Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu (Luettu 15675 kertaa)
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
04.02.2016 klo 13:28:10
Tulosta viesti  
Minkähän tasoista nauhaa mahtoivat aikanaan käyttää kasettimonistamot kun tekivät äänitettyjä kasetteja? Tuli vaan mieleen kun kirjaston poistomyynnistä ostin muutaman poistetun lasten äänikirjan, niissä on 6 - 8 kasettia ja äänikirjan hinta oli 50 snt joten yhden kasetin hinnaksi tuli 6 - 8 snt. Voisi ihan nostalgiamielessä äänitellä radiosta kuunnelmia ja verkkotarjonnasta musiikkiakin.

Kaseteissa ei ole mitään tuntomerkkejä, kotelossa maininta että monistus on tehty Kasettilinja Oy:ssä jopa Dolby HX PRO:ta käyttäen. Ihan hyvältä nuo minun huonoihin korviin kuulostavat.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hifiradio58
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 455
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #1 - 04.02.2016 klo 13:53:42
Tulosta viesti  
Hmmm... joitakin huomioita mihin minä olen törmannyt, alkuaikojen kasetit eivät tosiaan olleet hyviä, puhun nyt 60-70 luvun vaihteen valmiiksi äänitetyistä kaseteista, joita minulla on pari jäljellä.
Hyvänä esimerkkinä on Jethro Tullin Island levymerkillä oleva, aivan surkea, diskantit jo parikymmentä vuotta sitten kadottanut kasetti, hyvä kun edes jotain puuroa enää kuuluu. Eikä ole säilytetty TV:n päällä tai kylmävarastossa.

Toinen ääripää on Yes-yhtyeen Yesyears Atco-kasettikokoelma joka on sitten taas huippuluokkaa,
se on erittäin hyvä-ääninen eikä uskoisi että se kasetilta tulee.
Kaseteissa merkintä DiGalog Dolby HX Pro recorded on Cobalt cassette.
Ja on minulla myös muistaakseni kahdella markalla ostettu Deutsche Grammophon Gesellschaftin Stravinskyn Tulilintu kasetilla (!) jossa myös mainio ääni.

Yleisesti voidaan ehkä todeta että huoltoasemaketjujen humppa ja iskelmäkasetit eivät olleet kovin hääppöisiä, nehän yleeensä toistettiinkin huonoilla vehkeillä, kun taas parempi musiikki sai kyllä aina kulloisenkin vuosikerran parasta kasettimateriaalia käyttöönsä, koskee siis "laatulevy-yhtiöitä"

Mutta vinyyli se on kuitenkin parasta............
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #2 - 04.02.2016 klo 15:10:24
Tulosta viesti  
Tosiaan, olennainen tieto on ajankohta. Nämä kirjaston poistokasetit on äänitetty 1990 joten nauhamateriaali on varmasti 70-lukua parempaa. Toisaalta dekkini Pioneer CT-S410 osaa säätää nauhoituksen biasin automaattisesti joten sinänsä nauhatyypillä ei ole väliä, kunhan kiinnostaa. Ei kai noita valmistajia enää tuolloin kauhean montaa ollut ja niiden standardinauhatkin olivat jo tuolloin kelvollisia.

Varmaan ensimmäinen ostokasettini on Mamas & Papas:n levy 70-luvun alusta, se on juurikin tuollaista puuroa, diskantit loppuvat varmaan parin kHz:n paikkeilla. Ja se oli muistaakseni sellainen alusta alkaen, siksi en ostanutkaan yhtään musiikkia kasetilla ennen kuin parinkymmenen vuoden päästä autoon.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
A15W
Full Member
***
Poissa


SRHS

Viestejä: 169
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #3 - 04.02.2016 klo 15:41:26
Tulosta viesti  
Yleensä lienee ollut se ruskea rautanauha käytössä, ainakin noissa omissa valmiiksi äänitetyissä c-kaseteissa. Lukuun ottamatta, muistaakseni 1981 ostamani Donna Summer. Se on CrO2 kasetti ja on ääneltään omaa luokkaa. Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 788
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #4 - 04.02.2016 klo 17:14:02
Tulosta viesti  
Itse nauhan ja kasetin mekaniikan lisäksi äänenlaatuun vaikutti myös kopiointinopeus. Valmiiksiäänitetyt musiikkikasetit kopioitiin moninkertaisella nopeudella.

Näin joskus messuilla sellaisen koneen toiminnassa. Suhina oli melkoinen. Emonauha pyöri litteässä muovilaatikossa jatkuvana lenkkinä. Kasettinauhaa tuli isolta nauhakakulta, kone äänitti jakson, leikkasi nauhan ja pakkasi sen kasettiin ja sulki kasetin.

Yksi firma monistaa vieläkin kasetteja. En nähnyt tässä videossa sellaista hurjaa looppimonistuskonetta.
http://www.bloomberg.com/news/videos/2015-09-01/the-last-audio-cassette-factory

Eero
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 414
Sijainti: SRHS
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #5 - 04.02.2016 klo 20:03:38
Tulosta viesti  
80-luvun myötä [noin vv. 1985-1992] tilasin Kasettilinjalta satoja määrämittaisiksi teettämiäni blankokasetteja, ja tuolloin kysyin heiltä, mitä nauhaa käyttivät noissa purkittamissaan blankokaseteissa.
Enkä nyt tietenkään enää muista, käyttivätkö Basfin vai "TDK":n ferronauhaa.
Joka tapauksessa aivan kohtuullisen tasoista ns. perusnauhaa, ja käytössä aivan kelvolliseksi osoittautunutta kasettimekanismiakin.

Eri asia sitten on, käyttikö Kasettilinja samaa nauhamateriaalia monistaessaan äänikasetteja.

Suurin mahdollinen ongelma tuollaisissa kirjaston äänikaseteissa lienee se, että nauhoissa saattaa olla vekkejä,
tai mahdollisesti jopa tuhansien kuuntelukertojen jäljiltä itse magneettikerros on voinut alkaa hankautua, kulua
[tuon nähnee kasetin painohuovan ruskeudesta, kasettidekin vetoakselin//-akselien ruskettumisesta, tai viimeistään avaamalla kasetin ja havaitsemalla mahdollisen hilseen].

Itse en tuollaisille ilmeisen paljonkin käytetyille kaseteille nauhoittaisi ainakaan mitään tähdellistä arkistoitavaa, enkä myöskään vaarantaisi laadukasta, hifitasoisen musiikin nauhoittamiseen ja kuuntelemiseen käytettävää kasettidekkiä kyseisenlaisilla käytetyillä nauhoilla.

Eteen saattaa tulla sellainenkin pulma, että automaattisella nauhantunnistuksella varustettua kasettinauhuria ei välttämättä saa riittävälle esimagnetointivirralle, kun pyyhkii nauhat tyhjiksi, eli nauhoille voi jäädä haamuääniä.

-is-
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HeikT
God Member
*****
Poissa


SRHS 782

Viestejä: 776
Sijainti: Lohja
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #6 - 04.02.2016 klo 20:28:04
Tulosta viesti  
Eero Aro kirjoitti 04.02.2016 klo 17:14:02:
Itse nauhan ja kasetin mekaniikan lisäksi äänenlaatuun vaikutti myös kopiointinopeus. Valmiiksiäänitetyt musiikkikasetit kopioitiin moninkertaisella nopeudella.

Suomessa oli 70/80-luvuilla useampia c-kasettien kopiointifirmoja. Suurin niistä oli Riihimäen Äänitetuotanto Oy jota monet säilykemusiikin tuottajat käyttivät. Minulla (ja Eeron tuntemalla Loukovaaran Jussilla) oli joskus yhteisiä harrastuksia Äänitetuotanto Oy :n kanssa, olisko ollut -79 tai -81 ...

En muista kuinka monta rinnakkaista kasettipesää laitteessa oli mutta on jäänyt mieleen että kopiointinopeus oli 16-kertainen. Siis 2 minuuttia per c-kasetti, laite nauhoitti samanaikaisesti A-puolen ja B-puolen, B-puoli meni tietysti "väärin päin" mutta eihän sitä kukaan äänitteestä huomannut. Suuren nopeuden takia kasettien äänen laatu oli sitten mitä oli.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 788
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #7 - 04.02.2016 klo 21:19:29
Tulosta viesti  
Hyvä että sinä sanoit tuon 16-kertaisen nopeuden, Heikki. Muistelin jotain sellaista, mutta en uskaltanut kirjoittaa. Valmiiksi äänitettyjen kasettien äänenlaatu oli kuitenkin hämmästyttävän hyvä siihen verrattuna, miten niitä monistettiin. Yläpäähän siinä häviää ensiksi, kun naparako on nauhanopeuteen verrattuna häviävän pieni.

Itse olen kyllä käytellyt sellaista pientä kopiointilaitetta, jossa oli kolme kasettipesää. Yksi master ja kaksi kopioivaa. Se ei tainnut pyöriä kuin nelin- tai ehkä kahdeksankertaisella nopeudella. Laite kopioi kaikki raidat yhdellä kertaa.

Taidan muistaa väärin sen prosessin. Masternauha varmaan kopioitiin ensin monta kertaa peräkkäin suurella nopeudella suurelle nauhakakulle, joka oli siis 3,81 mm levyistä kasettinauhaa. Masternauhaa toisti looppikone, jossa nauha ei kelautunut kelalle, vaan se oli tuhannella mutkalla läpinäkyvässä muovisäiliössä. Ilmavirran avulla nauha saatiin laskostumaan niin, että se liikkui ongelmitta.

Hakusanalla "bin loop duplicator" löytyi:
http://www.audiodups.com/manufacturing.html
Laitan myös kuvan liitteeksi.

Sitten kasettien pakkauskone pätki sen ison nauhakakullisen kopioitujen jaksojen välistä ja kelasi ne "pätkät" kasetteihin ja sulki ne.

Tässä mallia teollisesta kasettimonistuksesta:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ba-avk-slavich-2001-tapematic.jpg

Eero
  

p2000.jpg ( 21 KB | 0 latausta )
p2000.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HeikT
God Member
*****
Poissa


SRHS 782

Viestejä: 776
Sijainti: Lohja
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #8 - 04.02.2016 klo 21:31:06
Tulosta viesti  
Näinhän se varmaan meni kuten Eero kertoi...

Luulenpa että 3,81 mm nauhoittavan koneen äänipään nauharako eli "spaltti" oli paljon kapeampi kuin tavanomaisissa c-kasettimankoissa. Kun nopeus oli 16x niin eihän sinne olisi saanut juuri mitään yli 1 kHz taajuuksia

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Eero Aro
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 788
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #9 - 04.02.2016 klo 21:37:20
Tulosta viesti  
Mutta voihan ne entiset äänikirjakasetit olla ihan käyttökelpoisia, nauhamateriaalista ja mekaniikastahan se vain on kiinni. Ja tietysti kirjaston asiakkaiden nauhurit ovat tosiaan voineet rypistää nauhaa jostain kohdista.

Nauhanhan saa tyhjäksi ennen äänitystä voimakkaalla magneetilla.

Eero
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Dartagnan
Senior Member
****
Poissa


SRHS 1061

Viestejä: 272
Sijainti: Turku
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #10 - 06.02.2016 klo 10:35:11
Tulosta viesti  
Olen ilkka suni -nimimerkin kanssa samoilla linjoilla.
Omalle kohdalle ei ole osunut kuin muutama hieman parempi valmiiksiäänitetty c-kasetti. Yleensä niissä on käytetty melkeinpä halvinta mahdollista ferronauhaa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Pari valmiiksiäänitettyä chrominauhaa dolby merkein varustettuna löytyy omastakin hyllystä mutta kyllä niissäkin kohinaa ja tunkkaista yläpäätä on ihan riittämiin.
Kirjastokäytössä olleita vanhoja kasetteja en kyllä noteeraisi ollenkaan.
Käytössäni on Pioneerin ct-f1250 ja Akain gxc-760d dekit ja niissä olen käyttänyt chromi ja metallinauhoja, äänenlaatu on aivan omaa luokkaansa verrattuna valmiiksiäänitettyihin.

Jos nurkissasi pyörii tyhjänpanttina ehjiä chromi/metalli tai alkuperäisiä dekkien säätökasetteja: http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1437221489/5#5
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #11 - 06.02.2016 klo 17:25:25
Tulosta viesti  
Minulla on kuuden kasetin Bruce Spingsteenin kansio, siinä olevat kromikasetit soivat
kyllä hyvin, en tiedä millä menetelmällä ne on valmistettu. Kaseteissa täytyy muistaa
se että jos nauhuria ei ole säädetty ko. kasetille niin dolbysta on enemmän haittaa
kuin hyötyä. 90-luvun alussa valmistetut viimeiset valmiiksi äänitetyt kasetit tehtiin
laatunauhoille, kokoelmassani useampia sellaisia joiden äänessä ei ole valittamista.
TDK:n MA-nauhat olivat parhaita kotiäänityksiin, krominauhat hiovat äänipäät aika
nopeasti piloille joten niitä en nykyään enää soittele koska uudet äänipäät ovat
kortilla.

Markku   Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2515
Sijainti: Kokkola
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #12 - 06.02.2016 klo 18:02:41
Tulosta viesti  
Olin itse joskus vapaaehtoisena äänittäjänä eräässä tapahtumassa. Siellä tehtänäni oli äänittää ja kopioida kaseteille puhujien tuotokset. Nauhurina oli Yamahan jonkin kotinauhuri, jossa oli autoreverse toiminto, että kasettia ei tarvinnut kääntää. Valmis äänitetty kasetti sitten kopioitiin "amerikkalaisella" kopiointilaitteella, johon meni muistaakseni neljä kasettia kerralla. Itse kopiointi käynnistyi nappia painamalla; kopiointiaika oli noin 10 min per kasetti; riippuen siitä oliko 60 vai 90 minuutin kasetti. Tyhjät kasetit oli toimittanut jokin paikallinen firma, joka hankki ne mahdollisesti Kasettilinjalta. Nauhana oli jokin Agfan ferronauha; niin minulle kerrottiin. Masternauha oli samasta erästä; se sitten laitettiin talteen arkistoitavaksi. Tämä paikallinen firma sai myydyistä kaseteista osuutensa. He lainasivat kopiointilaitteen ja tallentavan nauhurin.

Minulla on Capitol Records, Inc firman julkaisema Buck Owens HOT DOC! C4-91132 C-kasetti. Se soi edelleen erittäin hyvin, vaikka onkin vuodelta 1988. Itse kasetti on ilmeisesti krominauha. Siinä on Dolby HX-PRO ja XDR logot. Ehkä ne takaavan hyvän äänenlaadun.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Dartagnan
Senior Member
****
Poissa


SRHS 1061

Viestejä: 272
Sijainti: Turku
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #13 - 06.02.2016 klo 19:20:31
Tulosta viesti  
Olen ymmärtänyt että chrominauhojen äänipäitä kuluttava vaikutus koskee vain niitä alkupään kromikasetteja?
Lisäksi olen huomannut että tavallisista I tyypin ferronauhoista lähtee enemmän sitä pölyä joka likaa äänipäät ja painotelat.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 414
Sijainti: SRHS
Re: Valmiiksiäänitettyjen kasettien laatu
Vastaus #14 - 07.02.2016 klo 04:15:27
Tulosta viesti  
Ohops, nyt näkyy keskustelu laajentuneen ja pakka levinneen jo kosolti radiohistorian atmoliepeille.

Olisiko kuranttia faktaa, krominauhojen äänipääkulutuksesta. Saattaa olla, että itse olen mahdollisen omaksumani faktatiedon jostain 40 vuoden takaa unohtanut, mutta. Parhaiksi aihioiksi kromikaseteista vuosikymmenien saatossa havaitsin mallit Maxell XL II, Sony UCX-S [ei UCX, UXS], TDK SA//SA-X.

Lyökääs pöytään faktista dataa, krominauhojejn äänipääkuluttavuudesta. Minulla on ja on ollut kymmeniä kasettidekkejä, torpassa on noin 2.000 C-kasettia, enkä edes pitkäaikaisimmassa luottolaitteessani noin 20 vuoden ajaltaan Sony TC-K81 [Sonyn kärkimalli 1980, palveli aluksi hifi-dekkinä, loppuvaiheissaan radioharrastenauhurina] ainakaan omin korvin, enkä silmin saattanut todeta äänipään kulumaa.

Kenen ja mitä höpinää tämä krominauhoista on? Dataa, faktaa peliin, kiitos.

ilkka suni,
ei nimimerkki, vaan oma itsensä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016 klo 04:44:45 Kirjoittaja ilkka suni »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta