Normaali aihe PC-powerin testaus? (Luettu 463 kertaa)
Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
PC-powerin testaus?
13.06.2017 klo 09:02:10
Tulosta viesti  
Markkinoilla on on myynnissä erilaisia testereitä; kuten tässä linkissä esitelty: http://jestineyong.com/review-of-atx-power-supply-tester/
Millaisia testereitä olette käyttäneet? Vai oletteko aina ostaneet uuden powerin; riippumatta siitä; onko se vielä käyttökelpoinen?
Itse hankin toissa päivänä Supermicron työasemaani uuden powerin. Hankin samanlaisen kuin siinä alun perin olikin. Näin siksi, että vanha oli jo liki 8 vuotta vanha ja erikoismallinen. Ei siis ihan normi ATX-poweri. Se on kiinnitykseltään erilainen ja siinä on i2C-väylä, jolla se antaa tietoja tilastaan emolevylle. Lisäksi powerissa on kaksi tuuletinta; ei ihan tavanomainen ratkaisu. Silmänisku
Alla kuva samanlaisesta powerista:

Toinen kuva:

Vanhaa poweria olisi tarkoitus käyttää muualla. Siksi se pitäisi testata huolella. Tähän tarvisin jonkinlaista testeriä ja vinkkejä sen käyttöön.

Sivun alkuun
IP kirjattu

J-P
YaBB Newbies
*
Poissa

Re: PC-powerin testaus?
Vastaus #1 - 13.06.2017 klo 13:54:43
Tulosta viesti  
Itselläni on käytössä Elektor-lehdessä ollut kytkentä. Powerin saa käynnistettyä kytkimellä, lisäksi on power OK-led. Kiertokytkimellä valitaan mitattava jännite, jonka suuruus ilmaistaan ledeillä. Keinokuormaa on jännitteille jotain 50W. Nopea ja näppärä käyttää, osatkaan eivät paljoa maksaneet.

terv. J-P

Sivun alkuun

IP kirjattu

Markus Hautaniemi
God Member
Poissa

SRHS 81

Sijainti: Kokkola
Vastaus #2 - 13.06.2017 klo 16:46:00
Tulosta viesti  
J-P kirjoitti 13.06.2017 klo 13:54:43:
Itselläni on käytössä Elektor-lehdessä ollut kytkentä. Powerin saa käynnistettyä kytkimellä, lisäksi on power OK-led. Kiertokytkimellä valitaan mitattava jännite, jonka suuruus ilmaistaan ledeillä. Keinokuormaa on jännitteille jotain 50W. Nopea ja näppärä käyttää, osatkaan eivät paljoa maksaneet.

terv. J-P

Löytyykö tuota kytkentää tai lehtijuttua jostain?

Sivun alkuun
IP kirjattu

Maja
God Member
Poissa

SRHS 478

Sijainti: Lounais-Suomi
Vastaus #3 - 13.06.2017 klo 20:54:54
Tulosta viesti  
Keinokuorma on helppo tehdä esim. kahdella 3055 rinnan kytkettynä, emittereille
0.1 ohmin vastukset ja potikka säätämään kantavirtaa. Itse tein vastaavaan
powerikoteloon sellaisen koska siinä on tuuletin valmiina. Max 50V ja 8A:iin
yltää säätövara, parilla 3055:lla. Transistorit on kahdessa 50mm
jäähdytys rimassa, joita mm. Asa käytti hifilaitteissaan.

Markku  Pyöritä silmiä

Sivun alkuun

IP kirjattu

A15W
Junior Member
**
Poissa

SRHS

Vastaus #4 - 14.06.2017 klo 08:50:44
Tulosta viesti  
Itse olen tarkastanut vanhasta virtalähteestä ensiksi toisio konkat. Nämähän virtalähteet myös vaatii jonkinlaista pohja kuormaa toimiakseen. Olen käyttänyt tehovastusta 5v linjassa ja H4:sta 12v linjassa, kun kokeillut taikka vanhaa emolevyä. On vielä käytössä vanha Enermax 353W virtalähde, jossa myös 2 puhallinta 80(säädettävä, puhaltaa ulos) ja 120 mm (imee kotelosta). Hymiö Ostettu 2003.

Sivun alkuun

IP kirjattu

J-P
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #5 - 16.06.2017 klo 16:38:49
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 13.06.2017 klo 16:46:00:
J-P kirjoitti 13.06.2017 klo 13:54:43:

terv. J-P

Löytyykö tuota kytkentää tai lehtijuttua jostain?

2005 tammikuun numerosta löytyy.

Sivun alkuun

IP kirjattu