Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 19 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) QRP transciever, mallia Kyynelreplika (Luettu 160685 kertaa)
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
QRP transciever, mallia Kyynelreplika
18.11.2015 klo 11:06:03
Tulosta viesti  
Tervehdys!

Olemme perheen kanssa suunnitelleet lähtevämme pienelle tunturivaellukselle ensi kesänä. Muksut ovat siinä iässä että soisimme heille ensikosketuksen tunturimaisemiin. Ovat kuitenkin sen verran pieniä ettei voi tehdä mitään pitkiä päivämatkoja. Enimmäkseen tulee varmasti vietettyä leirielämää teltan ympärillä. Tästä heräsikin minulla ajatus että olisi hauska ottaa jonkun pienen QRP-radion mukaan ja ajaa sillä amatööriyhteyksiä teltasta. Sinne me kuitenkin varmasti hakeudumme hyttysiltä pakoon suhteellisen aikaisin. Ainut ongelma on vaan ettei minulla vielä ole sopivaa radiota. Kaikki HF-asemani ovat turhan isoja rinkassa kuljettamiseen.

Päätin lähteä rakentamaan itselleni "pientä ja näppärää" amatööriradiota. Kun satun olemaan kiinnostutut tästä hamssipuolen perinneradiotoiminnasta oli melko itsestään selvää että kyseessä olisi Kyynel-radio. Rakennusprojektini pyörähti käyntiin muutama viikko sitten ja ajattelin että voisin jakaa siitä pientä tarinaa ja kuvia tällä palstalla. Toivottavasti siitä on iloa jollekin teistä.

Liitteenä olevasta kuvasta se sitten oikeastaan lähti liikkeelle:
- OH2KW:n piirtämä jäljennös M11X kyyneleen etupaneelista.
- SM2BYW jonka kyynel on nähtävissä osoitteessa http://www.sm7ucz.se/Kyynel/Kyynel.htm on ollut suureksi avuksi tarkistaessa mittoja ja yksityiskohtia omasta kyyneleestään
- http://www.cryptomuseum.com/spy/kyynel/index.htm Täältä olen myös tutkinut yksityiskohtia hyvin tarkasti noista suurikokoisista kuvista.

73 de Pontus


  

etulevy.JPG ( 94 KB | 0 latausta )
etulevy.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #1 - 18.11.2015 klo 11:24:43
Tulosta viesti  
Etulevyn osien valmistus ja sijoittelu on päässyt siihen malliin että vasemmanpuoleinen neljännes alkaa olemaan stanssattuja tekstejä vaille valmis.

Melko aikaisessa vaiheessa päätin yrittää tehdä asemasta mahdollisimman tarkan kopion alkuperäisestä kyyneleestä. Tarvitsemani komponentit listasin ja olen nyt sitten kuparilangoista lähtien yrittänyt löytää komponentteja ja rakennusmateriaaleja oikealta aika-kaudelta. Kirpparilta löytyi huikean 3€ hinnalla vanha suomalainen putkiradio joka joutui teurastukseen (uskaltaakohan sitä tunnustaa tällä palstalla). Siitä sain tähän projektiin tarvitsemani pertinaxi-levyt ja tuota ruskeeta bakeliittia.

Noiden antenniliittimen banaaniliittien reunaa pitäisi vielä yrittää sorvata vähän ohuemmaksi. Reuna on noissa turhan korkea mutta en löytänyt muita kromattuja joissa se yläreuna muuten näyttäisi suhteellisen oikealta. Muuten tuo alkaa kai olemaan valmis.

Pitäisi päättää mitä sarjanumeroa tuohon laitan. M11EOGX oli minulla ensimmäinen idea. Tällä hetkellä olen kuitenkin kallistumassa siihen että muutan tuon kutsuni suffixi EOG numeromuotoon-> 306. Sain myös kuulla että sodan jälkeen Stella Polaris-porukan toimesta ruotsissa tehdyt kyyneleiden sarjanumeron lopussa on B-kirjan. Ehkäpä stanssaan tähän omaan laitteeni M11306XB. Saa nähdä mihin lopulta päädyn.
  

vasenkulma.JPG ( 96 KB | 0 latausta )
vasenkulma.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #2 - 18.11.2015 klo 11:39:51
Tulosta viesti  
Replikaan sopivia kondensaattoreita olen tetenkin joutunut etsimään. Tarinahan kertoo sen että suomalaiset rakensivat kyyneleiden konkat alusta asti itse. Ihan niin perusteellinen en ajatellut olla tässä projektissa. RX ja TX virityskondensaattoreiksi olen löytänyt kaksi vanhaa Hammarlundin kondnsaattoria. Joudun kyllä muokkaamaan niitäkin vähän ja lisäämään levyjä toiseen niisti, mutta luulen että niistä tulee hyvä. Lisää siitä kuitenkin myöhemmin kun pääsen kunnolla niiden kimppuun.

Vastaanottimen takaisinkytkentää säätävä kondensaattori on kyyneleessä tuollainen tiheästi pakattu kiertokondensaattori jossa on "paperia" eristeenä levyjen välissä. Tiesin että minulla jossain on sellainen jonka pitäisi sopia tähän projektiin. Muistin nimittäin että minä pikkupoikana olen rakentanut kidevastaanottimen siitä. Kuulinko sillä vastaanottimella mitään tai ei, sitä en enää muista, mutta sen konkan muistin. Viime viikonloppuna kävimme lasten kanssa vierailemassa isovanhempien luona ja poikahuoneeni hyllyltä löysin vihdoin vanhasta kenkälaatikosta tämän kondensaattorin jonka olin etsinyt.

Kotiin päästyäni jouduin kuitenkin toteamaan että konkka oli liian iso mahtuaakseen kiertämään Kyyneleen sisällä. Nyt kun vihdoin olin löytänyt tämän kadoksissa olleen konkan halusin kuitenkin käyttä sitä. Ei auttanut kuin purkaa sitä ja muokata sitä sopivamman kokoiseksi. Liitteenä kuva siitä miltä se näytti ennen kuin rupsein kokoamaan sitä.

Seuraavana työjonossa ovat laitteen vipukytkimet sekä tuo jousitettu hammasratas. Molemmille on aihiot katsottu valmiiksi mutta niitäkin joutuu muokkaamaan. Kytkimet modifioitiin käsittääkseni alun perinkin suomalaisten toimesta olemassa olevista saksalaisista vipukytkimistä (Käsittääkseni TOROTOR-merkkisiä). 100% samanlaisia en ole löytänyt mutta aika lähellä. Hammasrattaan osalta olen valmistautunut siihen että joudun viilaamaan sellaisen itse. Tuskin minä kuitenkaan löydän juuri oikean kokoisen rattaan.
  

kondensator.JPG ( 135 KB | 0 latausta )
kondensator.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #3 - 18.11.2015 klo 12:22:28
Tulosta viesti  
Huh, huh! Nyt kyllä veret seisahtuvat. On meinaan sen näköinen projektin aloitus. Kirjoittele ihmeessä mahdollisimman paljon tarinaa työn edetessä.

Olisit ehkä joutunut purkamaan tuon säätökondensaattorin joka tapauksessa. Minulla on pari noita samantyyppisiä ja niissä ainakin on staattorilevyjen niittauksissa niin paljon hapettumaa että levyt eivät saa kosketusta toisiinsa ja staattorin juotoskorvaan muuta kuin satunnaisesti joten pura ja kasaa on näissäkin edessä.

Mainiot myö nuo sinun lähdeartikkelit, enpä ole noihin törmännytkään. Vähän kulmakarvoja nostatti SM7UCZ:n toteamus: "Det fanns ingen radioindustri i Finland. Därför tillverkades egna vridkondensatorer under primitiva förhållanden!" Kyllä kai meillä sentään jotain teollisestikin tehtiin sodan aikana, ASA, Helvar, Hellberg jne.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #4 - 18.11.2015 klo 12:35:21
Tulosta viesti  
Tästä kannatta tehdä juttu Vipuseen = Radioamatööri-lehti. Tietysti myös RADIOT-lehti voi olla kiinnostunut.

Ilmari /OH2FBX
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #5 - 18.11.2015 klo 12:40:50
Tulosta viesti  
RJL kirjoitti 18.11.2015 klo 12:22:28:
Vähän kulmakarvoja nostatti SM7UCZ:n toteamus: "Det fanns ingen radioindustri i Finland. Därför tillverkades egna vridkondensatorer under primitiva förhållanden!" Kyllä kai meillä sentään jotain teollisestikin tehtiin sodan aikana, ASA, Helvar, Hellberg jne.


Juu, eipäs tuo ensimmäinen lause tuossa oikein taida pitää paikkansa. Tällä foorumilla on varmasti muita jotka tietävät minua paremmin koska nämä muut suomalaiset valmistajat ovat päässeet kunnolla vauhtiin, ja mitä komponentteja ovat valmistaneet itse. Tuo toteamus itse valmistetuista konkista on varmastikin tässä tapauksessa peräisin Antero Tannisen teksteistä: http://personal.inet.fi/koti/antero.tanninen/kyynel.html

Ja kyllä sen huomaakin niistä kyyneleiden virityskondensaattoreista, vastaavia ei näe muualla. Eli, ei niitä kyllä ole ostettu minkään kaupan hyllystä.

Kiva että projektini kiinnostaa. Itsekin seuraan mielellään muiden mielenkiintoisia projekteja joten ajattelin nyt tarjota jotain takaisin, tähän "verkkofoorumien maailmaan".

Pontus
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #6 - 18.11.2015 klo 12:42:39
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 18.11.2015 klo 12:35:21:
Tästä kannatta tehdä juttu Vipuseen = Radioamatööri-lehti. Tietysti myös RADIOT-lehti voi olla kiinnostunut.

Ilmari /OH2FBX


Tätä on itse asiassa jo ehdotettu myös Ruotsin suunnasta. Ei ole mahdotonta että näin käy...

...mutta katsotaan nyt ensin josko tästä talven mittaa tulisi tomiva vekotin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #7 - 18.11.2015 klo 13:27:35
Tulosta viesti  
Säätökondensaattorit varmaan onkin omavalmisteisia ja taidettiin kiteetkin hioa itse. Mutta radioteollisuutta kyllä Suomessa oli sota-aikanakin. Asa taisi ainakin tehdä ainakin sodan jälkeen myös säätökondensaattoreita?
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 651
Sijainti: Kouvola
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #8 - 18.11.2015 klo 13:46:01
Tulosta viesti  
Kiteet hioi Insinööritoimisto T.I.Leiviskä, radioamatööri hänkin...
  

kide.jpg ( 57 KB | 0 latausta )
kide.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 173
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #9 - 18.11.2015 klo 18:52:43
Tulosta viesti  
Kliseinen Ohhoh
Erittäin hieno projekti !!

Informaatiotekniikan Museoyhdistysen museolla Kurikassa on myös muutama replika-Kyynel.
Muistaakseni M4, M7 ja M10 (tai M11) malliset.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5YW
God Member
*****
Poissa


Sotilasradioharrasta
ja

Viestejä: 651
Sijainti: Kouvola
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #10 - 18.11.2015 klo 20:32:01
Tulosta viesti  
Joo siellä Kurikassa on ainakin tämmönen replica

  

kyynel_r.jpg ( 24 KB | 0 latausta )
kyynel_r.jpg

Sivun alkuun
WWWGTalk  
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #11 - 19.11.2015 klo 09:04:17
Tulosta viesti  
Mahtaako joku teistä tietää miten noissa aikaisemmissa replikoissa on ratkaistu tuon kotelon tekeminen? Tuo alumiinilaatikko on alun perin valettu oikean muotoiseksi, mutta ainakaan minulta se alumiinin valaminen ei oikein onnistu. CNC-vehkeellä tuollaisen laatikon tietenkin jyrsii esiin umpinaisesta alumiinipalikasta, mutta ei ainakaan vielä ole tiedossa sitä tutua joka tekisi sen minulla ns. pullakahvi-palkalla. Taitaa olla turhan kallista lähteä ihan oiekasti teettämään metallipajalla.

Itse ajattelin kokeilla tällaista vaihtoehtoa: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Tayte/Kemiallinen-metalli-2000019604/

Sahasin laatikon sivut alumiinipellistä ja liimasin ne sitten yhteen tuolla Bilteman mönjällä. Kulmissa käytin alumiiniprofiilia "kulmarautana" antamaan lisää tukea. Sivut ovat itse asiassa jo kiinni toisissaan mutta pohja puuttuu  vielä.   Pienet alumiinipalat pitäisi vielä lisätä kulmien yläreunaan ja sivujen ruuvinreikin kohdalle, jotta sitten voisin porata reijät ja laittaa niihin kierteet kannen kiinnitystä varten.

En vielä tiedä minkä näköistä tuosta lopulta tulee, mutta kokeilen nyt ainakin. Ulkopintaa kun vähän silittää hiekkapaperilla, niin uskon että siitä puolesta voisi tulla ihan ok. On enemmänkin kyse siitä miltä se lopputulos sitten näyttää sisäpuolelta sen jälkeen kun sinne on lisätty sen eristävän pahvikierroksen joka siinä kuuluu olla.

Tietysti jos joku tarjoutuisi hitsaamaan tai jyrsimään minulle sopivan kokoisen laatikon, niin ottaisin mielellään vastaan sitä apua...  Mahtava
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6OG
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 278
Sijainti: Vöyi
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #12 - 19.11.2015 klo 09:32:51
Tulosta viesti  
Lisää haasteita.

Tästä olin ajatellut tehdä lähettimen asteikkolevy, mutta... Nyt kun oikein sivitin sitä tuonne etulevylle huomasin ettei tuo mahdukaan sinne. Asteikkolevyn läpimitta saa maksimissaan olla tuommoiset 45mm jottei se ottaisi kiinni reunassa oleviin kannen kiinnitysruuveihin. Minä kun ehdin luulla että olisin päässyt helpolla tämän kanssa.

Nuppia pitää tietenkin mututaa toisenmalliseksi. Sopivaa bakeliittinuppia on vielä hakusessa mutta kyllä se jostain vielä ilmestyy. Muuten olisi riittänyt kun levyn taustavärin olisi vaihtanut mustaksi ja asteikkoon olisi hieronut valkoista väriä. Nyt joudun kuitenkin positamaan kolmisen millimetriä levyn ulkoreunasta jonka seurauksena myös pääsen kaivertamaan uudet "millimetriviivat" ulkokehään. No, onneksi ovat suoria viivoja ja saavat tulla tasan samoilel paikoilel kuin nuo nykyiset. En joudu arpomaan niiden etäysyyksiä toisistaan.

Sitten pitää tietenkin myös tuo kiristysruuvin ura aukaista siitä ympyrän tyhjältä puoliskon reunasta, mutta siinä ei pitäisi olla mitään eritysitä.

Tarkkavaisimmat saattavat muuten huomata että tuo asteikko menee "väärin päin". Nolla pitäisi olla vasemmalla ja 100 oikealla. Käytännössä sillä ei ole suurempaa väliä koska sen alle tuleva kondensaattori on myös puoliympyrän muotoinen. Voin siis joka tapauksessa kääntä sen niin että taajuus nousee kun nuppia väännetään suurempaa lukua päin.

Pontus
  

asteikko.JPG ( 102 KB | 0 latausta )
asteikko.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1611
Sijainti: Turku
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #13 - 19.11.2015 klo 09:47:02
Tulosta viesti  
OH6OG kirjoitti 19.11.2015 klo 09:32:51:
Lisää haasteita.

Nuppia pitää tietenkin mututaa toisenmalliseksi. Sopivaa bakeliittinuppia on vielä hakusessa mutta kyllä se jostain vielä ilmestyy.

Pontus


Saisikohan tuosta viilattua..?

Nipa
  

nuppi_001.JPG ( 80 KB | 0 latausta )
nuppi_001.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1611
Sijainti: Turku
Re: QRP transciever, mallia Kyynelreplika
Vastaus #14 - 19.11.2015 klo 09:54:34
Tulosta viesti  
Tuollainenkin löytyy toiseksi nupiksi, onkohan oikeaa kokoluokkaa?

Nipa
  

IMG_2303.JPG ( 82 KB | 0 latausta )
IMG_2303.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 19
Lähetä aiheTulosta