Sivunvalintanappi Sivu: [1]  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Keskustelua liikennevastaanottimista (Luettu 33177 kertaa)
Administrator
YaBB Administrator
*****
Poissa



Viestejä: 124
Keskustelua liikennevastaanottimista
08.01.2015 klo 20:38:58
Tulosta viesti  
Seuraavat viestit on siirretty Haku päällä -osastolta ketjusta "Muualla myynnissä osa 3".

t: Admin
  

The Administrator.
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
hifiradio58
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 386
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #1 - 28.12.2014 klo 11:11:45
Tulosta viesti  
Tietääkö kukaan miksi nämä Natikat ovat niin yliarvostettuja?? Tätä kirjoittaessa yli viikko jäljellä huutoaikaa ja hintaa on.....

http://www.ebay.fr/itm/NATIONAL-panasonic-RF-9000-/121528036126?pt=FR_JG_Collect...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #2 - 28.12.2014 klo 12:41:50
Tulosta viesti  
Jo on hintaa! Täh
Kai ne hyviä radioita ovat. Entinen opettajani sanoi; nähtyään Grundig Satellit 700 radioni, että hänellä oleva Panasonicin radio oli paljon parempi kuin tuo Grundig. Epävarma Opettajan Panasonic radio oli muistikuvan mukaan sellainen pieni analogi-asteikolla ollut radio. Se saattoi olla tämä malli tai jokin muu saman tapainen:

  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #3 - 08.01.2015 klo 01:15:13
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2966
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #4 - 08.01.2015 klo 08:43:09
Tulosta viesti  
hifiradio58 kirjoitti 28.12.2014 klo 11:11:45:
Tietääkö kukaan miksi nämä Natikat ovat niin yliarvostettuja?? Tätä kirjoittaessa yli viikko jäljellä huutoaikaa ja hintaa on.....

http://www.ebay.fr/itm/NATIONAL-panasonic-RF-9000-/121528036126?pt=FR_JG_Collect...


Tuo linkissä oleva Natikka maksoi täällä meilla 13.500mk uutena, vuonna 1980,
radio kehuttiin lehdistössä maasta taivaaseen, joten ei mikään ihme että niistä
pyydetäänkin maltaita vielä nykyäänkin. Tuolla summalla sai siihen aikaan varsin
tuoreen ja hyväkuntoisen käytetyn auton, ihan vertailun vuoksi

Markku  Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #5 - 08.01.2015 klo 09:11:40
Tulosta viesti  
Tuo Telefunken E1800 on parhaita ellei paras liikennevastaanotin perinteisellä tekniikalla mitä tiedän ja olen käyttänytkin tuollaista joskus reilu 10 vuotta sitten.  Tosin vielä uudemmmissa versioissa on lisää ominaisuuksia.
Ovat aina vaan olleet liian kalliita ostaa käytettyinäkin. Aiemmin hinta pyöri usein 2500-3500 euron välillä.

http://koti.mbnet.fi/~ijl/e1800test.html

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #6 - 08.01.2015 klo 10:07:38
Tulosta viesti  
Kirjan "Shortwave Receivers, Past & Present" uusimmassa versiossa manitaan National Panasonicin RF-9000:sta.
Tuotantovuodet: 1982-1985, Hinta (jenkeissä) uutena 2800-3800$.
Valmistusmäärä on ollut aika pieni, hinnan sanotaan olleen kohdallaan koon ja nappuloiden määrän suhteen, mutta ei vastaanottimen ominaisuuksien....

Sonyhän teki koko joukon noita isoja radioita isoon hintaan. Eli vaikkapa mallit CRF-320 ja CRF-330 joissa kotelokin oli painevalua ja hintaluokka samoissa kuin tuossa Natikassa. Ja silti taas vastaanotto-ominaisuudet eivät vastanneet alkuunkaan hintaa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2966
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #7 - 08.01.2015 klo 11:03:42
Tulosta viesti  
Tuo "ylihinta" johtui paljolti siitä että elektroniikassa oli vielä katteet kohdallaan, ei ollut nettijakelua,
eikä oikeastaan kilpailuakaan. Kun katselee viihde-elektroniikan hintoja 70-luvulla, niin järkyttäviä
ylilyöntejä on vaikka kuinka paljon, silloisen rahanarvon huomioon ottaen.

Markku  Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #8 - 08.01.2015 klo 11:44:01
Tulosta viesti  
Tietysti on myös niin, että jos firmat joiden tuotevalikoima koostuu pääasiassa suurissa sarjoissa tehtävistä tuotteista ryhtyy tekemään laitteita joille ei ole markkinoita lainkaan samalla tavalla - ei välttämättä onnistu tämmöisellä spesiaalialueella vaikka olisivat edullisempiakin malleja.

Näyttää liikennevastaanottimien puolella olevan niin, etteivät siinä juurikaan ole onnistuneet kuin erikoistuneet yritykset ja jos joku muillakin alueilla kunnostautunut firma on onnistunut niin sillä on tarkoitukseen ihat omat tuotantolaitokset.

En tiedä sitten, vaatiiko ominaisuuksiltaan hyvän laitteen suunnittelu sitten niin erilaisen ajatusmaailman kuin jollain muulla elektroniikan aluella.  Toki vaikkapa Sonyn joitain liikennevastaanotinmalleja on paljon myyty, mutta oikeasti ne eivät ole koskaan saavuttaneet vaativien harrastekäyttäjien suosiota. Ja ammattikäytössä niitä ei liene käytetty lainkaan.

Sinänsä on erikoista, että taas ULA-alueen DX-kuuntelussa ovat suosiota saavuttaneet jotkut ns. normaalikäyttöön suunnitellut paremmat ULA-virittimet - kylläkin usein alkuperäistä kapeammilla välitaajuussuotimilla modattuina. On tietysti niin, että tälle alueelle ei ole oikein tarjontaa kuin huippukallista ammattilaitteista useimpien taajuusalueen kattavien liikennevastaanotintyyppisten harrastelijalaitteiden ollessa taas suunnattu muiden liikennemuotojen kuunteluun kuin ULA:n yleisradiolähetykset.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #9 - 08.01.2015 klo 11:46:27
Tulosta viesti  
Moni DX-kuuntelija on käyttänyt Grundigin vastaanottimia; kuten minäkin Satellit 700:aa. Mielestäni ne olivat aikoinaan varsin hyvin hintansa arvoisia. Grundig Satellit 650 Professional ja sen edeltäjät olivat monen DX-kuuntelijan unelma. Käytettynäkin niiden hinta on yhä varsin korkealla tasolla. Kuten tämä: http://www.ebay.de/itm/GRUNDIG-SATELLIT-650-EXKLUSIVES-SAMMLERSTUCK-World-Receiv...
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #10 - 08.01.2015 klo 12:19:40
Tulosta viesti  
Olen kyllä tuosta eri mieltä. Itselläkin on monta Grundigin mallia ollut kokeilussa, mutta yhtään ei ole aktiivikäytöön jäänyt.
Soveltunevat ohjelmakuunteluun, mutta voi vaikkapa tutkailla mimmoinen vastaanotinvalikoima on ollut aktiiveilla keskiaaltokuuntelijoilla - joihin itsenikin joskus katsoin lukeutuneeni.

Pitkien lankojen kanssa touhuavilla keskiaaltokuuntelijoilla oli harrastelijoille markkinoiduista vastaanottimista ensin paljon Trion 9R-59DS:ää, sittemmin Icomin R71:tä ja sittemmin JRC:n NRD-525:ttä ja ja ennen SDR-vastaanottimia NRD-535:ttä. Nyt enemmistöllä on Perseus SDR  - itellä sitä ei ole vaan Elad FDM-S2.
Toki hyvin monia muitakin merkkejä joukkoon mahtuu ja ammattikäyttöön suunniteltuja vastaanottimia on myös jonkun verran aktiivikuuntelijoilla.

Noissa matkaradiotyyppisissä vastaanottimissa on yleensä ollut ongelmana huono signaalin kesto mikä on tullut esiin usein pitkillä antenneilla 400m - 1 km., yleinen häiriösuojaus, monissa huono taajuuden lukematarkkuus ja mekaaninen stabiliilisuus - johtuen usein käytetyistä muovirakenteista jne.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #11 - 08.01.2015 klo 13:00:19
Tulosta viesti  
Oma Grundig Satellit 700 maksoi hankinta-aikanaan 2500 silloista markkaa. Paremmat vastaanottimet tai jopa liikennevastaanottimet moninkertaisesti tuon summan. Silloin 1990 luvulla paremman kuin tuon Grundigin hankinta olisi ollut mahdottomuus opiskelijan tuloilla. Tuon hankkimani Grundig Satellit radion myin pois vuonna 2001; 700 markalla. Nykyisen Kenwood R5000 liikennevastaanottimeni entinen omistaja maksoi siitä noin 8000 silloista markkaa. Nykyään niistä pyydetään jopa yli 500 euroa; silloin harvoin kuin niitä yleensä myynnissä näkee. Nyt eBay:ssa oli kaksi yksilöä myynnissä; nekin pohjoisamerikassa. Hinnat noin 490 ja 340(lähtöhinta) euroa.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
hifiradio58
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 386
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #12 - 08.01.2015 klo 13:56:29
Tulosta viesti  
Juu, kyllä silloin nuornamiehenä oli rahat tiukassa, itse aloittelin tädin pöytäradiolla ja sitten Selenalla, joka olikin mainio DX-käytössä, väsäsin siihen taajuuslaskurin, huom. välitaajuus, sekä digikellomodulin. Huono puoli oli rajalliset bandit. Tämän käytin aivan loppuun, bandirumpu ihan rullalla...on radiotaivaassa nykyään.

Sitten oli Satellit 600, joka oli ulalla erittäin hyvä, italialaisia FM- asemia tuli tuutin täydeltä usein kesäisin. AM-käytössä se ei ollut mikään ihmevekotin, mutta toimeen tuli jos ei ihan vieressä sattunut olemaan voimakasta asemaa äänessä kun yritti pinnistellä niitä harvinaisuuksia maailmalta.Tähän rakensin Radio Nederlandin ohjeiden mukaan aktiiviantennin, joka toimi kohtuuhyvin kerrostalossakin. 600nen on tallella on ja pelaa tänäkin päivänä, preselektorin remmi on vaihdettu, ei muuta.

Aikoinaan yritin kyllä ostaa R-390A liikkarin, ei vaan koskaan löytynyt sopivan hintaista, kaikki olivat USAssa, eikä niitä yksilöitynä myyty, vaan sai jonkun, minkä surpluskaupan henkilökunta oli todennut "toimivaksi". Siitä kävin nimimerkin SSS= Simo.S. Soinisen kanssa kyllä keskusteluja sen erinomaisuudesta. Nykyään minulla on Electronics Assistance Corpin valmistama sopimuslaite, kun niitä saa jo kohtuuhintaan.
Aito Collins olisi toki mukavampi.

Väliin mahtuu myös Racal RA-17L, Tikkakosken kaupasta aikoinaan hankittu, en pitänyt siitä, myin pois. Sekä pari muuta liikkaria, jotka eivät pitkään viihtyneet pöydälläni.

Tämä ketjussa mainittu AEG Telefunken olisi kyllä mieluinen, mutta mahtaako sitä loppujen lopuksi käyttää niin paljon että kannattaisi hankkia, paras DX-into jäi nuoruusvuosiin, nykyään tulee vaan selailtua bandeja silloin tällöin.




  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #13 - 08.01.2015 klo 14:35:30
Tulosta viesti  
En ole muistaakseni uutena ostanut kuin 70-luvulla Sony CRF-160:n -joka oli totaalinen pettymys. Ja viime vuonna hankkimani SDR:t olivatkin sitten seuraavat uutena ostamani.

Kuitenkin on minulla ollut pitkälti toista sataa liikennevastaanotinta - pelkästään putki-Racaleitakin toistakymmentä.

Käytettyinä on noita sanut kuitenkin aina järkihintaan. Tuommoisia NRD-535:n tasoisia 200-300€ ja R390A/URR:nkin sain alle 300€ eikä tullut rahtikulujakaan kun oli Suomesta.

Yleensä ovat kallimmat vastaanottimeni olleet 500-600€ hintaisia lukuunottamatta Ten Tec RX-340:tä jonka senkin sain reilusti alle puoleen uuden hinnasta sen ollessa hyvin vähän käytetty.

Jenkeistä ei yleensä kannata mitään painavaa ostaa kun ovat yleensä nuo rahtikulut käsittämättömän suuret.

Mitä sitten vastaanottimelta haluaa ja minkämoiseen käyttöön se tulee on aika ratkaisevaa mallin valinnassa.
Tuommoiseen asemanmetsästystyyppiseen kuunteluun kun ryhdytään niin jopa käyttöergonomialla on merkitystä. Itse en tykkää tämmöisessä pätkääkään tyypillisestä maailmanradion säätimien asettelusta. Mitä matalammin vaaka-asennossa ja mitä leveämmällä namikat ovat niin sitä käytettävämpi minulle. Räkkilevys on tässä hyvä.

Hyvä audio ei ole välttämättä kaikissa vastaanottimissa itsestäänselvyys vaikka muut speksit olisivat loistavat - se kun on voitu tarkoittaa puhe-ja sähkötysliikenteeseen eikä musiikintoistoon jne.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Muualla myynnissä osa 3
Vastaus #14 - 08.01.2015 klo 17:20:54
Tulosta viesti  
hifiradio58 kirjoitti 08.01.2015 klo 13:56:29:
Aikoinaan yritin kyllä ostaa R-390A liikkarin, ei vaan koskaan löytynyt sopivan hintaista, kaikki olivat USAssa, eikä niitä yksilöitynä myyty, vaan sai jonkun, minkä surpluskaupan henkilökunta oli todennut "toimivaksi". Siitä kävin nimimerkin SSS= Simo.S. Soinisen kanssa kyllä keskusteluja sen erinomaisuudesta. Nykyään minulla on Electronics Assistance Corpin valmistama sopimuslaite, kun niitä saa jo kohtuuhintaan.
Aito Collins olisi toki mukavampi.

Väliin mahtuu myös Racal RA-17L, Tikkakosken kaupasta aikoinaan hankittu, en pitänyt siitä, myin pois. Sekä pari muuta liikkaria, jotka eivät pitkään viihtyneet pöydälläni.

EAC R-390A on ihan yhtä hyvä kuin Collins R-390A vain se nimi on eri...
Itseasiassa EAC käytti eri asteiden välissä laadultaan parempia kytkentäkondensaattoreitakin.

Jos putkivehkeistä tykkää niin nyt viime aikoina on suomestakin saanut ostaa Protonin R-250M ja R-250M2 radioita sopuhintaan.
Sellaista voi mielihyvin suositella! Hymiö
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #15 - 08.01.2015 klo 20:55:39
Tulosta viesti  
Käyttikö SA näitä EAC R-390A vastaanottimia? Niitä on kuitenkin kulkeutunut suomeenkin.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #16 - 08.01.2015 klo 22:11:53
Tulosta viesti  
Kyllä kai nuo rajoittuivat jenkkien ja Naton käyttöön. Näin olen ymmärtänyt.
Jossain vaiheessa 60-luvun loppupuolella taidettiin myydä muuallekin.
Harrastelijat ovat ostaneet niitä jenkeistä 80-luvulta alkaen Suomeenkin.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #17 - 09.01.2015 klo 01:48:14
Tulosta viesti  
Simonsen Simrad RA2 on mielenkiintoinen laivaradio, se on esitelty RM:n mukaan vuonna 1977. Vielä silloin käytettiin putkia laajalti? Lisäksi radioon liittyvä "invertteri" käyttää 3 kpl AD132 PNP germanium transistoria. Tekee 24 voltin tasajännitteestä ilmeisesti 220 voltin vaihtojännitettä.
Näitä lienee ollut norjalaislaivoissa?
Tässä RM:n tiedot kyseisestä radiosta: http://www.radiomuseum.org/r/simonsen_simrad_ra2.html

Edit: Radion valmistusvuosi onkin 1964 eikä 1977.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2015 klo 11:02:53 Kirjoittaja Markus Hautaniemi » 
Syy: Tarkennettu tietoa. 
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #18 - 09.01.2015 klo 08:40:04
Tulosta viesti  
Siellä radiomuseum.orgissa on usein väärää tietoa.

Vähän hämmästelin kun kaikki eurooppalaiset tunnetut valmistajat siirtyivät kuitenkin 60-70-lukujen taitteessa viimeistään transistoroituihin laitteisiin.

Toki valmistuksessa on ollut joitain liikennevastaanottimia hyvin pitkään kuten tunnettu juttu on, että 50-luvun R-390A/URR:n viimeinen tilaus tuli vuonna 1985.

Simonsen Radion malli RA2 on vuodelta 1964. Löytyy kirjasta "Shortwave Receivers - Past & Present" sivulta 653.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #19 - 09.01.2015 klo 10:34:51
Tulosta viesti  
Ompa suuri virhe RM:ssa; 13 vuotta. Järkyttynyt Minusta RM:n tietoja pitäisi korjata.
Melko vähän tuossa on putkia, jos vertaa R&S EK07:aan, jossa on 27 putkea. Mahtava Simrad RA2:ssa on vain 9 putkea. Äänipäätteenä 2 kpl EL95.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #20 - 09.01.2015 klo 10:46:08
Tulosta viesti  
Minä en ainakaan halua asioida radiomuseum.orgin kanssa.
Eipä EK07:aa ole kukaan malttanut laivaradioksi ostaa kun maksoi 50-luvulla yhtä paljon kuin kolme uutta volkkaria.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #21 - 09.01.2015 klo 10:51:43
Tulosta viesti  
Missä sinun EK07 on mahdollisesti ollut alkujaan käytössä? Itselleni mieleen tulee Jokelan kuunteluasema.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #22 - 09.01.2015 klo 11:46:42
Tulosta viesti  
Ei ole tietoa ja vastaustakin on vaikea saada kun edellinen omistaja on kuollut. En tiedä onko se hankittu edes Suomesta alunperin koska sama henkilö oli hankkinut myös pari R-390A/URR:ää USA:sta yms.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
akenyh
God Member
*****
Poissa


SRHS 257

Viestejä: 981
Sijainti: Halikko (Salo)
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista +RMorg
Vastaus #23 - 09.01.2015 klo 14:24:06
Tulosta viesti  
Harrastajakollegat ovat tuolla edellä kritisoineet, että RM.orgissa on paljon virheitä. Pitää varmaan  paikkansa. Kannattaa kuitenkin huomata:

1. Tietomäärä on todella suuri ja kattaa laitteita "maailmanlaajuisesti".

2. Mallisivujen(tiedot) ovat pääasiallisesti harrastajien sinne syöttämiä ja oikeellisuus ensisijaisesti lähinnä heidän "vastuullaan". Varmaan  kukaan ei sinne harkitusti virheitä syöttää.

3. Muutama  järjestelmävastaava tuskin tuntee kaikki tuotteet ja heidän vastuullaan on lähinnä se, että tiedot ovat formaatiltaan järjestelmään soveltuvia.

4. Havaittuja virheitä voi kyllä korjata lähettämällä järjestelmävastaaville siitä ehdotuksen, suoraan sitä ei voi tehdä. Tämä on ymmärrettävää, syntyisi varsinainen kaaos, jos kuka tahansa voisi muuttaa tietoja.  Olen itse "korjauttanut" useita kertoja huomaamiani virheitä ja perusteltuna ei syntynyt ongelmia.

5. Arvostan suuresti järjestelmävastaavien ja myös sinne tietoja syöttävien harrastajien pyyteetöntä työtä. RMorg palvelee erittäin suurta käyttäjäkuntaa ja näyttääpä linkkejä sinne välillä eksyvän myös tämänkin forumin sivuille.

6.RMorgin käyttö on  vapaaehtoista ja jokainen voi esittää tietenkin siitä näkemyksensä. Toivottavaa kuitenkin olisi, että suomalaisissa mallisivuissa olevia virheitä pyrittäisiin oikaisemaan ns. ystävällisessä hengessä. Se on eduksi kaikille harrastajille.

Rakentavin tervein
Åke
**

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #24 - 09.01.2015 klo 15:20:59
Tulosta viesti  
Täällä on joidenkin "parempien" liikennevastaanottimien esittely: http://www.fenu-radio.ch/Profi-RX.htm
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #25 - 09.01.2015 klo 15:28:52
Tulosta viesti  
Taisin ilmaista vähän liian voimallisesti kantaani.
Toki radiomuseum.org. on hyvä asia ja itsekin olen usein sen sivuilla käynyt.

Järjestelmä on vaan vähän "jäykkä" ja varmastikin olisi toimivampi jos sinne ei olisi samaan formaattiin laitettu kaikenlaisia laitteita.
Ilmeisesti se on ajateltu alunperin vanhoille radioille.

Tekniset tiedotkaan ryhmittelyineen eivät aina oikein toimi jos sarakkeiden otsikot ovat suunnitellut radioille ja sinne pannaan joku mittalaite tms.

Ja tietojen jaosta tarkemmin olen aina ollut eri mieltä monenkin kanssa koska kannatan semmoisia palveluita joissa kaikki on vapaasti jaossa ilman velvotteita. En silti usko, että se oleellisesti vähentäisi ihmisten haluja syöttää järjestelmiin uutta tietoa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #26 - 10.01.2015 klo 16:03:48
Tulosta viesti  
Simonsen Simrad RA2 on mielenkiintoinen laivaradio, se on esitelty RM:n mukaan vuonna 1977. Vielä silloin käytettiin putkia laajalti?

Simrad on enimmäkseen navigointilaitteiden valmistaja. Tuo Simrad RA2 oli tarkoitettu Norjan kalastusaluksille, vähemmän kauppalaivoille ja silloin vain hätävastaanottimena.

LGL
  

SimRad_Ra2_Type_Stick.jpg ( 44 KB | 0 latausta )
SimRad_Ra2_Type_Stick.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #27 - 10.01.2015 klo 17:21:51
Tulosta viesti  
Nykyisin kaikkiin massatuotannon tuotteisiin pätee tiukka optimointi valmistuskustannuksissa. Jopa tuotteen lopputarkastus jätetään vähälle. Se vaatii aikaa , joka taas maksaa.

Edullisempaa on antaa asiakkaan tarkastaa vekotin ja tulla sitten takuuna vaihtamaan. Valmistusnopeus  optimoidaan. Toisarvoista on huoltoystävällisyys. Tuotteen on myös kestettävä vain rajallinen aika, jotta saadaan myytyä uutta tilalle.

Harvoin on missään tarjolla tuotteeesta hieman parempaa ja kestävämpää versiota, vaikka sellaisesta mielellään vähän maksaisikin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1108
Sijainti: Helsinki
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #28 - 10.01.2015 klo 23:01:23
Tulosta viesti  
IlpoJaakko kirjoitti 10.01.2015 klo 17:21:51:
... Harvoin on missään tarjolla tuotteeesta hieman parempaa ja kestävämpää versiota, vaikka sellaisesta mielellään vähän maksaisikin.


Suurin osa ihmisistä = Ei.
(Normi teknikko, insinööri, ehkä asentaja = kyllä)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #29 - 11.01.2015 klo 11:54:16
Tulosta viesti  
Onneksi tuolla militääripuolella kuitenkin on yleensä kiinnitetty huomiota laatuun ja kestävyyteen oleellisena asiana tuotteissa.
Näitä sitten saa ostettua myöhemmin harrastelijahintoihinkin.

Laivaradiopuolella on varmastikin hintatekijät olleet enemmän merkityksellisiä koska ns. huippuvastaanottimia harvemmin on näkynyt kalustuksessa muuten kuin joissain erikoistarkoituksissa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 2966
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #30 - 11.01.2015 klo 21:06:27
Tulosta viesti  
Tuo laitteiden testaus on minimoitu alkaen ihan tietotekniikan valmistuksesta
80-luvulla, kuluttajasta on tullut testaaja. Näissä erikoisvastaanottimissa tuota
testausta on varmaan vähennetty merkittävästi viime vuosina. Hintaa on saatu
alennettua tästä syystä ja samalla "liiallista" käyttöikää rajoitettua.

Ammattipuolen laitteissa näkisin suurimpana uhkana tuon nykyisen ser-kierrätyksen.
Lainssädäntöä kiristetään pikku hiljaa ja lopulta ei kotimaisissakaan SA-myymälöissä
ole enää elektroniikkaa tarjolla siksi että joku taho saa siitä ympäristö sertifikaatin.
Varsinkin jos amerikassa aletaan kiinnittää ympäristöön samanlaista huomiota kuin
täällä euroopassa. Tästä oli foorumilla toisaalla juttua jo aiemminkin.

Toinen on sitten se että onko nämä nykyisetkin laatulaitteet tehty niin että niiden
käyttöikä ja suhteellinen kestävyys laskettu vähän tarkemmin kuin menneen ajan
laitteissa.

Katsellessa Ebayn tarjontaa, olen havainnut aika usein että amerikassa myynnissä
oleva mielenkiintoinen laite on saanut heti etusivulle maininnan ei myydä Suomeen?

Markku  Täh






  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #31 - 12.01.2015 klo 15:11:22
Tulosta viesti  
Enpä uskoisi homman ihan niin menevän, että kaikkea pakotettaisiin romutukseen menevän kun poistoon ensimmäiseltä käyttäjältä tulee paljon mittalaitteita ja varmaan radioitakin joiden jälleenmyyntiarvo on tonneissa ja jopa enemmänkin. Niillä on arvoa silloin myös ensimmäisellekin omistajalle - ja usein vielä seuraavakin käyttäjä on ammattikäyttäjä.

SA-kauppojen asiakkaista tuskin monikaan ostaa ammattikäyttöön laitteita, mutta on paljon muita myyjiä maailmalla jotka elävät tällä toiminnalla ja Suomessakin muutamia.

En tiedä tekeekö Ebayn sivu automaattisesti tuon maan mihin ei toimiteta asiakkaan tietojen mukaan eli voi olla, että myyjä ei halua lainkaan myydä muualle kuin esim. USA:han. Vai onko vielä pelkoa itänaapuriin välittämisestä kuten oli entisaikoina.

Oli se vielä 80-luvulla melkoista paperinvääntöä ja selvittelyä ettei mene niihin maihin mihin USA ei halua kun komponentteja sieltä töihin tilasi - varsinkin militäärisellaisia.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #32 - 12.01.2015 klo 17:23:57
Tulosta viesti  
Maja kirjoitti 11.01.2015 klo 21:06:27:
Katsellessa Ebayn tarjontaa, olen havainnut aika usein että amerikassa myynnissä
oleva mielenkiintoinen laite on saanut heti etusivulle maininnan ei myydä Suomeen?


Kuten Ilpo tuossa jo asiasta mainitsikin, tuo "ei myydä Suomeen"
johtunee siitä syystä että amerikkalainen myyjä on ilmoitusvaiheessa tehnyt valinnan tuotteen toimituksesta ainoastaan kotimaahansa.Tällöin ebay toteaa tylysti "May not ship to Finland".Olen vastaavissa tapauksissa hankkinut tavaraa USAsta siten että olen ottanut yhteyttä myyjään ja hän on tehnyt "shipping" muutoksen jolloin mahdollistuu huutaminen ja mahdollinen tavaran toimituskin Suomeen.
Kaikki myyjät eivät tietysti tähän suostu..

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #33 - 14.01.2015 klo 21:51:37
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tuo Telefunken E1800 on parhaita ellei paras liikennevastaanotin perinteisellä tekniikalla mitä tiedän ja olen käyttänytkin tuollaista joskus reilu 10 vuotta sitten.  Tosin vielä uudemmmissa versioissa on lisää ominaisuuksia.
Ovat aina vaan olleet liian kalliita ostaa käytettyinäkin. Aiemmin hinta pyöri usein 2500-3500 euron välillä.

http://koti.mbnet.fi/~ijl/e1800test.html

Ilpo


Nyt meni 2030 Eurolla, hieman on hintataso pudonnut. Varmaan SDR:t laskevat hintoja, aktiivikuuntelijoilla pitää nykyään olla sellainen.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #34 - 14.01.2015 klo 23:03:11
Tulosta viesti  
eBay:ssa on nyt tällainen vastaanotin myynnissä. Sen taajuusalue 1,1MHz bis 30,1MHz.
Myös tämä on myynnissä.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #35 - 18.01.2015 klo 23:30:50
Tulosta viesti  
Telefunken E104/KW10 meni eBay:ssa kaupaksi 193 eurolla.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #36 - 19.01.2015 klo 00:35:57
Tulosta viesti  
Telefunkenin olis voinut ostaa jos olis ollut Suomessa...

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #37 - 31.01.2015 klo 16:09:16
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #38 - 08.02.2015 klo 19:15:42
Tulosta viesti  
En ole aiemmin huomannut vastata. Tuossa mallissa näyttää olevan myös tekstit englanniksi ja taajuudensäätönupin ulommainen kehä on minulla kirkas metallinen ja tuossa on erilainen.
Toki siinä varmaan on sisäisiäkin muutoksia.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #39 - 28.03.2015 klo 12:49:15
Tulosta viesti  
Usein kuulee puhuttavan, että putkivastaanottimissa olisi parempi äänenlaatu tai miellyttävämpi korvalle. Mielipiteitä?

Moni putkilaite on lisäksi hyvin herkkä vastaanottamaan heikoimpia signaaleja; kuten R&S EK07.

Entä vastaanottomielessä putket vastaan transistorit? Jossakin radioissa oli Nuvistoreja ja transistoreita sulassa sovussa. USSR radioissa miniatyyri putkia.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #40 - 28.03.2015 klo 15:53:58
Tulosta viesti  
Putkivastaanottimen audio on hyvä jos se on tehty hyvin kuten putkivastaanottimissa yleensäkin.
Joissain halvemmissa laitteissa kuten Trion vanhoissa konessa ei tuo audiopuoli mikään järin häävi ollut, mutta paremmissa koneissa taas oli usein toisin.

Hyvillä putkietuasteilla pääsee varmaan samaa luokkaa olevaan herkkyyteen kuin puolijohdetoteutuksilla, mutta oleellisin asia on suuren signaalin kesto mikä tulee avuksi halvemmillakin putkivastaanottimella. Alkupään kalliimmatkin transistorilaitteet olivat tässä suhteessa heikkoja ja oleellisin muutos mielestäni oli se, että yleisesti ryhdyttiin käyttämään parempia välitaajuussuotimia.

Monissa hyvissäkin putkilaitteissa oli vielä 60-luvulla kohtalaisen surkeat välitaajuussuotimet verrattuina siihen mitä alkoi olla yleisesti 70-80-lukujen ammattilaitteissa ja jopa paremmissa harrastelijavastaanottimissakin.

Välitaajuussuotimillakaan ei saa kuitenkaan parannettua tilannetta jossa signaali vääristyy jo ensimmäisessä sekottajassa  - mitä tapahtui monissa alkupään puolijohdevastaanottimessa.
Hyvänä esimerkkinä tästä on vaikka Racalin RA.1217 jossa on herkkyyttä kuin pienessä kylässä, mutta on vähänkään kunnollisella antennilla pakko käyttää runsaasti vaimennusta koska muuten vastaanotin menee tukkoon tai tai kuuluu ylimääräisiä asemia mistä sattuu. Edeltäneet putkimallit RA.17 ja RA.117, jotka ovat tehdyt samalla Wadleyn looppiperiaatteella, mutta putkilla, eivät ole moisesta moksiskaan.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1108
Sijainti: Helsinki
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #41 - 28.03.2015 klo 22:18:22
Tulosta viesti  
Eikös noissa ns. sodanjälkeisissä surplus liikennevastaanottimien , jotka siis alunperin olleet tietty militaarikäytössä yksi heikkous ollut tuo audio. ? Alkuperäisessä käytössä ollut kuulokkeet. Modausohjeita sittemmin niihin löytyy jolla audiota vahvistetaan, mm kunnolliseen kaiutinohjaukseen.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #42 - 29.03.2015 klo 11:36:19
Tulosta viesti  
Millainen on uudempi Racal RA3701? Sellaisia on eBay:ssa näkynyt myynnissä.
Myös minua kiinnostasi; voiko näitä 1950 luvun +- 10 vuotta; HF vastaanottimien äänenlaatua ja vastaanotto-ominaisuuksia parantaa?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #43 - 29.03.2015 klo 13:40:06
Tulosta viesti  
Käyttöolosuhteet olivat aika erilaisia 40-50-luvun laitteissa nykyisiin verrattuna. Voimakkaiden signaalien määrä oli varmaan vähäisempi. Stabiilisuus riitti CW:n vastaanotossakin. Ei se lähetyksenkään taajuus  pysynyt hertsilleen. Ilmaisimelta ei vaadittu SSB:n ominaisuuksia tai RTTY:ä. Digi- ym häiriöt olivat vähäisempiä.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #44 - 29.03.2015 klo 14:07:42
Tulosta viesti  
Tässä on putkiradio, ja vaikka (kuvassa oleva versio) on suunnittelultaan 60-lukua, niin taajuusstabiilisuus on hyvä ja SSB tulee puhtaasti.
Välitaajuus-selektiivisyys on kapeimmillaan 1 kHz, eli ei CW:lle aivan optimaalinen. Vastaanottimessa on CW:lle kuitenkin kapea audiofiltteri. Välitaajuuskaistan leveys on portaattomasti säädettävissä välillä 1 kHz...14 kHz.

http://www.radiomuseum.hu/r250.html

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #45 - 29.03.2015 klo 19:38:42
Tulosta viesti  
Kyllä tiedettiin ja osattiin huippuvastaanottimen tekeminen 60-luvulla ja hiukan ennemminkin. Varsinkin jos hinnasta ei tarvinnut murehtia. Mahtoi noita Collinseja  ja vastaavia Suomessa olla melko harvalla kaverilla siihen aikaan. No Suomessa oli tietysti ankara pula ulkomaanvaluutasta, eikä USA:sta  esim saanut edes ostaa.

Voisi olla  mielenkiintoista arvioida mitä tuollaisen R-250:n valmistaminen nykyisin maksaisi. Käsityötähän se oli enimmäkseen.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #46 - 29.03.2015 klo 21:13:22
Tulosta viesti  
Puhumattakaan R&S EK07:sta. Sen veroista ei liene tehty toista. Tässä Ilpo esittelee omaansa:



Taitaa voittaa tuon R-250 radion; kaikilta ominaisuuksiltaan.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #47 - 29.03.2015 klo 22:31:28
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 29.03.2015 klo 14:07:42:
Tässä on putkiradio, ja vaikka (kuvassa oleva versio) on suunnittelultaan 60-lukua, niin taajuusstabiilisuus on hyvä ja SSB tulee puhtaasti.
Välitaajuus-selektiivisyys on kapeimmillaan 1 kHz, eli ei CW:lle aivan optimaalinen. Vastaanottimessa on CW:lle kuitenkin kapea audiofiltteri. Välitaajuuskaistan leveys on portaattomasti säädettävissä välillä 1 kHz...14 kHz.


R-250M2 ?

Hyvä laite on, äänenlaatukaan ei R&S EK07:lle häviä noin ohjelmakuuntelussa jos signaali ajetaan suoraan radiosta kovaääniselle. Lämmin ja miellyttävä soundi! Hymiö
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #48 - 29.03.2015 klo 23:36:30
Tulosta viesti  
Tässä IJL video R-250M vastaanottimesta: https://www.youtube.com/watch?v=vPcI74WgaZY

R-250 sarjan radioita siis valmistettiin kolmea eri versiota eli R-250, R-250M ja R-250M2.
Näiden lisäksi oli tuotannossa ainakin laivastoversiot R-670 ja R-670M.
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #49 - 30.03.2015 klo 00:02:15
Tulosta viesti  
Onhan tuo R-250 satakiloisena melkoinen järkäle. Täh Sen siirtäminen on jo yksin vaikeaa. EK07 on kymmeniä kiloja keveämpi. Sekin painaa tosin ihan riittävästi.
Antennivirittimiä ei kummassakaan ilmeisesti ole; liekkö tarpeellistakaan?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #50 - 30.03.2015 klo 09:35:55
Tulosta viesti  
R-250:n kaikissa versioissa on antennituneri, siis se säädettävä kondensaattori, jolla sovitetaan antennin impedanssi vastaanottimen etupäähän. Antennituneri on mielestäni enemmin lähettimeen viittaava termi.

Lisäksi anitennituloja on kolme. Balansoitu, ei-balansoitu pienohminen, ja suurohminen, jos olen oikein tulkinnut.

Olen myös miettinyt mitä tällaisen radion valmistaminen maksaisi nykyään.
Useita tuhansia euroja todennäköisesti, jollei yli 10 tuhatta. Pelkkä johdotus ja osien kytkentä vie useita päiviä. Jokainen juotoskin on lakattu.

Virolainen tuttuni myi kerran yhden romutettavaksi ja sai pelkästään taajuusrummun kontaktien kullasta pari sataa euroa.

Alumiinirungon paksuimmissa kohdissa ainevahvuus on n. 20 mm.
Suurin säätökonkka on 14-osainen, siis kaikki samalla akselilla. ym.ym.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #51 - 30.03.2015 klo 11:14:17
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen olisi saada vertailuun Telefunken E104Kw.
Se painaa 86 kg, tehty vuosina 1954-1964 ja on uutena maksanut 16.000 DM.

Putkiaikakaudella taisi Collins olla ainoa joka panosti välitaajuussuotimien "modernimpaan teknologiaan".
Mekaanisia suotimia kun oli R390A/URR:ssä ja muissa malleissa 51J-4:stä alkaen. Sen merkityksen kyllä huomaa jos tekee vertailumittauksia välitaajuuskäyristä.
Välitaajuusuotimien merkityksen kyllä havaitsivat sitten myöhemmin muutkin ja todella hyviä suotimia alkoi esiintyä 1970-luvun lopulta 1990-luvulle monissa kalliimman pään vastaanottimissa.

Osassa 50-60-lukujen vastaanottimia olivat käytetyt välitaajuudet jopa kaksoissupereissakin liian alhaiset jotta hyvä peilitaajuusvaimennus saavutettaisiin koko lyhytaaltoalueella.
Osassa vastaanottimia tämä oli kyllä huomioitu esim. Racalin laitteissa alusta lähtien.
Myöhemminhän sitten transistorilaitteissa vakiintui käytäntö jossa ensimmäinen välitaajuus oli vähintään 45 MHz luokkaa, osassa jopa toista sataa MHz ja viimeinen välitaajuus taas usein 455 kHz tai 200 kHz jolle saatiin helposti hyvät suotimet.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #52 - 30.03.2015 klo 19:55:52
Tulosta viesti  
Löysin tällaisen linkin, jossa saksalaisia putki-militääriradioita:

http://www.boatanchors.de/index.html?german_receivers/telefunken_e104/telefunken...

Piirtelin kerran R-250M:n lohkokaavion "suomeksi" sekä myös etupaneelin säätimien nimet. Laitan ne tähän, jos joka on aiheesta kiinnostunut.

  

Lohkokaaviot_R-250M.pdf ( 166 KB | 0 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #53 - 30.03.2015 klo 19:56:50
Tulosta viesti  
Ja kuva etulevystä erikseen:
  

etulevy_suomi.gif ( 438 KB | 0 latausta )
etulevy_suomi.gif
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #54 - 30.03.2015 klo 21:11:47
Tulosta viesti  
R-250M ja R-250M2 kykenevät myös täydelliseen SSB ilmaisuun (tuloilmaisin), siinä missä esim. EK07 tarvitsee erillisen lisälaitteen tätä varten.

R-250 radiot painavat noin 90kg mutta niiden siirtely helpottuu huomattavasti kun radion modulit vetää ulos ja erilleen laitekotelosta, jossa näille on omat tasonsa ja kiskonsa.
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #55 - 30.03.2015 klo 21:46:46
Tulosta viesti  
No eipä ole haitannut EK07:ssa kun en SSB:tä juurikaan kuuntele.
Tuon Telefunken E104:n hankintaa helpottaa jo se, että iteltä löytyy sopiva Dezifix-liitin antenniliitäntään ja vielä tuollakin 60 ohmin impedanssilla...

On tässä kuitenkin sanottava, että omalla tavallaan kuitenkin ovat nämä hyvätkin vanhat putkilaitteet nostalgiavehkeitä ja jos haluaa oikeasti hyvän laitteen vaikeisiin kuuntelutilanteisiin niin kyllä monet kalliimman pään vastaanottimet 80-luvulta alkaen ne päihittävät.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #56 - 30.03.2015 klo 23:01:08
Tulosta viesti  
Nimenomaan nostalgiaa tarjoaa nää vanhat putkivehkeet. Esim tuossa VRLKA:ssa kytken ensin hehkuvirrat päälle. Sitten hetkisen kuluttua vasta anodijännite. Taajuusalueen vaihto käy ihan työstä. Jos CW:tä tai SSB:tä haluaa nauttia, niin on asteikolla liikuttava herkin sormin  max 0,1 mm kerrallaan. ST-vahvistusta säädettävä sopivaksi. Samoin BFO. Voimakkaat signaalit vaatii vaimennusta, jota ei löydy etupäähän. Apuna ainakin pistämällä antennia maahan kun lähistöllä oleva amatööri on äänessä..
Kaiken kruunaa vielä se, että jokainen säätö vaikuttaa kaikkiin muihinkin säätöihin.

Ei ole samaa fiilistä nykyisissä muistivastaanottimissa, joissa kaikki löytyy saman napin takaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #57 - 30.03.2015 klo 23:09:47
Tulosta viesti  
Sitten vielä tuota nostalgiaa: Laite ryömii n. tunnin verran, joten ei viitsi sammutella usein. Lisäksi käyttäjän on perehdyttävä -supervastaanottimen periaatteisiin. Tärkeää on tietää välitaajuus ja lisäksi millä puolella signaalia on paikallisoskun taajuus.
Kun tämän tietää, niin voi etsiä sen oikean Kiinan lähetystaajuuden. Tietysti useimmiten peilitaajuudellakin kuuluu oikein puhtaasti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #58 - 31.03.2015 klo 09:33:23
Tulosta viesti  
Vanha laatuvastaanotin olisi haave omistaa. Valitettavasti niitä on harvoin myynnissä. Silloinkin hintataso on korkea.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #59 - 31.03.2015 klo 13:01:30
Tulosta viesti  
Sehän on tietty käyttötarkoituksesta kiinni mikä vastaanotin on hyvä.

Jos tosiaan haluaa tunnelmaa historiallisessa mielessä on hienoa kuunnella hyvin kuuluvia asemia hyvä-äänisellä putkiradiolla.

Jos taas tarkoitus on kuunnella vaikka heikkoja keskiaaltoasemia jenkeistä tai Havaijilta kilohertsin, parin päässä voimakkasta venäläisestä asemasta niin kannatan uudempia vastaanottimia kuten noita parempia 80-luvun tai uudempia tai sitten parempia SDR-laitteita.

Lisäksi saadaan taajuuden lukematarkkuus vaadittavalle tasolle mikä on nykyisin DX-kuuntelussa 10 Hz luokkaa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #60 - 31.03.2015 klo 15:34:18
Tulosta viesti  
IlpoJaakko kirjoitti 29.03.2015 klo 19:38:42:
Mahtoi noita Collinseja  ja vastaavia Suomessa olla melko harvalla kaverilla siihen aikaan. No Suomessa oli tietysti ankara pula ulkomaanvaluutasta, eikä USA:sta  esim saanut edes ostaa.

Collinsin 51-J sarjan radioita oli Helsinki Radion rannikkoradioasemalla käytössä useita kappaleita.
Tiedä sitten millä ilveellä ne on aikanaan sinne saatu jos USA:sta ei ole saanut ostaa..
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #61 - 31.03.2015 klo 15:48:02
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 31.03.2015 klo 13:01:30:
Sehän on tietty käyttötarkoituksesta kiinni mikä vastaanotin on hyvä.

Jos tosiaan haluaa tunnelmaa historiallisessa mielessä on hienoa kuunnella hyvin kuuluvia asemia hyvä-äänisellä putkiradiolla.


Tunnelma on juurikin oikea sana kuvaamaan kuuntelua näillä putkitekniikalla toteutetuilla aikakausiensa huippuluokkaisilla liikennevastaanottimilla. Miellyttävä äänen laatu ja myös se käyttötuntuma kun radioiden järeät mekanismit toimivat esimerkiksi aluetta vaihdettaessa. 

Uskallan myös väittää näiden vanhusten silti edelleen päihittävän kuluttajatasoiset laitteet (modernit softaradiot poislukien) ja monen uudemman tai jopa aivan uudenkin radioamatöörikäyttöön tehdyn laitteen, niin teknisessä laadussa kuin suorituskyvyssäkin jos suurta painoa ja näihin moderneihin verraten valtaisaa fyysistä kokoa, sekä runsaampaa sähkönkulutusta ei oteta huomioon.
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #62 - 31.03.2015 klo 17:09:15
Tulosta viesti  
Suorituskyky  - poislukien taajuuden näyttö ja stabiilisuus voi olla hyvä kuten aiemmin mainitsin. Myöskään useimmissa välitaajuuden LC-suodinjutuissa ei päästä samanlaiseen välitaajuuden päästökaistaan kuin vähänkään paremmalla kide- tai mekaanisella suotimella.

Sitten on käytännön kuuntelussa huomioitava monissa uudemmissa liikennevastaanottimissa olevat monipuoliset notch- ja bandpass tuning-säädöt sekä portaaton kaistaleveyden säätö useissa SDR-laitteissa.
SDR-laitteissa ne on vielä ohjelmallisesti "visualisoitu" niin, että voi silmillä seurata säätöjen vaikutusta.

Vaikka tykkään kauheasti vanhoista laitteista niin en silti ole sitä mieltä etteikö myös ihan oleellista kehitystä olisi tapahtunut.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #63 - 31.03.2015 klo 17:12:33
Tulosta viesti  
Collinsin 51J-sarjaa on Puolustusvoimilla ollut käytössä useita malleja. Itsellä on ainakin 51J-3- ja 51J-4-mallien suomennetut manuaalitkin näistä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #64 - 31.03.2015 klo 18:13:35
Tulosta viesti  
Collins radioita lienee ollut laivoilla aika yleisesti käytössä. Muistan näin isäni kertoneen. Mikähän malli lienee yleisin?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #65 - 31.03.2015 klo 19:21:33
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 31.03.2015 klo 18:13:35:
Collins radioita lienee ollut laivoilla aika yleisesti käytössä. Muistan näin isäni kertoneen. Mikähän malli lienee yleisin?


Hieman tuntuu vieraalta tuo Collins ja laivat..vaikka poikkeus vahvistaa tämänkin ajatuksen.Tuossa alla mainos Collins TCS radioista, jollaiset ovat omassa kokoelmassanikin.

Nipa
  

TCS_ad.jpg ( 84 KB | 0 latausta )
TCS_ad.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #66 - 31.03.2015 klo 19:24:45
Tulosta viesti  
Ja hieman toisesta äärilaidasta, mainio vastaanotin vaikka hieman ärsyttää kun ei ole VFO-nuppia..

Nipa
  

ek_2000.jpg ( 94 KB | 0 latausta )
ek_2000.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #67 - 31.03.2015 klo 20:23:48
Tulosta viesti  
Mahdollisesti Alankomaissa vuonna 1953 rakennetussa M/S Finnsailor laivassa on ollut Collins radio; sekä M/S Finnpulp, M/S Finntrader laivoissa?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #68 - 31.03.2015 klo 21:48:41
Tulosta viesti  
Olin lähes 30 vuotta laivoissa, mutta missään ei ollut Collinsia. Suomalaisissa laivoissa oli paljon tanskalaisia radioita, kuten Pedersen, Elektromekano, Skanti  ja myöhemmin Sailor. Myös ruotsalaisia kuten SRT, SRA ja  ITT(lähetin). Norjalaisia lähettimiä oli melko tavallisia, kuten NERA. Englantilaisia oli  Marconi asemia, ja Eddystone receivers. Saksalaisia Hagenuk ja Siemens. Vaikeaa  sanoa mikä olis ollut yleisin.
Ss Kasteholm laivassa oli suomalainen STAR Radion lähetin, ja vastaanotin oli Helvar.
Jenkkivastaanottimia oli Drake ja  MacKay joka oli erittäin hyvä. 
Luulenpa että 80-luvulla, tavallisin vastaanotin oli Skanti 5001.
Finnlinesin laivojen radiokalustoista ei ole tietoa.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1108
Sijainti: Helsinki
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #69 - 31.03.2015 klo 21:54:10
Tulosta viesti  
LGL kirjoitti 31.03.2015 klo 21:48:41:
Olin lähes 30 vuotta laivoissa, mutta missään ei ollut Collinsia. Suomalaisissa laivoissa oli paljon tanskalaisia radioita, kuten Pedersen, Elektromekano, Skanti  ja myöhemmin Sailor. Myös ruotsalaisia kuten SRT, SRA ja  ITT(lähetin). Norjalaisia lähettimiä oli melko tavallisia, kuten NERA. Englantilaisia oli  Marconi asemia, ja Eddystone receivers. Saksalaisia Hagenuk ja Siemens. Vaikeaa  sanoa mikä olis ollut yleisin.
Ss Kasteholm laivassa oli suomalainen STAR Radion lähetin, ja vastaanotin oli Helvar.
Jenkkivastaanottimia oli Drake ja  MacKay joka oli erittäin hyvä. 
Luulenpa että 80-luvulla, tavallisin vastaanotin oli Skanti 5001.
Finnlinesin laivojen radiokalustoista ei ole tietoa.

LGL


Hienoa ensikäden tietoa, eikä mitään arvailua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #70 - 31.03.2015 klo 22:15:52
Tulosta viesti  
Nuo aiemmin mainitsemani laivat ovat Finnlinesin laivoja. Niiden radiokalustosta, kun löytyisi tietoa.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #71 - 31.03.2015 klo 23:38:35
Tulosta viesti  
Minulla olevista radioista kaikki SRT:n  SR51:t ovat olleet laivoilla ja suurin osa jäänmurtajilla. Sehän on käytännössä samanlainen kuin Skanti R5001, vain erilainen naamataulu nuppien ja kahvojen osalta.
Merikeskus Vellamossa Kotkassa on myös SR51 m/s Palvan museoidulla asemalla OITS. Ja kalustoluettelon mukaan m/s Estonian päävastaanotin oli myös SR51.

Murtajilla on myös ollut Draken MSR-sarjan vastaanottimia.
Meikäläisen SRT:n STR910A lähetinvastaanotin on ollut käytössä jäänmurtaja Urhossa.
Samoin on meikäläisen Racal RA.1217 VLF-LF-konverttereineen ollut jäänmurtajalla, muistaakseni Tarmolla - tiedon voin varmistaa.

Vanhemmista vastaanottimistani Philips BX-925A on ollut laivassa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #72 - 01.04.2015 klo 07:01:07
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 31.03.2015 klo 22:15:52:
Nuo aiemmin mainitsemani laivat ovat Finnlinesin laivoja. Niiden radiokalustosta, kun löytyisi tietoa.


Tuolta löytyy muutamia kuvia, tuttuja radioita mutta ei Collinsia ainakaan äkkiseltään näkynyt..

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=26375

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=26128

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=26369

http://www.kolumbus.fi/seppo.puhakka/elamankerta.htm

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #73 - 01.04.2015 klo 10:11:19
Tulosta viesti  
Jäi mainitsematta englantilainen Redifon R408 joka oli mm Bore I:ssä/OIBN ja jäänmurtajissakin ja näköjään Finnlines laivoissa ja jotka Nipan kuvien perusteella oli myös varustettu Mackay 3021A.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #74 - 01.04.2015 klo 10:57:02
Tulosta viesti  
Lisättäköön linkki samaisella äänimeri-sivustolla oleviin Helsinki Radion kuviin, joissa tosiaan esiintyy 51-J sarjalaisia Collinseja: http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=10822
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #75 - 01.04.2015 klo 11:00:38
Tulosta viesti  
Luotettavuudesta putkikaudella: Mukana piti olla yleensä myös ammattimies radioiden ääressä suunnistamista hoitamassa.
Keskimäärin painoa oli 30 kg/laite. Ei ihan pikkukoneisiin mahtuneet. Kuva on radionavigointikirjasta v. 1958.
  

radiot_004.jpg ( 153 KB | 0 latausta )
radiot_004.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #76 - 01.04.2015 klo 14:18:15
Tulosta viesti  
Ei kai siinä kenellekään vanhoja radioita tunteville ole mitään yllätyksellistä, että putkitekniikkaan perustuvien laitteiden luotettavuus ei ole läheskään nykyelektroniikan tasolla, vai mitä tarkoitat ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #77 - 01.04.2015 klo 14:27:18
Tulosta viesti  
Minulta unohtuikin Redifon R-408 jollainen itselläkin on ollut. Sen vieressä näkyy olevan National HRO-500 asemalla OGVM.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 140
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #78 - 11.04.2015 klo 17:06:43
Tulosta viesti  
Collinseista
Mulla on yksi Helsinki Radion 51J-3 vastaanottajista.
Etulevyssä on kyltti Posti ja lennätinlaitos nro. 3444.

51J-4 on kotoisin ilmavoimilta, peräisin kasinhännän poistomyymälästä. Suomenkielisellä manuaalilla.
Paikoillaan jopa alkuperäinen pöytäkotelo, aika harvinaista.

Vaan onko R390(A) mallia ollut Suomessa käytössä?
Melko varman tiedon mukaan, ainakin Tanskan armeijalla on niitä ollut. Aika yllättävää.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #79 - 12.04.2015 klo 11:08:35
Tulosta viesti  
Tietääkseni ei R-390A/URR:ää ole käytössä ollut kuin yksityisillä harrastajilla Suomessa. Sitähän ryhdyttiin myymään jo 60-luvun lopulla myös harrastajille jenkeissä.

Noita Collinsin 51J-sarjaa on minulla ollut vuosikymmenten mittaan lähes kymmenen eri konetta. Vanhin oli aikoinaan 51J-2.
Nykyinen 51J-4 on on myös kotelossa - jos niin tahtoo - itellä käytössä olevat ovat pääsääntöisesti räkeissä.
Siihen on myös alkuperäinen kaiutinkotelo.
Manuaaleja on aikoinaan tullut ostettua Kasinhännästä ja nyt pari vuotta sitten tuli isompi erä - alunperin samasta lähteestä.
Ne ovat suurimmalta osalta näitä suomennoksia eli löytyy malleista 51J-3 ja 51J-4.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #80 - 19.07.2015 klo 20:03:20
Tulosta viesti  
Millaisia ovat Target HF3/P ja HF4E-S? Niitä näkee joskus myytävän eBay:ssa.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #81 - 19.07.2015 klo 22:45:33
Tulosta viesti  
Jos jonkinlaista arvostusta alan harrastajien keskuudessa voidaan pitää jonkinlaisena kriteerinä niin perinteisten liikkareiden kolme kärjessä olisi ehkä aakkosjärjestyksessä Icom IC-R75, JRC NRD-535 ja Kenwood R-5000. Ei ole juurikaan haukuttu myöskään Lowen malleja HF-150 ja HF-225 mutta ne ovat olleet harvinaisempia. Nämä Targetit ja Nasat ovat ehkä vähän kevyempää sarjaa, en ole niihin tutustunut.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #82 - 20.07.2015 klo 13:02:04
Tulosta viesti  
Mihin tällaista on mahdettu käyttää; RTTY vastaanottoon? http://www.ebay.de/itm/JRC-NRD-525-Agenturen-EAA-90-LW-MW-und-KW-/351434634715?p...
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #83 - 21.07.2015 klo 20:37:00
Tulosta viesti  
Testasin tuommoisen Targetin vuonna 1999.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/hf3s.html

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #84 - 21.07.2015 klo 20:45:03
Tulosta viesti  
Noista RJL:n mainitsemista vastaanottimista lienee tuo NRD-535 (D-malli) olleen suosituin noitten "kovien DX-kuuntelijoiden" keskuudessa.
Tuttavani - entinen radiosähköttäjä - piti sekä IC R-75:ä että NRD-535:ä epäherkkinä siihen nähden mitä oli laivoilla tottunut.
Tietty ajan kuluminen vertailujen välillä vaikuttaa. Sen sijaan hän kyllä piti SRT:n SR-51:tä hyvänä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #85 - 23.07.2015 klo 17:35:53
Tulosta viesti  
SDR-vastaanottimet("softaradio") kiinnostavat. Millainen kannattasi hankkia? Tarkoitan nyt sellaista, jolla jotain tekee. Eli siinä on monipuolinen PC-ohjelmisto ja rauta on laadukasta.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #86 - 23.07.2015 klo 19:53:47
Tulosta viesti  
Kohtuullisina DX-kuuntelukäyttöön pidetään Perseusta - joka on siinä käytössä varmaan suosituin. Itellä on yhtenä Elad FDM-S2, jota pidän vähintään yhtä hyvänä ja jossa taajuusalue riittää myös ULA-kuunteluun.

DX-kuuntelussa oleellisimmaksi asiaksi näissä on muodostunut laaja tallennuskaistalevys jolloin voidaan tallentaa kelipiikin aikana vaikka koko MW-alue tai joku muu bandi ja sitten rauhassa "kelailla" asemia tallenteelta myöhemmin. Tämmöistä ei vanhan tekniikan aikoina käytännössä juurikaan ollut helppo tehdä muuta kuin joillain spesiaalilaitteilla ja yhtä monipuolisesti ei niilläkään.

Softina käytetään useimmiten kolmannen osapuolen tuotteita joita on useitakin vaihtoehtoja. Itellä on maksullinen Studio 1 joka on omiin tarpeisiini riittävä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #87 - 23.07.2015 klo 20:23:22
Tulosta viesti  
Oma aktiivikäytössä oleva työkaluni on SDR-IQ jonka valmistus on jo lopetettukin. Ominaisuuksiltaan sekin on hyvä, sillä kuulee ainakin saman minkä IC-R75:llä joka on myös pöydälleni valikoitunut. Tallennuskaistaa ei ole kuin 190 kHz mutta se ei haittaa, yhtään banditalletusta en ole koskaan tehnyt. Softapuolella olen tykästynyt ilmaiseen HDSDR:ään.

Kannattaa pysyä erossa noista telkkaritikkuihin perustuvista halvoista SDR-radioista jos aikoo HF:ää kuunnella. Ne kohisevat melkoisesti ja signaalinsieto on onneton. VHF:llä ja ylempänä nekin toki ovat käyttökelpoisia
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #88 - 23.07.2015 klo 23:55:55
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 407
Sijainti: SRHS
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #89 - 23.07.2015 klo 23:56:17
Tulosta viesti  
Niinpä. Ylemmillä taajuuksilla, esimerkiksi Realtekin RTL-2832[U]:ta voinee pitää jopa heikkona kansankaskuna, väsähtäneenä vitsinä.

Kymppien "donglet" on syytä sivuuttaa suosiolla. Hieman vakavammalla otteella ja vakaammalla aikeella toteutettuja pikkupalikoita ovat mm. Airspy ja SDRplay, jotka hinnaltaankin ovat parin sadan euron luokkaa.

Tuolla aiemmin, Ilpo viittasi kokemaansa Targeteista. En enää muista, mikä Target-malli minulla oli, mutta vastaavaa kuraa kuin lienevät useat RadioShack- ja Realistic-brändätyt. Lähti jokseenkin seuraavalla lennolla takaisin rapakon taakse. 

-is-
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #90 - 24.07.2015 klo 10:23:56
Tulosta viesti  
Yksi hienoimpia vastaanottimia lienee R&S®EB510 HF Monitoring Receiver. Hintaa en tiedä, mutta se lienee harrastajien ulottumattomissa.


Kuva R&S®
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #91 - 24.07.2015 klo 10:39:21
Tulosta viesti  
Myös saman valmistajan EK890 on hieno.

  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #92 - 24.07.2015 klo 18:51:24
Tulosta viesti  
Tuossa minun videossani on T-Mate 2 jonka avulla Eladia voi säätää niin ei tarvitse varsinaisen kuuntelun perustoiminnoissa käyttää tietokonetta ja hiirtä.
https://youtu.be/SF5KCJuJDH8

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #93 - 26.10.2015 klo 08:17:19
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #94 - 26.10.2015 klo 10:45:25
Tulosta viesti  
Sen enempää tuntematta tätä Eddystonea niin hieman ilkikurisesti totean:jos vastaanottimesta puuttuu "pyöritettävä VFO-nuppi" niin jättäisin hankkimatta.Toisaalta, ilmeisesti sellaisia on noihin jälkeenpäin väsätty..

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hifiradio58
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 386
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #95 - 26.10.2015 klo 14:38:36
Tulosta viesti  
En minäkään maalaa piruja seinille mutta jättäisin kyllä ensimmäisen sukupolven englantilaiset synteesivehkeet rauhaan, saattavat vinkua ja puhista ja useissa on Plesseyn spesiaalipiirejä joita ei mistään saa jos hajoavat....

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #96 - 26.10.2015 klo 14:56:43
Tulosta viesti  
Kokemustahan tuosta ei liene kellään ainakaan Suomessa mutta jo vt-kaistaleveyksien luettelo 3, 8 ja 16 kHz on sen verran epäkäytännöllinen että kiinnostus lopahtaa siihen. Jos ei sitten laita jotain SDR-radiota 100 kHz:n lähdön perään jolloin kaistaa saa säädettyä mielensä mukaan.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #97 - 26.10.2015 klo 15:31:59
Tulosta viesti  
Isobritanniassako tuo "EDDYSTONE MODEL 1650/6" onkin tehty? Luulin valmistusmaaksi "pohjoisameriikkaa" Pyöritä silmiä
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #98 - 26.10.2015 klo 16:01:40
Tulosta viesti  
Birminghamissa näkyy olevan tehty. Aika vähän on tietoa Radiomuseumin sivuillakin mutta erityisesti varoitetaan että tämä on etäohjattu malli ja paikallisohjaus on vaillinaista. Ja saa olla varma että se etäohjaus on tehty jollain nykypäivää ajatellen kovin eksoottisella protokollalla.

http://www.radiomuseum.org/r/eddystone_16506.html
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1108
Sijainti: Helsinki
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #99 - 26.10.2015 klo 19:35:53
Tulosta viesti  
Nipa kirjoitti 26.10.2015 klo 10:45:25:
...Toisaalta, ilmeisesti sellaisia on noihin jälkeenpäin väsätty..

Nipa


Ja tuon jutun http://eddystoneusergroup.org.uk/eddystone-16506-sells-for-314-on-e-bay/ mukaan ei mennyt kuin 2 vuotta väsätessä.  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #100 - 26.10.2015 klo 22:38:38
Tulosta viesti  
Niin Markus, kyllähän Eddystone on puhtaasti brittimerkki ja ainakin vanhemmissa laitteissa sen näkee jo ulkonäöstä.

Kaistaleveydet ovat tyypillisiä ammattivastaanottimille - lukuunottamatta sitä, että yleensä on vielä CW- ja RTTY-kaistalevyksiä (joilla ite en ole juuri koskaan tehnyt mitään).
Silti noilla kovasti on asemia kuultu.


Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #101 - 26.10.2015 klo 23:20:17
Tulosta viesti  
Sinä Ilpo tunnet liikennevastaanottimet. Osaat varmaan kertoa; mikä on toiseksi paras nyky "liikkareista"? Jos Ten Tec RX-340 on se paras.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #102 - 27.10.2015 klo 17:44:47
Tulosta viesti  
Ei ole missään tapauksessa Ten Tec RX-340 paras.
Se vaan non perinteiseen tapaan tehdyistä vastaanottimistani mielestäni helppokäyttöisin ja ergonomisin ja siinä on sopivan riittävästi säätömahdollisuuksia.
Sen dynaamiset ominaisuudet eivät alkuunkaan ole huippua. Sen ylittävät jo monet vanhemmat kuten SRT CR91, Telefunken E1800, Rohde EK070 signaalinkeston osalta muutaman mainitakseni.
Ja onhan se halvemmasta päästä kummiskin, hinnoiteltu jos ammattilaitteiden koko skaala otetaan mukaan - siinä harrastaja- ja ammattilaislaitteiden raja-alueelle.

Valitettavasti minulla ei ole ollut mahdollisuutta testata uusimpia parempia liikennevastaanottimia, mutta netistä lukien kyllä niitä löytyy jotka mainitun Ten Tecin ylittävät.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 
Lähetä aiheTulosta