Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) QRP transciever, mallia Kyynelreplika (Luettu 90061 kertaa)
OH6EOG
Senior Member
Poissa

Sijainti: Mustasaari
QRP transciever, mallia Kyynelreplika
18.11.2015 klo 11:06:03
Tulosta viesti  
Tervehdys!

Olemme perheen kanssa suunnitelleet lähtevämme pienelle tunturivaellukselle ensi kesänä. Muksut ovat siinä iässä että soisimme heille ensikosketuksen tunturimaisemiin. Ovat kuitenkin sen verran pieniä ettei voi tehdä mitään pitkiä päivämatkoja. Enimmäkseen tulee varmasti vietettyä leirielämää teltan ympärillä. Tästä heräsikin minulla ajatus että olisi hauska ottaa jonkun pienen QRP-radion mukaan ja ajaa sillä amatööriyhteyksiä teltasta. Sinne me kuitenkin varmasti hakeudumme hyttysiltä pakoon suhteellisen aikaisin. Ainut ongelma on vaan ettei minulla vielä ole sopivaa radiota. Kaikki HF-asemani ovat turhan isoja rinkassa kuljettamiseen.

Päätin lähteä rakentamaan itselleni "pientä ja näppärää" amatööriradiota. Kun satun olemaan kiinnostutut tästä hamssipuolen perinneradiotoiminnasta oli melko itsestään selvää että kyseessä olisi Kyynel-radio. Rakennusprojektini pyörähti käyntiin muutama viikko sitten ja ajattelin että voisin jakaa siitä pientä tarinaa ja kuvia tällä palstalla. Toivottavasti siitä on iloa jollekin teistä.

Liitteenä olevasta kuvasta se sitten oikeastaan lähti liikkeelle:
- OH2KW:n piirtämä jäljennös M11X kyyneleen etupaneelista.
- SM2BYW jonka kyynel on nähtävissä osoitteessa http://www.sm7ucz.se/Kyynel/Kyynel.htm on ollut suureksi avuksi tarkistaessa mittoja ja yksityiskohtia omasta kyyneleestään
- http://www.cryptomuseum.com/spy/kyynel/index.htm Täältä olen myös tutkinut yksityiskohtia hyvin tarkasti noista suurikokoisista kuvista.

73 de Pontus

etulevy.JPG ( 94 KB | 0 latausta )
etulevy.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #1 - 18.11.2015 klo 11:24:43
Tulosta viesti  
Etulevyn osien valmistus ja sijoittelu on päässyt siihen malliin että vasemmanpuoleinen neljännes alkaa olemaan stanssattuja tekstejä vaille valmis.

Melko aikaisessa vaiheessa päätin yrittää tehdä asemasta mahdollisimman tarkan kopion alkuperäisestä kyyneleestä. Tarvitsemani komponentit listasin ja olen nyt sitten kuparilangoista lähtien yrittänyt löytää komponentteja ja rakennusmateriaaleja oikealta aika-kaudelta. Kirpparilta löytyi huikean 3€ hinnalla vanha suomalainen putkiradio joka joutui teurastukseen (uskaltaakohan sitä tunnustaa tällä palstalla). Siitä sain tähän projektiin tarvitsemani pertinaxi-levyt ja tuota ruskeeta bakeliittia.

Noiden antenniliittimen banaaniliittien reunaa pitäisi vielä yrittää sorvata vähän ohuemmaksi. Reuna on noissa turhan korkea mutta en löytänyt muita kromattuja joissa se yläreuna muuten näyttäisi suhteellisen oikealta. Muuten tuo alkaa kai olemaan valmis.

Pitäisi päättää mitä sarjanumeroa tuohon laitan. M11EOGX oli minulla ensimmäinen idea. Tällä hetkellä olen kuitenkin kallistumassa siihen että muutan tuon kutsuni suffixi EOG numeromuotoon-> 306. Sain myös kuulla että sodan jälkeen Stella Polaris-porukan toimesta ruotsissa tehdyt kyyneleiden sarjanumeron lopussa on B-kirjan. Ehkäpä stanssaan tähän omaan laitteeni M11306XB. Saa nähdä mihin lopulta päädyn.

vasenkulma.JPG ( 96 KB | 0 latausta )
vasenkulma.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #2 - 18.11.2015 klo 11:39:51
Tulosta viesti  
Replikaan sopivia kondensaattoreita olen tetenkin joutunut etsimään. Tarinahan kertoo sen että suomalaiset rakensivat kyyneleiden konkat alusta asti itse. Ihan niin perusteellinen en ajatellut olla tässä projektissa. RX ja TX virityskondensaattoreiksi olen löytänyt kaksi vanhaa Hammarlundin kondnsaattoria. Joudun kyllä muokkaamaan niitäkin vähän ja lisäämään levyjä toiseen niisti, mutta luulen että niistä tulee hyvä. Lisää siitä kuitenkin myöhemmin kun pääsen kunnolla niiden kimppuun.

Vastaanottimen takaisinkytkentää säätävä kondensaattori on kyyneleessä tuollainen tiheästi pakattu kiertokondensaattori jossa on "paperia" eristeenä levyjen välissä. Tiesin että minulla jossain on sellainen jonka pitäisi sopia tähän projektiin. Muistin nimittäin että minä pikkupoikana olen rakentanut kidevastaanottimen siitä. Kuulinko sillä vastaanottimella mitään tai ei, sitä en enää muista, mutta sen konkan muistin. Viime viikonloppuna kävimme lasten kanssa vierailemassa isovanhempien luona ja poikahuoneeni hyllyltä löysin vihdoin vanhasta kenkälaatikosta tämän kondensaattorin jonka olin etsinyt.

Kotiin päästyäni jouduin kuitenkin toteamaan että konkka oli liian iso mahtuaakseen kiertämään Kyyneleen sisällä. Nyt kun vihdoin olin löytänyt tämän kadoksissa olleen konkan halusin kuitenkin käyttä sitä. Ei auttanut kuin purkaa sitä ja muokata sitä sopivamman kokoiseksi. Liitteenä kuva siitä miltä se näytti ennen kuin rupsein kokoamaan sitä.

Seuraavana työjonossa ovat laitteen vipukytkimet sekä tuo jousitettu hammasratas. Molemmille on aihiot katsottu valmiiksi mutta niitäkin joutuu muokkaamaan. Kytkimet modifioitiin käsittääkseni alun perinkin suomalaisten toimesta olemassa olevista saksalaisista vipukytkimistä (Käsittääkseni TOROTOR-merkkisiä). 100% samanlaisia en ole löytänyt mutta aika lähellä. Hammasrattaan osalta olen valmistautunut siihen että joudun viilaamaan sellaisen itse. Tuskin minä kuitenkaan löydän juuri oikean kokoisen rattaan.

kondensator.JPG ( 135 KB | 0 latausta )
kondensator.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #3 - 18.11.2015 klo 12:22:28
Tulosta viesti  
Huh, huh! Nyt kyllä veret seisahtuvat. On meinaan sen näköinen projektin aloitus. Kirjoittele ihmeessä mahdollisimman paljon tarinaa työn edetessä.

Olisit ehkä joutunut purkamaan tuon säätökondensaattorin joka tapauksessa. Minulla on pari noita samantyyppisiä ja niissä ainakin on staattorilevyjen niittauksissa niin paljon hapettumaa että levyt eivät saa kosketusta toisiinsa ja staattorin juotoskorvaan muuta kuin satunnaisesti joten pura ja kasaa on näissäkin edessä.

Mainiot myö nuo sinun lähdeartikkelit, enpä ole noihin törmännytkään. Vähän kulmakarvoja nostatti SM7UCZ:n toteamus: "Det fanns ingen radioindustri i Finland. Därför tillverkades egna vridkondensatorer under primitiva förhållanden!" Kyllä kai meillä sentään jotain teollisestikin tehtiin sodan aikana, ASA, Helvar, Hellberg jne.

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Sijainti: Hanko
Vastaus #4 - 18.11.2015 klo 12:35:21
Tulosta viesti  
Tästä kannatta tehdä juttu Vipuseen = Radioamatööri-lehti. Tietysti myös RADIOT-lehti voi olla kiinnostunut.

Ilmari /OH2FBX

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #5 - 18.11.2015 klo 12:40:50
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 18.11.2015 klo 12:22:28:
Vähän kulmakarvoja nostatti SM7UCZ:n toteamus: "Det fanns ingen radioindustri i Finland. Därför tillverkades egna vridkondensatorer under primitiva förhållanden!" Kyllä kai meillä sentään jotain teollisestikin tehtiin sodan aikana, ASA, Helvar, Hellberg jne.

Juu, eipäs tuo ensimmäinen lause tuossa oikein taida pitää paikkansa. Tällä foorumilla on varmasti muita jotka tietävät minua paremmin koska nämä muut suomalaiset valmistajat ovat päässeet kunnolla vauhtiin, ja mitä komponentteja ovat valmistaneet itse. Tuo toteamus itse valmistetuista konkista on varmastikin tässä tapauksessa peräisin Antero Tannisen teksteistä: http://personal.inet.fi/koti/antero.tanninen/kyynel.html

Ja kyllä sen huomaakin niistä kyyneleiden virityskondensaattoreista, vastaavia ei näe muualla. Eli, ei niitä kyllä ole ostettu minkään kaupan hyllystä.

Kiva että projektini kiinnostaa. Itsekin seuraan mielellään muiden mielenkiintoisia projekteja joten ajattelin nyt tarjota jotain takaisin, tähän "verkkofoorumien maailmaan".

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #6 - 18.11.2015 klo 12:42:39
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 18.11.2015 klo 12:35:21:
Tästä kannatta tehdä juttu Vipuseen = Radioamatööri-lehti. Tietysti myös RADIOT-lehti voi olla kiinnostunut.

Ilmari /OH2FBX

Tätä on itse asiassa jo ehdotettu myös Ruotsin suunnasta. Ei ole mahdotonta että näin käy...

...mutta katsotaan nyt ensin josko tästä talven mittaa tulisi tomiva vekotin.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #7 - 18.11.2015 klo 13:27:35
Tulosta viesti  
Säätökondensaattorit varmaan onkin omavalmisteisia ja taidettiin kiteetkin hioa itse. Mutta radioteollisuutta kyllä Suomessa oli sota-aikanakin. Asa taisi ainakin tehdä ainakin sodan jälkeen myös säätökondensaattoreita?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5YW
God Member
Poissa

Veteraaniradisti

Sijainti: Kouvola
Vastaus #8 - 18.11.2015 klo 13:46:01
Tulosta viesti  
Kiteet hioi Insinööritoimisto T.I.Leiviskä, radioamatööri hänkin...

kide.jpg ( 57 KB | 0 latausta )
kide.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Sijainti: eteläpohjanmaa
Vastaus #9 - 18.11.2015 klo 18:52:43
Tulosta viesti  
Kliseinen Ohhoh
Erittäin hieno projekti !!

Informaatiotekniikan Museoyhdistysen museolla Kurikassa on myös muutama replika-Kyynel.
Muistaakseni M4, M7 ja M10 (tai M11) malliset.

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH5YW
God Member
Poissa

Veteraaniradisti

Vastaus #10 - 18.11.2015 klo 20:32:01
Tulosta viesti  
Joo siellä Kurikassa on ainakin tämmönen replica

kyynel_r.jpg ( 24 KB | 0 latausta )
kyynel_r.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #11 - 19.11.2015 klo 09:04:17
Tulosta viesti  
Mahtaako joku teistä tietää miten noissa aikaisemmissa replikoissa on ratkaistu tuon kotelon tekeminen? Tuo alumiinilaatikko on alun perin valettu oikean muotoiseksi, mutta ainakaan minulta se alumiinin valaminen ei oikein onnistu. CNC-vehkeellä tuollaisen laatikon tietenkin jyrsii esiin umpinaisesta alumiinipalikasta, mutta ei ainakaan vielä ole tiedossa sitä tutua joka tekisi sen minulla ns. pullakahvi-palkalla. Taitaa olla turhan kallista lähteä ihan oiekasti teettämään metallipajalla.

Itse ajattelin kokeilla tällaista vaihtoehtoa: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tayte/Kemiallinen-metalli-2000019604/

Sahasin laatikon sivut alumiinipellistä ja liimasin ne sitten yhteen tuolla Bilteman mönjällä. Kulmissa käytin alumiiniprofiilia "kulmarautana" antamaan lisää tukea. Sivut ovat itse asiassa jo kiinni toisissaan mutta pohja puuttuu  vielä.   Pienet alumiinipalat pitäisi vielä lisätä kulmien yläreunaan ja sivujen ruuvinreikin kohdalle, jotta sitten voisin porata reijät ja laittaa niihin kierteet kannen kiinnitystä varten.

En vielä tiedä minkä näköistä tuosta lopulta tulee, mutta kokeilen nyt ainakin. Ulkopintaa kun vähän silittää hiekkapaperilla, niin uskon että siitä puolesta voisi tulla ihan ok. On enemmänkin kyse siitä miltä se lopputulos sitten näyttää sisäpuolelta sen jälkeen kun sinne on lisätty sen eristävän pahvikierroksen joka siinä kuuluu olla.

Tietysti jos joku tarjoutuisi hitsaamaan tai jyrsimään minulle sopivan kokoisen laatikon, niin ottaisin mielellään vastaan sitä apua...  Mahtava

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #12 - 19.11.2015 klo 09:32:51
Tulosta viesti  
Lisää haasteita.

Tästä olin ajatellut tehdä lähettimen asteikkolevy, mutta... Nyt kun oikein sivitin sitä tuonne etulevylle huomasin ettei tuo mahdukaan sinne. Asteikkolevyn läpimitta saa maksimissaan olla tuommoiset 45mm jottei se ottaisi kiinni reunassa oleviin kannen kiinnitysruuveihin. Minä kun ehdin luulla että olisin päässyt helpolla tämän kanssa.

Nuppia pitää tietenkin mututaa toisenmalliseksi. Sopivaa bakeliittinuppia on vielä hakusessa mutta kyllä se jostain vielä ilmestyy. Muuten olisi riittänyt kun levyn taustavärin olisi vaihtanut mustaksi ja asteikkoon olisi hieronut valkoista väriä. Nyt joudun kuitenkin positamaan kolmisen millimetriä levyn ulkoreunasta jonka seurauksena myös pääsen kaivertamaan uudet "millimetriviivat" ulkokehään. No, onneksi ovat suoria viivoja ja saavat tulla tasan samoilel paikoilel kuin nuo nykyiset. En joudu arpomaan niiden etäysyyksiä toisistaan.

Sitten pitää tietenkin myös tuo kiristysruuvin ura aukaista siitä ympyrän tyhjältä puoliskon reunasta, mutta siinä ei pitäisi olla mitään eritysitä.

Tarkkavaisimmat saattavat muuten huomata että tuo asteikko menee "väärin päin". Nolla pitäisi olla vasemmalla ja 100 oikealla. Käytännössä sillä ei ole suurempaa väliä koska sen alle tuleva kondensaattori on myös puoliympyrän muotoinen. Voin siis joka tapauksessa kääntä sen niin että taajuus nousee kun nuppia väännetään suurempaa lukua päin.

Pontus

asteikko.JPG ( 102 KB | 0 latausta )
asteikko.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Nipa
God Member
Poissa

SRHS #477

Sijainti: Turku
Vastaus #13 - 19.11.2015 klo 09:47:02
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 19.11.2015 klo 09:32:51:
Lisää haasteita.

Nuppia pitää tietenkin mututaa toisenmalliseksi. Sopivaa bakeliittinuppia on vielä hakusessa mutta kyllä se jostain vielä ilmestyy.

Pontus

Saisikohan tuosta viilattua..?

Nipa

nuppi_001.JPG ( 80 KB | 0 latausta )
nuppi_001.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Nipa
God Member
Poissa

SRHS #477

Vastaus #14 - 19.11.2015 klo 09:54:34
Tulosta viesti  
Tuollainenkin löytyy toiseksi nupiksi, onkohan oikeaa kokoluokkaa?

Nipa

IMG_2303.JPG ( 82 KB | 0 latausta )
IMG_2303.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #15 - 19.11.2015 klo 09:56:26
Tulosta viesti  
Se on muuten totta että muokkaaminen tuon muotoisesta voisi onnistua! Tuo bakeliitti on kyllä siinä mielessä hyvä materiaali että se tottelee viilaa ja hiekkapaperia aika kiltisti. Tuossakin on varmasti messingistä tehty keskiö toisella puolella, mikä on sen läpimitta? Eli kuinka ohueksi vi tehdä tuon pystyosan ennen kuin messinki tulee esiin?

Saanko pitää tuota nuppia yhtenä vaihtoehtona tässä vaiheessa? Voisin katsoa tuollaista omistakin laatikoista. Yhdessä multimittarissa teidän että minulla on tuon tyyppinen, mutta siitä en kyllä kehtaa ottaa. Tai sitten joku muu löytää vielä paremman. Sitähän minä tässä tietenkin salaa vähän toivo, HI, HI.

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #16 - 19.11.2015 klo 10:00:19
Tulosta viesti  
Nipa kirjoitti 19.11.2015 klo 09:54:34:
Tuollainenkin löytyy toiseksi nupiksi, onkohan oikeaa kokoluokkaa?

Nipa

Ei, tuo on sitä seuraavaa kokoluokkaa noista DAKA-WARE tyyppisisät nupeista. Nämä kyyneleen napit ovat läpimitaltaan 28mm. Niitä minulla kuitenkin jo on kaksin kappalein. Eli kiitos, mutta noita en siis tarvitse.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Nipa
God Member
Poissa

SRHS #477

Vastaus #17 - 19.11.2015 klo 10:04:33
Tulosta viesti  
Tuossa nupissa on karkeasti arvioiden n.15mm ennenkuin messinki tulee vastaan.Nuppi ei ole perinteinen radion nuppi vaan joku vahvavirtakytkimen nuppi.Siksi keskiö ei ole tavanmukainen radiotyyppiä.Mutta tuunaamalla voisi onnistua.
Löytyy useampia jos haluaa harjoittelukappaleen.. Silmänisku

Nipa

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #18 - 19.11.2015 klo 10:06:52
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 19.11.2015 klo 10:00:19:
DAKA-WARE tyyppisisät nupeista.

Korjaanpa itse itseäni pienen historiallisen nuppiteidon osalta. Tuo DAKA-WARE taisi kyllä tehdä vaikka minkälaisia nuppeja, eikä vaan näitä tämän tyyppisiä 8-kulmaisia joita käytettiin mm. monessa Suomen sotaradiossa.

(Oletan ainakin että ne olivat kyseisen valmistajan tekemiä. Pitäisi oikeastaan tarkistaakin mitä noissa oman Berttani nupeissa lukee.)

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #19 - 19.11.2015 klo 10:10:37
Tulosta viesti  
Nipa kirjoitti 19.11.2015 klo 10:04:33:
Tuossa nupissa on karkeasti arvioiden n.15mm ennenkuin messinki tulee vastaan.Nuppi ei ole perinteinen radion nuppi vaan joku vahvavirtakytkimen nuppi.Siksi keskiö ei ole tavanmukainen radiotyyppiä.Mutta tuunaamalla voisi onnistua.
Löytyy useampia jos haluaa harjoittelukappaleen.. Silmänisku

Nipa

Rookeri, katsotaan mihin päädyn.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #20 - 19.11.2015 klo 12:13:01
Tulosta viesti  
Stressilelu.

Lopputulos siitä mitä askartelin eilen tämän projektin puitteissa voisi luonnehtia uutena stressileluna. Sekä siinä mielessä että se lieventää minussa mahdollisesti esiintyvää stressiä, että siinä mielessä että se varmasti induktoi sellaista ympärilläni olevissa kanssaihmisissä. Kyseessä on nimittäin prototyyppi modifioidusta vipukytkimestä jolla nyt suoritan rasitustestiä. Muutama tuhat kerta on sitä nyt varmasti tullut näpsyteltyä ON ja OFF -asentojen välissä.  Mahtava

Kyyneleen naamataulussa on kaksi vipukytkintä. M11 mallissa näistä toinen (vastaanottimen) on 2xON-OFF tyyppinen. Tosessa kytkimessa on kolme toimintoa saman vivun takan. Yksinapainen ON-ON ja 2xON-OFF. Mallina olevissa alkuperäisissä kyyneleissä on käytetty TOROTOR-merkkisiä vipukytkimä joita on modifioitu tarjoamaan sitä toiminnallisuutta mitä tarvitaan. RX:n osalta on modifioitu "yksinapaisen" (siinä on oikeasti kyllä 4 liitoskohtaa) ON-ON kytkintä, ja TX:ssä 2 x ON-ON kytkintä (jossa on peräti 8 napaa). Molempien kytkimien vivut ovat lyhyitä ja tehty mustasta bakeliittista.

100% oikeita vipukytkimiä en ole onnistunut löytämään. Tai no, kyllä semmoisia pyörii e-bay:ssä ja vastaavissa paikoissa, mutta taitaa vaan olla niin että näitä samoja vipuja käytetään vanhoissa kitareissa ja kitaravahvistimissa. Tästä syystä niistä myös pyydetään aivan järjettömiä hintoja. Minulla on kuitenkin joukko 1xON-ON kytkimiä joissa on melko oikean näköinen vipu. Myös yksi nelirivinen jossa alaosa täsmää hyvin alkuperäisen kanssa löytyy. Niistä olisi nyt tarkoitus askarrella sopivat vivut.

Sain nätisti purettua molemmat kytkimet ja totesin että ainakin sen kierreosan ja vivun vaihtaminen onnistuu ilman suurempaa ongelmaa. Hetken jouduin kyllä miettimään kuinka tuon ON-ON toiminnallisuuden saisi muutettua 2xON-OFF malliseksi. Tuosta viimeisestä kuvasta näette sen periaatteen jolla ajattelin yrittää. Juotan ohuen missinkiliuskan toisen puolen koskettimeeseen. Silloin kun tuo kytkimen sisällä oleva rulla on kuvassa vasemmalla olevan koskettimen päällä (eli se johon tuo liuska on kiinnitetty), niin silloin liuskan toinen pää on taivutettu siten että se nousee ylös eikä kosketa vastapuolella olevaa kosketinta. Kun rulla taas liikkuu oikealle, niin se painaa sen liuskan alas ja piiri sulkeutuu.

Näin siis ainakin teriassa. Laitoin eilen yhden tuollaisen liuskan paikkoilleen ja kasasin kytkimen väliaikaisesti rasitustestia varten. Vekslaan sitä tässä nyt päivän mittaan edestakaisin sen kun kerkeän, niin saan nähdä jos tuo juotos kestää eikä liuska katke tai muuta muotoaan.

Saa nähdä kuinka testissä käy. Nyt käytössä oleva messinkiliuska on aika ohutta tavaraa joten ainakaan siitä kohdasta mistä se on juotettu kiinni sen ei saisi liikkua kovin paljon. Muuten se kyllä ajan myötä vääntyy poikki siitä kohdasta. Jos viritys osoittautuu riittävän kestäväksi voin modifioida molemmat puolet yhdestä pienestä ja toinen puoli tuosta isosta kytkimestä tällä tavalla.

Pontus

stressilelu.JPG ( 81 KB | 0 latausta )
stressilelu.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #21 - 19.11.2015 klo 12:13:57
Tulosta viesti  
Edelliseen viestiin liittyviä kuvia.

kytkimet.JPG ( 151 KB | 0 latausta )
kytkimet.JPG
onoff.JPG ( 128 KB | 0 latausta )
onoff.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #22 - 19.11.2015 klo 12:35:07
Tulosta viesti  
Nupeista

Mulla on joukko valokuvia ja piirustuksia alkuperäisistä ja replika Kyynel-nupeista. Tiedostot ovat niin suuria ettei taidan mulla liitetiedostona liikkua.
Jos kiinnostaa niin pistä muistitikku käymään täällä.
Ilmari Nikander
Tennbergintie 19
10820 Lappohja

Omakutsu myös pelaa

OH2FBX

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #23 - 19.11.2015 klo 12:44:26
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 19.11.2015 klo 12:35:07:
Jos kiinnostaa niin pistä muistitikku käymään täällä.

Onnistuisikohan lähettäminen tämän palvelun kautta? https://transfer.pcloud.com/

Siinä pitäisi tulla kuvan mukainen kuva. Tuohon "Friend's Email" kenttään kun laitat minun osoitteeni oh6eog "at" gmail.com ja oma osoitteesi sen alle. Sitten valitset vaan omalta koneeltasi tiedostot jotka haluat lähettää ja Transfe-painikkeesta lähtevät sitten liikkeelle.

73 de Pontus

pcloud.png ( 209 KB | 0 latausta )
pcloud.png
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #24 - 19.11.2015 klo 13:29:59
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 19.11.2015 klo 12:13:01:
Saa nähdä kuinka testissä käy.

Eipäs toiminut tuo viritykseni. Teippi joka piti stressilela koossa rupesi antamaan periksi joten sitä piti vaihtaa. Samalla päätin tarkistaa miltä liuska näyttä. Poikkihan se oli! Nimenomaan siitä juuresta, juotoksen reunasta, oli mennyt poikki. Sinne muodostuu kai sittenkin jyrkkä taittumiskohta.

Ei muuta kuin takaisin piirustuspöydälle. Tai sitten kokeilen uudestaan paksummalla pellillä...

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #25 - 19.11.2015 klo 13:50:23
Tulosta viesti  
Nuppeja

Reilut 10 MB multa lähti.

Voitko pistää tuon linkiksi osioon "Hyödyllisiä yleisiä kunnostusneuvoja" tai johonkin muualle jossa se säilyy löydettävissä.

2FBX

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #26 - 19.11.2015 klo 14:00:32
Tulosta viesti  
Kiitos, tiedostot löysivät perille! Yritän katsoa jokin järkevä paikka jonne tuon voisi laitta muistiin.

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Vastaus #27 - 19.11.2015 klo 14:51:18
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 19.11.2015 klo 09:04:17:
Mahtaako joku teistä tietää miten noissa aikaisemmissa replikoissa on ratkaistu tuon kotelon tekeminen?
Kurikan kyyneleet on kuulemma levyä ja hitsattu kasaan (myös M4!) sitten viilattu ja hiottu.

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #28 - 19.11.2015 klo 14:55:01
Tulosta viesti  
M4:n valmistaminen hitsaamalla ja viilaamalla on kyllä hatunnoston arvoinen suoritus!

Sivun alkuun

IP kirjattu

ARZ
Junior Member
**
Poissa

SRSH

Vastaus #29 - 19.11.2015 klo 22:02:19
Tulosta viesti  
Kuriositeettina mainittakoon että hieman kehittyneempää Kyynel -merkkistä telekommunikaatioradiota valmistetaan tänäkin päivänä teollisesti Suomessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #30 - 19.11.2015 klo 22:34:10
Tulosta viesti  
Ovatko päässeet kehittämisasteesta teolliseen valmistukseen asti? Muistan että rahoitusta irtosi jostain mutta sen jälkeen en ole kuulunut mitään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

ARZ
Junior Member
**
Poissa

SRSH

Vastaus #31 - 19.11.2015 klo 22:39:02
Tulosta viesti  
Joo, mutta mistään massavalmistuksesta ei voi vielä puhua.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #32 - 20.11.2015 klo 07:16:43
Tulosta viesti  
http://www.kyynel.net/home.html

Olihan siellä varsin tyylikkäät verkkosivut ainakin!   Hymiö

Toivotaan todellakin että hanke menestyy ja perinteet radiotekniikassa pääsevät jatkumaan.

Minullakin oli tässä yhdessä vaiheessa idea Suomen myöhäisemmänkin matkaviestintäteknologian sisällyttämisestä tähän projektiin. Otin näyttölasin yhdesta Nokian Symbian-pyhelimesta ja yritin tehdä siitä taajuusasteikon lasi tähän kyyneleeseen. En tiedä tarkaan mitä materiaalia siinä on, jotain muovin ja lasin välissä, kovaa ainakin. Muokkaaminen sujuin hyvin siihen asti kun minun piti porata reijät kiinnitystä varte. Silloin koko lasi meni sirpaleiksi, samalla tavalla kuin kännykät jotka putoavat lattiaan  Itku. Olisihan sen pitänyt arvata. Vielä emme saa nähdä kyyneltä johon on integroitu kännykän näyttö...

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Sijainti: Seinäjoki
Vastaus #33 - 20.11.2015 klo 11:26:37
Tulosta viesti  
noista knupeista

katoppa tuolta :
http://www.tme.eu/fi/katalog/passiiviset-komponentit_112309/#id_category=100026&...

vois löytyä ainakin aihioita tsekkaa ite , mutta ainakin 4 ja 5 sivulla oli jotain ? jos ymmärsin oikein mitä sinulta puuttuu siitä projektistasi ?

mulla on justiinsa lähdössä tilaus , joten samassa tulis
vaikka 1 kpl  hi .... ..  .... ..

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #34 - 20.11.2015 klo 12:08:26
Tulosta viesti  
.-. .-.    --.- .-. -..-

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #35 - 20.11.2015 klo 12:12:55
Tulosta viesti  
.-. --. .-.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #36 - 20.11.2015 klo 18:00:02
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 20.11.2015 klo 12:08:26:
.-. .-.    --.- .-. -..-

CQ OH6MF DE OH6EOG KN

Jos vaan viitsit voisit lisätä 1 kpl tuosta PN-32-6.4 nupista tilaukseesi. Voi olla että silti päädyn johonkin toiseen nuppiin mutta enpäs mene konkurssiin jos varmuuden vuoksi otan tuon varalle. Pitäisi olla mahdollista muokata siitä vaikka näyttikin siltä että siinä oli säästetty muovimassassa kääntöpuolella.

http://www.tme.eu/fi/details/pn-32-6.4/aksiaaliset-vastukset-nupit/sci/

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

Hukkis
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Espoo
Vastaus #37 - 20.11.2015 klo 20:28:24
Tulosta viesti  
Höh, tälläisellä OH-tunnukseettomalla menee kauhiasti aikaa koodikielen purkuun Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #38 - 22.11.2015 klo 21:05:55
Tulosta viesti  
Motivaatio ei oikein riittänyt noiden vipukytkimien kanssa joten päätin hetkeksi siirtyä tuon lähettimen viritysasteikon kimppuun. Ensin irroitin sitä ja kaiversin uudet viivat siihen.

kaiverrus.JPG ( 79 KB | 0 latausta )
kaiverrus.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #39 - 22.11.2015 klo 21:06:16
Tulosta viesti  
Levy on alkuperäisessäkyyneleessä musta valkoisella tekstillä. Kovin mielellään en lähtisi maalaamaan tätä messinkilevyä mitä minulla on. Ainakaan vielä ei ole eri askarteluissa tullut vastaan sellaista maalia joka pysyisi kunnolla kiinni tämmöisessä messingissä, eikä lähtisi hilseilemään. Varsinkin tuon uran kohdalla, jonne lukitusruuvia kiristetään, en usko että mikään maali pysyy kiinni. Tästä syystä yritin tummentaa itse messinkilevy.

Raudalle ja teräkselle voi antamaan "köyhän miehen mustauksen" lämittämällä metallikappaleet ensin kaasuliekin yllä ja sitten upottamalla öljyyn. Muutaman kerran kun tämän tekee saa esimerkiksi kiväärin avotähtäimestä varsin mallikkaan näköisen. Ei se ruostetta kestä samalla tavalla kuin asesepän tekemä kunnon mustaus, mutta ajaa ulkonäöllisesti saman asian. Saman olen kokeillut myös muille metalleille, joskin ne kai lähinnä nokiintuvat, eivätkä oikeasti muutu pinnaltaan mustiksi.

No, tätä päätin siis kokeilla ja alla näkyy lopputulos. Osa tuosta levystä muuttui melko mustaksi, mutta ei koko levy. En tiedä mikä syy siihen mahtaisi olla. Seuraavaksi sotkin kuitenkin valkoista väriä nohin numeroihin ja asteikon viivoihin. Lopputulos ei kuitenkaan miellyttänyt silmääni. Tuo valkoinen ei näyttänyt hyvältä siinä vaan lähinnä sotkuiselta. Vinot kaiverrukseni erottuivat myös paremmin. Päätin taas poistaa sen värin polttamalla ja pysyä mustassa värissä numeroiden osalta.

musta.JPG ( 155 KB | 0 latausta )
musta.JPG
valkoinen.JPG ( 192 KB | 0 latausta )
valkoinen.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #40 - 22.11.2015 klo 21:06:33
Tulosta viesti  
Jouduin nöyrtymään sen eteen että en minä kyllä saa tuota levyä samannäköiseksi kuin alkuperäinen asteikkolevy. Ymmärsin että joudun määrittelemään sen minkä minä tarkoitan sillä että haluan pysyä "mahdollisemman uskollisena alkuperäiselle kyyneleelle".

Tästä levystä saan muokattua sellaisen asteikon joka näyttää siltä että se voisi olla tehty 30-luvulla. Mutta ei se kyllä tule olemaan samanlainen kuin alkuperäisissä kyyneleissä. Väritys sekä numeroiden koko ja muoto ovat periaatteessa täysin väärät. Olen saanut kuvatiedostot jotka on skannattu suoraan alkuperäisestä kyynel-asteikosta. Tulostamalla sitä paperille tai mahdollisesti piirtoheitin-kalvolle saisin asteikon joka näyttäisi täysin oikealta. Mutta huomaahan sen heti että sitä on tehty paperista, ja että se on tuore jäljennös.

Joudun valitsemaan jos haluan ulkonäöllisesti tarkan kopion vai "tunnelmaltaan" mahdollisimman autenttinen kyynel. Luulen että haluan pyrkiä tuon tunnelman luomiseen. Haluaisin että kyyneleeni voisi "tuntua" aidolta kun sen ottaa käteensä. Mitään tulostetta tai muoviosaa ei silloin heti saisi paistaa silmään.

Taidan kuitenkin tehdä yhden tulostetun version tuosta asteikosta, ja vasta sitten päättää kumman valitsen.

No, lopuksi nyt kuitenkin pari kuvaa siiten miltä näyttää kun palikat alkavat löytämään paikkansa tuolla etulevyllä.

73 de Pontus

vino.JPG ( 104 KB | 0 latausta )
vino.JPG
suora.JPG ( 103 KB | 0 latausta )
suora.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Hukkis
Senior Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Espoo
Vastaus #41 - 22.11.2015 klo 21:42:06
Tulosta viesti  
Oletko ajatellut että teettäisi tuon asteikkokiekon viivaston jollain kellosepällä/kaivertajalla?
Messinkihän itsessään tummuu varsin tummaksi, tosin kulutusta ei kyllä kestä, joten lukitusruuvin ura sitten vähän kiiltää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #42 - 22.11.2015 klo 21:47:03
Tulosta viesti  
Enpäs ole ainakaan vielä ajatellut sitä. Voisi se olla yksi vaihtoehto kyllä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Vastaus #43 - 22.11.2015 klo 22:00:50
Tulosta viesti  
Messingin mustaamiseen (sinistämiseen) löytyy oma aineensa.
Sellaista myydään ainakin täällä: http://www.juhanisinisalo.fi/FI/Aineet
Omat myrkkynsä on myös raudalle ja alumiinille.

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #44 - 22.11.2015 klo 22:34:51
Tulosta viesti  
Niinhan se olikin! Sinistys on oikea sana tällä toisella kotimaisella. Sinisalo onkin tuttu noista asehommista mutta noista alumiinin ja messingin sinistysaineista en kyllä tiennyt. Kiitos vinkistä.

Hinta näyttäisi olevan kaksinkertainen tuohon raudan pikasinistysaineeseen verrattuna. Toivottavasti haju ei sitten korreloi hinnan kanssa. Tuolla halvemmalla käsitellyt raudat tahtovat haista ihan riittävän pahalle, HI,HI.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #45 - 22.11.2015 klo 23:23:59
Tulosta viesti  
Tuli mieleen sellainen asia kuin laserilla etsaus. Sattuuko joku teistä tietämään mitään tästä nenetelmästä? Kaiken maailman mainoslahjoja ja nimikylttejä tehdään vissin sillä tavalla.

Täällä Vaasassa on ainakin yksi yritys jonka tiedän tekevän tuollaisia kylttejä. Pitää käydä juttelemassa heidän kanssaan.

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #46 - 23.11.2015 klo 12:20:34
Tulosta viesti  
Metallin kaiverruksesta laserilla en tiedä muuta kuin että juutuubissa on paljon videoita kun jo 20 W:n laser toimii jopa rosterin kaiverruksessa. Ja isompitehoisiakin myydään jo kotikäyttöön kohtuuhinnalla joten luulisin palvelua olevan tarjolla. Yksi liike mistä kannattaa kysellä on Riimikko, siellä on lennokki-ihmiset leikkauttaneet ainakin vaneria:

http://laserkauppa.riimikko.fi/index.php

Milläs tekniikalla se Hallu eli Hami-Allu tehtiin, siinä ainakin oli alkuperäisyyden tuntua?

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Sijainti: Perniö                
Vastaus #47 - 23.11.2015 klo 18:48:50
Tulosta viesti  
Nämä tekstit ja asteikot on tehty laserilla eloksoituun alumiiniin.
Muista materiaaleista ei minulla ole kokemusta.

etulevy4_pien.JPG ( 118 KB | 0 latausta )
etulevy4_pien.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #48 - 23.11.2015 klo 19:21:09
Tulosta viesti  
Hyvältä näyttää! Periaatteessa pitäisi varmaan toimia vastaavalla tavalla sisinstetyllä messinkipinnalla. Päivän aikana olen ollut yhteyksissä paikalliseen yrittäjään joka tekee kylttejä ja leimasimia. Lupasin toimittaa hänelle kuvamateriaalia ja soittaa huomenna, niin keskustelemme tarkemmin vaihtoehdoista.

Eräs toinen kaveri keksi sen että tuota valoherkkää piirikorttilakkaa varmaan voisi hyödyntää jos haluan tehdä aseikon itse. Lakka messinkilevyn pintaan ja sitten valotus ja kehitys normaalin tapaan. Syövyttämisen tilalle pinaa voisi sitten käsitellä tuolla sinistysaineella josta Matti antoin vinkin. Kuulostaa ihan toteuttamiskelpoiselta.

Eli vaihtoehtoja alkaa löytymään.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #49 - 24.11.2015 klo 14:14:03
Tulosta viesti  
Nojaa, leimasintehtailijan kanssa on nyt keskusteltu ja tulimme siihen tulokseen että heidän kauttaa tällainen kyllä onnistuisi suhteellisin järkevin hinnoinkin. Emme puhuneet ihan yksittäisistä kympeistä, mutta ei myöskään sadoista euroista.

Tuollaista elaksoitua alumiinia löytyy suoraan tuotevalikoimasta. Jos haluan käyttää messinkilevyä jonka ensin käsittelen mustaksi, niin laseri ei enää pure siihen. Tarvitaan toista konetta joka sitten oikeasti kaivertaa metalliakin pois. Sellainenkin heiltä kyllä löytyy.

Molemmat koneet tarvitsevat kuitenkin oikeaa vektorigrafiikaa lähtöaineena. Joten se skannauksesta muokattu pikseli-pohjainen kuva jota minulla on ei riitä. Koneet eivät pysty sakaalaamaan sitä oikean kokoiseksi. No, vaihtoehto on joka tapauksessa selvitetty ja mahdollinen kunhan ensin piirrän sen kuvan uudestaan tyhjältä pöydältä.

Sanoin että kokeilen tuota piirikorttiversiota ensin ja palaan sitten uuden kuvan kanssa jos siitä ei tule mitään.

Että semmoista tänään.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #50 - 07.12.2015 klo 18:48:43
Tulosta viesti  
Oli vähän hiljaisempi viikko rakentelun osalta tuo viime viikko. Kävimme ulkoiluttamassa muksut ja ahkiot Ylläksen hiihtoladuilla. Alun perin olin ajatellut workkiä PRT21-tapahtumaa sieltä mutta radiot saivat tällä kertaa jäädä kotiin. Oli mukavan rauhallinen lomaviikko.

Jotain sentään tapahtui projektin osalta. Posti rupesi taas kulkemaan! DLL21 saapui joten toiminnalliset osat alkavat olemaan kasassa.

putket_005.jpg ( 154 KB | 0 latausta )
putket_005.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #51 - 10.12.2015 klo 09:12:23
Tulosta viesti  
Tuli tehtyä vähän peltitöitä. Päädyin myös tuolle EOG -> 306 linjalle sarjanumeron osalta. Sekä "totuuden venyttämiseen" tuon SA-leiman osalta  Mahtava

peltitoita.JPG ( 80 KB | 0 latausta )
peltitoita.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Vastaus #52 - 11.12.2015 klo 15:55:55
Tulosta viesti  
Tulee todella komea radio  Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #53 - 11.12.2015 klo 20:35:38
Tulosta viesti  
Tosi makee , ihan kiva kun vielä löytyy näitä rakentelijoitakin !
Melkoisen urakan tuo Pontus on kyllä aloittanut .Bravo !

Noista etulevyistä tuli mieleen että nuo kilpikaivertamot on melko edullinen tapa teettä pieniä määriä.

Tuossa erä projektimme mitä tehtiin tuonne Espanjaan kisaasemille  Beverage antennien käytön helpottamiseksi .
ko. purnukan etu ja taka levyt teetettiin kilpikaivertamossa ,
sinänsä kiva että kaikki reijätkin se kone teki samalla

http://www.oh6mf.net/elrak/hf/lbs2005/index.htm

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #54 - 12.12.2015 klo 14:10:22
Tulosta viesti  
Juu, nuo kilpikaivertamot taitavat kyllä olla ihan varteenotettavia kun itse tehdylle laitteelle pitää saada panelin. Tuohon lähettimen nupin asteikkolevyyn liittyen selvittelin asiaa paikallisella leimasin-/kilpitehtaalla. Ihan järkevään hintaan saavat kyllä tehtyä sellaisen minulle, kunhan vaan piirrän kuvan siitä heille kunnollisena vektorigrafiikkana. Se saa nyt vähän olla varavaihtoehtona, koitan ensin mitä itse saan aikaiseksi.

Kiva jos pidätte radiosta. Toivotaan nyt vaan että saan siitä toimivankin vekottimen, niin pääsette ehkä kuulemaan sen tuottamaa uikutusta jossain vaiheessa.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #55 - 12.12.2015 klo 23:14:50
Tulosta viesti  
Toinen yritys vipukytkimen modifioimisesta. Ei toiminut tämäkään, ei sitten yhtään. No, opin sentään taas jotain ja kenties saan sen toimimaan jo seuraavalla yrityksellä.

Tuohon uuteen rullaan tuli liian isot "pyörät". Muuten se vaikutti siltä että puinen akseli (hammastikku) ja "renkaat" ohueasta metalliputkesta voisi olla toimiva ratkaisu. Pitää vaan löytää ohuemapaa putkea josta teen seuraavan rullan.

Tällä kertaa en käyttänyt mitään joustavia osia. Rulla pyörii metalliliuskan päällä ja pysähtyy sitten vastapuolen kontaktipinnan muodostamaan seinään. Ei kuitenkaan saa jäädä tuollaista rakoa pintojen väliin, rulla jää siihen kiinni eikä sitten enää liiku mihinkään sen jälkeen.

Ei muuta kuin uutta pellinpalaa ja peltisakset käteen, mutta ei enään tänään. Tämä saa riittää tältä päivältä.

73 de Pontus

vipukytkin2.JPG ( 105 KB | 0 latausta )
vipukytkin2.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #56 - 14.12.2015 klo 21:04:14
Tulosta viesti  
Antenniliittimen banaaniholikkien kaulus on ollut vähän liian korkea alkuperäisissä kyyneleissän käytettyyn holkkeihin verrattuna. Tänään "sorvasin" ne vähän matalammiksi porakoneessa. Sen piti tehdä alapuolelta ettei kromipinta rikkoutuisi.

Olin vähän miettinyt miten tuo tulisi sujumaan kun  holkki on sen verran lyhyt etten varmaan olisi saanut kinnitettyä niitä metallisorveen joka löytyy vanhempieni luona. Osoittautui kuitenkin ettei siihen tarvinnut mitään oikeata sorvia. Käsiporakone ja viila riitti ihan hyvin. Ei tällaisia metallitöitä varmaan saisi tehdä ruokapöydässä, onneksi XYL ei ollut kotona.

Antenniliitin ja virityslamppu ovat nyt paikoillaa. Ei puutu kuin ruuvilakka...

73 de Pontus

sorvi.JPG ( 124 KB | 0 latausta )
sorvi.JPG
matalabanaanailiitin.JPG ( 143 KB | 0 latausta )
matalabanaanailiitin.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #57 - 15.12.2015 klo 22:15:55
Tulosta viesti  
Oli mukava ilta tänään! Pääsin ihailemaan hienoa radiokokoelmaa, juttelemaan mukavia vanhan konkarin kanssa ja kaiken lisäksi penkomaan hänen komponenttilaatikoitaan!

Tack Ben!

osia.jpg ( 118 KB | 0 latausta )
osia.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #58 - 19.12.2015 klo 18:00:17
Tulosta viesti  
Pientä edistystä taas. Lähettimen putkenkanta on päässyt omalle paikalleen.

Totesin että missään ei taida olla ylimääristä tilaa tässä asemassa. Esikuvana olevan kyneleen laatikko on 100mm korkea ja 3mm siitä menee etulevyn paksuuteen. Minulla ei vielä ole pohjaa tuossa omassa laatikossani mutta vapaata tilaa putken huipun ja pohjan sisäpinnan väliin taitaa jäädä alle 1mm. No, eipä sitten ainakaan irtoa kannastaan tuo putki.

Voi kuitenkin olla että joudun irroittamaan tuon kannan vielä. Huomasin että minun kannattaisi asettaa vähän eristettä putken pinnien ja siinä sivulla olevien mutterien väliin, muuten voi tulla oikosulku jos putkea vähnän heiluttaa.

73 de Pontus

ekaputki.JPG ( 96 KB | 0 latausta )
ekaputki.JPG
ekaputki2.JPG ( 111 KB | 0 latausta )
ekaputki2.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #59 - 23.12.2015 klo 07:32:00
Tulosta viesti  
Rauhallista joulua teille kaikille!

RauhallistaJoulua.jpg ( 134 KB | 0 latausta )
RauhallistaJoulua.jpg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #60 - 01.01.2016 klo 01:23:32
Tulosta viesti  
Uusi vuosi saapui ja jotain pientä uutta on ehtinyt tapahtua tässäkin projektissa!

Olen jatkanut lähetin-puoliskon kanssa. Seuraava osa minkä pitäisi saada paikoilleen siihen on virityskondensaattori. Se tehtiin alun perin käsityönä kun ei niitä oikein kaupastakaan voinut käydä hakemassa. Tässäkin threadissä ilmeni että jotkut sanovat syyksi ettei Suomella vielä siihen aikaan ollut omaa radioteollisuutta joka olisi voinut toimittaa niitä. Oli miten oli sen kanssa, alan nyt ainakin itse uskomaan että vähintään yhtä ratkaiseva syy oli Kyyneleiden pieni koko. Sain itsekin jälleen kokea sen että siellä laatikon sisällä on sen verran ahasta ettei mitkä tahansa konkat yksinkertaisesti mahdu sinne.

Olin löytänyt vanhan Hammarlundin valmistaman kondnesaattorin jonka luulin sopivan aika hyvin tähän. Koko oli aika lailla oikea ja materiaaleina oli käytetty messinkiä ja pertinax-levyä. Mutta ei se oikein tahtonut istua sinne. DLL21-putken kanta oli muutama mm liian lähellä kun akseli oli oikealla paikalla. Päädyin puremaan sen konkan ja paloiksi ja laitoin sen uudelle, sopivan kokoiselle alustalevylle. Samalla sain siihen sitä samaa ruskeata bakeliittia jota pitikin olla staatorilevyje ylä- ja alapuolella.

Loppujen lopuksi homma sujuin paljon helpommin kuin olin olettanut. Porasin vaan 2,5mm reijät staattorin missinkitankojen molempiin päihin. Reijissä pyöräyttelin sitten M3 kierretappia jonkä jälkeen uudet bakeliittilevyt sai ruuvata kiinni.

Staattori asettui vaan millin verran liian korkealle. Vähän jouduin viilaamana pois messinkitankojen alapinnoista jonka jälkeen levyt eivät enää ottaneet kiinni toisiinsa. Pelkäsin että tulisi olemana vaikeaa saada kasattua konkaa suoraksi, niin etteivät levyt missään kohdassa leikkaa kiinni. Kaikki sujui kuitenkin hyvin kun bakeliitin pinta on suora eikä taivukaan mihinkään. Ja kaikki kulmat messingissä ovat edeellen Hammarlundin leikkaamia, niitä en tarvinnut mennä pilaamaan.

Huomenna olisi tarkoitus yrittää pätkiä sopivan pituista plaa siitä keraamisesta kelasydämestä jonka sain Beniltä. Saa nähdä kuinka käy.

73 de Pontus
« Viimeksi muokattu: 01.01.2016 klo 10:39:14 Kirjoittaja OH6EOG »  

purettu_konkka.JPG ( 87 KB | 0 latausta )
purettu_konkka.JPG
tx_konkka.JPG ( 119 KB | 0 latausta )
tx_konkka.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #61 - 01.01.2016 klo 13:11:09
Tulosta viesti  
Tämä on mielenkiintoinen aihe, ja veikkaan, että vielä mielenkiintoisemmaksi se käy kun pääset ns. eletroniikkaosioon ja sitä myöten testaamaan toimintaa.
Pyritkö toiminnan ja suorituskyvyn osalta yhtä korkeaan tasoon kuin mekaniikan ja ulkonäön osalta ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #62 - 01.01.2016 klo 19:05:16
Tulosta viesti  
Juu, mielenkiintoisia aikoja tulee kyllä olemaan sitten kun pääsen niin pitkälle että saa kytkteä sähköt laitteeseen. Jännittäviäkin. On tämä sentään ensimmäinen itse rakentamani lähetin amatööriurani aikana. Onneksi tiedän että löytyy kokeneempia joilta voin kysyä neuvoa jos alkaa vapisemaan muualla kuin värähdyspiirissä.

On se tavoitteena että tämä myös suorituskyvyltään vastaisi alkuperäistä asemaa mahdollsimman paljon. Mahdollisesti sillä poikkeuksella ettei lähettimen taajuusalueeseen tule yhtä paljon säätövaraa kuin alkuperäisessä. Minähän en kuitenkaan saa lähettää kuin amatörribandilla, niin ajattelen että asemaa olisi vähän helpompi operoida jos taajuusnuppia saa kääntää koko 180 astetta eikä vaan muutaman asteen verran, kun etsii itselleen lähetystaajuutta.

Muuten on tämänhetkinen suunnitelma että vastukset ja konkat tulevat olemaan nykyiaikaisia komponentteja piilotettuina vanhoihin kuoriin. Eli silloin sen pitäisi elektroniikan osalta olla samassa iskukyvyssä kuin alun perin oli tarkoituskin.

Lopullinen testi siitä kuinka hyvin onnistun tässä tavoitteessa tulee sitten olemaan ensi kesänä jos me perheen kanssa lähdemme kaukovaellukselle rajan taakse. Että saako siltä yhteyksiä ystävämielisille vasta-asemille? Emme tosin lähde idän suuntaan vaan kohdemaa tulee näillä näkymin olemaan Norja. Tiedä sitten jos kantoaallon teho riittää sieltä asti OH-maahan asti kesäkeleillä. No, se selviää sitten.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #63 - 01.01.2016 klo 21:31:44
Tulosta viesti  
Toimintaan saattamisessa tullee olemaan omat murheensa, koska komponentit eivät ole aivan samoja kuten alkuperäisessä konstruktiossa, eikä tilaa kokeiluihin ja ylimääräisiin tinailuihin liikaa ole:

Kannattaa rakentaa aste kerrallaan alkaen pienetaajuusasteesta kohti etupäätä ja testata toiminta ennenkuin siirtyy seuraavaan asteeseen.
Näin homma pysyy paremmin käsissä.

Mainitsemasi taajuusalueen kavennus edellyttää säätökondensaattorin kapasitanssialueen pienentämistä sarjakondensaattorilla ja näiden rinnalle tulevaa kiinteää kondensaattoria, joka määrittää vastaanottimen "perus" taajuusalueen.

Skemoja olen löytänyt kaksi erilaista, Tannisen piirtämän ja  SM7UCZ:n.
Minkä kytkentäkaavion mukaan rakennat ?

Toivotan onnea.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #64 - 01.01.2016 klo 23:33:00
Tulosta viesti  
Kiitos!

Kytkentä tulee olemaan Tannisen piirtämän mukaan, koska kytkentäkaava SM7UCZ:n sivulla on M10X vaikka siinä kuvissa oleva SM2BYV Jimmyn kyynel on M11X mallia. Ulkonäöllisesti pysyn lähimpänä tätä Jimmyn asemaa koska hän on auttanut minua mittojen jne kanssa.

Kapasitanssialueen pienentäminen sarjakondensaattorilla on juuri sitä mitä olin suunnitellut. Ajattelin tehdä niin että juotan "tuoreet" komponentit ensin oikeille paikoille ja testaan että arvot ovat sopivat ennen kuin alan piiloittamana niitä vanhojen kuorien sisälle. Tällä tavalla toivoisin että minulla olisi mahdollisuus kokeilla vähän kunnes sopivat arvot löytyvät. Etenkin konkkien osalta.

Olet varmasti ihan oikeassa sen suhteen että myös rakentamisessa kannattaisi soveltaa "vianetsinnästä tuttua" aste kerralla menetelmää. Pitää laittaa mietintämyssyyn missä järjetsyksessä sitä oikein kannattaisi edetä sitten kun komponentit on rakennettu.

Ehdotuksesi aloittamisesta RX:n pientaajuusasteesta tuo heti mieleen sen että minulta puutuu edelleenkin signaaligeneraattori. Pitäisihan sitä jossain vaiheessa hankkia sellaisen mutta tällä hetkellä minun taitaa melkein helpompi aloittaa toisesta päästä. Koska minun pitäisi oskilloskoopilla ja taajuslaskurilla päästä näkemään mitä siellä tapahtuu. Toimivastakaan pientaajuusasteesta en saa ääntä ulos jos ei ole mitään mitä syöttää sinne. Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä vaihtoehtoja.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #65 - 02.01.2016 klo 00:08:43
Tulosta viesti  
Mirkan timanttilaikka rälläkälle voisi lisätä jokaisen radiosäätäjän työkalupakkiin! Sillä sujuin tuon kelasydämen muokkaaminen varsin näppärästi  Mahtava

harakanpesa.JPG ( 126 KB | 0 latausta )
harakanpesa.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #66 - 02.01.2016 klo 11:13:56
Tulosta viesti  
Audiotaajuuksille on netti pullollaan erilaisia ilmaisia ohjelmia, joilla pystyy generoimaan ja analysoimaan signaaleja, joten Kyyneleen audioasteen testaaminen on helppo juttu.
Tässä yksi, jolla saat testattua vaikka vaativiakin Hifi-laitteita:
https://www.trueaudio.com/rta_abt1.htm
Kaupanpäälisiksi tulee vielä kaksikanavainen oskilloskooppi ja spektrianalysaattori, eikä siis maksa mitään, kunhan omistaa äänikortilla varustetun tietokoneen.

Laita PC:n äänilähtöön sopiva potentiometri, mikäli tason säätäminen ohjelman kautta tuntuu hankalalta.

Eniten kantaisin huolta vastaanottimen ilmaisjan saamisesta oikealle taajuudelle ja takaisinkytkennän toiminnan saamisesta oikeaoppisen pehmeäksi.
Tällä tarkoitan sitä, että CW-kuuntelussa saa samaan aikaan optimi herkkyyden ilman, että vahvoilla signaaleilla esiintyy ns. "pullingia" ja "blockingia",
eli että CW:n nuotin (taajuuden) saa sopivalle taajuudelle eikä tulosignaali lähde "ohjaamaan" ilmaisijan taajuutta.
Suurtaajuusaste on virittämättömänä todennäköisesti ongelmaton, kuten on myös pientaajuusaste.
Lähettimessä ei myöskään pitäisi olla ongelmia, kunhan saa oskillaattorin käymään.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #67 - 02.01.2016 klo 12:49:20
Tulosta viesti  
Tuossapa tuli kerralla paljon hyödyllistä tieto, kiitos!

Eipäs minulla ole tullut mieleen että tietokoneen äänikortti teitenkin soveltuu aika hyvin tällaiseen mittaamisee/generointiin niin kauan kun kyyseessä on audio-taajuuksia. Täytyypä tutustua tarkemmin tuohon. Tosin ongelma audiogeneraattorin puuttumisesta taitaa kyllä ratketa muutenkin, kiitos ystävällisestä tarjouksesta toiselta foorumin käyttäjältä.

Tuo takaisinkytkennän vahvuus suhteessa herkkyyteen ja/tai cw-signaalin luettavuuteen olikin asia mitä en ole tajunnut ajatella vielä. Voisitko vähän avata mitä tarkoitat käsitteilä pulling ja blocking sekä mikä ero niissä on? Oletan että blocking tarkoittaa vahvaa kantoaaltoa lähellä olevalla taajuudella, joka sitten ilmenee pientaajuusasteella häiritsevänä "piippauksena" (vastaava tilanne kuin liian leveä cw-filtteri nykyradiossa). Onko pulling sitten että vahvat signaalit vetävät vastaanottimen värähdyspiirin taajuutta johonkin suuntaan?

Kuva tuosta ruotsalaisten ohjekirjasta M10X mallisesta kyyeleestä (vastaanotin identtinen):

Tuo ohjekirja kuvaa kyllä vastaanotinta "suorana vastaanottimena jossa signaali ... tasasuunnataan (demoduloidaan) ilmaisimessa V3". Olen kuitenkin ymmärtäväni tuon ilmaisinputken V3 toiminta enemmänkin sekoittajan kuin "diodimaisena" ilmaisimena, silloin kun kuunnellaan katkottua kantoaaltoa. Se sekoittaa suurtaajuusasteelta tulevaa signaalia sen taajuuden kannssa joka tulee värähdyspiiristä. Tuloksesta pudotetaan sitten suurtaajuuksinen osuus pois viemällä se kuristimen D läpi. Jäljelle jää audiotaajuuksinen signaali, silloin kun värähdyspiirin taajuus on "sopivan lähellä" sitä taajuutta mitä halutaan kuunnella. Meneekö tuo nyt noin?

Se että mitä kaikkea sitten liittyy vastaanottimen värähtelypiirin taajuuden muodostamiseen on kyllä pieni mysteeri vielä. L6 on tietenkin kelana siellä ja C9 on virityskondensaattori. Eivät kuitenkaan ole samassa pisteessä kiinni kuin yläpäässä joten tuo piiri ei oikein aukea minulle. Käytännössä on kai niin että C8, C7, R2 ja C11 kaikki tarvitaan ennen kuin piiri sulkeutuu.

Sen teidän että tuossa SM2BYV:n kyyneleessä on lisätty kierroksia takaisinkytkentään ja nostettu kuristimen induktanssia. Tämän jälkeen siitä tuli Jymmyn sanojen mukaan "ihan eri vastaanotin" ja hän kehuu sitä nyt varsin miellyttäväksi ja hyväksi. Onko tuossa muita komponentteja joiden arvoilla kannattaa pelata jos hakee sitä mainitsemasi takaisinkytkennän pehmeyttä?

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #68 - 02.01.2016 klo 12:52:29
Tulosta viesti  
Kyyneleen eri kytkinkaavioita löytyy linkistä

http://www.oh3abn.net/index.php/kyynel.html

Itse tein replika Kyyneleen M80lle jossa ilmaisimen kytkentönä käytyin soveltaen Wiion kirjan (1950) kuva 239 kytkentää. Hommasta on ollut juttu Vipusessa muutama vuosi sitten. Putkina käytin Dxx90 sarjan putkia. Jos joku haluaa kuvat yms. niin omakutsu toimii.

de Ilmari / 2FBX

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #69 - 02.01.2016 klo 15:45:28
Tulosta viesti  
Suoran vastaanottimen pulling ja blocking ovat läheisiä sukulaisia ja eroavat ainakin blockingin osalta siitä, mitä tällä käsitetään supervastaanottoimen yhteydessä.

Suoran vastaanottimen takaisinkytketty ilmaisin värähtelee kuunneltavan taajuuden tuntumassa sen ylä- tai alapuolella. CW:llä optimi taajuusero olisi alle 1 kHz, mutta kaikilla vastaanottimilla tällainen hienoviritys ei onnistu, koska tulosignaali "vetää" ilmaisijan taajuuden mukanaan, jolloin taajuuseroa ja siten audiosignaalia ei synny, ei ainakaan halutunlaista.
Tällainen vastaanotin saattaa toimia esim. 1,5...2 kHz beat-taajudella, mutta sitä on vaikeampi lukea, eikä selektiivisyys ole myöskään tässä kohdassa optimaalinen.

Takaisinkytketyn ilmaisimen blocking ilmenee kauempana eri taajuudella olevan vahvan signaalin aiheuttamana "pullingina".
Ilmiö on sinänsä samanlainen, mutta tähän jälkimmäiseen auttaa yleensä tulotason vaimentaminen.

Alla olisi linkki hyödylliseen artikkeliin, joka käsittelee perusteellisesti suoran vastaanottimen suunnittelua ja eri piiriratkaisuja.
http://www.arrl.org/files/file/Technology/tis/info/pdf/9811qex026.pdf

En pitäisi huonona ajatuksena vaikka Kyynel-projektin tueksi rakentaisit yksinkertaisen yhden putken tai JFET.in suoran vastaanottimen,
jolla saisit tuntumaa miten mikäkin komponenttiarvo ja säätö vaikuttaa vastaanottimen suorituskykyyn.
Tällä tavoin todennäköisesti pääset pienemmillä ongelmilla kun tulee Kyyneleen testauksen aika.

EDIT: Alla vielä linkki yksinkertaiseen kokeilukytkentään.
http://www.qsl.net/5z4ft/regenrx.html

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #70 - 02.01.2016 klo 16:02:11
Tulosta viesti  
Kiitos! Pitää ehdottomasti tutustua tarkemmin asiaan.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #71 - 03.01.2016 klo 13:05:48
Tulosta viesti  
Siinä se nyt sitten on omalla paikallaan tuo TX-konkka ja kela sen päällä.

Seuraavaksi pitäisi varmaan keskittyä noihin vipukytkimiin  sekä kuulokkeiden banaaniliittimiin. Niiden varassa kun tuo RX:n putkihylly on kiinni. Minusta tuntuu nimittäin että minun olisi syytä alkaa vetämään ensimmäiset johdot paikoillen tässä vaiheessa, niin kauan kun kolvi mahtuu putkenkannojen alle. Esim hehkujännitteen johdot olisi hyvä saada sinne "alimmaiseksi" etteivät sitten ole tiellä kun muita komponentteja sovittelee paikalle. No, hylly pitäisi nyt ensin saada kiinni kunnolla.

Rauhallista sunnuntain jatkoa!

73 de Pontus

txkonkkapaikallaan.JPG ( 90 KB | 0 latausta )
txkonkkapaikallaan.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Vastaus #72 - 06.01.2016 klo 17:59:26
Tulosta viesti  
Pontus tekee mahtavaa työtä. Eikä pelkästään varsinaisessa Kyyneleen rakentamisessa, vaan myös raportoinnissa tänne foorumille. Radioharraste foorumeilla näkee melko harvoin yksityiskohtaisia projekti päiväkirjoja, eikä ihme sellaisen ylläpito vaatii aikaa ja intoa. Tulos on mainio, ja tälläisiä projekteja seuraa mielellään, ja näistä saa virtaa omiin projekteihin.  Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #73 - 07.01.2016 klo 21:25:03
Tulosta viesti  
Kiitos Matti! Itsekin seuraan mielellään vastaavia projektien päiväkirjoja, joten tällä kertaa ajattelin itse kantaa korteni kekoon.

Totesin tuossa edellisessä kirjoituksessani että olisi aikaa saada kiinnitettyä tuota vastaanottimen putkihyllyä. Päädyn  puoleisessa reunassa se pysyy kiinni kuulokkeiden banaanihylsyjen avulla. Samalle ne pitävät tuon mustan pellin, jossa on kytkentärima eri jännitteiden syötöille. Jouduin siis aloittamaan siitä.

Alkuperäiseissä M10 ja M11 kyyneleissä tuo kytkentärima on tehty mustasta bakeliitista. Ensin en oikein tahtonut löytää sellaista mistään. Ne mitkä löysin olivat joko posliinista, tai jos sitten olivat bakeliitista, niin olivat liian suurikokoisia. Sitten tajusin etsiä niitä saksan e-baysta. Ja sieltä löytyi sitä mitä olin etsinyt. Saksan demokraattisessa tasavallassa näitä sokeripaloja vissin käytettiin pitkäänkin. Pari euroa jouduin maksamaan kytkentärimasta, saman verran taisi mennä postimaksuihin. Muutaman päivän päästä rima löytyi postilaatikostani.

Tuon mustan pellinpalan muotoilussa nyt ei ollut mitään erityisen vaikeata, paitsi että kaikkien kulmien piti olla suoria. Kerran jouduin aloittamaan alusta kun sahasin vähän vinoon. Tuossa alumiinilaatikon päädyssä kun heti näkee jos se pelti töröttää johonkin suuntaan. Punsseilla kun stanssasin jännitteiden arvoja olin vähän laiska enkä jaksanut hakea tukevampaa vasaraa, vaan naputtelin pienellä kuulapäävasaralla. Eihän siinä ollut riittävästi painoa. Numeroista ei tullut valmiit yhdellä lyönnillä ja kun  lähdin "parantamaan" niitä en tietenkään osunut ihan samaan paikkaan. Niistä ei tullut kovin nättejä mutta siinä vaiheessa en enää jaksanut aloittaa uudestaan alusta. Se saa nyt luvan olla hyvä noin. Ei se ulkonäkö varmaan ollut kaikista tärkein asia 40-luvullakaan.

Maalauksen jälkeen hieroin valkoista maalia numeroiden syvennyksiin.

sokeripala1.JPG ( 102 KB | 0 latausta )
sokeripala1.JPG
sokeripala.JPG ( 135 KB | 0 latausta )
sokeripala.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #74 - 07.01.2016 klo 21:41:01
Tulosta viesti  
Totesin jo aikaisemmin että noita banaaniliittimien hylsyjä hyvin pystyi muokkaamaan porakoneen ja viilan kanssa. Kuten antennin liittimien tapauksessa piti myös näitä kuulokeliitimiä saada irti rungosta. Antenniliittimen tapauksessa suurensin etulevyn läpi menevät reijät niin että sinne mahtui eristestettä väliin. Tällä kertaa päätin kuitenkin kaventaa liitinholkkia siitä kohdasta jossa se menee metallilevyjen läpi. Bilteman musta sähköteippi sai tällä kertaa kelvata eristeenä. Sehän tulee kuitenkin paikkaan jonne päivänvalo ei tule paistamaan sen jälkeen kun ruuvilakka on kuivunut.

pikkusorvi.JPG ( 127 KB | 0 latausta )
pikkusorvi.JPG
teippi.JPG ( 79 KB | 0 latausta )
teippi.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #75 - 07.01.2016 klo 21:42:27
Tulosta viesti  
Tältä se nyt näyttää sisäpuolella kun hylly on kiinni tuossa reunassa.

valmista.JPG ( 86 KB | 0 latausta )
valmista.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #76 - 07.01.2016 klo 21:52:45
Tulosta viesti  
Ennen kuin sain ruuvata nuo banaaniholkit kiinni jouduin kuitenkin taas pieniin peltitöihin tuon hyllyn kanssa. Siihen kun pitää olla kaksi kahdet peltiset kannattimet muille komponenteille enkä olisi päässyt niittaamaan niitä kiinni ellen olisi tehnyt sitä tässä vaiheessa.

Edellisessä kuvassa näkyykin jo toinen näistä kiinnikkeista. Siihen tullee vastaanottimen kelat kiinni poikittain hyllyn alle. Hyllyn vasempaan reunaan, TX:n kelan viereen tuli "seinä" johon kiteen banaaniholkit ripustetaan.

Seuraavaksi pitää taas ruveta miettimään mitä sitä tekisi noille vipukytkimille. No, olen sentään ollut niiden kimpussa kahteen otteeseen joten toivotaan että kolmas kerta toden sanoo.

73 de Pontus

kidehylly.JPG ( 95 KB | 0 latausta )
kidehylly.JPG
mugshot.JPG ( 78 KB | 0 latausta )
mugshot.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #77 - 07.01.2016 klo 21:57:03
Tulosta viesti  
Unohdin mainita että noiden nyt näkivllä olevien kuulokeliittimen banaaniholkkien päälle tulee ruskea bakeliittipala joka sitten pysyy kiinni tuolla holkkien välissä olevalla messinkiruuvilla. Holkit tulevat piiloon samalla tavalla kuin sähkötys avaimen liitin. Ainakin itse olen pähkäillyt että näitä on piilotettu tällä tavalla ihan sen takia että molemmista muuten voisi saada tuon 120V näpeille.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #78 - 08.01.2016 klo 16:46:34
Tulosta viesti  
Viimeinen putki on nyt löytänyt perille. Suuri kiitos asianomaisille!

Pitäisiköhän pelästyä tuosta pakkauksessa olevasta varoituksesta? HI

73 de Pontus

ddd11.JPG ( 110 KB | 0 latausta )
ddd11.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #79 - 10.01.2016 klo 11:37:22
Tulosta viesti  
Nyt taisi kyllä löytyä oikea tapa ratkaista noiden vipukytkimien toimintatavan muuttamista 2xON-OFF -versioiksi. Kun alkuperäistä kyyneltä tiirailee, huomaa että sen kytkimien pohjasta tulee ulos ylimääräiset pultit. Tein nyt kiltisti samalla tavalla, porasin reijät ja lointin niihin kierteet. Reikiin sitten 3mm pultit sisään niin että pultin "kärki" muodostaa uuden kytkinpinnan siellä sisäpuolella. Viilasin sitä kärkeä vähän vinoksi niin että se reuna joka tulee kohti kytkimen keskustaa on hiukan matalampi. Ajattelin että tämä auttaisi siellä sisällä likkuvaa rullaa kiipeämään sen pultin päälle.

Uusi rulla, jonka puoliskot ovat eristettynä toisistaan sain tehtyä 4mm alumiinitangon palasista, jonka keskustaan porasin läpi menevän reijän. Akselina käytin sitten hammastikun pätkää. Vaikuttaa vihdoin toimivalta ratkaisulta. Alla kuvia siitä kapeammasta, RX-kytkimen alle tulvasta virityksestä. TX-kytkin on "nelirivinen" ja toinen puolisko siitä on modifioitu vastaavalla tavalla. Toinen jäi alkuperäiseksi ON-ON -tyyppiseksi.

kolmasyritys.JPG ( 98 KB | 0 latausta )
kolmasyritys.JPG
uusirulla.JPG ( 97 KB | 0 latausta )
uusirulla.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #80 - 10.01.2016 klo 11:38:15
Tulosta viesti  
Pari kuvaa siitä kun modifioidut kytkimet ovat päässeet paikoilleen.

73 de Pontus

molemmatkytkimet.JPG ( 107 KB | 0 latausta )
molemmatkytkimet.JPG
torotor.JPG ( 114 KB | 0 latausta )
torotor.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #81 - 10.01.2016 klo 22:33:26
Tulosta viesti  
Rupesin vetämään hehkujen johdot ja täytyy olla virhe tuossa OH1KW:n piirtämässä RX:n vipukytkimen kohdassa. Pientaajuusasteen putki kun ei voi hehkua tuolla tavalla. Hehkulangan molemmat karvat ovat samassa 1,5V potentiaalissa.

Kun vertaa muihin kytkentäkaavoihin mitä minulla on, M10 ja M7, niin on selvä että toinen karva pitäisi mennä suoraan hehkupariston 0V napaan. En vaan ymmärrä minkä takia tuota RX:n vipukytkintä on modifioitu tuolla tavalla kun kytkentäkaava antaa ymmärtää. Siinähän on jopa piiretty tuonne kaavan ala-laitaan miten se kytkin on modattu. Ja myöskin tuossa SM2:n kyynelessä on modattu tuota kytkintä. Toinen kuva tuossa alempana todistaa sen.

En ymmärrä. No, ei kai minun tarivsekaan. Täytyy pyytää Jimmyä tarkistamaan mihin karvat oiekasti menevät tuosta RX:n kytkimestä. Jos ei muuta niin kytken ne molemmat 0V napaan.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016 klo 10:51:24 Kirjoittaja OH6EOG »  

nollapotentiaali.JPG ( 93 KB | 0 latausta )
nollapotentiaali.JPG
rxorig.JPG ( 91 KB | 0 latausta )
rxorig.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #82 - 10.01.2016 klo 22:34:34
Tulosta viesti  
Tuossa M7 kytkis vertailun vuoksi:

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Vastaus #83 - 10.01.2016 klo 23:01:19
Tulosta viesti  
Tuossa linkissä olevaa kytkistä on näköjään muokattu ->

http://personal.inet.fi/koti/antero.tanninen/M11.pdf

Ei se uusikaan versio silti taida olla oikein...

Linkissä olevassa kaaviossa ainakin DDD11:n hehkut on väärin kytketty 3 volttiin ja putkien DF11 kytkentäkään ei ole oikein järkevän näköinen...

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #84 - 11.01.2016 klo 10:22:49
Tulosta viesti  
Hei, nyt tuo taisi aueta!

DDD11 hehkut ja RX-kytkin ovat oikein piirrettyjä tuossa päivitetyssä versiossa.

Sinne on vaan eksynyt mukaan virhe tuon tosien karvan osalta joka aiheuttaa sen että näyttäisi siltä etteivät DF11 putket toimisi. Alla korjaus punaisella, lanka kuuluukin menne tuossa kohtaa 1,5V kuten alun perinkin. Tämä johtaa siihen että DF11 putket toimivat toisen hehkupariston jännitteellä 0V ja 1,5V välissä olevalla potentiaalierolla. DDD11 putki saa sitten virransa toisesta paristosta. Siinäkin muodostuu oikea jännite-ero 1,5V ja 3V karvojen välistä.

Samalla selviää minkä takia tuossa on tuplakytkin käytössä.

73 de Pontsu

PaivitettyKaavio.JPG ( 54 KB | 0 latausta )
PaivitettyKaavio.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #85 - 13.01.2016 klo 09:43:00
Tulosta viesti  
Kolmena iltana olen nyt vetänyt johtoja tuonne kyyneleen sisälle. Alkaa olemaan siinä pisteessä että "runkojohdot" ovat paikallaan. Mielestäni johdotuksesta tuli suhteellisen siisti kun sain kaikki hehkujen johdot kulkemaan vastaanotinhyllyn toista reunaa pitkin. Vastakkaisessa reunassa kulkee sitten anodijännite "-linja".

Lähetin alkaa itse asiassa olemaan aika valmis, muutama konkka puuttuu siitä mutta paikat on mietitty valmiiksi. Pitää ensin vaan arpoa konkkien oikeat arvot kohdilleen ja testata toimivuutta ennen kuin rupean piiloittamaan nekin sopivien kuorien sisälle. (Nojaa, puuttuuhan tuosta vielä antennilinkki ja kiteen pidike...)

Seuraavaksi tekisi kyllä mieli noudattaa sitä artosalon ehdotusta ja kytkeä komponentit paikoilleen pientaajusasteen puolelle. Tänne kun jopa on ilmestynyt sinkkugeeni, niin haluaisi päästä kokeilemaan että onko vastaanottimessa lauluääntä?

73 de Pontus

txjohdotus.JPG ( 91 KB | 0 latausta )
txjohdotus.JPG
kabelstock.JPG ( 100 KB | 0 latausta )
kabelstock.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #86 - 13.01.2016 klo 10:01:26
Tulosta viesti  
Huomsainpas kuvasta virheen TX:n johdoissa. Vihreä johdin joka nouse ylös asti "tornin" takareunaa pitkin, pitäisikin huipun sijasta päätyä tuohon senttiä alempana olevaan juotospisteeseen. Ainoastaan etureunan punainen lanka pitäisi nousta ylös asti.

Punaistakin johtoa voisi kyllä vetää ylös sitä samaa reunaa pitkin mitstä muutkin johdot menevät. Näyttäisi ainakin paremmalta. Täytyypä ryhtyä korjaustoimenpiteisiin illemmalla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #87 - 13.01.2016 klo 13:01:35
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 13.01.2016 klo 09:43:00:
Seuraavaksi tekisi kyllä mieli noudattaa sitä artosalon ehdotusta ja kytkeä komponentit paikoilleen pientaajusasteen puolelle. Tänne kun jopa on ilmestynyt sinkkugeeni, niin haluaisi päästä kokeilemaan että onko vastaanottimessa lauluääntä?

73 de Pontus

Mittaa kuitenkin aluksi ilman putkia putkenkannoista jännitteet, ja varsinkin, että hehkupinneissä ei ole vahingossa anodijännitettä (näinkin minulle on päässyt käymään Sinetöidyt huulet).
Laita vasta sitten putki(a) paikalleen.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #88 - 13.01.2016 klo 15:03:56
Tulosta viesti  
Juu, noita putkiakaan kun ei ihan noin vaan löydy jos sitä menee polttamaan hehkulangat poikki. Muistutus on kyllä ihan paikallaan. Yritän muistaa tarkistaa, mitata ja vielä kerran tarkistaa ennen kuin kytken jännitteitä päälle. Ja sitten vielä sama juttu uudestaan ennen kuin työnnän putkea paikoilleen...

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #89 - 15.01.2016 klo 09:16:30
Tulosta viesti  
Tännekin tuli vihdoinkin sellaiset kelit että joutui oikeisiin lumitöihin. No, lumi toi sentään myös jotain hyvää. Tyttäreni (kohta 5 vuotta) on jo parin vuoden aikana, aina ensilumen tullessa, iloisesti huudahtanut että "jippii, nyt tulee joulu"!

Ilmeisesti siinä on jotain perää. Yhtä aikaa lumen kanssa tänne nimittäin ilmestyi pieni joululahja Saksan maalta.

Itse kun työkseni istun tietämyskoneen äärellä, niin olen on tuo hiiri alkanut toimimaan käden jatkeena. Ajattelin että samaa pätisi myös tälle vuoden -41 versiolle. Ja jos jonain päivänä käy niin että jostain ilmestyisi (tai joku rakentaisi) ns. oikeaoppisen kyynel-avaimen, niin silloin pitää kai vaan löytää uusi asema jonka kanssa tuo hiiri sopisi paremmin yhteen. Eli, ei se ainakaan hukkaan mene vaikkei ole ihan "oikea" tälle asemalle.

morsetaste.JPG ( 114 KB | 0 latausta )
morsetaste.JPG
maus.JPG ( 116 KB | 0 latausta )
maus.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #90 - 16.01.2016 klo 21:36:45
Tulosta viesti  
Oli siinä lauluääntä! Ei oikein tahtonut tallentua kovin hyvin kännykän mikrofoniin, mutta tuolta löytyy kuitenkin lyhyt viedopätkä:

https://www.youtube.com/watch?v=22SVx_QoR-o

Videon puolessa välissä, kun käänään vastaanottimen vipukytkintä, kannattaa vääntää volumet kaakkoon jos haluaa kulla DDD11 vahvistamaa siniaaltoa  Mahtava

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

Matti
Full Member
Poissa

SWradio.net

Vastaus #91 - 17.01.2016 klo 10:25:38
Tulosta viesti  
Toimii!  Hymiö

Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #92 - 19.01.2016 klo 23:27:23
Tulosta viesti  
Taas tuli vähän askarreltua tämän aseman parissa. RX alkaa pikku hiljaa kaipaamaan virityskondensaattoria ja kelaa joten aloitin taas kerran purkamalla "toimivat" komponentin jotka olin suunnitellut siihen käyttöön.

Tuo konkka joka näkyy alla olin jo ajatellut käyttää sellaisena kuin se oli, mutta kun nyt kerran laitoin tuon TX:n vastaava uudelle bakeliittpallle, niin päätin tehdä samaa tälle. Samalla siitä tulee vähän matalampi kuin mitä se alun perin oli, mikä kylläkin on hyvä asia. Ylimääräista tilaa kun tuossa aseman sisällä ei tunnu olevan missään.

Toisessa kuvassa sitten osat joista ajattelin rakentaa vastaanottimen kelaa. Runko on ferriittisydämellä varustetusta kuristimesta, jonka myös purin tuon Litz-langan. Lanka taitaa mennä takaisin käytöön, nyt en suoralta kädeltä muista montako kierrosta siihen piti tulla. Jokunen kierros "ensiöpuolelle" ja sitten kymmenkunta takaisinkytkentään, joten paljon en kuitenkaan tarvitse siitä. Toisesta kuristimesta löysin nuo väliseinät. Siinä oli muuten ihan vääränlainen ulkomuoto ferriittirungossa mutta noita kun yhdistää ja veilä heittää vähän bakeliittia sekaan, niin pitäisi olla aika lähellä alkuperäistä kelarunkoa.

purettukonkka.JPG ( 97 KB | 0 latausta )
purettukonkka.JPG
purettukela.JPG ( 95 KB | 0 latausta )
purettukela.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #93 - 19.01.2016 klo 23:37:04
Tulosta viesti  
Ja tässä lopputulos illan askartelutuokiosta.

Konkka ei kyllä ole valmis. Siihen tarvitaan vielä eristetty "muhvi" tai jotain vastaavaa akselille. Sen pitää nimittäin sähköisesti kellua omassa potentiaalissaan. Joudun kutenkin melkein odottamaan että minulla on siihen sopiva "klappivapaa" hammasratas ennen kuin päätän kuinka eristän konkan akselia rattaasta.

Sopivan rattaan etsintä on tällä hetkellä käynnissä Göteborgin radiomuseolla. Olin jo henkisesti valmistautunut siihen että joutusiin viilaamaan sen rattaan käsin, mutta odotetaan nyt mitä sieltä Ruotsista löytyy.

73 de Pontus

rxkonkkakela.JPG ( 96 KB | 0 latausta )
rxkonkkakela.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #94 - 19.01.2016 klo 23:39:17
Tulosta viesti  
Tuossa alkuperäinen RX:n kela:

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #95 - 21.01.2016 klo 09:17:18
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 19.01.2016 klo 23:37:04:
Konkka ei kyllä ole valmis. Siihen tarvitaan vielä eristetty "muhvi" tai jotain vastaavaa akselille. Sen pitää nimittäin sähköisesti kellua omassa potentiaalissaan.

Nyt sekoilin kyllä tuossa. Ruotsalaisessa M10-piirikaaviossa on ylimäärinen trimmeri siihen verrattuna mitä OH1KW:n piirtämässä kaaviossa on. Olin vissin ensin katsonut että tuo trimmeri ja virityskondensaattori ovat rinnakkain ja tämä käsitys oli sitten iskostunut päähäni. Näin ei kuitenkaan ole. Toinen puoli konkista on kyllä samassa pisteessä kiinni. Virityskonkka lähtee siitä kuitenkin ulkokuoren potenttiaaliin, säätökonkka taas +1,5V linjaan. Tämä tarkoittaa ettei minun tarvitsekaan eristää konkan akselia. No, en silti pääse laittamaan sitä paikoilleen ennen kuin ratas on siinä kiinni.

Vastaanottimessa alkaa nyt melko pitkälle olemaan muut komponentit paikoillaan. Muutamaan paikaan laitoin johdinpätkät törröttämään jotta  tarvittaessa olisi helpompaa vaihtaa komponenttien arvoja. Ei kyllä taaskaan voi muuta kuin todeta että siellä on kyllä ahdasta RX:n sisällä. Niin kuin artosalo huomautti aikaisemmin on vaikeaa vaihtaa mitään sieltä sisältä. Vaikka yritin jättää mahdollisuus tähän vielä tässä vaiheessa, niin on kyllä paikkoja joihin ei enää pääse. Ei auta kuin irroittaa ympärillä olevat komponentit yksi kerralla jos joudun vaihtamaan jotain sieltä.

Juuri tämä on saanut minua miettimään yhtä asiaa oikeiden Kyynel-asemien historiasta. Se mitä minä olen nähnyt niiden sisältä on usein saanut minua regoimaan siitä että siellä näyttäisi olevan melko paljonkin uutta komponenttia sisällä. Yllättävänkin paljon, vaikka tiedän että asemia peruskorjattiin sodan jälkeen. Nyt kun itse olen kolvannut tuolla RX:n sisällä ymmärrän ettei yksittäisi komponenttejä noin vaan mennä vaihtamaan. Peruskorjausta on varmaankin joutunut suorittamaan niin että kaikki johdot ja komponentit on vedetty irti jonka jälkeen sinne juotetaan uutta tavaraa tilalle, "kerroksittain alhaalta alkaen". Muuten se kyllä menee vaikeaksi. En tiedä, mutta semmoisia mietteitä minulla ainakin on siitä minkälaisen kohtalon alkuperäiset kyyneleet kokivat sodan jälkeen.

Uutta kuvaa voisi kohtapuolin ottaa tästä replikasta. Niin pääsisitte taas näkemään miltä näyttää, HI. Tuolla hamschakissa on vaan vähän liian huono valaistus valokuvaamiseen joten asemaa pitäisi taas tuoda alas keittiön pöydälle. Vosin yrittää muistaa tehdä sen tänä iltana. Tuon RX:n sisäpuoli on kyllä haasteellinen valaista mutta katsotaan minkälaista kuvaa siitä tulisi keittiön yleisvalaistuksella.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #96 - 21.01.2016 klo 19:58:33
Tulosta viesti  
On kyllä aika vaikeata saada mitään järkeviä kuvia tuosta asemasta. Uudet komponentit kun kaikki on ahdattu tuonne hyllyn alle. No, tuollaiselta se nyt kuitenkin näyttää.

Kohta saan ruveta tarkistamaan että kaikki on kytketty oikein ennen kuin taas on aika kytkeä paristot kiinni. Saa nähdä sitten paljonko sitä joutuu ihmettelemään ennen kuin se herää eloon. Kenties jo viikonlopun aikana!

73 de Pontus

rx1_001.JPG ( 92 KB | 0 latausta )
rx1_001.JPG
rx2_001.JPG ( 94 KB | 0 latausta )
rx2_001.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH5YW
God Member
Poissa

Veteraaniradisti

Vastaus #97 - 22.01.2016 klo 09:21:01
Tulosta viesti  
Tässä sisäkuva eräästä 50-luvulla peruskorjatusta Kyyneleestä. On sinne ollut aika työ vaihtaa uudempia komponenetteja...

kyy.jpg ( 64 KB | 0 latausta )
kyy.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #98 - 22.01.2016 klo 11:52:16
Tulosta viesti  
Tuossakin on joka ikinen konkka ja vastus tainnut vaihtua, kuten kaikki johdotkin. Nuo siniset vastukset keskellä ovat kai ainoat jotka saattavat olla peräisin 40-luvulta. Kaikki irti ja uutta tilalle on tosin kyllä melkein ainut mahdollinen tie, jos kunnostuksta/korjausta joutuu suorittamaan.

Pontus

(PS. Tuntuu kyllä kiinnostavan foorumin jäseniä tämä threadi. Ja sehän on tietenkin hauskaa. Mutta foorumi itse ei tainnut tykätä siitä edellisen postaukseni jälkeen. Näyttökörtoja aiheelle oli jo yli 4700, nyt niitä on 62, HI.)

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #99 - 22.01.2016 klo 20:49:57
Tulosta viesti  
Se toimii!!!  Kliseinen

Vastaanotin siis. Siitä kuului äsken joku tunnistamaton AM broadcast asema. Kielestä päätellen tuli ehkä jostain keskiaasiasta. Aika heikosti kuului kyllä mutta en ala huolestumaam siitä vielä. Takisinkytkentäkela on nimittäin heikko tällä hetkellä koska minulla on reilusti kierroksia värähdyskelassa. Kunhan selviää millä taajuudella tuo nyt värähtelee vähennän sitten kierroksia kunnes oikea taajuusalue löytyy. Sen jälkeen mietitään takaisinkutkennän kierrosmäärää.

Lupaava alku viikonlopulle!

73 de Pontus

image_003.jpeg ( 153 KB | 0 latausta )
image_003.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #100 - 22.01.2016 klo 22:21:37
Tulosta viesti  
Lupaavalta vaikuttaa. Saitko jo ilmaisijan värähtelemään, eli takaisinkytkennän toimimaan ?
Minkä taajuusalueen haluat vastaanottimen kattavan ?

Parhaan selektiivisyyden ja helpoimman (tarkemman) taajuussäädön saat, kun kapasitanssi on suuri ja induktanssi pieni.
En ole eri Kyyneleen versioista täysin perillä, joten tuleeko vastaanottimeesi erillinen taajuuden hienosäätö (band spread) ?

Oleellista on saada takaisinkytkentä toimimaan pehmeästi ja siten, että alimmalla vastaanottotaajuudella (kun taajuudensäätökondensaattori on maksimissa) ilmaisijan saa värähtelemään, kun takaisinkytkentäkondensaattori on lähes maksimissa.

Kun vastaanottotaajuutta kasvattaa, niin samalla värähtely käynnistyy pienemmällä takaisinkytkentäkondensaattorin arvolla.

Jos alimmalla vastaanottotaajuudella värähtely käynnistyy jo pienellä (alle puolet) kapasitanssilla, niin takaisinkytkentäkelan kierroksia pitää vähentää.

Vastaavasti jos alimmalla vastaanottotaajuudella värähtely ei käynnisty
lainkaan, niin em. kierroksia pitää lisätä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #101 - 23.01.2016 klo 11:22:33
Tulosta viesti  
Varmuudella en kyllä vielä uskalla sanoa mikä värähteli ja mikä ei. Käsitykseni on kuitenkin että asema joka kuului oli sieltä 1,3MHz paikkeella olevalta broadcast-alueelta. Eli reilusti liian alhaalla verrattuna siihen mitä haluan vastaanottieni taajuusalueeksi. 3,5-3,8 MHz olisi ideaali mutta katsotaan mihin päädytään.

Ilmaisija ei kyllä tainnut värähdellä.

Kiitos noista hyödyllisistä vihjeistä taas. "Alkuinnostuksen" jälkeen luulen että kannattaisi pistää jäitä hattuun ja edetä rauhallisesti tämän kanssa. Alkaen lukemalla aiheesta ja kenties ottamalla värähdyspiiri "testipenkkiin". Wiio-Somerikon kirja pitäisi taas hakea kirjastosta. Onneksi kovin moni muu ei taida olla kiinnostunut tuosta teoksesta joten se löytyy kyllä yleensä hyllystä silloin kun sitä tarvitsee.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #102 - 23.01.2016 klo 13:57:54
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 23.01.2016 klo 11:22:33:
...Varmuudella en kyllä vielä uskalla sanoa mikä värähteli ja mikä ei...Ilmaisija ei kyllä tainnut värähdellä.

AM-asemien kuuntelussa ei ilmaisijan tarvitse, eikä pidäkään värähdellä.
Värähtelyn voi todeta mm. siitä, että takaisinkytkentää lisäämällä (kond. arvoa suurentamalla) kohina audiolähdössä kasvaa ja/tai sen taajuus muuttuu.
Tai AM-asemaa kuunnellessa, kun kantoaallon beat-ääni alkaa kuulua taustalla.
Toinen teknisempi keino on kytkeä oskilloskooppi jomman kumman DF11 anodille (10:1 asennossa) ja todeta värähtelyn alkaminen mittaamalla.
Samalla voit todeta värähtelyn taajuuden, eli samalla tiedät millä taajuudella vastaanottimen LC-piiri resonoi.

Saattaa olla, että oskilloskooppi 10 Megaohmin asennossakin kuormittaa ilmaisijaa liikaa, jos se kytketään suoraan ilmaisijan anodille.
Siinä tapauksessa kannattaa kokeilla RF-asteen anodia.
Siellä taso on pienempi, mutta ilmaisijaa kuormittava vaikutus pienempi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #103 - 23.01.2016 klo 14:40:08
Tulosta viesti  
Laitoin vaan "pikaisesti" taajuuslaskurin kiinni tuohon suurtaajuusasteen anodiin kiinni. Mutta ei se oikein pidännyt siitä, värähtelypiiri siis. Pitää tutkia tarkemmin oskilloskoopilla.

Bandspreadillä tarkoittanet sitä mitä tuossa alla olevassa kuvassa on? Eli suurempi ja pienempi säätökonkka rinnakkain?

Kyyneleen vastaanottimissa ei oke kuin yksi, eli hienosäätö puuttuu. Itse olen kyllä suunnitellut konkan mitoitusta siten että se käytännössä toimisi hienosäätönä. Asema tulee käyttöön pelkästään 80m amatööribandilla, mikä on kapeampi alue kuin alkuperäisissä kyyneleissä. Minulle kelpaisi jos puoli kierros konkalla vastaa taajuuden siirtämistä alueen alalaidasta sen toiseen päähän. Eli käytännössä joudun varmasti laittamaan sopivan kokoisen kiinteän "bandset" konkan.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #104 - 23.01.2016 klo 14:40:52
Tulosta viesti  
Kuva unohtui...

image_004.jpeg ( 47 KB | 0 latausta )
image_004.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #105 - 23.01.2016 klo 16:19:12
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 02.01.2016 klo 15:45:28:
Alla olisi linkki hyödylliseen artikkeliin, joka käsittelee perusteellisesti suoran vastaanottimen suunnittelua ja eri piiriratkaisuja.
http://www.arrl.org/files/file/Technology/tis/info/pdf/9811qex026.pdf

Loistava artikkeli tämä kyllä! Hauska kun siinä alussa on miltei suoraan kyyneleen RXn kytkentä esitettynä kuvassa ja kuvatekstissä on "a modern regenerative detector cirquit", HI.

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #106 - 23.01.2016 klo 19:24:17
Tulosta viesti  
Kyllä se lukeminen kummasti auttaa ymmärtämään uusia asioita. En ole vielä koskenutkaan tuohon kyyneleeseen tänään mutta silti väitän että projekti taas otti suuren harppauksen eteenpäin.

- Tajusin mitä tarkoitetaan noilla bandspread ja bandset kondensaatroreilla. Käytännössä tähän tulee kiinteä bandset ja "iso" bandspread.

- Ymmärsin myös kuinka testaan tuota detektoriastetta ilman HF-astetta. Ehkä ehdin tehdä sitä tänään vielä kunhan saisin muksut nukkumaan tuosta...

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #107 - 23.01.2016 klo 20:37:52
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 23.01.2016 klo 19:24:17:
...Ymmärsin myös kuinka testaan tuota detektoriastetta ilman HF-astetta...

Kun vastaanottimen taajuusalueeksi tulee vain 3,5 ...3,8 MHz, niin vastaanottimen toiminta on helppo saada hyväksi.
Tilanne olisi paljon vaikeampi jos tarvittava taajuusalue olisi vaikkapa 3,5...10 MHz. (ja tämäkin onnistuu, mutta ei hetkessä eikä ns. kertalaakista)

Vastaanottimen kelassahan näyttää olevan säädettävä ferriittisydän.
Sekin helpottaa oikean virityksen löytämistä.

Kun testaat vastaanotinta ilman suurtaajuusastetta, niin kytke antenni pienen, alle 10pF kondensaattorin kautta suurtaajuusputken anodinastaan.
Suoraan kytkettäessä antennin pieni impedanssi vaimentaa resonanssipiiriä suuresti, etkä saa mitään kunnollisia tuloksia.

Lopulliset säädöt ja erityisesti takaisinkytkennän säädöt pitää tehdä vasta kun suurtaajuusvahvistin on mukana kytkennässä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

RJL
God Member
Poissa

SRHS 612

Vastaus #108 - 24.01.2016 klo 14:36:52
Tulosta viesti  
Keskustelun aiheeseen irrelevantit viestit ovat siirretty tähän ketjuun.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #109 - 24.01.2016 klo 18:41:47
Tulosta viesti  
Ihan ok jos haluatte jatkaa muualla. Omalta osaltani kiitän teidät kuitenkin molemmat näkökulmistanne. Ettei vaan olisi niin että te molemmat tietyllä tavalla olisitte oikeassa.

Sikäli kun minä tämän kyneleen toimontaa nyt olen ymmärtänyt, niin sen selektiivisyys tulee juuri ilmaisimasteen värähtelypiiristä siinä vaiheessa kun takaisinkytkentä saa aikaan oskillointia, tai lähenee sitä. Silloin taajuudet jotka ovat lähellä tätä oskillointitaajuutta vahvistuvat eniten. Ideaali olisi tietenkin mahdollisimman kapea piikki ja kuten artosalo osoitti niin se tulisi pienestä kapasitanssista tuossa värähdyspiirissä.

Mutta, samalla pitää muistaa että tässä kyyneleessä tu kapasitanssi määrittelee myös suoraan vastaanottimen taajuutta. Sanotaan että siinä olisi vaikka 5pF. Käyköhän silloin niin että se mitä voitetaan kapeassa kaistanpäästöfiltterissä hävitään siinä että vastaanotin hyppää ison askeleen sivulle heti kun vähän vääntää siitä viritysnupista joka kääntää sitä 5pF konkkaa? Eli vaikka selektiivisyys sinänsä olisikin hyvä niin siitä ei käytännössä ole hyötyä kun taajuuden virittäminen ei onnistu vastaavalla tarkkuudella.

RJL totesi tuossa jossain vaiheessa että suunnittelu perinteisesti on lähtenyt isosta Konkasta. Olisiko siinäkin perää juuri tästä syystä että kapasitanssi (bandset+bandspread yhdessä) pitää olla riittävän iso jotta viritys käytännössä toimisi toivotulla tarkkuudella?

Miä minä nyt olen katsonut kaavoja niin 200pF tuntuu olevan aika yleinen kokoluokka. Kyynel-vastaanottimissa se pyörii siinä 150pF paikkeilla. Taidan nyt ainakin aluksi tähdätä siihen että kokonaiskapasitanssi tässä omassa vastaanottimessa olisi jossain siellä. Saa sitten nähdä mitä kokoa tuo taajuussäätimenä toimiva (bandset) kiertokonkka pitää olla jos haluan että vastaanottimen taajusalue on juuri 80m hamssibandi.

Itse kyllästyin säätämiseen tuon anodijännitteen kanssa ja rupesin tekemään patterilaatikon josta saan 120V turvallisesti ja Kyynelellekin sopivan "arvokkaasti". Siitä kuitenkin lisää vähän myöhemmin.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #110 - 24.01.2016 klo 21:02:34
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 24.01.2016 klo 18:41:47:
...Ideaali olisi tietenkin mahdollisimman kapea piikki ja kuten artosalo osoitti niin se tulisi pienestä kapasitanssista tuossa värähdyspiirissä...
RJL totesi tuossa jossain vaiheessa että suunnittelu perinteisesti on lähtenyt isosta Konkasta.

Eikun juuri päinvastoin...
Minä ehdotin suurta kapasitanssia ja perustelin sitä juuri suurella Q-arvolla, eli sillä saatavalla paremmalla selektiivisyydellä.

Suoran vastaanottimen selektiivisyys syntyy juuri siten, kun edellä kerroit.
Ilmaisijassa synnytettävä positiivinen takaisinkytkentä kumoaa resonanssipiirin häviöt jolloin selektiivisyys paranee moninkertaisesti.
Tästä ilmiöstä huolimatta lopulliseen selektiivisyyteen vaikuttaa luonnollisesti se, mikä on käytetyn resonanssipiirin Q-arvo.

Sinun kannattanee skaalata resonanssipiiri siten, että max. kapasitanssi on n. 200 pF ja minimi n. 150 pF.
Nämä arvot 11 uH kelan kanssa antavat taajuusalueeksi n. 3400 kHz - 3900 kHz.
Minkä kokoinen säätökondensaattori tuohon on tulossa ?
« Viimeksi muokattu: 24.01.2016 klo 22:00:23 Kirjoittaja artosalo »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #111 - 24.01.2016 klo 22:16:58
Tulosta viesti  
Hups, meninkö pistämään sanat väärän henkilön suuhun Nolostunut No, ymmärsitte varmaan molemmat mitä tarkoitin.

Sitten siihen mitä tuli puuhasteltua tänään: Vartan anodiparisto mittakaavassa 1:2 (pitäisi ainakin olla aika lähellä sitä kokoa).

Alkusysäys tälle koko projektille kun oli että suunnittelemme tunturivaellusta muksujen kanssa ensi kesäksi, ja minulta puuttui rinkkaan mahtuva rigi, niin olen miettinyt kuinka saisin "lapsiystävällisen" anodipariston. Päädyin nyt tällaiseen ratkaisuun jossa 13kpl 9V alkaliparistoa ovat puulaatikon sisällä.

Sulakkeen lisäksi tuossa on pari kyrkintä joiden on tarkoitus tuoda turvallisuutta. Ne sulkeutuvat vasta kun banaaniliittimet joilla jännite otetaan painetaan pohjaan asti. Itse banaaniholkit on myös upotettu niin syvälle että liitin jo on "piilossa" puulevyn sisällä kun piiri sulkeutuu. Kumpikin katkaisija avaa ja suljee piirin nejlännen ja viidennen patterin välistä, kummastakin päästä. Molempien banaanipistokkeiden pitää siis olla painettuna pohjaan ennen kuin mitään tapahtuu.

Toivon nyt ainakin että tämä riittäisi estämään vahinkojen tapahtumista tämän pariston kanssa. 
« Viimeksi muokattu: 25.01.2016 klo 13:41:21 Kirjoittaja OH6EOG »  

image_005.jpeg ( 135 KB | 0 latausta )
image_005.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #112 - 24.01.2016 klo 22:20:09
Tulosta viesti  
Olisi tietenkin pitänyt ottaa kuvat sisäpuolelta ennen kuin laitoin patterit paikoilleen. Nythän nuo kytkimet eivät juurikaan näy. Saa kuitenkin luvan kelvata näin tällä kertaa.

image_006.jpeg ( 134 KB | 0 latausta )
image_006.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #113 - 25.01.2016 klo 08:26:44
Tulosta viesti  
Olisiko kenelläkään parempaa kuvatiedostoa tämän hehkupariston kuorista:

http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.plaction=downloadfile&&file=Airam...

Tuo on peräisin tästä säkeestä http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1291385421/11#11 mutta tuo kuva on jossain vaiheessa tainnut kärsiä kovasta pakkauksesta. Sinänsähän resoluutio kyllä riittäisi tuossa mutta, kuvan tekstit ovat aika "&&&puuroisia"&&&.

Ajattelin että hehkuparistot voisivat olla Airamin kuorissa.

73 de Pontus
« Viimeksi muokattu: 25.01.2016 klo 10:09:35 Kirjoittaja OH6EOG »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #114 - 25.01.2016 klo 08:31:55
Tulosta viesti  
Kysy Petäjävedeltä paristojen kuorien kuvista.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #115 - 25.01.2016 klo 10:13:13
Tulosta viesti  
Laitoin kyselyn suoraan sinne.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #116 - 26.01.2016 klo 07:57:40
Tulosta viesti  
Nyt ei ole ehtinyt tapahtua mitään uutta ja mullistavaa. Pientä aikaa vievää komponenttien asettelua vaan. Otin muutman kuvan uusien komponenttien piilottelusta vanhojen sisälle.

Ensin "Micamold" paperikonkka jossa kuitenkin on valettu muovikuori. Sen sisälle tuli pari uutta keraamista kondensaattoria.

micamold1.JPG ( 133 KB | 0 latausta )
micamold1.JPG
micamold2.JPG ( 130 KB | 0 latausta )
micamold2.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #117 - 26.01.2016 klo 07:59:09
Tulosta viesti  
Tässä komponentit paikoilleen laitettuna.

mica.JPG ( 106 KB | 0 latausta )
mica.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #118 - 26.01.2016 klo 08:01:30
Tulosta viesti  
Toinen paperikonkka. Ei näytä kovin kauniilta kääntöpuolelta katsottuna. Mutta eihän sinne tarvitsekaa katsoa, HI.

73 de Pontus

paperikonkka.JPG ( 97 KB | 0 latausta )
paperikonkka.JPG
paperikonkka2.JPG ( 107 KB | 0 latausta )
paperikonkka2.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #119 - 26.01.2016 klo 08:09:03
Tulosta viesti  
Ai niin, tuo vihreä vastus on muuten myös siinä ihan vaan näön vuoksi. Ei nyt oikein näy tuosta epätarkasta kuvasta, mutta muistaakseni sen arvo on 4,7kohm vaikka tuossa kohdassa oikeasti pitää olla 100kohm. Siinä on tavallinen pienikokoinen 95kohm vastus sarjassa tuon vihreän kanssa. Toimii ikään kuin kytkentäjohtona tai vihreän vastuksen "jalkana". Sen päälle mahtui kuitenkin kankainen vahalla käsitelty eristesukka, joten uusi vastus on täysin piilossa sen sisällä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #120 - 26.01.2016 klo 11:08:25
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 26.01.2016 klo 07:57:40:
Ensin "Micamold" paperikonkka jossa kuitenkin on valettu muovikuori. Sen sisälle tuli pari uutta keraamista kondensaattoria.

Mikä kondensaattori tuo on kytkentäkaaviossa ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #121 - 26.01.2016 klo 11:18:22
Tulosta viesti  
Antennilikin ja etuasteen välissä oleva kytkentäkondensaatrori. Mietitkö että nuo 3kV kerkot eivät pysy kovin tarkasti arvoissaa korkeilla jännitteillä? Ainakin ART-13 taajuusmonistajassa minulla on ongelmia sen kanssa kun siellä on 1,2kV värähtelypiirissä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2016 klo 11:40:39 Kirjoittaja OH6EOG »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #122 - 26.01.2016 klo 11:22:09
Tulosta viesti  
Tai no, eihän tuossa vastaanottimen puolella ole kytkentälinkkiä. Antennikarva on kuitenkin kiinni konkan toisessa jalassa, etuasteen hila toisessa.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2EO
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #123 - 26.01.2016 klo 11:44:09
Tulosta viesti  
Tuo Micamold on tainnut kuitenkin olla kiillekondensaattori.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #124 - 26.01.2016 klo 12:21:26
Tulosta viesti  
Mieleeni tuli kaksi asiaa noihin konkkiin liittyen.
Kun näet suuren vaivan piilottaaksesi ne vanhoihin kuoriin, niin niitähän ei enää sen jälkeen voi muuttaa kooltaan tai vaihtaa toisiin, ei ainakaan helposti.
Vastaanottimessa ja erityisesti ilmaisijan komponenteissa on sellaisia, joitten koon todennäköisesti joudut etsimään, mikäli haluat vastaanottimen tulevan huippuvireeseen.
Juuri tuo suurtaajuusasteen tulokondensaattori ei onneksi ole mitenkään kriittinen kapasitanssin suhteen. Siinä toimisi yhtä hyvin kondensaattori kooltaan 20pF ... 500 pF.

Toinen seikka liittyy noihin sinisiin suurjännite-kerkoihin.
Ostin niitä itsekin kattavan valikoiman muutama vuosi sitten.
Totesin kuitenkin, että virityspiireihin niistä ei ole. Näitten Q-arvo on merkittävästi huonompi, kuin perinteisten pienjännite-kerkojen.
Älä siis laita niitä ilmaisijan kondensaattoreiksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #125 - 26.01.2016 klo 14:11:49
Tulosta viesti  
Juu ei, nuo eivät tuleet niin kriittiseen paikkaan tällä kertaa. Ja olen tosiaankin itse todennut saman asian, etteivät sovi virityspiireihin. Minulla kun vaan on tuo Collinsin ART-13 lähetin johon jouduin korjaamaan sen taajuusmonistajaa, ja siihen en vielä ole saanut käsiini parempia konkkia jotka kestäisivät sen 1200V mitä siinä on jännitteenä. Alkuperäiset ovat ISOT keraamiset trimmerikondesaattorit. Joku on vaan pudottanut vasaran tai vastaavaa siihen laitteeseen joten osa ovat menneet rikki.

Tähän kyyneleesen olen suunnitellut käyttäväni noita "muovisia" kondensaattoreita jotka menevät 400V asti. Muutama on jo paikallaan, mutta kaikki vielä pienellä vaivalla vaihdettavissa. Nuo 3kV kerkot jotka piiloitin tuonne FARAD-merkkisen paperikonkan sisälle tulevat toisesta jalastaan kiinni kuristimen ja pientaajuusasteen hilan väliin, toinen jalka menee maihin (tai no 0V potenttiaaliin). Käsittääkseni se ei tee muuta kuin maadoittavat suurtaajuiset värähtelyt jotka pääsevät läpi kuristimestä. Eli siinäkään arvolla ei pitäisi olla suurta merkitystä, ei käsittääkseni Q-arvollakaan.

Olen siis yrittänyt ajatella näitä asioita kyllä, mutta sehän ei välttämättä tarkoita että aijatukseni ovat menneet oikein, HI.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #126 - 26.01.2016 klo 19:53:51
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 26.01.2016 klo 14:11:49:
, ja siihen en vielä ole saanut käsiini parempia konkkia jotka kestäisivät sen 1200V mitä siinä on jännitteenä.

Rupesi tuntumaan että puhuin palturia tuon Collinsin osalta. Piti oikein mennä tarkistamaan manuaalista ja näinhän se oli. Ei tuossa kohdassa ollit kuin sitä matalempaa anodijännitettä eli pelkät 400V. Kuitenkin sen verran että oli vaikeaa löytää siihen sopivia keraamisia trimmereitä. 400-460nF pitäisi trimmeri pitäisi löytää siihen 40m bandia varten.  Käy vajalla teholla nyt kun ei resonoi kunnolla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #127 - 27.01.2016 klo 00:08:09
Tulosta viesti  
Absolute Radio 1215 kilojaksoa, tuohan se on joka sieltä kuuluu!

Meinasin jo heittäytyä epätoivoiseksi kun en millään meinannut saada tuota kyyneltä soimaan enää. En vaikka mitä yritin. Laitoin sitten takaisin samat kierrosmäärät kelaan kun millä siitä viimeksi lähti ääntä. Heikko signaali palasi taas. Ehdin jo epäillä että olisin onnistunut rikkomaan putket. Sitten vaihdoin DF11 putkien paikat keskenään, ja johan lähti soimaan!

Ilmeisesti siinä oli kontaktihäiriö jommassa kummassa kannassa koska ny täältä kuuluu musiikkia ihan mukavalla kuunteluvoimakkuudella. Ei värähtele tuo ilmaisimaste mutta en jaksa välittää siitä enää tänään. Hain pienen pullon käynyttä omenajuomaa ja nautin brittiläisten musiikkitarjonnasta.  Mahtava

Samalla suunnittelen seuraavia siirtoja. Kannattaa varmaan edetä pienin askelin tästä. Ensin taida  yrittää saada se ilmaisin värähtelemään tällä taajudella ja vasta sen jälkeen hinaan taajuutta ylöspäin haluamalleni jaksolle.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #128 - 27.01.2016 klo 07:58:30
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 27.01.2016 klo 00:08:09:
...Ensin taidan yrittää saada se ilmaisin värähtelemään tällä taajudella ja vasta sen jälkeen hinaan taajuutta ylöspäin haluamalleni jaksolle.

Kerrotko nykyiset kelojen kierrosmäärät ? Onko takaisinkytkentäkondensaattori (varmasti) 500 pF kokoinen ?

Seuraavia asioita voisit kokeilla värähtelyn käynnistämiseksi:

- kokeile vaihtaa takaisinkytkentäkelan päät keskenään (tai värähtelypiirin kelan jos siihen pääsee paremmin käsiksi)
- kasvata ilmaisinputken anodilla olevaa kondensaattori (skemassa 25 pF)

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #129 - 27.01.2016 klo 08:59:29
Tulosta viesti  
Värähdyspiirin kelassa on noin 45 kierrosta, saattaa olla jopa 50. En laskenut niin tarkkaan vaan vedin ainoastaan sen saman langan sinne takaisin joka minulla alun perin oli siellä. Ja silloin kiersin sinne "riittävästi", HI.

Taksisinkytkennässä on tällä hetkellä 7 kierrosta. Voisi yrittää vaihtaa päät, jos ne sittenkin olisivat väärin päin. Yritin kyllä niin tarkistaa että menivät oikein päin, mutta vaihtaminen käy hetkessä.

Värähtelypiirin kokonaiskapasitanssi (bandset + bandspread yhdessä) on nyt 220pF luokkaa.

Takaisinkytkentäkondensaattorin koko EI VARMASTI ole 500 pF. Olen siihen käyttänyt vanhan "oikeanmallisen" kondensaattorin, jossa noiden levyjen välissä on "paperia" eristeenä. (Käytännössä tuli huomattua että se "paperi" todennäköisesti onkin samaa muovia kuin kinofilmin negatiiveissä.) Minulla ei valitettavasti ole mittaria jolla pääsen mittaamaan noin pientä kapasitanssia joten olen ainoastaan silmämääräisesti katsonut että se on oikeaa kokoluokaa. Kondensaattori oli kuitenkin fyysiseltä kooltaan liian suuri. Levyt eivät mahtuneet pyörimään siellä kyyneleen alumiinilaatikon sisällä, joten jouduin leikkaamaan niitä vähän pienemmäksi. Koko on siis hyvin todennäköisesti pienempi kuin 500pF. Ruotasalaisten kaaviossa takaisinkytkentäkondensaattorin kooksi on ilmoitettu 350pF.

Oletko sitä mieltä että minun kannattaa yritää tuon ilmaisinputken anodin kondensaattorin kasvattamista (tällä hetkellä 22pF muovikonkka) ennen kuin yritän kasvattaa takaisinkytkentäkelan kierrosten määrää? Itse ajattelin ensimmäisenä askeleena vetää lisää lankaa sinne.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2016 klo 13:20:27 Kirjoittaja OH6EOG »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #130 - 27.01.2016 klo 09:15:16
Tulosta viesti  
Takaisinkytkentäkondensaattorista: Katso nuo kaksi kuvaa jotka ovat tässä liiteenä. Ensimmäinen on piratisoitu Wiio-Somerikon kirjasta. Siinä on ns. "tavallinen" regeneratiivinen kytkentä jossa taksisinkytkentä on suoraan ilmaisinputken anodin ja takaisinkytkentäkelan välissä. Suurentamalla kondensaattorin arvoa saadaan vahvempi takaisinkytkentä.

Mutta, tuo seuraava kuva on sitten kuva kyyneleen kytkentäkaavassa. Siinähän tuo takaisinkytkentäkondensaattori ei olekaan suoraan siinä linjassa, vaan se kytkee signaalin MAIHIN. Eikö se silloin tarkoittaa että mitä suurempi arvo siinä kondensaattorissa on, niin sitä suurempi osuus menee maihin? Eli takaisinkytkentä heikkenee kun kondensaattorin aroa suurennetaan.

WiioSomerikko.JPG ( 29 KB | 0 latausta )
WiioSomerikko.JPG
oh1kw.JPG ( 30 KB | 0 latausta )
oh1kw.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #131 - 27.01.2016 klo 09:16:43
Tulosta viesti  
Kierroksia on ainakin tuplasti liikaa, varmasti enemmänkin.

Tätä ongelmaa voisi selvitellä hiukan laskeskelemalla komponenttiarvoja.
Osaatko arvioida, edes karkeasti, paljonko kapasitanssia oli käytössä siinä vaiheessa, kun sait taajuuden 1215 kHz kuuluviin ?
Kerrotko myös mikä on kelan rungon halkaisija.

Älä missään nimessä lisää lankaa takaisinkytkentäkelaan, sillä joudut sen kierroksia vielä nykyisestä vähentämään. Kierrossuhteella 50/7  takaisinkytkennän pitää toimia.
Pääkelan kierroksia pitää vähentää, mutta ei kannata tehdä sitä harkitsemattomasti. Jos kerrot nuo pyytämäni tiedot, niin katsotaan mihin niillä tiedoilla päädytään.

Tuota 22 pF kondensaattoriakaan ei kannata kasvattaa ensimmäiseksi, vaan kokeile ensimmäiseksi kelan päiden vaihtamista.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #132 - 27.01.2016 klo 09:19:08
Tulosta viesti  
Ettei takaisinkytkentäkelan päät olisi piirretty väärin päin tuossa OH1KWn kaaviossa...

Tässä on ruotsalaisten versio samasta aiheesta:

RuotsalaistenTakaisinkytkenta.JPG ( 63 KB | 0 latausta )
RuotsalaistenTakaisinkytkenta.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #133 - 27.01.2016 klo 09:23:12
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 27.01.2016 klo 09:15:16:
...Mutta, tuo seuraava kuva on sitten kuva kyyneleen kytkentäkaavassa. Siinähän tuo takaisinkytkentäkondensaattori ei olekaan suoraan siinä linjassa, vaan se kytkee signaalin MAIHIN. Eikö se silloin tarkoittaa että mitä suurempi arvo siinä kondensaattorissa on, niin sitä suurempi osuus menee maihin? Eli takaisinkytkentä heikkenee kun kondensaattorin aroa suurennetaan.

Kyllä nuo kytkennät ovat toiminnallisesti aivan vastaavat ja kummassakin takaisinkytkentä on sitä voimakkaampi mitä suurempi kondensaattorin arvo on.

Kummassakin kytkennässä takaisinkytkentäkela ja -kondensaattori ova sarjassa keskenään ja kytketty anodilta maihin.
Ainoastaan järjestys on vastakkainen, mutta sillähän ei ole mitään väliä onko sarjaan kytkettyjen komponenttien järjestys LC tai CL.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #134 - 27.01.2016 klo 09:29:56
Tulosta viesti  
Totta, näinhän se on. Anodista sarjassa maihin ja niiden läpi kulkeva virran voimakkuus on se mikä määrittelee magneettikentän voimakkuus kelan sisällä. Kiitos.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #135 - 27.01.2016 klo 09:31:17
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 27.01.2016 klo 09:19:08:
Ettei takaisinkytkentäkelan päät olisi piirretty väärin päin tuossa OH1KWn kaaviossa...

Rehellisesti sanottuna se on kaikkiaan niin hankalasti piirretty, että minulle ei skeman toimnta meinannut aueta ennenkuin katselin sitä ja ruotsalaista rinnakkain, jonka jälkeen alkoi asia selviämään.

Kelojen päitten sijainti on oikein ruotsalaisessa.
OH1KW:n kaaviossa kelat on piirretty muuntajan muotoon, jolloin kelojen suunta tulisi merkitä pisteillä käämien alkupäissä. Kun tätä ei ole tehty, niin asia on epäselvä.

Mutta onneksi asia on helppo kokeilla.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #136 - 27.01.2016 klo 09:52:49
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 27.01.2016 klo 09:16:43:
Kierroksia on ainakin tuplasti liikaa, varmasti enemmänkin.

Tätä ongelmaa voisi selvitellä hiukan laskeskelemalla komponenttiarvoja.
Osaatko arvioida, edes karkeasti, paljonko kapasitanssia oli käytössä siinä vaiheessa, kun sait taajuuden 1215 kHz kuuluviin ?
Kerrotko myös mikä on kelan rungon halkaisija.

Älä missään nimessä lisää lankaa takaisinkytkentäkelaan, sillä joudut sen kierroksia vielä nykyisestä vähentämään. Kierrossuhteella 50/7  takaisinkytkennän pitää toimia.
Pääkelan kierroksia pitää vähentää, mutta ei kannata tehdä sitä harkitsemattomasti. Jos kerrot nuo pyytämäni tiedot, niin katsotaan mihin niillä tiedoilla päädytään.

Tuota 22 pF kondensaattoriakaan ei kannata kasvattaa ensimmäiseksi, vaan kokeile ensimmäiseksi kelan päiden vaihtamista.

Tämä viesti jäi minulta huomaamatta kun mietin noita kelojen päitä.

Kapasitanssia oli siinä vaiheessa 220pF. Etten sanoisi että aika lähelläkin sitä.

Itsekin arvioin aluksi silmämääräisesti että alkuperäisen vastaanottimen kelassa olisi 20, maksimissaan 30 kierrosta mutta kiersin siihen sitten varmuuden vuoksi tuplasti lisää ja siinä kävi nyt tuurikin kun se osui tuolle AM-alueelle ja sain jotain kuulumaan myös ilman toimivaa takaisinkytkentää.

Takaisinkytkentäkelassa on alun perin ollut 3 kierrosta. Ruotsalaiset (SM2BYW ja kumppanit) laittoivat siihen 5 lisää omaan asemaansa. Siitä tuli tuo 7 jonka laitoin omaan kelaan sillä ajatuksella että luultavasti saan vähentää siitäkin.

Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #137 - 27.01.2016 klo 10:12:21
Tulosta viesti  
Näillä tiedoilla kelasi induktanssi on ollut n. 78µH kun tavoite olisi 11µH.
Kun kierroksia on ollut n. 50 kpl, niin tunnetun yhtälön ( L = Lo x n2  ) perusteella saadaan halutuksi kierrosluvuksi 19. Tällä induktanssi siis  asettuu  n. 11µH:iin.
Jotta taajuusalue varmasti on riittävän alhaalla, niin aloittaisin kokeilut 20 kierroksella. Takaisinkytkentäkelassa voi aluksi olla 4...5 kierrosta.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #138 - 27.01.2016 klo 10:39:04
Tulosta viesti  
Kiitos. Kokeillaan näillä ja vaihtamalla kelan langat päittäin.

Eilen kokeilin 25/3 kierroksilla enkä ymmärtänyt mitään kun mikään ei toiminut, HI. No, siinähän oli sitten kontaktihäiriö (ilmeisesti) ilmaisinputken kannassa ja (todennäköisesti) kela väärin päin. Ei mikään ihme ettei toiminut.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #139 - 27.01.2016 klo 11:01:38
Tulosta viesti  
Signaaligeneraattori pitäisi ehdottomasti olla tällaisessa projektissa käytettävissä.

Takaisinkytkennän toimivuutta voi (osittain) tutkia myös toisen vastaanottimen avulla.
Kun ilmaisijan saa värähtelemään, niin sen aiheuttamaa kantoaaltoa voi kuunnella (etsiä) toisella vastaanottimella ja näin päästä kärryille siitä millä taajuudella toimitaan.

Esimerkiksi näin:

- asetetaan apuvastaanotin taajuudelle 3500 kHz, mode SSB ( ei CW) ja antenniliittimeen pieni langanpätkä

- asetetaan Kyyneleen takaisinkytkentä maksimiin tai tasolle, jossa ilmaisimen tiedetään värähtelevän

- säädetään Kyyneleen vastaanottimen taajuutta ja samalla kuunnellaan apuvastaanottimesta saadaanko Kyyneleen takaisinkytkennän synnyttämää kantoaaltoa kuuluviin

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #140 - 27.01.2016 klo 13:13:05
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 27.01.2016 klo 11:01:38:
Signaaligeneraattori pitäisi ehdottomasti olla tällaisessa projektissa käytettävissä.

Vaimo tahtoo vaan olla vähän eri mieltä tuosta tarpeen ehdottomuudesta  Silmänisku

Mutta juu, kyllä tänne saadaan sellainenkin lainaksi jos osoittautuu pakolliseksi.

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #141 - 27.01.2016 klo 14:00:31
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 27.01.2016 klo 13:13:05:
...Vaimo tahtoo vaan olla vähän eri mieltä tuosta tarpeen ehdottomuudesta

Kaikkeen ei kannata kysellä lupia.
Jos saat generaattorin lainaksi niin sittenhän ei ole ongelmia.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Vastaus #142 - 27.01.2016 klo 20:56:54
Tulosta viesti  
Moro

Jos ajelet tästä Kokkolan ohi joskus, niin saat pikkumarcoonin lainaan.

Janne
OH6LSL

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #143 - 27.01.2016 klo 22:14:43
Tulosta viesti  
Kiitos Janne! Otan yhteyttä jos tarvetta tulee.

BC-348 lainasi kaiuttimensa kyyneleelle ennen kuin aloitan illan koleilut:

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #144 - 29.01.2016 klo 10:16:45
Tulosta viesti  
Otetaan pieni time out tuosta ilmaisimesta ja takaisinkytkennästä.

Asiat ovat nimittäin edenneet lähettimen taajuusnupin alle tulevan asteikkolevyn osalta. Minähän selvittelin jo paikallisen yrityksen kanssa että tuollaisen levyn kaivertaminen pitäisi onnistua heidän koneillaa. Nyt muutama päivä sitten silmääni osui tämä aihe tältä foorumilta: http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1429389486/0. Otin yhteyttä Ilpoon ja hän lähti mielellä tähän mukaan.

Alkuperäinen asteikkolevy on messingistä, mutta siihen laseri ei pure. Alumiinista pitäis kuitenkin onnistua. Pari "&koevedosta"& on nyt tehty mustaksi malattuun alumiinilevyyn. Sanoisin että alkaa näyttämään aika lupaavalta. Tuossa alla kuva jälkimmäisestä koevedostuksesta. Ilpo taitaa vielä vähän kokeilla "&säätäillä"& vähän nyt viikonlopun aikana jonka jälkeen "&siirrytään tuotantoon"&. Lopullinen materiaali tulee olemaan mustaksi elaksoitua alumiinilevyä.

Mutta sitten kysymykseen:
Olisiko täällä muita jotka haluaisivat tuollaista asteikkolevyä?

Ilpon kone osaa kyllä kerralla polttaa niitä enemmän kuin se kappale minkä minä tarvitsen. Kunhan sitä levyä mihiin polttaa vaan löytyy. Lupasin mainostaa tästä mahdollisuudesta täällä. Jos olette kiinnostuneita kannattaa varmaan sopia asiasta suoraan Ilpon kanssa.

73 de Pontus

aluasteikko.JPG ( 43 KB | 0 latausta )
aluasteikko.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #145 - 29.01.2016 klo 11:18:28
Tulosta viesti  
Radio ja elektroniikka klubi ry:n omistuksessa on Marconin sinkkugenis (syntikka malli muistaakseni up to 1 GHz , laitan illalla enempi infoa jos kiinnostaa)

Tällä hetkellä sijoitus paikka Lapuan Radiokerholla syystä että REC ry:n jäsenistöllä on lähes kaikilla omat.
ja joilla ei , voivat käyttää REC ry:n lainattavaa RP-mittapaikkaa , millä hoitaa samat jutut ja enempikin .

Katsoisin että tuon voisit lainata kovasti tähän hienoon projektiisi jos tarviit , käyttöönhän ne on hankittu !

73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #146 - 29.01.2016 klo 20:52:14
Tulosta viesti  
Roger, 6mf.

Tämänkertainen virhe on nyt kuitenkin löytynyt. Enkä voi syyttää kuin omaa typerää itseäni. Tajusin että hilan etujännite anodijännitteen miinusjohtoon nähden oli lievästi NEGATIIVINEN! Olin laittanut hilavastukseksi 4kohm eikä neljä MEGAohm kuten minun piti laittaa sinne. Vaihdoin siihen sopivamman vastuksen ja johan lähti vinkumaan! Etujännitekin on +0,3V luokkaa.

Ei tässä mennyt kuin viikko ihmettelemiseen tuon takia, HI.

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

oh6mf
God Member
Poissa

SRSH

Vastaus #147 - 29.01.2016 klo 22:10:13
Tulosta viesti  
Niin .

jos kuitenkin tarviit jotain mittalaitteita , niin kysy !
Yhdistyksemme tarkoitus oli hankkia mitä ihmeellisimpiä mittalaitteita , ja antaa niitä sitten teidän "keksijäneroiden" käyttöön .
Taka vuosina, kun ei roope & mustia tms. ei voinut saada me harrastelijat voitiin vain mutu hommina nuo "säätämisemme" tehdä.

tuostakin Marconi 2202 laitteesta voimme kiitää joko Anritsua tai R&S :ää ja heidän työntekijöitä  , ( ja hamseja)(( kaivan nimet esiin jos haluatte))

Kerhomme rakennettiin siis periaattelle että saadaan mittalaiteita käytöömme , ja kaikki kerättiin tekemällä piirilevyjä / proto piirilevyjä teollisuudelle ym.

no nykyään lähes kaikilla jäsenillä on omat ja jopa paremmat . joten olisi melkoinen paradoksi , jos esim. sinun projektiisi ei löytyisi sinkkugenistä ??

no tämä on vain tarjous tuon OH6LSL lisäksi
73 de oh6mf

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #148 - 30.01.2016 klo 07:38:55
Tulosta viesti  
Hei Pontus

En ole varma miten olet lopultakin kytkenyt DDD11;sta hehkut. Kai olet huomannut että hehkujännite on 1.5 V ; ei 1.5+1.5 V.
Katso putken kytkentä http://frank.pocnet.net/sheets/076/d/DDD11.pdf.

Kytkentä M11:ssa voi olla siten että DDD1 on kytketty +1.5 V ja +3. V  väliin eli toiselle 1,5 V paristolle kuin DF putket. Silloin paristot kuormittuvat tasaisemmin.

Hyvää jatkoa projektissasi. 

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

putkinotko
God Member
Poissa

SRHS # 751

Sijainti: Lohja
Vastaus #149 - 30.01.2016 klo 10:28:35
Tulosta viesti  
Heippa

Tunnettu tosiasiahan on ettei mistään ole vaikeampaa löytää virheitä kuin omista kytkennöistä. Tsemppiä, ja lykkyä tykö.

Jussi

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #150 - 30.01.2016 klo 11:08:37
Tulosta viesti  
RXn hehkut on nyt kytketty juuri noin. Niin että ddd11 on eri hahkuparistolla. Ruutupapaperille piirretty selvennys alla.

Mitä en vielä ole ymmärtänyt on miksi tuossa on tuo 30ohm vastus mukana. Kenties joku teistä osaa selittää sen tarkoitusta?

Nyt kun tuota kuvaa katson mietin vaan että onko nuo kytkimet sittenkään sijoitettu oikein noin. Anodipariston virta kun ei nimittäin noista vielä katkea vaan jää virtaamaan takaisin +1,5V potentiaalin johtoa pitkin paristolle. Ei ole kuin pari vastusta sen johdon ja +120 potentiaalin välissä. Pitää miettiä tuota asiaa vielä.

EDIT: Kyllä ne ehkä sittenkin ovat oikein nuo kytkimet. Siinä on konkka sarjassa noiden kahden vastuksen kanssa josta puhuin, joten anodipariston virta pysähtyy kyllä siihen. Mutta olisiko silti järkevämpää siirtää tuota kuvassa ylempänä olevaa katkaisijaa siihen johtoon jota pitkin virta palaa pattereiden "väliin"? Silloin katkeaisi nimittäin anodipiiri samalla. Pitää vähän pyörittää noita kytkentäkaavoja vielä mutta luulen näin.

73 de Pontus
« Viimeksi muokattu: 30.01.2016 klo 12:34:43 Kirjoittaja OH6EOG »  

image_007.jpeg ( 107 KB | 0 latausta )
image_007.jpeg
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #151 - 30.01.2016 klo 11:11:24
Tulosta viesti  
putkinotko kirjoitti 30.01.2016 klo 10:28:35:
Tunnettu tosiasiahan on ettei mistään ole vaikeampaa löytää virheitä kuin omista kytkennöistä.

HI, näinhän se on. Se että itse olisi tehnyt virheen on kyllä se vaihtoehto mikä tulee viimeisenä mieleen...

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #152 - 30.01.2016 klo 11:27:31
Tulosta viesti  
oh6mf kirjoitti 29.01.2016 klo 22:10:13:
jos kuitenkin tarviit jotain mittalaitteita , niin kysy !
Yhdistyksemme tarkoitus oli hankkia mitä ihmeellisimpiä mittalaitteita , ja antaa niitä sitten teidän "keksijäneroiden" käyttöön .

Markku, tämähän on mitä mainiointa! Pidän mielessä. Tuosta neroudesta en kuitenkaan tiedä. Minähän tässä vaan yritän apinoida sitä mitä oikeat nerot tekivät 40-luvun alussa.  Silmänisku

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #153 - 30.01.2016 klo 12:42:11
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 30.01.2016 klo 11:08:37:
...Nyt kun tuota kuvaa katson mietin vaan että onko nuo kytkimet sittenkään sijoitettu oikein noin. Anodipariston virta kun ei nimittäin noista vielä katkea vaan jää virtaamaan takaisin +1,5V potentiaalin johtoa pitkin paristolle. Ei ole kuin pari vastusta sen johdon ja +120 potentiaalin välissä. Pitää miettiä tuota asiaa vielä.

EDIT: Kyllä ne ehkä sittenkin ovat oikein nuo kytkimet. Siinä on konkka sarjassa noiden kahden vastuksen kanssa josta puhuin, joten anodipariston virta pysähtyy kyllä siihen. Mutta olisiko silti järkevämpää siirtää tuota kuvassa ylempänä olevaa katkaisijaa siihen johtoon jota pitkin virta palaa pattereiden "väliin"? Silloin katkeaisi nimittäin anodipiiri samalla....

Anodipariston läpi ei kulje yhtään virtaa, kun putkien hehkut ovat kylmät, joten ei anodijännitteelle kytkintä tarvitakaan.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2FBX
God Member
Poissa

Vastaus #154 - 30.01.2016 klo 13:12:30
Tulosta viesti  
Niin se on kuten Arto sanoo. Mutta Anteron "Kyynel M11X" korjatussa kuvassa on virheitä:
DDD11 putkelle menisi 3 V. Putki on 1.5V putki. Vähän erikoinen kytkentä putken sisällä.
DF11 putkien hehkupiiri lähtee ja loppuu nollajohtoon.
Sulla on lyijykynäkuva oikein.

Olen huomauttanut Anterolle virheistä.

Ilmari Nikander
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #155 - 30.01.2016 klo 13:42:51
Tulosta viesti  
Juu ei, elektroni ei kulje kylmän putken läpi.

Tuossa on se reitti mitä pitkin ensin katsoin että se anodiparisto pääsee tyhjentymään, muutta en siis huomannut että tuossa on tuo 110pF konkka välissä. Niin kauan kun tuo vaan pysyy ehjänä eikä mene oikosulkuun, niin kaikki on hyvin. Ja vaikka se menisikin, niin ei kulje kuin 1mA siitä läpi. Ei siis ole vaaraa että paristo lämpiäisi ja syttyisi palaamaan. En taida ruveta muuttamaan mitään.

anodiparistonpurku.JPG ( 65 KB | 0 latausta )
anodiparistonpurku.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #156 - 31.01.2016 klo 16:06:05
Tulosta viesti  
Pikku hiljaa alan nyt pääsemään perille tuosta ilmaisinasteesta ja sen värähtelypiiristä. Eilen tuli jo vastaanotettua CW:tä sillä. Ei tosin vielä 80m bandilta, vaan korkeammalta 40m CW-osasta jossa oli testi käynnissä. Jostain luin sodanaikaisen radistin kertovan että se kuulosti siltä kuin taivas olisi räjähtänyt kun oli oikein paljon liikennettä yhtä aikaa ilmassa. Ehkä se oli vähän samanlaista kuin italiaanot ajamassa contestia, HI.

No, minulla olisi kuitenkin tällä kertaa myös ollut kysymys teillä kokeneimmille säätäjille. Minulla on tuossa joukko vanhoja kondensaattoreita joissa oletan että on venäläisiä merkintöjä. Ajattelin että voisin löytää tarvitsemani kondensaattorit värähtelypiiriin siitä. En vaan oikein mistään löydä referenssia siitä kuinka noita numeroita tulisi tulkita. Liiteenä olevasta kuvasta muutama esimerkki.

Osaatteko kertoa mitä nuo arvot tarkoittavat:

4,7nLe ?  --> Olettaisin että tässä on 4,7nF
100Ef      --> 100pF ?
180C33   --> Onko tämä "länsimainen" 18pF merkintä
5n6 ?      --> 5,6nF ?
100Hf     --> 100pf

Osuuko mikään noista arvauksista oikein?

Pontus

konkkia.JPG ( 150 KB | 0 latausta )
konkkia.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #157 - 31.01.2016 klo 16:52:57
Tulosta viesti  
Aika mestari on se, joka pystyy antamaan noista muuta, kuin valistuneen arvauksen. Minä en edes yritä.
Kannattaneeko lähteä arvauslinjalle näinkin tärkeitten komponenttien kohdalla, kuin värähtelypiirien kondensaattorit ?

Onko siis niin, ettei sinulla ole mahdollisuutta mitata mikä noiden kapasitanssi on ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2BSF
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #158 - 31.01.2016 klo 17:13:26
Tulosta viesti  
Tuo 4,7 saattaisi olla 4,7 pF, koska kyrillisissä kirjaimissa n-näköinen kirjain on p. H-näköinen kirjain on vastaavasti n, joten 100H voisi olla 100 pF.
Tarkista netistä kyrilliset kirjaimet.

Ari OH2BSF

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #159 - 31.01.2016 klo 18:13:25
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 31.01.2016 klo 16:52:57:
Aika mestari on se, joka pystyy antamaan noista muuta, kuin valistuneen arvauksen. Minä en edes yritä.
Kannattaneeko lähteä arvauslinjalle näinkin tärkeitten komponenttien kohdalla, kuin värähtelypiirien kondensaattorit ?

Onko siis niin, ettei sinulla ole mahdollisuutta mitata mikä noiden kapasitanssi on ?

Ainoa kapasitanssia mittaava laite minulla on tuollainen "tavallinen multimittari" jonka mitta-alue ulottuu nanofaradeihin asti. Pikofaradit ovat kuitenkin sille liian pienet.

Ja kyllä, sunnittelin käyttäväni noita värähdyspiireissä. Ainoat kondensaattorit jotka enää puuttuvat ovat värähdyspiiren kapasitanssit, sekä vastaanottimenssa että lähettimessä. Molemmissa pitää olla muutaman sadan pF verran kapasitanssia, TXssä enemmän kuin RXssä. Enkä oikein jaksa uskoa että tuon tyypin kondensaattorit sinänsä menevät huonoiksi iän kasvatessa. Ja vastaavissa kytkennöissä ovat kuitenkin alun perinkin olleet, eli ajattelin ett ominaisuudet olisivat kohdillaan.

Siksi ajattelin nyt ensin selvittää mitä arvoja tarkalleen tarvitsen mihinkin kohtaan, uusilla komponenteilla, ja sitten ruveta etsimään tuosta laatikosta että löytyykö vastaavia jotka kelpaisivat yhtä hyvin uusien tilalle. Jos onnistun saamaan arvot kohdilleen ensin voin sitten vertailla ettei suorituskyky heikkene konkkien vaihdosta. Tällainen olisi suunnitelma tällä hetkellä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #160 - 31.01.2016 klo 18:26:12
Tulosta viesti  
OH2BSF kirjoitti 31.01.2016 klo 17:13:26:
Tuo 4,7 saattaisi olla 4,7 pF, koska kyrillisissä kirjaimissa n-näköinen kirjain on p. H-näköinen kirjain on vastaavasti n, joten 100H voisi olla 100 pF.
Tarkista netistä kyrilliset kirjaimet.

Ari OH2BSF

H transliteroituu kirjaimeksi n ja N vastaavasti p-kirjaimeksi, sehän voisi pitää paikkansa. Pitäisi mitata muutama noista Hf merkinnöillä olevia jos ovat nanofaradeja, siihenhan minulla on mittari. Venäläisissä elektrolyyteissä olen törmännyt tuohon kreikkalaista f-kirjainta, eli phi-kirjainta muistutavaa faaraota. Mistäköhän tuonne sitten on keksitty tuota pikku-f kirjainta. Sellaista kun ei käsittääkseni pitäisi olla kyrillisten kirjaimen joukossa.

Joku logiikka tuossa sentään varmaan on. Ei se venäläinenkään tyhmä ole vaikka moni niin haluaa kenties haluaisi väittää.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH2BSF
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #161 - 31.01.2016 klo 18:40:06
Tulosta viesti  
Sorry tuo mun kirotusvihreä. Tarkoitin tietenkin 100 nF.  Nolostunut

Ari OH2BSF

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #162 - 31.01.2016 klo 18:45:43
Tulosta viesti  
Ei hätää, viesti ja sen sisältävä ajatus välittyi ja sehän oli se tärkein. Ei joka ikinen merkki niin tärkeä ole kun ei ole salakirjoituksesta kyse  Silmänisku

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #163 - 01.02.2016 klo 11:17:01
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 31.01.2016 klo 18:13:25:
...Enkä oikein jaksa uskoa että tuon tyypin kondensaattorit sinänsä menevät huonoiksi iän kasvatessa. Ja vastaavissa kytkennöissä ovat kuitenkin alun perinkin olleet, eli ajattelin ett ominaisuudet olisivat kohdillaan...

Varmasti noitten ominaisuudet ovat säilyneet kunnossa.
Ongelmasi on nyt koonmäärityksen kanssa.
Kuten olet vastauksista nähnyt, niin lähinnä arvauspohjalla ne on.

Ajatuksesi käyttää aluksi nykyaikaisia kondensaattoreita ja vaihtaa ne lopuksi wanhoihin on ihan hyvä.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #164 - 02.02.2016 klo 18:12:38
Tulosta viesti  
Tänään on minun syntymäpäiväni. Sitä ei henkilö jolta tämä lähti liikkeelle voinut tietää, mutta sattuipa sopivasti että se saapui perille juuri tänään.

salaperainenpaketti.JPG ( 109 KB | 0 latausta )
salaperainenpaketti.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #165 - 02.02.2016 klo 18:16:56
Tulosta viesti  
En edes tiedä keneltä tuo on peräisin. Toisaalta, se tieto ei oikeastaan muuttaisi mitään. En kuitenkaan voi muuta kuin esittää nöyrimmät kiitokseni! Tämä sieltä nimittäin kuoriutui:

kyynelavain.JPG ( 93 KB | 0 latausta )
kyynelavain.JPG
Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #166 - 02.02.2016 klo 22:11:55
Tulosta viesti  
Onneksi olkoon. Ja paineet onnistumiselle sen kun kasvavat... Silmänisku
EDIT: tiedoksi, että minä en tuota lähettänyt.

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #167 - 03.02.2016 klo 08:48:19
Tulosta viesti  
HI, näinhän se on. Viimeistään nyt on ohitettu se piste josta paluuta ei enää ole.  Järkyttynyt

Onneksi tiedän ettei minun kyllä tarvitse murhtia etteikö tämä lähtisi toimimaan. Sen verran moni "alan konkari" on jo kiinnostunut tästä että tiedän saavani apua silloin kun sitä tarvitsen. Kunhan vaan tajuan pyytää sitä.

Juuri nyt on vaan  jakso kun en ehdi touhuta kovinkaan paljon tämän projektin kanssa. Tuntuu että kaikki yhdistykset tms. joihin olen vähän syvemminkin sotkettuna ovat olleet ajoissa liikkeellä talousasioiden kanssa tänä vuonna. Kolme tilinpäätöstä  olisi tarkoitus saada mappeihin tällä viikolla. Ensi viikon joudun taas töiden takia viettämään pääkaupungissa. No, kesään on vielä aikaa.

73 de Pontus
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016 klo 14:27:37 Kirjoittaja OH6EOG »  
Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #168 - 05.02.2016 klo 14:12:18
Tulosta viesti  
Eilen illalla ehdin taas "pitkästä aikaa" istua alas sen vastaanottimen kanssa. Tuntuu että sitä pikku hiljaa alkaa tulemaan sinuiksi sen kanssa. Olen kuullut muiden sanovan että kyyneleissä on hyvät vastaanottimet, ja alan itsekin olla sitä mieltä että se on aika mukava vehje.

Värähdyspiirin virityskondensaattori on edelleen piuhojen päässä irrallisena, kun siitä vielä puuttuu tuo isompi ratas. Siihen sopiva osa on kuitenkin paikallistettu joten en joudu viilaushommiin kuten pelkäsin.

Kondensaattorin staattorissa on kolme levyä, mutta roottorissa ei ollut kuin yksi jäljellä kun tuon löysin "miljoonalaatikosta". Roottoriin olin jo lisännyt toisen levyn mutta tässä alkoi tuntumaan että säätövara silti oli aika pieni. Nyt siinä on neljä levyä roottorissa ja 100pF kiinteä konkka rinnalla. Tuntuu olevan aika sopiva, tai sitten poistan roottorista yhden lisälevyistä ja siirrän lisään vähän sinne rinnalle.

Takasinkytkennässä tuntuisi olevan 8-10 kierrosta aika sopiva määrä. Tällä hetkellä se ei mene tuon lopullisen takaisinkytkentäkondensaattorin kautta vaan vedän sen pöydällä olevalle suurelle 50-1000pF säätökondensaattorille jolla saan haettua sopivaa arvoa sille. Vähän taajuusalueesta riippuen alkaa nyt ilmaisin värähtelemään 200-400pF paikkeilla. Vaikuttaa lupaavalta.

Värähdyspiirin kelan kierrosmäärää on vielä hakusessa. Alkutilanne josta eilen lähdin oli siellä 40m hamssibandilla. Olin aika tyytyväinen kun selektiivisyys siellä riitti SSB-liikenteen kuunteluun. Vaihdoin siihen sitten pidemmän langan ja kierroksia sen verran että pääsin toivotun alueen alapuolle. Sattumalta tuli silloin 160m hamssibandi kuuluviin. Siitä rupsein sitten poistamaan kierroksia kelasta. Hetken päästä olin sitä mieltä että haluttu taajuus pitäisi olla "kolmen" kierroksen päässä. Siinä vaiheessa otin sen kelan uudestaan irti ja leikkasin kaikki ylimääräiset pois. Mutta, kun sitten laitoin sen takaisin, niin taajuus olikin sitten hypännyt 5000 kilojakson paikkeille  Vihainen . Sen jälkeen menin nukkumaan, HI.

Ei tuossa nyt auta muuta kuin lisätä muutama kierros takaisin ja sitten taas alkaa poistamaan niitä yksi kerralla kunnes oikea kohta löytyy. Hiljaa hyvää tulee...

73 de Pontus

Sivun alkuun

IP kirjattu

artosalo
God Member
Poissa

Vastaus #169 - 05.02.2016 klo 20:08:06
Tulosta viesti  
OH6EOG kirjoitti 05.02.2016 klo 14:12:18:
...Nyt siinä on neljä levyä roottorissa ja 100pF kiinteä konkka rinnalla. Tuntuu olevan aika sopiva, tai sitten poistan roottorista yhden lisälevyistä ja siirrän lisään vähän sinne rinnalle.

Takasinkytkennässä tuntuisi olevan 8-10 kierrosta aika sopiva määrä...

Säätökonkan levyjä ei tarvitse poistaa, jos haluat pienentää sen maksimiarvoa. Sen kun lisäät sopivan sarjakondensaattorin.
Sarjakonkan arvon laskeminen menee samalla tavalla, kuin lasketaan vastusten rinnankytkentää.

Tuntuu suureltä tuo takaisinkytkentäkelan kierrosmäärä ja se riippuu myös pääkelan kierrosmäärästä. Paljonko pääkelassa on kierroksia ?

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6EOG
Senior Member
Poissa

Vastaus #170 - 06.02.2016 klo 09:00:42
Tulosta viesti  
Nyt en ole varma kun sitä lankaa tuli kelattua edestakaisin. Taisi kuitenkin olla niin että sinne nyt jäi 20 kierrosta sen viimeisen 3 kierroksen poiston jälkeen. Sitä luokkaa joka tapauksessa.

Tuntuu minustakin korkealta tuo takaisinkytkentäkierroksien määrä, mutta sikäli kun minä sitä ymmärrän, niin tuntuu toimivan aika hyvin. Sen huomaa hyvin kondensaatroria säätämällä kuinka kaistanpäästösuodatin kapenee. Ja CW kuuluu tyypillisinä napsahduksina kunnes konkalla saavutetaan se piste jossa ilmaisin alkaa värähtelemään. Siinä on ns. jyrkkä kohta jossa tämä tapahtuu ja CWn ääni tulee kuuluviin.

Tuossa ulkoisessa kondensaatrorissa kun on asteikkolevy kääntönupissa, niin sen mukaan värähtely alkaa esim 300pF kohdalla. Siinä menee nyt tietysti aika pitkät johdot kelan, tämän säätökonkan ja maan välissä, joten tuo arvo kapasitanssin määrästä on tuskin kovin tarkka. Sitä luokkaa kuitenkin. Jos miettii sitä että tuo kyyneleen oma takaisinkytkentäkondensaattori on 350pF luokaa tai vähän suurempi, ja kohta jossa värähtely alkaa on sen keskivaiheella, niin pitäisi ehkä vielä olla lisää kierroksia kelalla. No, lopullinen määrä selviää sitten kyllä kokeilemalla kun kaikki muu on paikallaan.

Pontus