Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2]  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) PTL PLL historiikit yms. (Luettu 4731 kertaa)
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 582
Sijainti: Kokkola
Re: PTL PLL historiikit yms.
Vastaus #15 - 11.01.2017 klo 08:18:29
Tulosta viesti  
akkuvaari kirjoitti 10.01.2017 klo 19:41:05:
Nyt juuri ei A3 scanneria oo käytettävissä. Arvoa en antasi näille kun ovat piirustukonttorin joulu lahjoja eikä slkuperäisiä dokumentteja. Katotaan jos kuvailen ja paan telegaleriaan


Laita sinne jos joskus skannaat. Olen yrittänyt täällä Kokkolassakin sanoa, että laittaisivat omat kuvansa sinne. Niitä on jonkun verran sähköisenäkin. Itse en kuulu porukkaan sinäänsä.

Hyvää kevään jatkoa.

Janne
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Heikki M
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 519
Re: PTL PLL historiikit yms.
Vastaus #16 - 11.01.2017 klo 14:46:04
Tulosta viesti  
Kokkolassa, eli oikeammin Ykspihlajassa, oli aikoinaan Posti- ja televarikko Friisin entisessä konepajarakennuksessa. Siis sillä alueella, joka on nyt sataman aidan takana. Postitalliksi me sitä kutsuttiin. Ensimmäiset postiautot tulivat sinne varikolle 60-luvun alussa. Ne ajoivat muistaakseni Vaalaan ja Seinäjoelle. Kuskit yöpyivät alueella olevassa rakennuksessa.

Postilla oli 60-luvun alussa käytössä kaupungissa radan varressa entisen Friisin  köystitehtaan konttorirakennus, jossa oli ilmeisesti korjaamotiloja. Rakennus oli joskus myöhemmin Auto-Haron käytössä. 60-luvulla siirtyi postiautojen korjaamotoiminta Ykspihlajaan. 60-luvulla tuli Ykspihlajaan myös telelaitoksen toimintoja, ainakin varastot. Varastot olivat pitkässa valkoisesa puurakennuksessa. Kaupungisssa taisi olla toimistot.

En tiedä milloin toiminnat loppuivat, sillä muutin pois alueelta. Mutta ainakin vuonna 1977 kävisin hakemassa telen varastolta tolppavyön ja -kengät lainaan armeijan leirille Lohtajalle. Kun siellä minun piti tehdä tolppatöitä ja annettiin käyttöön pelkät huono tolppakengät. Sanoin, että noilla en kiipeä ja vyökin tarvitaan. Ja kysyin, että saanko hakea jostakin varusteet. Sain luvan, mutta se ei varmaan tarkoittanut leirialueelta poistumista. No, Kokkolaan menevään armeijan autoon menin mukaan ja sanoi kuskille, että menään käymään meillä kotona (asuin Postitallin vierellä), hain kotoa työkaluja. Ja vieressä olevasta telen varastosta uudet tolppavarusteet. Sain ne kun tunsivat minut. Ja tolppahommat tuli tehtyä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jha
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 130
Re: PTL PLL historiikit yms.
Vastaus #17 - 12.01.2017 klo 21:14:15
Tulosta viesti  
LGL. kirjoitti 08.01.2017 klo 21:24:02:
Hyvä lista, vaikka siitä puuttuu Hankoradio.
Tällainen tieto löysin "Suomen Radiosähköttäjäliiton 25-vuotisjulkaisusta" sivulla 35. Tämän mukaan Petsamo Radio rakennettiin 1940 loppupuolella. Näin menee tiedot ristiin.
Tuossa edellisessä viestissäni mainitsin että Helsinkiradio/OFJ oli ainoa lyhytaalto-asema, mutta se ei pidä paikkaansa, vaan Hanko Radio oli se mikä silloin toimii pätkillä. OFJ tuli vasta myöhemmin.

LGL


Ei nuo tiedot välttämättä ristiin mene. Hankoradio lopetti kun talvisota päättyi ja alue luovutettiin venäläisille.
EDIT: välistä oli pudonnut rivi pois: Olisiko niin, että Petsamon radio oli 1937-40 jokin muu kuin rannikkoradioasema?

Löysin Posti- ja lennätinhallituksen 1940 vuosikertomuksesta (muita ei ollut nyt käytettävissä) seuraavat maininnat:

"Pienehköjä teknillisiä järjestelytöitä aiheutui Hangon radioaseman liikenteen jakamisesta muille rannikkoasemille maaliskuun 12 (toisessa yhteydessä 13) päivän jälkeen, jolloin tämä asema lopetti toimintansa. Joulukuun 1 päivänä avattiin Petsamon rannikkoradioasema, joka toistaiseksi varustettiin pelkillä radiolennätinlaitteilla. Aseman antenneja varten konstruoitiin ja pystytettiin kaksi 30 m korkuista puista ristikkomastoa...
...Kotimaista kesälentoreittiä Helsinki-Petsamo varten rakennettiin ilmailuviestiasemat Rovaniemelle, Sodankylään ja Petsamoon, joista kaksi viimeistä toimivat oman voimalaitoksen kehittämällä sähkövirralla. Petsamon ja Sodankylän lentoasemille asennettiin kokeellisesti 32 W:n tuulilatauslaitteet."

Jussi
« Viimeksi muokattu: 12.01.2017 klo 22:43:57 Kirjoittaja Jha »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL.
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 626
Re: PTL PLL historiikit yms.
Vastaus #18 - 13.01.2017 klo 15:04:27
Tulosta viesti  
[quoteEi nuo tiedot välttämättä ristiin mene. Hankoradio lopetti kun talvisota päättyi ja alue luovutettiin venäläisille.
EDIT: välistä oli pudonnut rivi pois: Olisiko niin, että Petsamon radio oli 1937-40 jokin muu kuin rannikkoradioasema?] [/quote]

Sitä minäkin olen pohtinut. Oli varmaan niin että Petsamoon oli aluksi vain piuhalennätin n.k tuossa akkuvaarin kartassa on ja vasta 40-luvulla rakennettiin radioaseman. Mutta nk jo mainittu, Petsamoon rakennettin myös lentoliikennettä varten radioasema joskus 1936-44 välisenä aikana.  Tässä keskustelu Petsamon lentokentästä: http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,45156.25.html
Tuossa 25-vuotisjulkaisussa oli mielenkiintoinen juttu "Radio-Tekno" niminen firmasta joka perusti laivaradiohuolto Petsamoon. (katso liite)
Kotka Radiolle ja Vaasa Radiolle delegoitiin Hanko Radion liikennettä sen toiminnan päättyminen 1940.
LGL
  

Radio_Tekno_Petsamo.jpg ( 193 KB | 0 latausta )
Radio_Tekno_Petsamo.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 582
Sijainti: Kokkola
Re: PTL PLL historiikit yms.
Vastaus #19 - 14.10.2020 klo 13:06:08
Tulosta viesti  
Tätä minulla ei ole vieläkään.
Montakohan kirjaa tuota sarjaa on tehty?


Janne
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 
Lähetä aiheTulosta