Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 4 5 [6] 7  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Keskustelua liikennevastaanottimista (Luettu 33178 kertaa)
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #75 - 01.04.2015 klo 11:00:38
Tulosta viesti  
Luotettavuudesta putkikaudella: Mukana piti olla yleensä myös ammattimies radioiden ääressä suunnistamista hoitamassa.
Keskimäärin painoa oli 30 kg/laite. Ei ihan pikkukoneisiin mahtuneet. Kuva on radionavigointikirjasta v. 1958.
  

radiot_004.jpg ( 153 KB | 0 latausta )
radiot_004.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #76 - 01.04.2015 klo 14:18:15
Tulosta viesti  
Ei kai siinä kenellekään vanhoja radioita tunteville ole mitään yllätyksellistä, että putkitekniikkaan perustuvien laitteiden luotettavuus ei ole läheskään nykyelektroniikan tasolla, vai mitä tarkoitat ?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #77 - 01.04.2015 klo 14:27:18
Tulosta viesti  
Minulta unohtuikin Redifon R-408 jollainen itselläkin on ollut. Sen vieressä näkyy olevan National HRO-500 asemalla OGVM.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Matti
Full Member
***
Poissa


SWradio.net

Viestejä: 140
Sijainti: eteläpohjanmaa
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #78 - 11.04.2015 klo 17:06:43
Tulosta viesti  
Collinseista
Mulla on yksi Helsinki Radion 51J-3 vastaanottajista.
Etulevyssä on kyltti Posti ja lennätinlaitos nro. 3444.

51J-4 on kotoisin ilmavoimilta, peräisin kasinhännän poistomyymälästä. Suomenkielisellä manuaalilla.
Paikoillaan jopa alkuperäinen pöytäkotelo, aika harvinaista.

Vaan onko R390(A) mallia ollut Suomessa käytössä?
Melko varman tiedon mukaan, ainakin Tanskan armeijalla on niitä ollut. Aika yllättävää.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #79 - 12.04.2015 klo 11:08:35
Tulosta viesti  
Tietääkseni ei R-390A/URR:ää ole käytössä ollut kuin yksityisillä harrastajilla Suomessa. Sitähän ryhdyttiin myymään jo 60-luvun lopulla myös harrastajille jenkeissä.

Noita Collinsin 51J-sarjaa on minulla ollut vuosikymmenten mittaan lähes kymmenen eri konetta. Vanhin oli aikoinaan 51J-2.
Nykyinen 51J-4 on on myös kotelossa - jos niin tahtoo - itellä käytössä olevat ovat pääsääntöisesti räkeissä.
Siihen on myös alkuperäinen kaiutinkotelo.
Manuaaleja on aikoinaan tullut ostettua Kasinhännästä ja nyt pari vuotta sitten tuli isompi erä - alunperin samasta lähteestä.
Ne ovat suurimmalta osalta näitä suomennoksia eli löytyy malleista 51J-3 ja 51J-4.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #80 - 19.07.2015 klo 20:03:20
Tulosta viesti  
Millaisia ovat Target HF3/P ja HF4E-S? Niitä näkee joskus myytävän eBay:ssa.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #81 - 19.07.2015 klo 22:45:33
Tulosta viesti  
Jos jonkinlaista arvostusta alan harrastajien keskuudessa voidaan pitää jonkinlaisena kriteerinä niin perinteisten liikkareiden kolme kärjessä olisi ehkä aakkosjärjestyksessä Icom IC-R75, JRC NRD-535 ja Kenwood R-5000. Ei ole juurikaan haukuttu myöskään Lowen malleja HF-150 ja HF-225 mutta ne ovat olleet harvinaisempia. Nämä Targetit ja Nasat ovat ehkä vähän kevyempää sarjaa, en ole niihin tutustunut.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #82 - 20.07.2015 klo 13:02:04
Tulosta viesti  
Mihin tällaista on mahdettu käyttää; RTTY vastaanottoon? http://www.ebay.de/itm/JRC-NRD-525-Agenturen-EAA-90-LW-MW-und-KW-/351434634715?p...
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #83 - 21.07.2015 klo 20:37:00
Tulosta viesti  
Testasin tuommoisen Targetin vuonna 1999.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/hf3s.html

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #84 - 21.07.2015 klo 20:45:03
Tulosta viesti  
Noista RJL:n mainitsemista vastaanottimista lienee tuo NRD-535 (D-malli) olleen suosituin noitten "kovien DX-kuuntelijoiden" keskuudessa.
Tuttavani - entinen radiosähköttäjä - piti sekä IC R-75:ä että NRD-535:ä epäherkkinä siihen nähden mitä oli laivoilla tottunut.
Tietty ajan kuluminen vertailujen välillä vaikuttaa. Sen sijaan hän kyllä piti SRT:n SR-51:tä hyvänä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #85 - 23.07.2015 klo 17:35:53
Tulosta viesti  
SDR-vastaanottimet("softaradio") kiinnostavat. Millainen kannattasi hankkia? Tarkoitan nyt sellaista, jolla jotain tekee. Eli siinä on monipuolinen PC-ohjelmisto ja rauta on laadukasta.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #86 - 23.07.2015 klo 19:53:47
Tulosta viesti  
Kohtuullisina DX-kuuntelukäyttöön pidetään Perseusta - joka on siinä käytössä varmaan suosituin. Itellä on yhtenä Elad FDM-S2, jota pidän vähintään yhtä hyvänä ja jossa taajuusalue riittää myös ULA-kuunteluun.

DX-kuuntelussa oleellisimmaksi asiaksi näissä on muodostunut laaja tallennuskaistalevys jolloin voidaan tallentaa kelipiikin aikana vaikka koko MW-alue tai joku muu bandi ja sitten rauhassa "kelailla" asemia tallenteelta myöhemmin. Tämmöistä ei vanhan tekniikan aikoina käytännössä juurikaan ollut helppo tehdä muuta kuin joillain spesiaalilaitteilla ja yhtä monipuolisesti ei niilläkään.

Softina käytetään useimmiten kolmannen osapuolen tuotteita joita on useitakin vaihtoehtoja. Itellä on maksullinen Studio 1 joka on omiin tarpeisiini riittävä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2235
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #87 - 23.07.2015 klo 20:23:22
Tulosta viesti  
Oma aktiivikäytössä oleva työkaluni on SDR-IQ jonka valmistus on jo lopetettukin. Ominaisuuksiltaan sekin on hyvä, sillä kuulee ainakin saman minkä IC-R75:llä joka on myös pöydälleni valikoitunut. Tallennuskaistaa ei ole kuin 190 kHz mutta se ei haittaa, yhtään banditalletusta en ole koskaan tehnyt. Softapuolella olen tykästynyt ilmaiseen HDSDR:ään.

Kannattaa pysyä erossa noista telkkaritikkuihin perustuvista halvoista SDR-radioista jos aikoo HF:ää kuunnella. Ne kohisevat melkoisesti ja signaalinsieto on onneton. VHF:llä ja ylempänä nekin toki ovat käyttökelpoisia
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #88 - 23.07.2015 klo 23:55:55
Tulosta viesti  
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
ilkka suni
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 407
Sijainti: SRHS
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #89 - 23.07.2015 klo 23:56:17
Tulosta viesti  
Niinpä. Ylemmillä taajuuksilla, esimerkiksi Realtekin RTL-2832[U]:ta voinee pitää jopa heikkona kansankaskuna, väsähtäneenä vitsinä.

Kymppien "donglet" on syytä sivuuttaa suosiolla. Hieman vakavammalla otteella ja vakaammalla aikeella toteutettuja pikkupalikoita ovat mm. Airspy ja SDRplay, jotka hinnaltaankin ovat parin sadan euron luokkaa.

Tuolla aiemmin, Ilpo viittasi kokemaansa Targeteista. En enää muista, mikä Target-malli minulla oli, mutta vastaavaa kuraa kuin lienevät useat RadioShack- ja Realistic-brändätyt. Lähti jokseenkin seuraavalla lennolla takaisin rapakon taakse. 

-is-
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 4 5 [6] 7 
Lähetä aiheTulosta