit oli paketliitistä tai kumiset
6Voltin akkujen varteen oli noin puoli metri korkeaa vihreää PHIILIPSin tekemä siinä oli elohopeaa tasuriputki joka valoitti sinisella valolla.
Kertoo OH6PA Ben Närpiöstä
IP kirjattu
Timo Haveri
God Member
Poissa
Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Akkumulaattorien latauksen järjestely aikoinaan
Vastaus #14 -
23.08.2017 klo 17:29:41
Tulosta viesti
Liitteenä kuva akkujen latauslaitteesta, joka on ollut aikoinaan meillä päin toimineessa pienessä sähkövoimalaitoksessa. Perimätieto kertoo, että sillä on ladattu myös radion akkuja ajoneuvoakkujen lisäksi. Laite oli näytteillä kesätapahtumassa, josta kuva on. Omistajan mukaan sen pitäisi olla vieläkin toimiva. Hehkulamppuja on varmaan käytetty jännitteen alennusvastuksina ja osa näyttäisi olevan vielä vanhanaikaisia hiililankalamppuja, joten vanha se on. Lisätietojakin saa kertoa jos joku tietää tästä jotakin?
akkulaturi.jpg
( 437 KB | 0 latausta )
WWW
IP kirjattu
Sivu: 1
Lähetä aihe
Tulosta
‹
Edellinen aihe
|
Seuraava aihe
›
Foorumihyppy »
Koti
» 10 viimeisintä viestiä
» 10 viimeisintä aihetta
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry - Keskustelufoorumi
Suomen Radiohistoriallinen Seura ry
Jäsenalue
Yleistä radiohistoriasta ««
Kotimaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Ulkomaiset radiot, televisiot ja äänentoistolaitteet
Muut radio- ja elektroniikkalaitteet
Entisöinti ja kunnostus yleisellä tasolla
Omatekoiset laitteet ja rakentelu
Sotilasradiot ja Perinneradiot
Yleinen keskustelualue
Niitä Näitä
Haku päällä
« Koti
‹ Alue
SRHS Forum
» Powered by
YaBB 2.6.12
!
YaBB Forum Software
© 2000-2024. Kaikki oikeudet pidätetään.