Normaali aihe Panasonic DMR-EX87 kovalevytallennin (Luettu 4590 kertaa)
VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Vantaa
Panasonic DMR-EX87 kovalevytallennin
11.07.2016 klo 23:12:47
Tulosta viesti  
Panasonic DMR-EX87en DVD-tallennin sanoi sopimuksen irti, rapsahti eikä suostunut käynnistymään – oli täysin mykkä! Laite on hankittu Helmikuussa 2009, aika hyvin on kestänyt kun koko ajan on sähkössä kiinni (stand-by 18 W). Tämän remontin jälkeen vain virransäästötilassa (2 W), mutta boottaus kestääkin sitten noin minuutin.

Kansi auki ja heti osui silmään pullistunut elko hakkuripoverissa, se oli Elnan RJG-sarjaa 1200 µF.
Elna on yleensä valmistanut hyvänlaatuisia lyyttejä ja tässä laitteessa melkein kaikki ovat niitä, virtalähteen ensiössä on myös Rubikon-konkka ja sitten oli nuo muutamat Samxonin jotka myös vaihdoin. Edes sulake ei ollut kärähtänyt.
Tämä laite on sikäli hankala tapaus, että sen joutuu purkamaan ihan osiin – kaikki irti jotta saa emolevyn juotospuolen näkyviin ja siihen vaihdoin 5 lyyttiä. Foliopuolin on lakattu sekä poverissa että emolevyllä, oli mulle yllätys, kun en ole pitkään aikaan nähnyt lakkausta näissä kovalevytallentimissa.

Konkkien (7 kpl Panasonic FR tai FM) vaihdossa ei ollut ongelmia, laitteen kasauksessa joutui vähän muistelemaan järjestystä DVD-aseman ja siihen liittyvän logiikka sekä io-korttien osalta.
Ekassa käynnistyksessä, joka kesti kauan, homma ei mennyt putkeen vaan tuli vikakoodi U81 – mikä viittaa ST  Microprocessor communication Error on UART, eikä sen kummenpaa ohjetta. No laitteessa on vain yksi ST:n Omega-prossu DVBT-kortilla ( maksukanava-kortti) ja sen datakaapeli oli irti.
Jännitteet ei kyllä ole ihan kohdallaan, mutta power good (P_ON_H) näyttää kelpaavan = 5,02 V.
Muut jännitteet 5,8 V on nyt 5,64, 12 V on nyt 12,37 V, 3 V = nyt 3,14 V ja 3,8 V = nyt 4, 63 V.

Voisikohan nuo poikkeamat johtua hakkurin ensiöpuolen alkavasta viasta – säätö ei oikein pelaa?
(liitteenä hakkurin kaavio)
Jos tähän laitteeseen joutuu hankkimaan noita pintaliitoskomponentteja, niin silloin on vaikeuksia, kun ei oikein tiedä millä korvata rikkoutunut osa.
Emokortin kuva seuraavassa viestissä.

poweri.pdf ( 239 KB | 0 latausta )
VEP71118Ba.jpg ( 151 KB | 0 latausta )
VEP71118Ba.jpg

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Re: Panasonic DMR-EX87 kovalevytallennin
Vastaus #1 - 12.07.2016 klo 23:51:57
Tulosta viesti  
Muiden korjauksessa vaihtamia konkkia samanlaisessa laitteessa.:

Virtalähdekortilla:C1401 6.3v 1200uF ja C1402 6.3v 330uF, jos joutuu menemään hakkurin ensiopuolelle niin siellä onkin sitten enemmän töitä. Ekana herätinkonkka  C1150, tarkista diodit
D1155 ja D1156 sekä kaikki X ja Y- konkat (C1120 100V 0.068uF, C1121 100V 0.022uF, C1122  250V 1000pF, C1123 250V 1000pF ja C1125 250V 1000pF)

Emolla: C4092, C7401, (C 7405) C1503 ja C1504, C4056, C1557, C1558 (ja 3,3 V regu IC1508, Q1508)

Poweri-kortilla mä mittasin ton iso lyytin C1143 ja se näytti arvoa 41 µF, kun kyljessä luki 47 µF??.
Onkohan tuokin hyytymässä, kapasitanssimittari voi tietty erehtyä kun komponentti on kortilla kiinni.
Laitoin myös piitahnaa noiden kivien alle kortilla.

Liitteenä vaihdetut konkat ja vanhojen konkkien  arvot kapasitanssimittarilla mitattuna Pana_konkat.pdf sekä emolevyn kuva, jossa vihreiillä nuolilla näytetty vaihtopaikat.

Pana_konkat.pdf ( 122 KB | 0 latausta )
Pana-EX87_emo-a.jpg ( 257 KB | 0 latausta )
Pana-EX87_emo-a.jpg

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

ETapani
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #2 - 01.12.2016 klo 13:13:16
Tulosta viesti  
Hei VjpA,
Näyttää olevan minullakin sama laite Panasonic DMR-EX87EN-K. Ikäväkseni konkkien vaihto Simpsonilla ei auttanut varsinaiseen ongelmaan: DVD-asema lopetti kunnollisen tallentamisen. Osaa lukea, joten vanhat tallenteet voidaan katsella, mutta uusia ei voi tehdä. Olen yrittänyt löytää yritystä joka osaa/haluaa korjata laitteen, kun se on muodostunut niin tärkeäksi. Onko sinulla hyviä neuvoja tai vihjeitä? terveisin ETapani

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #3 - 01.12.2016 klo 22:37:38
Tulosta viesti  
Varmaan esim. Infocare tai vastaava Panasonic:in valtuuttama liike korjaa -- mutta uusi laite tulee halvemmaksi, epäilen Surullinen
Mitä sun laitteelle tehtiin tuolla sonnilla? Olisko joku juttu jäänyt tekemättä? Mitä olit tilannut eli mikä oli alkuperäinen vika jonka ilmoitit? Onko korjauksesta jo kauankin?
Nää kysymyksen on sen takia, että tiedän missä mennään.

Liitteenä on käyttöohjeen DVD-puolen vikakysymyksiä, jos niistä ei ole apua niin sitten täytyy ruveta epäilemään laitevikaa eli DVD:n lukupäätä tai ohjuskorttia.

Ei_voi_tallentaa_DVD:lle.pdf ( 40 KB | 0 latausta )

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

ETapani
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #4 - 02.12.2016 klo 16:32:57
Tulosta viesti  
Kiitokset myötätunnosta ja vastauksestasi.
Minulla on ollut jo kaksi Pansun tallentavaa kovalevy/DVD tallentinta.
Edellinen tuli käyttökelvottomaksi siirryttäessä digitaaliseen vastaanottoon ja sitten tämä toinen. Olen kovin kiintynyt näihi editoiviin DVD-tallentimiin. Olen kovasti yrittänyt löytää vastaavaa laitetta uutena siinä onnistumatta. Tarjosivat Pansun uusia tyyppejä, jotka ikäväkseni soveltuvat vain kaapelivastaanottoon. DMR-EX87EN-K täyttää minun tarpeeni ja olen tallentanut omia ja TV:n kautta tulevia ohjelmia ihan kirjastoksi asti.
Vain keväällä DMR-EX87EN-K Simsonille (valtuutettu Panasonic huolto) tuon DVD tallentimen vian takia. Ilmoittivat, että poverin konkat ovat kaput ja vaihtoivat kourallisen niitä. DVD:n tallennus ei lähtenyt toimimaan. Kesä meni mökillä ja syksyllä palasin aiheeseen. Simson ilmoitti siinä vaiheessa etteivät he enää saa osia Pansulta ja pyysivät kääntymään toisen putiikin puoleen. Aikaisempaa viestiäni kirjoittaessa olin lähettänyt sähköpostin ko yritykseen (Tehovideo) kysyen huoltoa. Tänään tuli vastaus, että varaosa maksaa paljon ja jos ei lähde toimimaan kuka maksaa!!?? Että tässä mennään.
Toki haluaisin laitteen kuntoon - kovalevylläkin on paljon tärkeää tavaraa, joka pitäisi saada toiseen formaattiin.
Siksi nämä pohdiskelut ja  neuvon pyynnöt.
Terveisin ETApani

Sivun alkuun

IP kirjattu

VjpA
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #5 - 02.12.2016 klo 18:34:21
Tulosta viesti  
Moikka, jos veit laitteen huoltoon DVD:n toimimattomuuden takia ja vaihtoivat vain virtalähdepuolen konkkia Järkyttynyt. Siellä ei ole paneuduttu varsinaiseen vikaan ollenkaan, vaan tehty jotain räpellystä. Toki noissa laitteissa on kyllä tätä konkkavikaakin.
Olettaisi, että merkkihuollolla on kanavia valmistajaan josta saa apua kun oma tietämys ei riitä.

Ainakin näin oli silloin kun vielä olin työelämässä ja mystinen vika vaivasi moottorikäyttöjä.

Sitten mulle tuli mieleen, että olisko tuon DVD:n poweripuolessa vielä konkkavikaa jota ei ole huomioitu huollossa. Mä tutkin vähän kaavioita vielä.

Lisäys: näyttää siltä, että tähän malliin joutuu vaihtamaan DVD-aseman ja RAM/Digital korttimodulin yhdessä - katso kuva alla.
Huolto-ohjeissa kerrotaan kuinka pääsee laitteen huoltomoodiin ja siellä voi katsella myös tämän Ram-modulin virheitä yms. niitä ei ole kuitenkaan paljoakaan hyötyä. Jostain olin lukevinani, että tähän saiisi myös vaihtoyksikköinä tätä ko. pakettia.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2016 klo 22:23:47 Kirjoittaja VjpA »  

Pana_DVD-drive.png ( 45 KB | 0 latausta )
Pana_DVD-drive.png

t. // Jukka
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo876
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #6 - 11.02.2017 klo 20:27:00
Tulosta viesti  
Hei!
Minulla  on useita panasonic tallentimia.DMR-E95H lakkasi dvd toimimasta muutaman kondensaattorin vaihdolla lähti pelaamaan.
DMR EX77 2kpl, DVD ei toiminut kunnolla:Väittää levyjä viallisiksi,ei kirjoita täyteen,kopioi mutta ei fainalisoi, ym.
Syynä laserin lasin likaantuminen polttohöyryistä.Viimeksi piti puhdistaa 4x ennen kuin lähti pelittämään.sen jälkeen toiminut vuoden moitteetta.Yhden kerran sama vaiva ja huoltoliike vaihtoi takuuseen kiintolevyn??? On sen jälkeen toiminut moitteetta.Yhden kerran verkkopoverista mennyt kondensaattori .Uusin laitteeni syksyllä ostettu antenniverkon  DMR BCT950.Piti tilata saksasta kun eivät Suomeen tuo.Toiminut hyvin .Valikot hieman erilaiset ja nettiyhteys mahdollisuus .Ainoa puute on että pyrkii ohjelmavalikossa kirjoittamaan ohjelmien nimiä ruotsiksi.
Terveisin Timo 876

Sivun alkuun

IP kirjattu