Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 5 6 7 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Keskustelua liikennevastaanottimista (Luettu 33182 kertaa)
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #45 - 29.03.2015 klo 19:38:42
Tulosta viesti  
Kyllä tiedettiin ja osattiin huippuvastaanottimen tekeminen 60-luvulla ja hiukan ennemminkin. Varsinkin jos hinnasta ei tarvinnut murehtia. Mahtoi noita Collinseja  ja vastaavia Suomessa olla melko harvalla kaverilla siihen aikaan. No Suomessa oli tietysti ankara pula ulkomaanvaluutasta, eikä USA:sta  esim saanut edes ostaa.

Voisi olla  mielenkiintoista arvioida mitä tuollaisen R-250:n valmistaminen nykyisin maksaisi. Käsityötähän se oli enimmäkseen.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #46 - 29.03.2015 klo 21:13:22
Tulosta viesti  
Puhumattakaan R&S EK07:sta. Sen veroista ei liene tehty toista. Tässä Ilpo esittelee omaansa:



Taitaa voittaa tuon R-250 radion; kaikilta ominaisuuksiltaan.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #47 - 29.03.2015 klo 22:31:28
Tulosta viesti  
artosalo kirjoitti 29.03.2015 klo 14:07:42:
Tässä on putkiradio, ja vaikka (kuvassa oleva versio) on suunnittelultaan 60-lukua, niin taajuusstabiilisuus on hyvä ja SSB tulee puhtaasti.
Välitaajuus-selektiivisyys on kapeimmillaan 1 kHz, eli ei CW:lle aivan optimaalinen. Vastaanottimessa on CW:lle kuitenkin kapea audiofiltteri. Välitaajuuskaistan leveys on portaattomasti säädettävissä välillä 1 kHz...14 kHz.


R-250M2 ?

Hyvä laite on, äänenlaatukaan ei R&S EK07:lle häviä noin ohjelmakuuntelussa jos signaali ajetaan suoraan radiosta kovaääniselle. Lämmin ja miellyttävä soundi! Hymiö
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #48 - 29.03.2015 klo 23:36:30
Tulosta viesti  
Tässä IJL video R-250M vastaanottimesta: https://www.youtube.com/watch?v=vPcI74WgaZY

R-250 sarjan radioita siis valmistettiin kolmea eri versiota eli R-250, R-250M ja R-250M2.
Näiden lisäksi oli tuotannossa ainakin laivastoversiot R-670 ja R-670M.
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #49 - 30.03.2015 klo 00:02:15
Tulosta viesti  
Onhan tuo R-250 satakiloisena melkoinen järkäle. Täh Sen siirtäminen on jo yksin vaikeaa. EK07 on kymmeniä kiloja keveämpi. Sekin painaa tosin ihan riittävästi.
Antennivirittimiä ei kummassakaan ilmeisesti ole; liekkö tarpeellistakaan?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #50 - 30.03.2015 klo 09:35:55
Tulosta viesti  
R-250:n kaikissa versioissa on antennituneri, siis se säädettävä kondensaattori, jolla sovitetaan antennin impedanssi vastaanottimen etupäähän. Antennituneri on mielestäni enemmin lähettimeen viittaava termi.

Lisäksi anitennituloja on kolme. Balansoitu, ei-balansoitu pienohminen, ja suurohminen, jos olen oikein tulkinnut.

Olen myös miettinyt mitä tällaisen radion valmistaminen maksaisi nykyään.
Useita tuhansia euroja todennäköisesti, jollei yli 10 tuhatta. Pelkkä johdotus ja osien kytkentä vie useita päiviä. Jokainen juotoskin on lakattu.

Virolainen tuttuni myi kerran yhden romutettavaksi ja sai pelkästään taajuusrummun kontaktien kullasta pari sataa euroa.

Alumiinirungon paksuimmissa kohdissa ainevahvuus on n. 20 mm.
Suurin säätökonkka on 14-osainen, siis kaikki samalla akselilla. ym.ym.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #51 - 30.03.2015 klo 11:14:17
Tulosta viesti  
Mielenkiintoinen olisi saada vertailuun Telefunken E104Kw.
Se painaa 86 kg, tehty vuosina 1954-1964 ja on uutena maksanut 16.000 DM.

Putkiaikakaudella taisi Collins olla ainoa joka panosti välitaajuussuotimien "modernimpaan teknologiaan".
Mekaanisia suotimia kun oli R390A/URR:ssä ja muissa malleissa 51J-4:stä alkaen. Sen merkityksen kyllä huomaa jos tekee vertailumittauksia välitaajuuskäyristä.
Välitaajuusuotimien merkityksen kyllä havaitsivat sitten myöhemmin muutkin ja todella hyviä suotimia alkoi esiintyä 1970-luvun lopulta 1990-luvulle monissa kalliimman pään vastaanottimissa.

Osassa 50-60-lukujen vastaanottimia olivat käytetyt välitaajuudet jopa kaksoissupereissakin liian alhaiset jotta hyvä peilitaajuusvaimennus saavutettaisiin koko lyhytaaltoalueella.
Osassa vastaanottimia tämä oli kyllä huomioitu esim. Racalin laitteissa alusta lähtien.
Myöhemminhän sitten transistorilaitteissa vakiintui käytäntö jossa ensimmäinen välitaajuus oli vähintään 45 MHz luokkaa, osassa jopa toista sataa MHz ja viimeinen välitaajuus taas usein 455 kHz tai 200 kHz jolle saatiin helposti hyvät suotimet.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #52 - 30.03.2015 klo 19:55:52
Tulosta viesti  
Löysin tällaisen linkin, jossa saksalaisia putki-militääriradioita:

http://www.boatanchors.de/index.html?german_receivers/telefunken_e104/telefunken...

Piirtelin kerran R-250M:n lohkokaavion "suomeksi" sekä myös etupaneelin säätimien nimet. Laitan ne tähän, jos joka on aiheesta kiinnostunut.

  

Lohkokaaviot_R-250M.pdf ( 166 KB | 0 latausta )
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
artosalo
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1923
Sijainti: Perniö                
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #53 - 30.03.2015 klo 19:56:50
Tulosta viesti  
Ja kuva etulevystä erikseen:
  

etulevy_suomi.gif ( 438 KB | 0 latausta )
etulevy_suomi.gif
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 697
Sijainti: Hamina
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #54 - 30.03.2015 klo 21:11:47
Tulosta viesti  
R-250M ja R-250M2 kykenevät myös täydelliseen SSB ilmaisuun (tuloilmaisin), siinä missä esim. EK07 tarvitsee erillisen lisälaitteen tätä varten.

R-250 radiot painavat noin 90kg mutta niiden siirtely helpottuu huomattavasti kun radion modulit vetää ulos ja erilleen laitekotelosta, jossa näille on omat tasonsa ja kiskonsa.
  

Samuli Immonen | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #55 - 30.03.2015 klo 21:46:46
Tulosta viesti  
No eipä ole haitannut EK07:ssa kun en SSB:tä juurikaan kuuntele.
Tuon Telefunken E104:n hankintaa helpottaa jo se, että iteltä löytyy sopiva Dezifix-liitin antenniliitäntään ja vielä tuollakin 60 ohmin impedanssilla...

On tässä kuitenkin sanottava, että omalla tavallaan kuitenkin ovat nämä hyvätkin vanhat putkilaitteet nostalgiavehkeitä ja jos haluaa oikeasti hyvän laitteen vaikeisiin kuuntelutilanteisiin niin kyllä monet kalliimman pään vastaanottimet 80-luvulta alkaen ne päihittävät.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #56 - 30.03.2015 klo 23:01:08
Tulosta viesti  
Nimenomaan nostalgiaa tarjoaa nää vanhat putkivehkeet. Esim tuossa VRLKA:ssa kytken ensin hehkuvirrat päälle. Sitten hetkisen kuluttua vasta anodijännite. Taajuusalueen vaihto käy ihan työstä. Jos CW:tä tai SSB:tä haluaa nauttia, niin on asteikolla liikuttava herkin sormin  max 0,1 mm kerrallaan. ST-vahvistusta säädettävä sopivaksi. Samoin BFO. Voimakkaat signaalit vaatii vaimennusta, jota ei löydy etupäähän. Apuna ainakin pistämällä antennia maahan kun lähistöllä oleva amatööri on äänessä..
Kaiken kruunaa vielä se, että jokainen säätö vaikuttaa kaikkiin muihinkin säätöihin.

Ei ole samaa fiilistä nykyisissä muistivastaanottimissa, joissa kaikki löytyy saman napin takaa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
IlpoJaakko
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 733
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #57 - 30.03.2015 klo 23:09:47
Tulosta viesti  
Sitten vielä tuota nostalgiaa: Laite ryömii n. tunnin verran, joten ei viitsi sammutella usein. Lisäksi käyttäjän on perehdyttävä -supervastaanottimen periaatteisiin. Tärkeää on tietää välitaajuus ja lisäksi millä puolella signaalia on paikallisoskun taajuus.
Kun tämän tietää, niin voi etsiä sen oikean Kiinan lähetystaajuuden. Tietysti useimmiten peilitaajuudellakin kuuluu oikein puhtaasti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2379
Sijainti: Kokkola
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #58 - 31.03.2015 klo 09:33:23
Tulosta viesti  
Vanha laatuvastaanotin olisi haave omistaa. Valitettavasti niitä on harvoin myynnissä. Silloinkin hintataso on korkea.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Keskustelua liikennevastaanottimista
Vastaus #59 - 31.03.2015 klo 13:01:30
Tulosta viesti  
Sehän on tietty käyttötarkoituksesta kiinni mikä vastaanotin on hyvä.

Jos tosiaan haluaa tunnelmaa historiallisessa mielessä on hienoa kuunnella hyvin kuuluvia asemia hyvä-äänisellä putkiradiolla.

Jos taas tarkoitus on kuunnella vaikka heikkoja keskiaaltoasemia jenkeistä tai Havaijilta kilohertsin, parin päässä voimakkasta venäläisestä asemasta niin kannatan uudempia vastaanottimia kuten noita parempia 80-luvun tai uudempia tai sitten parempia SDR-laitteita.

Lisäksi saadaan taajuuden lukematarkkuus vaadittavalle tasolle mikä on nykyisin DX-kuuntelussa 10 Hz luokkaa.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 3 [4] 5 6 7
Lähetä aiheTulosta