Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 19 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) QRP transciever, mallia Kyynelreplika (Luettu 162375 kertaa)
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #90 - 16.01.2016 klo 21:36:45
Tulosta viesti  
Oli siinä lauluääntä! Ei oikein tahtonut tallentua kovin hyvin kännykän mikrofoniin, mutta tuolta löytyy kuitenkin lyhyt viedopätkä:



https://www.youtube.com/watch?v=22SVx_QoR-o

Videon puolessa välissä, kun käänään vastaanottimen vipukytkintä, kannattaa vääntää volumet kaakkoon jos haluaa kulla DDD11 vahvistamaa siniaaltoa  Mahtava

73 de Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 175
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #91 - 17.01.2016 klo 10:25:38
Tulosta viesti  
Toimii!  Hymiö
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #92 - 19.01.2016 klo 23:27:23
Tulosta viesti  
Taas tuli vähän askarreltua tämän aseman parissa. RX alkaa pikku hiljaa kaipaamaan virityskondensaattoria ja kelaa joten aloitin taas kerran purkamalla "toimivat" komponentin jotka olin suunnitellut siihen käyttöön.

Tuo konkka joka näkyy alla olin jo ajatellut käyttää sellaisena kuin se oli, mutta kun nyt kerran laitoin tuon TX:n vastaava uudelle bakeliittpallle, niin päätin tehdä samaa tälle. Samalla siitä tulee vähän matalampi kuin mitä se alun perin oli, mikä kylläkin on hyvä asia. Ylimääräista tilaa kun tuossa aseman sisällä ei tunnu olevan missään.

Toisessa kuvassa sitten osat joista ajattelin rakentaa vastaanottimen kelaa. Runko on ferriittisydämellä varustetusta kuristimesta, jonka myös purin tuon Litz-langan. Lanka taitaa mennä takaisin käytöön, nyt en suoralta kädeltä muista montako kierrosta siihen piti tulla. Jokunen kierros "ensiöpuolelle" ja sitten kymmenkunta takaisinkytkentään, joten paljon en kuitenkaan tarvitse siitä. Toisesta kuristimesta löysin nuo väliseinät. Siinä oli muuten ihan vääränlainen ulkomuoto ferriittirungossa mutta noita kun yhdistää ja veilä heittää vähän bakeliittia sekaan, niin pitäisi olla aika lähellä alkuperäistä kelarunkoa.
  

purettukonkka.JPG ( 97 KB | 0 latausta )
purettukonkka.JPG
purettukela.JPG ( 95 KB | 0 latausta )
purettukela.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #93 - 19.01.2016 klo 23:37:04
Tulosta viesti  
Ja tässä lopputulos illan askartelutuokiosta.

Konkka ei kyllä ole valmis. Siihen tarvitaan vielä eristetty "muhvi" tai jotain vastaavaa akselille. Sen pitää nimittäin sähköisesti kellua omassa potentiaalissaan. Joudun kutenkin melkein odottamaan että minulla on siihen sopiva "klappivapaa" hammasratas ennen kuin päätän kuinka eristän konkan akselia rattaasta.

Sopivan rattaan etsintä on tällä hetkellä käynnissä Göteborgin radiomuseolla. Olin jo henkisesti valmistautunut siihen että joutusiin viilaamaan sen rattaan käsin, mutta odotetaan nyt mitä sieltä Ruotsista löytyy.

73 de Pontus
  

rxkonkkakela.JPG ( 96 KB | 0 latausta )
rxkonkkakela.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #94 - 19.01.2016 klo 23:39:17
Tulosta viesti  
Tuossa alkuperäinen RX:n kela:

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #95 - 21.01.2016 klo 09:17:18
Tulosta viesti  
OH6OG kirjoitti 19.01.2016 klo 23:37:04:
Konkka ei kyllä ole valmis. Siihen tarvitaan vielä eristetty "muhvi" tai jotain vastaavaa akselille. Sen pitää nimittäin sähköisesti kellua omassa potentiaalissaan.


Nyt sekoilin kyllä tuossa. Ruotsalaisessa M10-piirikaaviossa on ylimäärinen trimmeri siihen verrattuna mitä OH1KW:n piirtämässä kaaviossa on. Olin vissin ensin katsonut että tuo trimmeri ja virityskondensaattori ovat rinnakkain ja tämä käsitys oli sitten iskostunut päähäni. Näin ei kuitenkaan ole. Toinen puoli konkista on kyllä samassa pisteessä kiinni. Virityskonkka lähtee siitä kuitenkin ulkokuoren potenttiaaliin, säätökonkka taas +1,5V linjaan. Tämä tarkoittaa ettei minun tarvitsekaan eristää konkan akselia. No, en silti pääse laittamaan sitä paikoilleen ennen kuin ratas on siinä kiinni.

Vastaanottimessa alkaa nyt melko pitkälle olemaan muut komponentit paikoillaan. Muutamaan paikaan laitoin johdinpätkät törröttämään jotta  tarvittaessa olisi helpompaa vaihtaa komponenttien arvoja. Ei kyllä taaskaan voi muuta kuin todeta että siellä on kyllä ahdasta RX:n sisällä. Niin kuin artosalo huomautti aikaisemmin on vaikeaa vaihtaa mitään sieltä sisältä. Vaikka yritin jättää mahdollisuus tähän vielä tässä vaiheessa, niin on kyllä paikkoja joihin ei enää pääse. Ei auta kuin irroittaa ympärillä olevat komponentit yksi kerralla jos joudun vaihtamaan jotain sieltä.

Juuri tämä on saanut minua miettimään yhtä asiaa oikeiden Kyynel-asemien historiasta. Se mitä minä olen nähnyt niiden sisältä on usein saanut minua regoimaan siitä että siellä näyttäisi olevan melko paljonkin uutta komponenttia sisällä. Yllättävänkin paljon, vaikka tiedän että asemia peruskorjattiin sodan jälkeen. Nyt kun itse olen kolvannut tuolla RX:n sisällä ymmärrän ettei yksittäisi komponenttejä noin vaan mennä vaihtamaan. Peruskorjausta on varmaankin joutunut suorittamaan niin että kaikki johdot ja komponentit on vedetty irti jonka jälkeen sinne juotetaan uutta tavaraa tilalle, "kerroksittain alhaalta alkaen". Muuten se kyllä menee vaikeaksi. En tiedä, mutta semmoisia mietteitä minulla ainakin on siitä minkälaisen kohtalon alkuperäiset kyyneleet kokivat sodan jälkeen.

Uutta kuvaa voisi kohtapuolin ottaa tästä replikasta. Niin pääsisitte taas näkemään miltä näyttää, HI. Tuolla hamschakissa on vaan vähän liian huono valaistus valokuvaamiseen joten asemaa pitäisi taas tuoda alas keittiön pöydälle. Vosin yrittää muistaa tehdä sen tänä iltana. Tuon RX:n sisäpuoli on kyllä haasteellinen valaista mutta katsotaan minkälaista kuvaa siitä tulisi keittiön yleisvalaistuksella.

73 de Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #96 - 21.01.2016 klo 19:58:33
Tulosta viesti  
On kyllä aika vaikeata saada mitään järkeviä kuvia tuosta asemasta. Uudet komponentit kun kaikki on ahdattu tuonne hyllyn alle. No, tuollaiselta se nyt kuitenkin näyttää.

Kohta saan ruveta tarkistamaan että kaikki on kytketty oikein ennen kuin taas on aika kytkeä paristot kiinni. Saa nähdä sitten paljonko sitä joutuu ihmettelemään ennen kuin se herää eloon. Kenties jo viikonlopun aikana!

73 de Pontus
  

rx1_001.JPG ( 92 KB | 0 latausta )
rx1_001.JPG
rx2_001.JPG ( 94 KB | 0 latausta )
rx2_001.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 653
Sijainti: Kouvola
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #97 - 22.01.2016 klo 09:21:01
Tulosta viesti  
Tässä sisäkuva eräästä 50-luvulla peruskorjatusta Kyyneleestä. On sinne ollut aika työ vaihtaa uudempia komponenetteja...
  

kyy.jpg ( 64 KB | 0 latausta )
kyy.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #98 - 22.01.2016 klo 11:52:16
Tulosta viesti  
Tuossakin on joka ikinen konkka ja vastus tainnut vaihtua, kuten kaikki johdotkin. Nuo siniset vastukset keskellä ovat kai ainoat jotka saattavat olla peräisin 40-luvulta. Kaikki irti ja uutta tilalle on tosin kyllä melkein ainut mahdollinen tie, jos kunnostuksta/korjausta joutuu suorittamaan.

Pontus

(PS. Tuntuu kyllä kiinnostavan foorumin jäseniä tämä threadi. Ja sehän on tietenkin hauskaa. Mutta foorumi itse ei tainnut tykätä siitä edellisen postaukseni jälkeen. Näyttökörtoja aiheelle oli jo yli 4700, nyt niitä on 62, HI.)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #99 - 22.01.2016 klo 20:49:57
Tulosta viesti  
Se toimii!!!  Kliseinen

Vastaanotin siis. Siitä kuului äsken joku tunnistamaton AM broadcast asema. Kielestä päätellen tuli ehkä jostain keskiaasiasta. Aika heikosti kuului kyllä mutta en ala huolestumaam siitä vielä. Takisinkytkentäkela on nimittäin heikko tällä hetkellä koska minulla on reilusti kierroksia värähdyskelassa. Kunhan selviää millä taajuudella tuo nyt värähtelee vähennän sitten kierroksia kunnes oikea taajuusalue löytyy. Sen jälkeen mietitään takaisinkutkennän kierrosmäärää.

Lupaava alku viikonlopulle!

73 de Pontus
  

image_003.jpeg ( 153 KB | 0 latausta )
image_003.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2469
Sijainti: Perniö                
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #100 - 22.01.2016 klo 22:21:37
Tulosta viesti  
Lupaavalta vaikuttaa. Saitko jo ilmaisijan värähtelemään, eli takaisinkytkennän toimimaan ?
Minkä taajuusalueen haluat vastaanottimen kattavan ?

Parhaan selektiivisyyden ja helpoimman (tarkemman) taajuussäädön saat, kun kapasitanssi on suuri ja induktanssi pieni.
En ole eri Kyyneleen versioista täysin perillä, joten tuleeko vastaanottimeesi erillinen taajuuden hienosäätö (band spread) ?

Oleellista on saada takaisinkytkentä toimimaan pehmeästi ja siten, että alimmalla vastaanottotaajuudella (kun taajuudensäätökondensaattori on maksimissa) ilmaisijan saa värähtelemään, kun takaisinkytkentäkondensaattori on lähes maksimissa.

Kun vastaanottotaajuutta kasvattaa, niin samalla värähtely käynnistyy pienemmällä takaisinkytkentäkondensaattorin arvolla.

Jos alimmalla vastaanottotaajuudella värähtely käynnistyy jo pienellä (alle puolet) kapasitanssilla, niin takaisinkytkentäkelan kierroksia pitää vähentää.

Vastaavasti jos alimmalla vastaanottotaajuudella värähtely ei käynnisty
lainkaan, niin em. kierroksia pitää lisätä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #101 - 23.01.2016 klo 11:22:33
Tulosta viesti  
Varmuudella en kyllä vielä uskalla sanoa mikä värähteli ja mikä ei. Käsitykseni on kuitenkin että asema joka kuului oli sieltä 1,3MHz paikkeella olevalta broadcast-alueelta. Eli reilusti liian alhaalla verrattuna siihen mitä haluan vastaanottieni taajuusalueeksi. 3,5-3,8 MHz olisi ideaali mutta katsotaan mihin päädytään.

Ilmaisija ei kyllä tainnut värähdellä.

Kiitos noista hyödyllisistä vihjeistä taas. "Alkuinnostuksen" jälkeen luulen että kannattaisi pistää jäitä hattuun ja edetä rauhallisesti tämän kanssa. Alkaen lukemalla aiheesta ja kenties ottamalla värähdyspiiri "testipenkkiin". Wiio-Somerikon kirja pitäisi taas hakea kirjastosta. Onneksi kovin moni muu ei taida olla kiinnostunut tuosta teoksesta joten se löytyy kyllä yleensä hyllystä silloin kun sitä tarvitsee.

73 de Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2469
Sijainti: Perniö                
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #102 - 23.01.2016 klo 13:57:54
Tulosta viesti  
OH6OG kirjoitti 23.01.2016 klo 11:22:33:
...Varmuudella en kyllä vielä uskalla sanoa mikä värähteli ja mikä ei...Ilmaisija ei kyllä tainnut värähdellä.


AM-asemien kuuntelussa ei ilmaisijan tarvitse, eikä pidäkään värähdellä.
Värähtelyn voi todeta mm. siitä, että takaisinkytkentää lisäämällä (kond. arvoa suurentamalla) kohina audiolähdössä kasvaa ja/tai sen taajuus muuttuu.
Tai AM-asemaa kuunnellessa, kun kantoaallon beat-ääni alkaa kuulua taustalla.
Toinen teknisempi keino on kytkeä oskilloskooppi jomman kumman DF11 anodille (10:1 asennossa) ja todeta värähtelyn alkaminen mittaamalla.
Samalla voit todeta värähtelyn taajuuden, eli samalla tiedät millä taajuudella vastaanottimen LC-piiri resonoi.

Saattaa olla, että oskilloskooppi 10 Megaohmin asennossakin kuormittaa ilmaisijaa liikaa, jos se kytketään suoraan ilmaisijan anodille.
Siinä tapauksessa kannattaa kokeilla RF-asteen anodia.
Siellä taso on pienempi, mutta ilmaisijaa kuormittava vaikutus pienempi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #103 - 23.01.2016 klo 14:40:08
Tulosta viesti  
Laitoin vaan "pikaisesti" taajuuslaskurin kiinni tuohon suurtaajuusasteen anodiin kiinni. Mutta ei se oikein pidännyt siitä, värähtelypiiri siis. Pitää tutkia tarkemmin oskilloskoopilla.

Bandspreadillä tarkoittanet sitä mitä tuossa alla olevassa kuvassa on? Eli suurempi ja pienempi säätökonkka rinnakkain?

Kyyneleen vastaanottimissa ei oke kuin yksi, eli hienosäätö puuttuu. Itse olen kyllä suunnitellut konkan mitoitusta siten että se käytännössä toimisi hienosäätönä. Asema tulee käyttöön pelkästään 80m amatööribandilla, mikä on kapeampi alue kuin alkuperäisissä kyyneleissä. Minulle kelpaisi jos puoli kierros konkalla vastaa taajuuden siirtämistä alueen alalaidasta sen toiseen päähän. Eli käytännössä joudun varmasti laittamaan sopivan kokoisen kiinteän "bandset" konkan.

73 de Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #104 - 23.01.2016 klo 14:40:52
Tulosta viesti  
Kuva unohtui...
  

image_004.jpeg ( 47 KB | 0 latausta )
image_004.jpeg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 19
Lähetä aiheTulosta