Normaali aihe Ula-välitaajuus/RF-viritykset (Luettu 904 kertaa)
eukkola
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 411
Ula-välitaajuus/RF-viritykset
08.03.2017 klo 20:06:04
Tulosta viesti  
Maan laajuisesti jäsenkentällämme on käytössä varmaankin hyvin moninainen virityskalusto ja -menetelmät otsikon aihealueelle. Itselläni on Wavetek 1002 sweep, jonka taajuusstabilisuus ym ovat heikonlaiset eli ajan hampaan syömät. Uutena tulokkaana on HP 3333 A SYNTHESIZER/LEVEL-GENERATOR, joka on todella näppärä sweep mittalaite 10 hz- 20,9 MHz eli laite menee myös AM-alueiden sadoille kHz:lle. Virittelin kokeiluluonteisesti Luxor Ambassadörin ula-välitaajuudet kohdalleen. Mielestäni sweepsäädöt eivät yksin riitä. Sen lisäksi tulisi radio tarkistaa laadukkaalla RF-generaattorilla suurilla taajuusdeviaation arvoilla ja särömittarin avulla. Vasta sitten voi olla varma että laite on kunnossa kunhan pientaajuusosuuksien putket ym. ovat tikissä.

Nyrkkisääntö on muistaakseni se että kun välitaajuus on kunnolla vireessä niin sama asema kuuluu kolmesta kohtaa puhtaasti. Laitimmaisten ja keskimmäisen (sen oikean) välillä on säröinen alue.

Luxor Ambassadörin kaijutinsysteemit ovat aikakautensa yleiset laajasointiasetelmat eli 2 etukaiutinta sarjaan kytkettyinä ja samoin sarjaan kytketyt päätykaiuttimet. Noiden päätykaiuttimien taajuuskaistaa on rajattu alapäästä erottamalla ne 25 uF elkolla päätemuuntajan toisiosta. Kannattaa vaihtaa tilalle bibolaarinen kondensaattori.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu