Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) elkojen elvytys (Luettu 7534 kertaa)
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1933
elkojen elvytys
02.12.2016 klo 17:41:14
Tulosta viesti  
Elkojen kuoleminen vanhoissa vehkeissä on yleinen ongelma.  Sattumalta eteeni tuli alla oleva keino elkojen elvyttämiseksi . Itse en takaa asiaa , enkä tiedä tästä mitään faktaa, mutta jaan tämän silti ... keskustelun ja kommenttien pohjaksi :

" elvytys ( oksidikerroksen palauttaminen  ) tapahtuu siten, että kondensaattorin napoihin syötetään säädettävästä tasajännitelähteestä jännitettä vastuksen kautta. Vastus on valittava siten, että se rajoittaa virran muutamaan milliampeeriin . Jännitettä nostetaan hitaasti, lopulta nimelliseen käyttöjännitteeseen. Elko on parasta irroittaa muusta elektroniikasta elvytyksen ajaksi. Elvytys ( oksidoitumisen palautuminen )  vie 1-2h"
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: elkojen elvytys
Vastaus #1 - 02.12.2016 klo 18:11:43
Tulosta viesti  
Juuri noin olen toiminut jo vuosia hyvin tuloksin. Itse asiassa vieläkin yksinkertaisempi keino toimii. Minulla on ollut jännitejähteenä noin 200 V tasajännitelähde, siitä luokkaa 68 kohmia vastuksen kautta virtaa elektrolyytille. Alussa kun vuotovirta on suuri on myös lyytin napajännite pieni, vuotovirran pienentyessä napajännite kasvaa automaattisesti. Kun ollaan siellä parikymmentä volttia alle virtalähteen jännitteen on lyytti elpynyt. Ihmeesti tuo toimii, taitaa olla yksi lyytti joka jäi vialliseksi ja aika paljon niitä olen testaillut. Tämä on vakiotoimenpiteeni ennen kuin kytken uuden radion verkkoon, ei vaadi mitään juotoksia, voidaan testata paikallaan.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkinotko
God Member
*****
Poissa


SRHS # 751

Viestejä: 1821
Sijainti: Lohja
Re: elkojen elvytys
Vastaus #2 - 02.12.2016 klo 18:24:55
Tulosta viesti  
Moro

Eikös tämä ole se oikea tapa käynnistää "miljoonia vuosia" käyttämättöminä olleet laitteet. Sehän ei auta kuivuneisiin, tai muuten "mehut" hukanneisiin elkoihin. Itse en ole malttanut tätä tapaa koskaan kokeilla, kun käynnistän aina ensimmäisen kerran laitteen 60W hehkulampun läpi, jolloin lampun jäädessä kirkkaasti palamaan, on joku paikka oikkarissa, ja aika usein se on ollut seleeni.

Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1134
Sijainti: Helsinki
Re: elkojen elvytys
Vastaus #3 - 02.12.2016 klo 19:35:04
Tulosta viesti  
Nuo keinot ovat varmasti hyviä. Itse olen ollut sen verran laiska, että olen korkeintaan tarkistanut jännitevalinnan, ja heittänyt laitteet suoraan "tulille". Hymiö
Yksi vanha Mende ja sen onneton elko vähän tykkäsi kerran huonoa, ja meni oikariin.

Suosittelen kanssajäsenien ehdottamia keinoja kyllä tästä huolimatta.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: elkojen elvytys
Vastaus #4 - 02.12.2016 klo 22:35:31
Tulosta viesti  
Itse käynnistelen variakin kautta ja tarkkailen samalla laitteen ottamaa virtaa. Normaalisti käynnistyksen saa tehdä aika nopeasti eli alle minuutissa täydet jännitteet. Eipä noita oikarissa tms. olevia ole montaa tullut vastaan ja elkotkin tuntuvat elpyvän nopeasti (onko sitten vain ollut hyvää tuuria?). Nopealla alkukäynnistyksellä on se etu, että vuotavan pääteputken hilakonkan aiheuttaman virran kulutuksen kasvun huomaa virtamittarista, se kun tulee yleensä vasta vähän päästä käynnistyksestä. Jokainen tekee omalla tyylillään...
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: elkojen elvytys
Vastaus #5 - 02.12.2016 klo 23:09:34
Tulosta viesti  
Niin tekee... en kehoita seuraamaan oppejani...

Saahan noita elvytyskonsteja käyttää ken haluaa ja teoriassa ovat ihan oikeita konsteja (keinoja?)
mutta itse tuikkaan suoraan Imatran voimaan jok' ikisen koneen eikä ongelmia ole tullut vastaan.
Näin käynnistettyjä  -20..50 v seisokin jälkeen-  on ollut varmaan satoja... ?

Variakkeja ja säädettäviä powereita on sen verran että varovaisempi käynnistys olisi mahdollista
mutta kun ei malta... tai viitsi.

Yksi 30-luvun Philipsi päästi työpöydälle pienen lammikon elkonestettä, niissä oli ne paineentasaus?
reiät yläpäässä ja koneisto kyljellään eli elkot vaakatasossa. Missään muussa aparaatissa ei ole mitään
kummoista tapahtunut... kop kop maalaamattomaan puuhun...  Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1933
Re: elkojen elvytys
Vastaus #6 - 02.12.2016 klo 23:41:32
Tulosta viesti  
tässä näyttää yllä olevin kommenttien perusteella olevan 2 eri taktiikkaa ... tulta mu...le / varovaisesti hyvä tulee. 

Olisiko kokemuksia siitä, että onko elvytetty konkka oikeasti luotettava jokapäiväiseen käyttöön?  Itse olisin taipuvainen laittamaan sitä tulta mu...le    ja paljastamaan heikot konkat (ja muutkin vammaiset osat).  Sitten tietää, mitä pitää korjata. Turha sitä laitettetta on aukoa viikon välein.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1134
Sijainti: Helsinki
Re: elkojen elvytys
Vastaus #7 - 02.12.2016 klo 23:55:16
Tulosta viesti  
Tulta munille on hyvä konsti, jos tietää mitä on tekemässä. Tiukkaa punoittavien anodien, käryävien vastuksien, sekä purskauttelevien konkkien aktiivista seurantaa näkö- kuulo- ja (haju)aisteinhan se on....
Mutta ei voi silti suositella, ainakaan aloittelijalle. Joskus voi kä(y)rvähtää joku vaikeasti korvattavissa oleva osa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
balticsuper
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 888
Sijainti: Tampere
Re: elkojen elvytys
Vastaus #8 - 03.12.2016 klo 01:13:20
Tulosta viesti  
''Tulta munille on hyvä konsti, jos tietää mitä on tekemässä''...
tai sitten ei tiedä, luulee vaan...

Tämän... ja ehkä muidenkin foorumien seuraaminen on pistänyt hieman miettimään
omia piintymyksiä, taitaa vain olla myöhäistä korjata tapojaan... en väitä olevani
oikeassa, kerron vain omista kokomuksistani... joita lähes 60v aikana on jokunen...

Kestääkö sitten... monta suoraan tulille tyrkättyä on tai on ollut omassa käytössä
vuosia.. tai enemmän, ovat toimineet kiukuttelematta, tuuriako?

Toisaalta... pitäisi mittailla perusteellisesti  -lähinnä särö, taajuusvaste ja s/n-suhde- jokin laite
missä on eri foorumien mukaan kasapäin vaihdettavia elkoja, uusi mittaus sitten kun
jok' ikinen lyytti on vaihdettu joihinkin hyvämaineisiin huippuspeksellä oleviin elkoihin,
kuin paljon eroa löytyy ja kuuleeko sen... riippuu tietennii korvista, ovatko puuta,
peltiä vaiko peräti kultaa?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkinotko
God Member
*****
Poissa


SRHS # 751

Viestejä: 1821
Sijainti: Lohja
Re: elkojen elvytys
Vastaus #9 - 03.12.2016 klo 08:22:48
Tulosta viesti  
Se oksidikerros verkko-osan suotoelkoissa häipyy vuosien, tai vuosikymmenten käyttämättömyydestä johtuen, ja kun se elvytetään, ja radiota käytetään aktiivisesti, se myös pysyy kunnossa.

Jussi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: elkojen elvytys
Vastaus #10 - 03.12.2016 klo 10:35:42
Tulosta viesti  
Säädettävällä tasajännitelähteellä jossa on virranrajoitus on aika hyvä elvytellä vanhoja lyyttejä, 1mA rajoitus ja 250V jännitettä.
Siihen lyytti kiinni ja jännite/virtamittarista näkee latautumisen, jos konkassa on ongelmia niin jännitteen tasainen nousu loppuu
jonnekin 50....100V:n paikkeille ja jää siihen. Olen yleensä pari kolme kertaa ladannut ja se on riittänyt ja vasta tämän jälkeen
mitannut sen kapaitanssin ja esr:n. Yleensä vanhat putkikoneet käynnistän variakilla/tehomittarilla vaikka konkat olisivatkin
kunnossa. Jos pitkään käyttämättömänä ollutta elkoa mittaa kylmiltään niin mitttarit yleensä näyttävät mitä sattuu vaikka
olisivatkin uusvanhoja sellaisia.

Muista 70-luvulta tapauksen jossa vanhan putkiradion konkka sananmukaisesti räjähti ja peitti silloisen kämppäni harmaalla
paperitomulla ja haju oli karmea vielä pitkään siivoamisen jälkeenkin joten siitä tämä varovaisuuteni on peräisin. Itse kannu
aukesi kanttauksisaan todella kauniisti, harmi ettei sitä ole enää tallessa.

Markku  Pyöritä silmiä





  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
pekmatval
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1933
Re: elkojen elvytys
Vastaus #11 - 03.12.2016 klo 11:57:16
Tulosta viesti  
Oma varovaisuuteni juontaa 80 ja 90-luvuille, jolloin olin mukana kehittämässä UPS'ja (Powerihässäköitä ). Tehot olivat 1-200KVA. Kun tuollaiseen isompaan oli eksynyt vika ja sen latasi tulille laakista, niin pahimmassa tapauksessa lensi osien paloja kuin kranaatinsirpaleita .. suojalasien käyttö opittiin nopeasti.  Kun tämä tapahtui, niin koko rakennuksessa kuultiin jysäys ja savun ympärille kertyi melkoinen lauma 'ihailijoita' ... onneksi en muista yhtään vakavaa onnettomuutta.  Kun muutamia tuollaisia koettiin, niin varovainen käynnistys tuli tavaksi ja osia testattiin ennen starttia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 817
Re: elkojen elvytys
Vastaus #12 - 03.12.2016 klo 13:31:52
Tulosta viesti  
Netistä löytyi asialliselta vaikuttava teksti pelkistä elkojen sielunelämästä: http://conradhoffman.com/capchecktut.htm.

"How to Check Aluminum Electrolytic Capacitors
Introduction....".

Tuossa Balticsuperin mietinnöissä oliskin projektin aihe. esim pientaajuusvahvistin, jossa vois kytkimellä vaihtaa lennossa eri kondensaattoreita. Voisi kuunnella ja mitatakin mahdollisia eroja.

Ulallahan alkaa tulla muita mielenkiintoisia ilmiöitä kun piirissä alkaa vaikuttaa vaikkapa kytkentäjohtojen ym induktanssit.

Onko tuosta konkan resistiivisistä häviöistä muuta vaikutusta kuin lämpeneminen suurilla virroilla.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu