Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 3 4 [5] 6 7  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Keskustelua liikennevastaanottimista (Luettu 33180 kertaa)
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #60 - 31.03.2015 klo 15:34:18
Tulosta viesti  
IlpoJaakko kirjoitti 29.03.2015 klo 19:38:42:
Mahtoi noita Collinseja  ja vastaavia Suomessa olla melko harvalla kaverilla siihen aikaan. No Suomessa oli tietysti ankara pula ulkomaanvaluutasta, eikä USA:sta  esim saanut edes ostaa.

Collinsin 51-J sarjan radioita oli Helsinki Radion rannikkoradioasemalla käytössä useita kappaleita.
Tiedä sitten millä ilveellä ne on aikanaan sinne saatu jos USA:sta ei ole saanut ostaa..
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #61 - 31.03.2015 klo 15:48:02
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 31.03.2015 klo 13:01:30:
Sehän on tietty käyttötarkoituksesta kiinni mikä vastaanotin on hyvä.

Jos tosiaan haluaa tunnelmaa historiallisessa mielessä on hienoa kuunnella hyvin kuuluvia asemia hyvä-äänisellä putkiradiolla.


Tunnelma on juurikin oikea sana kuvaamaan kuuntelua näillä putkitekniikalla toteutetuilla aikakausiensa huippuluokkaisilla liikennevastaanottimilla. Miellyttävä äänen laatu ja myös se käyttötuntuma kun radioiden järeät mekanismit toimivat esimerkiksi aluetta vaihdettaessa. 

Uskallan myös väittää näiden vanhusten silti edelleen päihittävän kuluttajatasoiset laitteet (modernit softaradiot poislukien) ja monen uudemman tai jopa aivan uudenkin radioamatöörikäyttöön tehdyn laitteen, niin teknisessä laadussa kuin suorituskyvyssäkin jos suurta painoa ja näihin moderneihin verraten valtaisaa fyysistä kokoa, sekä runsaampaa sähkönkulutusta ei oteta huomioon.
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #62 - 31.03.2015 klo 17:09:15
Tulosta viesti  
Suorituskyky  - poislukien taajuuden näyttö ja stabiilisuus voi olla hyvä kuten aiemmin mainitsin. Myöskään useimmissa välitaajuuden LC-suodinjutuissa ei päästä samanlaiseen välitaajuuden päästökaistaan kuin vähänkään paremmalla kide- tai mekaanisella suotimella.

Sitten on käytännön kuuntelussa huomioitava monissa uudemmissa liikennevastaanottimissa olevat monipuoliset notch- ja bandpass tuning-säädöt sekä portaaton kaistaleveyden säätö useissa SDR-laitteissa.
SDR-laitteissa ne on vielä ohjelmallisesti "visualisoitu" niin, että voi silmillä seurata säätöjen vaikutusta.

Vaikka tykkään kauheasti vanhoista laitteista niin en silti ole sitä mieltä etteikö myös ihan oleellista kehitystä olisi tapahtunut.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #63 - 31.03.2015 klo 17:12:33
Tulosta viesti  
Collinsin 51J-sarjaa on Puolustusvoimilla ollut käytössä useita malleja. Itsellä on ainakin 51J-3- ja 51J-4-mallien suomennetut manuaalitkin näistä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #64 - 31.03.2015 klo 18:13:35
Tulosta viesti  
Collins radioita lienee ollut laivoilla aika yleisesti käytössä. Muistan näin isäni kertoneen. Mikähän malli lienee yleisin?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #65 - 31.03.2015 klo 19:21:33
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 31.03.2015 klo 18:13:35:
Collins radioita lienee ollut laivoilla aika yleisesti käytössä. Muistan näin isäni kertoneen. Mikähän malli lienee yleisin?


Hieman tuntuu vieraalta tuo Collins ja laivat..vaikka poikkeus vahvistaa tämänkin ajatuksen.Tuossa alla mainos Collins TCS radioista, jollaiset ovat omassa kokoelmassanikin.

Nipa
  

TCS_ad.jpg ( 84 KB | 0 latausta )
TCS_ad.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #66 - 31.03.2015 klo 19:24:45
Tulosta viesti  
Ja hieman toisesta äärilaidasta, mainio vastaanotin vaikka hieman ärsyttää kun ei ole VFO-nuppia..

Nipa
  

ek_2000.jpg ( 94 KB | 0 latausta )
ek_2000.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #67 - 31.03.2015 klo 20:23:48
Tulosta viesti  
Mahdollisesti Alankomaissa vuonna 1953 rakennetussa M/S Finnsailor laivassa on ollut Collins radio; sekä M/S Finnpulp, M/S Finntrader laivoissa?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #68 - 31.03.2015 klo 21:48:41
Tulosta viesti  
Olin lähes 30 vuotta laivoissa, mutta missään ei ollut Collinsia. Suomalaisissa laivoissa oli paljon tanskalaisia radioita, kuten Pedersen, Elektromekano, Skanti  ja myöhemmin Sailor. Myös ruotsalaisia kuten SRT, SRA ja  ITT(lähetin). Norjalaisia lähettimiä oli melko tavallisia, kuten NERA. Englantilaisia oli  Marconi asemia, ja Eddystone receivers. Saksalaisia Hagenuk ja Siemens. Vaikeaa  sanoa mikä olis ollut yleisin.
Ss Kasteholm laivassa oli suomalainen STAR Radion lähetin, ja vastaanotin oli Helvar.
Jenkkivastaanottimia oli Drake ja  MacKay joka oli erittäin hyvä. 
Luulenpa että 80-luvulla, tavallisin vastaanotin oli Skanti 5001.
Finnlinesin laivojen radiokalustoista ei ole tietoa.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Blaekie
God Member
*****
Poissa


SRHS - 623

Viestejä: 1108
Sijainti: Helsinki
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #69 - 31.03.2015 klo 21:54:10
Tulosta viesti  
LGL kirjoitti 31.03.2015 klo 21:48:41:
Olin lähes 30 vuotta laivoissa, mutta missään ei ollut Collinsia. Suomalaisissa laivoissa oli paljon tanskalaisia radioita, kuten Pedersen, Elektromekano, Skanti  ja myöhemmin Sailor. Myös ruotsalaisia kuten SRT, SRA ja  ITT(lähetin). Norjalaisia lähettimiä oli melko tavallisia, kuten NERA. Englantilaisia oli  Marconi asemia, ja Eddystone receivers. Saksalaisia Hagenuk ja Siemens. Vaikeaa  sanoa mikä olis ollut yleisin.
Ss Kasteholm laivassa oli suomalainen STAR Radion lähetin, ja vastaanotin oli Helvar.
Jenkkivastaanottimia oli Drake ja  MacKay joka oli erittäin hyvä. 
Luulenpa että 80-luvulla, tavallisin vastaanotin oli Skanti 5001.
Finnlinesin laivojen radiokalustoista ei ole tietoa.

LGL


Hienoa ensikäden tietoa, eikä mitään arvailua.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #70 - 31.03.2015 klo 22:15:52
Tulosta viesti  
Nuo aiemmin mainitsemani laivat ovat Finnlinesin laivoja. Niiden radiokalustosta, kun löytyisi tietoa.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #71 - 31.03.2015 klo 23:38:35
Tulosta viesti  
Minulla olevista radioista kaikki SRT:n  SR51:t ovat olleet laivoilla ja suurin osa jäänmurtajilla. Sehän on käytännössä samanlainen kuin Skanti R5001, vain erilainen naamataulu nuppien ja kahvojen osalta.
Merikeskus Vellamossa Kotkassa on myös SR51 m/s Palvan museoidulla asemalla OITS. Ja kalustoluettelon mukaan m/s Estonian päävastaanotin oli myös SR51.

Murtajilla on myös ollut Draken MSR-sarjan vastaanottimia.
Meikäläisen SRT:n STR910A lähetinvastaanotin on ollut käytössä jäänmurtaja Urhossa.
Samoin on meikäläisen Racal RA.1217 VLF-LF-konverttereineen ollut jäänmurtajalla, muistaakseni Tarmolla - tiedon voin varmistaa.

Vanhemmista vastaanottimistani Philips BX-925A on ollut laivassa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1553
Sijainti: Turku
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #72 - 01.04.2015 klo 07:01:07
Tulosta viesti  
Markus Hautaniemi kirjoitti 31.03.2015 klo 22:15:52:
Nuo aiemmin mainitsemani laivat ovat Finnlinesin laivoja. Niiden radiokalustosta, kun löytyisi tietoa.


Tuolta löytyy muutamia kuvia, tuttuja radioita mutta ei Collinsia ainakaan äkkiseltään näkynyt..

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=26375

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=26128

http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=26369

http://www.kolumbus.fi/seppo.puhakka/elamankerta.htm

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LGL
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 575
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #73 - 01.04.2015 klo 10:11:19
Tulosta viesti  
Jäi mainitsematta englantilainen Redifon R408 joka oli mm Bore I:ssä/OIBN ja jäänmurtajissakin ja näköjään Finnlines laivoissa ja jotka Nipan kuvien perusteella oli myös varustettu Mackay 3021A.

LGL
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #74 - 01.04.2015 klo 10:57:02
Tulosta viesti  
Lisättäköön linkki samaisella äänimeri-sivustolla oleviin Helsinki Radion kuviin, joissa tosiaan esiintyy 51-J sarjalaisia Collinseja: http://www.aanimeri.fi/gallery2/main.php?g2_itemId=10822
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 ... 3 4 [5] 6 7 
Lähetä aiheTulosta