Normaali aihe Oskilloskoopin kalibrointi (Luettu 2296 kertaa)
AriH
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 697
Sijainti: Turku
Oskilloskoopin kalibrointi
28.02.2017 klo 14:25:39
Tulosta viesti  
Hei!

Tyhmän tuntuinen kysymys: Voiko oskilloskoopin aika-akselin "pituutta" säätää. Minulla on GOS 622G 20Mhz skooppi, jonka aika-akseli ei aivan näyttäisi pitävän kutiaan.
Olen laittanut esim. 10.000khz signaaligeneraattoriin ja kuunnellut sitä laskurilla ja ICOM738:lla tarkalleen tuolla taajuudella, mutta kun laitan sen skooppiin, niin jako ei mene tasan 10:een vaan jää siitä n. 5%.
Onko se mahdollista kalibroida helpolla kohdalleen, niin että siitäkin näkisi taajuuden tarkalleen?
Niinkuin varmaan tekstistäkin huomaa, skooppi on minulle vielä aika uusi härpäke. Hymiö
t.Ari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jari
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 805
Sijainti: Oulu
Re: Oskilloskoopin kalibrointi
Vastaus #1 - 28.02.2017 klo 15:33:24
Tulosta viesti  
Oletko tutkinut skoopissasi SWP. VAR. ja SWP. UNCAL nappuloiden vaikutusta asiaan?

Jari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
AriH
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 697
Sijainti: Turku
Re: Oskilloskoopin kalibrointi
Vastaus #2 - 28.02.2017 klo 15:58:21
Tulosta viesti  
Kyllä olen, SWP UNCOL jää juuri hiukan alle 9,7 paikkeille ja SWP VAR ihan kaakossa jää juuri samaan, tihennettyä käppyröitä kyllä saa 2,5x tuosta SWP VAR.
Eikö tuo aika-asetus sentään pitäisi pysyä kiinteänä, ettei sitä nappuloista ihan helposti muuteta, jotta näytöstä voi laskea todellisen taajuuden. Vai olenko hakoteillä...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 815
Re: Oskilloskoopin kalibrointi
Vastaus #3 - 28.02.2017 klo 17:45:58
Tulosta viesti  
varmaan skoopissa on sisällä huoltosäätömahdollisuus. Ainakin vanhemmissa skoopeissa pyyhkäisytaajuus on LC-piireillä. Ei niillä saada kideoskun vakavuutta eikä yleensä ole tarpeenkaan. Samoin y-akselin jänniteskaalat lukematarkkuuden rajoissa hyväksyttäviä. Tietysti uusissa vempaimissa on lukemia digitalimuodossa myös näytöllä. Ne onkin eri tarina.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
AriH
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 697
Sijainti: Turku
Re: Oskilloskoopin kalibrointi
Vastaus #4 - 28.02.2017 klo 18:00:50
Tulosta viesti  
OK, annetaanpa tuon sitten olla ja pidetään tämän skoopin ominaisuutena, en ainakaan heti ala sitä availemaan, näkeehän nuo tarkat lukemat tietysti tuosta laskurista.

Kiitoksia vastanneille
Ari
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu